Auteur Topic: Visie, missie en strategie  (gelezen 3990 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Visie, missie en strategie
« Gepost op: mei 10, 2004, 12:32:46 pm »
In de vrijgemaakte kerk waar ik nu lid ben, zijn we bezig met het formuleren van een visie. Eigenlijk komt dit een beetje uit het bedrijfsleven, waar bijna altijd de volgende concepten gebruikt worden:

Visie (waar sta je voor)
Missie (wat wil je concreet bereiken)
Strategie (hoe denk je daar te komen)

Voor een kerk lijken me dat ook geen verkeerde concepten, om duidelijk te maken waar je heen wilt en dat alle activiteiten ergens naar toe werken, ipv los van elkaar te functioneren.

In hoeverre is dat al in andere GKV-kerken toegepast, en hoeveel succes had dat? Ik ben benieuwd, zeker omdat ik in een "commissie" mee ga doen die dit uit gaat zoeken en uitwerken!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2004, 12:35:11 pm »
Even voor de duidelijkheid:

Mijn onderschrift bewijst hopelijk wel, dat ik het niet alleen van zulke menselijke organisatie verwacht!

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2004, 12:42:19 pm »
In Zwolle Zuid hebben we net een heel traject achter de rug. Onze missie valt uiteen in drie delen: Boven, Binnen, Buiten. Maar ik bekijk het hele traject wel met enige nuchterheid. In de kerk heb je geen vast stramien aan mensen die leiding geven en alles bewaken. De enige constante in de kerk is wat dat betreft de dominee en de kerkenraad wordt voor een kwart toch ieder jaar ververst dat komt de kwaliteit en de bewaking van processen uiteindelijk niet ten goede. Hierdoor leeft het ook niet echt in de gemeente. In het begin is iedereen enthousiast, maar nu na twee jaar moet er uitvoering worden gegeven aan en ander en dan verloopt alles toch een stuk stroever dan bij aanvan werd gedacht, dit maakt mensen dan toch weer afwachtend.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2004, 12:54:57 pm »
In Amsterdam Centrum zijn we hier al heel veel mee bezig geweest en is het traject nu in afronding. Ik bedoel, dan is het visiedocument klaar en kan aan de praktische uitvoering daarvan begonnen worden.
Dat document bestaat trouwens precies uit de delen die jij beschrijft. Vanavond waarschijnlijk de laatste gemeenteavond over dat document.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2004, 01:00:48 pm »
Wat grappig, bij ons hebben ze ook al iets van "boven, binnen en buiten". Maar ook ik heb niet het idee dat daarmee veel van de grond kwam. Vooral de laatste werd erg weinig succesvols aan besteed. Niettemin was het idee aardig.

Denk je ook niet dat een zekere realistische strategie ontbrak om deze "boven, binnen en buiten"-missie uit te voeren? Als de strategie namelijk niet expliciet wordt gemaakt, kan het zijn dat 'ie er eigenlijk op neer komt: we doen 3 bijbelstudieavonden en 2 preken over het thema.

Kijk, als je het zo op "papier" zet, zie je wel dat het bijna geen invloed zal hebben en dat je missie zal falen. Goede strategie-plenning lijkt me daarom ook veel meer inhouden en zal een meer integraal beleid moeten vormen dat groei in alle 3 de onderdelen kan bevorderen, ipv losse activiteiten gericht op 1 onderdeel.

Maar goed, vertel maar eens hoe het bij jullie ging (of anderen, natuurlijk!)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2004, 01:16:40 pm »
Wij (NGK Overschie) zijn ook bezig met het formuleren van een Visie en Missie. De 3 B's van Jan W zijn ook bij ons aan de orde.
Wij zijn nog in een beginstadium en een eerste formulering is pas aan de gemeente gepresenteerd voor feedback.
Het Strategie-gedeelte is bij ons naar achteren geschoven omdat dat per beleidsterrein moet worden geformuleerd.

Bij ons begint het net wat te leven, maar ik ben niet bang dat het doodbloedt want de kerkeraad heeft de opdracht uit handen gegeven aan een commissie die een visie en missie 'mag' formuleren en lijnen uitzet voor vervolg (manier van inpassen in het kerkelijk leven) die commissie blijft bestaan totdat er een formulering is waar de gemeente en kerkeraad volledig mee in kan stemmen.
De visie en missie zijn sturend voor opstellen organisatiestructuur en het maken van beleid op verschillende terreinen daarom wordt er bij ons erg veel waarde gehecht aan betrokkenheid van de hele gemeente en zij roept de gemeente ook op actief mee te denken o.a. door het hele proces zoveel mogelijk interactief met de gemeente te delen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2004, 01:53:38 pm »
Het veelvuldig gebruik van de drie B's is natuurlijk geen toeval. Veel gemeenteopbouwliteratuur (mooi woord voor Galgje ) gaat uit van deze trits. Overigens: in mijn gemeente komen de drie B's ook bijna elk jaar wel een keer langs, maar van een breed georienteerde en door de gemeente gedragen Visie, Missie en Strategie is nog (lang?) geen sprake. Helaas    (wat mij betreft).
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 01:55:15 pm door Mezzamorpheus »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2004, 02:12:59 pm »
Dank voor de verhalen, we zijn dus bepaald niet de enige...

zijn er ook nog kerken waar ze hun visie en missie reeds hebben verwezenlijkt in een strategie én ze die strategie ook toe passen?

Ik hoorde zo'n "succes" story van de GKV uit Maastricht met hun gesprekskringen, volgens mij is dat een "strategie" om de "missie" te volbrengen van groei naar BBB. (Boven, Binnen Buiten, geen BumBleBee :p)

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2004, 04:39:13 pm »
Bij ons (GKV Ede Noord) zijn we bezig met Boven-Binnen-Buiten. Bevalt persoonlijk wel goed, maar gemeente-breed kan ik moeilijk inschatten. Ik weet ook niet hoe lang dit door gaat zetten. Het zijn duidelijk accentleggingen.

Tip: lees de boeken 'De werkers van het laatste uur' van Stefan Paas en 'Doelgerichte gemeente' van Rick Warren.
Die boeken helpen je om een beter beeld te krijgen waarvoor een gemeente bestaat, wat de doelen zijn en welke bijbelse visies je kan gebruiken.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2004, 05:20:30 pm »
Nog een tip: Zoek even op internet naar Redeemer. Dat is een kerk in New-York, erg veel bezig met missionair zijn en heel erg naar buiten gericht. Maar het is echt supergoed voor hun gemeente en ook voor ons.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2004, 07:32:05 pm »
Dank voor de tips! Ik moet dat boek van doelgerichte gemeente inderdaad eens aanschaffen (ik heb al: "doelgericht leven," maar die moet ik nog lezen)

Maar, ik heb het idee dat het "Boven, binnen, buiten"-concept eerder een visie is dan een missie, en nog minder een strategie.

Volgens mij kan élke kerk wel de visie hebben van groei naar BBB, van Amsterdam tot een analfabetische papoea-stam in de bushbush. Ik denk dat het gewoon algemeen bijbels is, deze 3 onderdelen.

Echter, de missie van 1 specifieke kerk is dan bijvoorbeeld om te zorgen dat er meer betrokkenheid komt bij elkaar, en dan specifiek beter pastoraat, en meer betrokkenheid bij de wereld, en dan specifiek de vele bejaarden die in die stad wonen. (ik noem maar wat)

Vervolgens ga je een strategie bedenken om een beter pastoraat te krijgen, en een beter contact met de bejaarden.

"Groei naar binnen" kan voor verschillende kerken wel eens heel wat anders betekenen, namelijk.

De missie zal echter totaal anders zijn, en dat komt nog sterker tot uitdrukking bij de strategie. Misschien zijn er wel in 1 stad twee kerken die precies dezelfde dingen proberen te bereiken (=zelfde missie), maar slaagt de een daar veel beter in dan de ander.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 07:35:23 pm door Zwever »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2004, 08:09:25 pm »
quote:
LaNaussee schreef op 10 mei 2004 om 12:54:
(...) Vanavond waarschijnlijk de laatste gemeenteavond over dat document.

Wrom weet ik daar niks van!?
Hoop dat het puntje 'communicatie' ook aangestipt gaat worden...

Zucht... Da's Centrum, elle! Da's niet Zuid-West!  
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 08:36:14 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2004, 03:49:44 pm »
Heeft er nou geen enkele kerk succesvol een strategie uitgedacht én uitgevoerd of wordt dit topic niet gelezen?  

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2004, 03:59:32 pm »
quote:
Zwever schreef op 12 mei 2004 om 15:49:
Heeft er nou geen enkele kerk succesvol een strategie uitgedacht én uitgevoerd of wordt dit topic niet gelezen?  

Voor zover ik weet hebben ze bij ons in de kerk nog geen visie ontwikkeld. De kerkenraad bestaat al jaren uit dezelfde personen en vooruitgang zit er nauwelijks in..
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2004, 04:04:13 pm »
quote:

Misschien is de kerk wat minder maakbaar dan we graag zouden willen?

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 12, 2004, 05:52:45 pm »
Zwever:

Ik denk dat je gelijk hebt. Als we al een visie hebben, dan ontbreekt nog de strategie en de missie. Idee is er wel. Manier en doel missen. We moeten concreter worden.

Mensen opzoeken - bejaarden, verslaafden, daklozen, alleenstaanden, ouderen. Er zijn superveel manieren om concreet gemeente te zijn. Geen structuren, maar creativiteit. Enz.

Ik denk wel dat 'boven, binnen, buiten' goed is voor bewustwording, maar daarnaar mogen we verder kijken en vooral doen.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 12, 2004, 06:28:35 pm »
quote:

Zwever, lees dan ook mijn tip.

Redeemer in New York heeft een zeer suc6volle strategie uitgedacht. Wij in Amsterdam zijn dat nu ook aan het integreren in onze kerken, maar dat proces is nog niet afgerond.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 12, 2004, 09:11:04 pm »
quote:
LaNaussee schreef op 12 mei 2004 om 18:28:
Zwever, lees dan ook mijn tip.

Redeemer in New York heeft een zeer suc6volle strategie uitgedacht. Wij in Amsterdam zijn dat nu ook aan het integreren in onze kerken, maar dat proces is nog niet afgerond.

Hoe integreren jullie de Redeemer-strategie in jullie gemeenten? Kan je dat toelichten/uitleggen?

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 12, 2004, 09:23:23 pm »
interessant onderwerp aangezien je tegenwoordig heel veel hoort over het begrip "missionaire gemeente". In Dronten zijn ze er uitgebreid mee bezig. Wat daar verder mee gedaan wordt weet ik niet. In amersfoort hadden we afgelopen week een preek erover: kennen wij de mensen in de verschillende wijk??? zijn we echt in hen geinteresseerd... ook iets dat belangrijk is als je missionair wil zijn . Ben daarom ook wle benieuwd naar welk missies, visies en strategieen er uitgedacht worden.

Ook jammer om te horen dat er in sommige kerk zo stroef gedaan wordt. k heb nu voornamelijk het gevoel dat men vaak kerk is voor zichzelf. Evangelisatie e.d. is voor anderen. Ik zal gelijk ook toegeven dat ik zelf ook niet echt sta te springen om te evangeliseren, maar er is dus ook een positieve ontwikkeling in veel / een aantal gemeenten om meer naar buiten toe te treden...
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 12, 2004, 09:23:54 pm »
Daar ben ik ook benieuwd naar, temeer daar een strategie al verschilt van GKV tot GKV, laat staan van GKV Amsterdam centrum met Redeemer in New York.

De ene strategie kan ergens anders wel eens totaal floppen, of nét niet goed ingezet worden waardoor je het totaal tegenovergestelde effect krijgt.

Wederom kent het bedrijfsleven hier voorbeelden genoeg van waar ook kerken van kunnen leren. Zo heb je bijvoorbeeld de matrix-organisatiestructuur, waar je je bedrijf zowel in producten als in gebieden indeelt. Bij de ene organisatie gaat dit behoorlijk goed, de andere mist nét de leiderschap om dat voor elkaar te boksen en het loopt uit op een fiasco. Zo ook met inzetten van IT-systemen, e-commerce, etc.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 09:25:36 pm door Zwever »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 12, 2004, 11:32:56 pm »
in Assen Noord wil een deel wel graag waar dit topic over gaat

maar we zijn een grote gemeente waarin toch best wel op een rustige manier goed rekening wordt gehouden met de mensen die bang zijn voor veranderingen

ja want wil je aan een duidelijk missie deelnamen als kerk in z'n geheel dan moet er best wel wat veranderd worden, en dan bedoel ik niet direct liturgies maar juist in en onder de gemeenteleden zelf

omdat dit dus log werkt om in z'n geheel een project te steunen,
zijn er veel initiatieven al gaan lopen buiten de volledige gemeente om

zo is er een laagdrempelige samenkomst gericht op niet christenen
in een wijkgebouw 1x in de 2 week op een zondagochtend
maar ja dat merk je wel dat je dan de medewerkers daaraan die ochtend niet in de gewone kerkdienst ziet, van mij mogen ze hoor :-) ik heb al begrepen dat er veel mensen her en der uit de omliggende wijken op afkomen die erg nieuwsgierig zijn, dus is het zeker iets dat werkt, aleen helaas niet de mooiste manier
hetzelfde geldt voor deelname of steun aan de op te richten jeugdkerk in Assen
dit geeft veel meer problemen omdat hierbij een interkerkelijke evangelisatie visie wordt gehanteerd, waar helaas een groot deel niet achter staat.

ook een van de punten die ik hier genoemd zie of weet dat dat onderdeel is van gehanteerde visies, is weer echt samen gemeente zijn en voor elkaar zorgen
bij navraag beweerd men dat er goed voor elakar gezorgd wordt, tja deels kan ikd at niet ontekennen, we zijn hier zo'n plaats met een aantal grote families die al generaties lang hier wonen en kerken en daardoor elkaar wel goed kennen, maar ze vergeten dat er in de ruim 1300 leden ook wel veel mensen zijn die juist moeite hebben om aansluiting te vinden bij hechte groepen, ik denk dat een kerk zoals wij hebben dus ook nooit dit soort plannen kan voltooien omdat we simpelweg te groot zijn, alhoewel de gemeente over alle leeftijden wel erg actief is in van alles en nogwat hoor, maar ook de dubbele diensten werken natuurlijk tegen in het samen gemeente kunnen zijn

gelukkig er komt een splitsing aan, nou je niet iedereen is daar even blij mee,
ik ben benieuwd of er een herleving van het echt samen gemeente zijn daarna zal gaan plaatsvinden.

zolang Christus maar centraal staat, aan het hoofd
de kerk gebasseerd is op bijbelse gronden
enm nog een derde punt dat ik ergens hoord

zijn we een heel eind op weg, maar vaak zit het hier in de basis al wel ergens fout
[JESUS]Life[/JESUS]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 13, 2004, 12:10:28 am »
Zo hoorde ik een tijdje geleden van iemand met huwelijksproblemen het volgende:

(Geen GKV-kerkoverigens...)

Zij had er moeite mee omdat het huwelijk en de onderlinge comminucatie een puinhopo is, dat haar man diaken is in de kerk,
Hierop nam ze contact op met de persoon die over de diakenen gaat..... (hoe heet dat officieel...daar heb ik niet veel verstand van... )
Het antwoord was maar hij werkt zo hard voor de diakonie.
De situatie blijft dus bestaan. De betreffende diaken wordt niet op z'n verantwoordelijkheden thuis aangesproken. Terwijl er in de bijbel staat dat een diaken een man moet zijn die zijn huis goed weet te bestieren.
De dominee doet er ook niet wat aan, hij is blij als er een fijne dienst is met veel mensen (heeft dus geen herderlijke gaven...)

En dan is men verbaasd dat het niet werkt....er is niet vanzelf een band.....

En hoe is dat in de GKV? Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld alleen zondagssmorgens te zien en zijn verder niet meelevend?

Ik bedoel dit niet als zie je wel er gaat vanalles mis....
Maar een nadenken over waar het probleem zit
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 13, 2004, 12:35:32 am »
Ik kwam er vanavond, tijdens een gemeentevergadering over een ander onderwerp, overigens achter dat de KR nu wel degelijk een visie heeft...    Fijn dat we bij de vorming daarvan als gemeente betrokken zijn...  
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2004, 12:36:02 am door Mezzamorpheus »

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 13, 2004, 07:54:36 am »
is de kerk ( gemeente) niet in de eerste plaats een plaats waar je als gemeentelid en dus als gemeente gevoed moet worden. Dit staat voorop en de actieve evangelisatie is meer voor de mensen die daar de gave voor hebben.
Ik probeer maar missionair te zijn door mijn houding in mijn straat , op m'n werk ( 's zondags naar de kerk gaan, vertellen dat je jaaaaarenlang zonder TV hebt gedaan en nu nog maar alleen 1,2,en 3 dan vallen mensen ong. van hun stoel, hoe je je kinderen opvoedt,althans probeert en ga zo maar door)
En ja dan heb je misschien nog de energie en de tijd en de gave om te gaan evangeliseren dat moet je dan maar doen. God werkt het geloof en wij zijn maar zaaimachines die nog vaak niet zo goed werken ook

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 13, 2004, 08:59:56 am »
Als je gelovig bent, of zegt te zijn, zoals mijn voorbeeld hierboven, maar je kan het niet eens handen en voeten geven naar je directe naaste toe, laat staan dat je vanuit de bijbel probeert te leven.......
Maar je bent wel ambtsdrager, diaken in dit voorbeeld....
Dan zegt dat verder naar buiten toe alleen maar dat je hard werkt 'voor de kerk'..
En 'men' ook degenen die ervasn weeten en verantwoordelijk zijn, nemen hier genoegen mee
Als jezelf niet eens weet wat je in de Here Jezus bezit, daar alleen misschien wat theoretische zinnen over kunt uiten: "Hij is voor mij gestorven". Maae wat houdt dat in de praktijk in.

Dan kun je ook niets uitstralen wat betreft evangelisatiewerk.
Wat je zelf niet hebt, kun je ook niet uitdelen naar buiten toe.

Met Bela eens dus
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2004, 09:01:51 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 13, 2004, 09:28:21 am »
quote:
Hiedeen schreef op 12 mei 2004 om 21:11:
[...]

Hoe integreren jullie de Redeemer-strategie in jullie gemeenten? Kan je dat toelichten/uitleggen?

Ik zal eens een poging wagen en tevens wat zijdelingse onderwerpen meenemen om een goed beeld te scheppen (zij het doorspekt ook met eigen ideeën).

Redeemer is een kerk in Manhattan en is in tien tot vijftien jaar ofzo uitgegroeid van één kerk tot iets van zeventien!!!. Zij willen New-Yorkers verbinden met Christus en hun lijfspreuk (zeg maar) is: Je bent meer schuldig dan je ooit kunt beseffen, maar tegelijkertijd meer geliefd dan je ooit had durven dromen. Zij proberen de mensen te bereiken door zich aan te passen aan de doelgroep. Houden ze van traditioneel? Dan traditioneel. Houden ze van Jazz? Dan Jazzy. En ga zo maar door. Het idee is om naast de ander te gaan staan en aan te sluiten bij wat hij/zij nodig heeft. Tot zover even New-York.

Dan even over Amsterdam. Vissie: Amsterdam(mers) verbinden met Jezus Christus. NB. Gemeenteleden zijn ook Amsterdammers. Dus vissie is zowel intern als extern gericht! In Amsterdam Centrum gaan we ook doelgroep-gericht werken. Dit houdt niet in dat mensen buiten die doelgroep niet welkom zijn, maar we nemen gewoon een doelgroep als uitgangspunt. We proberen naast de ander te gaan staan en aan te sluiten bij wat de ander nodig heeft. Dit zorgt ervoor dat je soms ballast vanuit je kerk (bijv. terminologie, dogma's, tradities ed) soms aan de kant moet zetten. Die zijn namelijk niet relevant voor een ongelovige, maar kunnen hooguit van belang worden wanneer iemand zijn hart aan Jezus gegeven heeft.

Over de integratie van Redeemer in Amsterdam. In Redeemer hebben ze veel meer ervaring dan wij en een aantal principes kun je zo van ze overnemen. Een paar voorbeelden: Hart voor de stad en haar mensen hebben. Bidden voor de stad. Bidden voor de mensen die je op straat tegenkomt. Meedoen in de stad, als je de stad wil transformeren, moet je er deel van uitmaken. In de kerk niet alleen bezig zijn met een goede gemeente zijn, maar ook naar buiten kijken, bv. via diaconaat. Aansluiting proberen te vinden bij doelgroepen enz.
Er zijn echter ook verschillen, waar je je bewust van moet zijn. Een paar voorbeelden: New-Yorkers zijn geen Amsterdammers. Wij hebben een andere geschiedenis en daardoor een andere manier van denken dan Redeemer. Voor ons is alles nieuw. In Amerika geven veel mensen aan nog religieus te zijn, bij ons is dat precies andersom. Een nieuwe kerk of mensen bij de kerk krijgen, doe je niet zomaar, daar kunnen jaren overheen gaan.
Wij in Amsterdam krijgen iig wel advies en coaching vanuit Redeemer en één van de grootste leerpunten is toch wel om naar buiten te kijken, als kerk wat te doen met ht tweede grote gebod 'heb je naaste lief als jezelf'.

Over evangelisatie in het algemeen. Jezus zegt tegen ons: "Gaat dan henen...". Hij zegt niet waar dat is. Paulus geeft later aan dat niet iedereen evangelist is. Twee dingen daarover. Allereerst wil ik zeggen dat ook dingen als afwassen en koffieschenken bij evangelisatie-activiteiten, bijv. een laagdrempelige dienst of een alpha-cursus, is al een vorm van gehoor geven aan Jezus opdracht! Het tweede is dat blijkbaar niet iedereen in de frontlinie hoeft te staan. Ga gewoon op zoek naar mensen die de gave voor evangelisatie wel hebben. Stel een kerk heeft 200 leden en 10% heeft de gave voor evangelisatie. Dat houdt dan in dat 180 mensen helemaal de straat niet op hoeven ofzo. Aan de andere kant. Wanneer die 20 mensen die die gave wel hebben, zich daarvoor inzetten, hoeveel mooie dingen staan er dan wel niet te gebeuren!!!
Verder hebben veel mensen het idee dat evangeliseren is 'overtuigen'. Wanneer niet snel resultaat behaald wordt, dan is het mislukt. Dat is geen goede houding. In de bijbel lees ik nergens dat mensen overtuigt moeten worden. Overal lees ik dat mensen van Jezus 'getuigen'. Dus het resultaat boeit eigenlijk niet. Ik moet gewoon vertellen, getuigen, over wie Jezus voor mij is. God doet dan de rest wel.

Ik hoop zo wat uitgelegd te hebben en wat nuttige dingen/tips vermeld te hebben. Schroom vooral ook niet om meer te vragen. En bovenal, wat je ook doet en welke richting je als kerk ook op wil: Vertrouw op God en volg Hem!! Hij zegent echt geweldig!!!