Auteur Topic: De mens; Geest, ziel en lichaam?  (gelezen 9821 keer)

Pugna

• Bekijk profiel
De mens; Geest, ziel en lichaam?
« Gepost op: mei 11, 2004, 07:57:11 pm »
In diverse topics lees ik de volgende indeling van de mens:

Lichaam - Ziel - Geest.

In de bijbel lees ik deze indeling in 1 Thessalonica 5:23.

quote:

En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest<4151>, en ziel, en lichaam  worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.
Wat het lichaam is dat weet ik, maar wat is nu de ziel en wat de geest en wat is het verschil tussen beide?

Vervolgens lees ik:

quote:

Mattheus 10:28
En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel  en lichaam kan verderven in de hel.

quote:

Prediker 12:7
En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.

Als ik deze teksten lees, dan neig ik er toe te zeggen dat geest en ziel het zelfde zijn. Ik heb tot nu toe geest in Prediker altijd uitgelegd als ziel.

En tenslotte:

quote:

Grieks – Nederlands Lexicon

geest <4151>

4151 ‘pneuma, zn o

van 4154 TDNT-6:332,876;

AV-Spirit 111, Holy Ghost 89, Spirit (of God) 13, Spirit (of the Lord) 5, (My) Spirit 3, Spirit (of truth) 3, Spirit (of Christ) 2, human (spirit) 49, (evil) spirit 47, spirit (general) 26, spirit 8, (Jesus’ own) spirit 6, (Jesus’ own) ghost 2, misc 21; 385

1) een luchtbeweging (een zacht windje)
1a) van de wind, vandaar de wind zelf
1b) de adem van neusgaten of mond
2) de geest, d.w.z. het levensbeginsel waardoor het lichaam bezield wordt
2a) de redelijke geest, het vermogen waardoor het menselijk wezen voelt, denkt, beslist
2b) de ziel
3) een geest, d.w.z. een eenvoudige kern, ontdaan van alle of tenminste alle grovere materie, en met het vermogen te kennen, te verlangen, te beslissen en te handelen
3a) een levengevende geest
3b) een menselijke ziel die het lichaam verlaten heeft
3c) een geest hoger dan de mens, maar lager dan God, d.w.z. een engel
3c1) gebruikt van demonen of boze geesten, die naar men meent de lichamen van mensen bewonen
3c2) de geestelijke natuur van Christus, hoger dan de hoogste engelen en gelijk aan God, de goddelijke natuur van Christus
4) van God
4a) Gods macht en handelen, in gedachten te onderscheiden van Zijn wezen op zichzelf beschouwd
4a1) aanwijsbaar in de loop der gebeurtenissen
4a2) door zijn invloed op de zielen, die in het theocratische lichaam (de gemeente) alle hogere geestelijke gaven en zegeningen voortbrengt
4a3) de derde persoon van de Drie-eenheid, God de Heilige Geest
5) de gezindheid of invloed die de ziel van iedereen vult en bestuurt
5a) de doeltreffende bron van ieder vermogen, gevoel, verlangen, enz.
Zijn geest en ziel dan toch hetzelfde? Zo ja, waar staat er in 1 Thess. dan geest, ziel en lichaam?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 07:57:51 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2004, 08:04:41 pm »
Volgens mij zijn geest en ziel inderdaad inwisselbare synoniemen. Net zoals je met stoep en trottoir ook hetzelfde bedoelt :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2004, 08:38:04 pm »
Geest, ziel en lichaam
Watchman Nee
Het algemene idee aangaande de samenstelling van mensen is dualistisch - ziel en lichaam. Volgens deze opvatting is de ziel het onzicht-bare, innerlijke, geestelijke deel, terwijl het lichaam het zichtbare, uiterlijke, lichamelijke deel is. Hoewel er enige waarheid in zit, is het toch onnauwkeurig. Zo’n opvatting komt van de gevallen mens, niet van God; naast Gods openbaring is geen enkele opvatting betrouwbaar. Dat het lichaam het uitwendig omhulsel van de mens is, is ongetwijfeld juist, maar de Bijbel haalt nooit geest en ziel door elkaar alsof zij identiek waren. Niet alleen zijn zij verschillend wat woordaanduiding betreft, juist ook hun natuur verschilt van elkaar. Het Woord van God verdeelt de mens niet in de twee delen ziel en lichaam. Het behandelt de mens eerder als driedelig - geest, ziel en lichaam. 1 Thes. 5:23 zegt: “En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in alle delen onberispelijk bewaard te zijn”. Dit vers toont exact aan dat de gehele mens verdeeld wordt in drie delen. De apostel Paulus verwijst hier naar de totale heiliging van gelovigen: “heilige u geheel en al“. Hoe wordt een persoon geheel geheiligd volgens de apostel? Doordat zijn geest, ziel en lichaam bewaard worden. Hieruit kunnen wij gemakkelijk begrijpen dat de totale persoon deze drie delen omvat. Dit vers maakt ook een onderscheid tussen geest en ziel; anders had Paulus hier eenvoudig “uw ziel” geschreven. Daar God onderscheid gemaakt heeft tussen de menselijke geest en de menselijke ziel, trekken wij hier de conclusie uit, dat de mens niet samengesteld is uit twee, maar uit drie delen: geest, ziel en lichaam.
Wat is het belang van het scheiden van geest en ziel? Het is een zaak van uiterst belang want het beïnvloedt het geestelijk leven van de gelovige in grote mate. Hoe kan een gelovige geestelijk leven begrijpen als hij geen kennis heeft van de omvang van de geestelijke wereld? Hoe kan hij geestelijk groeien zonder dit begrip? Tekortschieten in het onderscheid tussen geest en ziel is fataal voor geestelijke volwassenheid. Christenen schrijven het leven van de ziel vaak toe aan het leven van de geest en aldus blijven ze in een zielse staat en zoeken niet naar wat echt geestelijk is. Hoe kunnen wij ontsnappen aan deze schade als wij door elkaar blijven halen wat God heeft ge-scheiden?
Geestelijke kennis is erg belangrijk voor het geestelijke leven. Laten wij daar echter aan toevoegen, dat het voor een gelovige net zo belangrijk is, zo niet belangrijker, om nederig te zijn en gewillig de onderwijzing van de Heilige Geest te aanvaarden. Als dat zo is, zal de Heilige Geest hem de ervaring van scheiding van geest en ziel schenken, hoewel hij misschien niet al te veel kennis omtrent deze waarheid heeft. Aan de ene kant kan de meest onwetende gelovige zonder het minste besef van de scheiding van geest en ziel, toch zo’n scheiding ervaren in werkelijkheid. Aan de andere kant kan de best geïnformeerde gelovige, geheel vertrouwd met de waarheid betreffende geest en ziel, er desalniettemin geen ervaring mee hebben. Veel beter is het als iemand zowel de kennis als ook de ervaring heeft. Het me-rendeel echter mist zo’n ervaring. Dientengevoge is het goed om hen eerst in te leiden in de kennis van de verschillende funkties van geest en ziel en hen dan te bemoedigen te zoeken naar wat geestelijk is.
Andere delen van de Schrift gebruiken dezelfde onderscheiding tussen geest en ziel. “Want het woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep dat het vaneenscheidt geest en ziel, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten “ (Hebr. 4:12). De schrijver verdeelt in dit vers de niet-lichamelijke elementen van de mens in twee delen, “ziel en geest”. Het lichamelijke deel wordt hier vermeld als gewrichten en merg - organen van beweging en gevoel. Als de priester het zwaard gebruikt om het offer open te snijden en het geheel uit elkaar te nemen, kan niets daarbinnen verborgen blijven. Zelfs gewrichten en merg worden gescheiden. Op gelijke wijze gebruikt de Heer Jezus het Woord van God voor Zijn volk om grondig te scheiden, om zelfs door te dringen tot de scheiding van hetgeen van de geest, hetgeen van de ziel en hetgeen van het lichaam is. Hieruit volgt, dat, aangezien ziel en geest gescheiden kunnen worden, zij ook verschillend van natuur moeten zijn. Het is dus duidelijk, dat de mens is samengesteld uit drie delen.
Verder kun je hierover lezen : http://www.importantia.co...ijkeMens_hoofdstuk01.html
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2004, 08:56:59 pm »
Geest en ziel zijn niet hetzelfde.......

Ik vond een gedeelte op internet van een boekje wat ik zelf ook heb van Watchman Nee...
Dit gaat over dit onderwerp...... Het beschrijft de situatie zoals het bij de schepping was.....
Nu is dat een ander verhaal wegens de zondeval. Toen kon de geest van de mens geen
contact meer met God hebben. Maar gelukkig kunnen we wedergeboren worden. Dan getuigt de Heilige Geest met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Rom. 8:16

Een gedeelte uit het voorwoord van de latente kracht van de ziel

Toen ik in 1924 voor het eerst de aandacht van Gods kinderen vestigde op het onderscheid tussen de geest en de ziel, beschouwden veel welgezinde broeders dit louter als een dispuut over woorden, dat geen grote betekenis had. Zij zagen niet, dat onze strijd geen woord betrof, maar dat, wat er achter ligt. De geest en de ziel zijn twee totaal verschillende organen: het ene behoort bij God, terwijl het andere behoort bij de mens. Met wat voor naam men ze ook mag noemen, zij zijn volkomen verschillend in wezen. Het gevaar, dat de gelovige loopt, is, dat hij de geest verwart met de ziel en de ziel met de geest en dat hij zich zo laat misleiden het bedrieglijk beeld van boze geesten te aanvaarden om Gods werk te ondermijnen.

Het grote voordeel in het weten van het verschil tussen de geest en de ziel ligt in het ontdekken van de verborgen kracht van de ziel en in het begrip voor zijn vervalsing van de kracht van de Heilige Geest. Zulke kennis is niet theoretisch, maar praktisch om de mensen te helpen in Gods weg te gaan.

Uit hoofdstuk 1:

De driedeling van geest, ziel en lichaam.

"De Here God maakte de mens uit het stof van de aardbodem." (Gen. 2:7 ISB)
Dit heeft betrekking op het menselijk lichaam.
"En blies de levensadem in zijn neusgaten."
Dit beschrijft, hoe God aan de mens een geest gaf, het was de geest van Adam. Dus werd het lichaam van de mens geformeerd uit het stof van de aardbodem, en de geest van de mens werd door God aan hem gegeven.
"Zo werd de mens een levende ziel."
Nadat de levensadem in zijn neus gekomen was, werd de mens een levende ziel. De geest, de ziel en het lichaam zijn drie afzonderlijke eenheden.
"En uw geest, ziel en lichaam, alle drie in hun geheel, moge onberispelijk bewaard blijken te zijn." (1 Thess. 5:23 ISB)
De geest is door God gegeven; de ziel is een levende ziel; en het lichaam is door God geformeerd.

Volgens de gangbare opvatting is de ziel onze persoonlijkheid. Toen de geest en het lichaam werden verenigd, werd de mens een levende ziel. Het kenmerk van de engelen is de geest en dat van de lagere wezens zoals de dieren is het vlees. Wij mensen hebben zowel geest als lichaam; maar ons kenmerk is noch de geest noch het lichaam, maar de ziel. Wij hebben een levende ziel. Vandaar noemt de Bijbel de mens een ziel. Bijvoorbeeld vertelt de Schrift ons, dat toen Jakob met zijn gezin naar Egypte ging,
"al de zielen van het huis van Jakob, die in Egypte kwamen, waren zevenig zielen." (Gen. 46:27 ISB)
Dan weer zegt de Bijbel, zij, die het woord van Petrus op Pinksteren hadden aangenomen, werden gedoopt en
“er op die dag kwamen er ongeveer drieduizend zielen bij." (Hand. 2:41 ISB)
Vandaar geldt de ziel voor onze persoonlijkheid, want die maakt ons tot mens.

In de geschiedenis van de schepping van de mens lezen wij: "De Here God maakte de mens uit het stof van de aardbodem" - zo werd zijn lichaam gemaakt - "en blies de levensadem" of de levensgeest "in zijn neusgaten": alzo kwam zijn geest van God; "Zo werd de mens een levende ziel."

De geest, die het lichaam levend maakte, maakte de mens een levende ziel, een levende persoon met bewustzijn van zichzelf.
De ziel was de plaats, waar lichaam en geest elkaar ontmoetten.
Door middel van het lichaam stond de mens, de levende ziel, in verbinding met de uitwendige zintuiglijke wereld; en kon hij die beïnvloeden of er door beïnvloed worden.
Door middel van de geest stond hij in verbinding met de geestelijke wereld en de Geest van God, vanwaar hij zijn oorsprong had; en kon hij het leven en de kracht daarvan ontvangen en uitdelen.
Omdatde ziel op deze manier tussen twee werelden stond en tot beiden behoorde, had hij de kracht zelf te beslissen en de voorwerpen te kiezen of af te wijzen, waardoor hij omringd werd en waarmee hij in verbinding stond.

In de samenstelling van deze drie delen van de menselijke natuur was de geest, omdat die hem verbond met het Goddelijke, het hoogst; het lichaam, omdat het hem verbond met het zinnelijke en dierlijke, het laagst; daartussen stond de ziel, deelgenoot aan de natuur van de beide anderen, de band, die hen verbond en door middel waarvan zij op elkaar konden inwerken.
Zijn taak als centrale kracht was het hen in de juiste betrekking tot elkaar houden; het lichaam, als het laagste, onderworpen te houden aan de geest, zelf door middel van de geest, als het hogere, van de Goddelijke Geest te ontvangen, wat hem te wachten stond voor zijn vervolmaking; en op die wijze zelfs aan het lichaam datgene door te geven, waardoor het deelgenoot kon worden van de volmaaktheid van de Geest en een geestelijk lichaam worden.

Wat is de geest? Dat, wat ons bewust maakt van de geest en ons in verbinding brengt met God, is de geest. Wat is de ziel? Dat, wat ons in verbinding brengt met onszelf en ons zelfbewustzijn geeft. Wat is het lichaam? Dat wat ons in verbinding laat zijn met de wereld.
C.I. Scofield verklaart in zijn Bijbel, dat de geest bewustzijn van God, de ziel bewustzijn van onszelf en het lichaam bewustzijn van de wereld schenkt. Het paard en het rund zijn zich niet bewust van God, omdat zij geen geest hebben. Zij zijn zich alleen bewust van hun eigen bestaan. Het lichaam laat ons de wereld waarnemen, zoals het zien van de dingen van de wereld, het voelen van warmte of koude, enz.

Wat hierboven vermeld is, heeft betrekking op de functies van de geest, het lichaam en de ziel.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2004, 08:59:52 pm »

quote:

Mientje schreef op 11 mei 2004 om 20:38:
Geest, ziel en lichaam
Watchman Nee

Leuk Mientje, je post stond er nog niet toen ik bezig ging met mijn reactie op dit onderwerp......

Heeft men in ieder geval wat te lezen... :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2004, 09:14:13 pm »
:/  Dit is wel heel veel leeswerk.

Maar goed, ik zal de boel eens printen en doorlezen.

Bedankt tot zover.

:)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2004, 09:25:57 pm »
http://www.bijbels-panora...eest_ziel_en_Lichaam.html
Alleen door JEZUS

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2004, 09:34:03 pm »
Ik heb niet zoveel met Watchman Nee, sterker nog, ik krijg bij het lezen ervan sterke jeukneigingen. Staat er ook iets over in de Bijbel dat er een verschil is tussen ziel en geest? Dat is namelijk het enige boek waarop ik me baseer.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2004, 10:41:07 pm »

quote:

Misschien komt het door de vertalingen Roodkapje??
Alleen door JEZUS

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 11, 2004, 10:52:57 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 mei 2004 om 21:34:
Ik heb niet zoveel met Watchman Nee, sterker nog, ik krijg bij het lezen ervan sterke jeukneigingen. Staat er ook iets over in de Bijbel dat er een verschil is tussen ziel en geest? Dat is namelijk het enige boek waarop ik me baseer.

Wat bedoel je daar nu weer mee :?

Ken je hem trouwens, je weet wie het was. bedoel ik dan....
Als je het stuk hebt gelezen zie je dat hij ook iets aanhaalt wat in de bijbel staat....
Evenals Pugna, bv. die tekst uit

1 Tess 5,23

En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.

Dus, als je zegt alleen iets uit de bijbel te halen (wat mijn voorkeur ook heeft :) maar als het goed is wist je dat ook al :) ) dan worden er drie dingen los van elkaar genoemd....
Jij vind ze inwisselbaar..las ik.

Juist op het topic God, de Vader...gaat het hier ook een beetje over.
Daar trekken we de vergelijking tussen

GOD bestaande uit de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest als drie onderscheiden personen, maar ook 1...

De MENS bestaande uit geest, ziel en lichaam......maar samen 1 persoon....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 11, 2004, 10:58:31 pm »
Kan iemand dan ook van alle drie een defenitie geven dan? Het zal wel aan mijn psychologische achtergrond liggen dan.
Bovendien krijg ik sterk het idee dat filosofische opvattingen uit de antieke tijd (Aristoteliaanse ideeën omtrent lichaam, geest en ziel) verabsoluteerd worden.

Bestaan ALLE mensen uit die drie delen of alleen de gelovigen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 11, 2004, 11:52:07 pm »
Voor Roodkapje:

Deze eerste tekst geeft heel mooi het verschil aan tussen Adam en Christus; de laatste Adam zorgt ervoor dat onze geest weer levend wordt....
Verder lijkt het mij zo toe dat de geest  inderdaad i.v.m. de goddelijke dingen, zo je wilt de 'geestelijke dingen' genoemd wordt.

1 Kor 15,45
Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest.

Hand 17,16
En terwijl Paulus te Athene op hen wachtte, werd zijn geest in hem geprikkeld, toen hij zag, dat de stad zo vol afgodsbeelden was.

Rom 1,9
Want God, die ik met mijn geest dien in het evangelie van zijn Zoon, is mijn getuige, hoe ik onophoudelijk te allen tijde bij mijn gebeden uwer gedenk,

Rom 8,10
Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.

Rom 8,16
Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.

Rom 12,11
in ijver onverdroten, vurig van geest, dient de Here.

1 Kor 2,4
mijn spreken en mijn prediking kwam ook niet met meeslepende woorden van wijsheid, maar met betoon van geest en kracht,

1 Kor 2,11
Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods.

1 Kor 5
3 Want mijnerzijds heb ik, hoewel lichamelijk niet, maar naar de geest wèl aanwezig, reeds, als aanwezig, vonnis geveld over hem, die op zulk een wijze zo iets heeft begaan. 4 Wanneer wij vergaderd zijn, gij en mijn geest met de kracht van onze Here Jezus,
5 leveren wij in de naam van de Here Jezus die man aan de satan over tot verderf van zijn vlees, opdat zijn geest behouden worde in de dag des Heren.

1 Kor 6,17
Maar die zich aan de Here hecht, is één geest (met Hem).

1 Kor 14,15
Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest maar ook lofzingen met mijn verstand.

2 Tim 4,22
De Here zij met uw geest. De genade zij met ulieden. (Dit staat er veel vaker op deze manier )

1 Petr 4,6
Want daartoe is ook aan doden het evangelie gebracht, opdat zij wèl, naar de mens, wat het vlees aangaat, zouden geoordeeld worden, doch, naar God, wat de geest betreft, zouden leven.

Ziel en geest is niet inwisselbaar, maar wel moeilijk te onderscheiden. De bijbel zegt dat het woord van God als het zwaard des Geestes dit wel kan....

Heb 4,12
Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten;

Waarom hebben wij via onze geest contact met God?
Omdat God ook Geest is...lees het volgende vers..  En God wil ook dat contact, zie het vers uit Jac. 5.

2 Kor 3,18
En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immersdoor de Here, die Geest is.

Jak 4,5
Of meent gij, dat het schriftwoord zonder reden zegt: De geest, die Hij in ons deed wonen, begeert Hij met jaloersheid?

De ziel is wat wijzelf zijn, ons gevoel onze wil enz.
Wat mij bij deze teksten opvalt dat het ook gaat over de ziel i.v.m. matheid, behouden van de dood, (je geest is tot leven gebracht dus daar geldt dat niet voor), vleselijke begeerten en strijd tegen de ziel,, het kwellen van de ziel, heeft met emoties te maken....

Mat 10,28
En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel.

Mat 16,26
Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? Of wat zal een mens geven in ruil voor zijn leven?

Mat 26,38
Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is zeer bedroefd, tot stervens toe; blijft hier en waakt met Mij.

Heb 12,3
Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.

Jak 5,20
weet dan, dat, wie een zondaar van zijn dwaalweg terugbrengt, diens ziel van de dood zal behouden en tal van zonden bedekken.

1 Petr 2,11
Geliefden, ik vermaan u als bijwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerten, die strijd voeren tegen uw ziel;

2 Petr 2,8
– want deze rechtvaardige heeft, onder hen wonende, dag aan dag zijn rechtvaardige ziel gekweld door het zien en horen van hun tegen alle wet ingaande werken

3 Joh 1,2
Geliefde, ik bid, dat het u in alles wèl ga en gij gezond zijt, gelijk het uw ziel wèl gaat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 11, 2004, 11:58:32 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 mei 2004 om 22:58:
Kan iemand dan ook van alle drie een defenitie geven dan? Het zal wel aan mijn psychologische achtergrond liggen dan.
Bovendien krijg ik sterk het idee dat filosofische opvattingen uit de antieke tijd (Aristoteliaanse ideeën omtrent lichaam, geest en ziel) verabsoluteerd worden.

Bestaan ALLE mensen uit die drie delen of alleen de gelovigen?

Hoe zag Aristoteles dit dan precies?

Ieder bestaat uit drie delen.....alleen bij een ongelovige is het vermogen om contact met God te hebben door de geest niet meer aanwezig.....
Maar je kunt in een tekst hierboven lezen, dat het onderscheid voor ons mensen moeilijk te maken is....

Heb je dat stuk van mij van Watchman Nee gelezen? Hij geeft dacht ik een mooie definitie...
En check anders de Bijbelse onderbouwing. Het is alleen maar goed als je niet op commando iets van een ander aanneemt., maar onbekend maakt onbemint geldt ook wel eens.
Je moet iemands gedachtengang ook leren kennen. Bij hem is dat ook zeker zo, de manier waarop hij dingen benoemd. etc.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2004, 12:06:55 am »
Aristoteles onderscheidde ook lichaam = is gewoon het stoffelijke en ziel = onstoffelijke 'leven''. Drie soorten zielen (zie ook Descartes): plantaardige, dierlijke. Daarbovenop had de mens ook nog een 'geest' = de rede.
Wat ik mij afvraag is of de Bijbel (Paulus) ook dit denkkader (dat toen algemeen gangbaar was) ook hanteerde of dat hij toch een ander denkkader hanteerde. Als ik de Bijbel lees dan zie ik bovenstaand denkkader terug. De bijbel als een zwaard des geestes (en dan rede als synoniem voor 'geest').

Dus vandaar mijn vraag: waar in de Bijbel wordt gezegd dat alleen de 'gelovigen' de 'geest' hebben. In jouw definitie dan. Wordt daarmee niet de Heilige Geest bedoeld?
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 12:09:04 am door Roodkapje »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2004, 12:19:45 am »
studie over de antropologie van Paulus: http://www.abu.nb.ca/courses/Pauline/Human.htm

quote:

The major anthropological terms that occur in Paul’s letters are: body (soma); soul (psuche); spirit (pneuma); heart (kardia); inner and outer human being (eso kai exo anthropos); mind (nous); conscience (suneidesis); flesh (sarx).
De conclusie is:

quote:

In Paul's view the human being is composed of two parts: a corporeal or bodily part, identified as the body/outer man/flesh and a non-corporeal part, which seems to be, in Paul's view, the spirit/inner man.  There is a part of a human being is survives death and the dissolution of the body; in other words there is an non-corporeal component of human beings that can exist without the body.  Paul even seems to believe that his spirit can leave his body before death, and it is the human spirit that speaks to God with another language, by-passing the mind.  The body, however, is where the Holy Spirit dwells.
Komt zo te zien uit een cursus over Paulus door Professor Barry D. Smith (Atlantic Baptist University)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 12, 2004, 12:28:26 am »
de geest is dat wat we in ons zelf als ons _ik_ aanduiden, het _zelf_ of de _kern_,
deze hanteert ook het denkvermogen, redenatie, zelfbewustzijn,
werkzaam in het hoofd

de ziel hebben we ook gemeen met de dieren, deze levert ons het voelen, gewaarwordingen, emoties (sympathie, antipathie) honger, dorst, pijn, kortom gevoelens,
werkzaam in de hartstreek (longen, hart)

het leven hebben we ook gemeen met de planten en de dieren (groei, voortplanting, regeneratie)

het fysieke lichaam hebben we gemeen met dier, plant en steen/mineraal (botten) hier zit ons handelen (de wil)

denken-voelen-willen als afspiegeling van de drie-eenheid
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 12:35:23 am door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 12, 2004, 12:29:36 am »
Dat klinkt als het dualisme. Terwijl de kerk eeuwenlang een bittere strijd voor het monisme gestreden heeft. Ik vraag me echt af of er een onderscheid gemaakt kan worden tussen lichaam en geest (body and mind) als hierboven beweerd wordt. De mens is toch één?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 12, 2004, 12:37:12 am »

quote:

Roodkapje schreef op 12 mei 2004 om 00:29:
Dat klinkt als het dualisme. Terwijl de kerk eeuwenlang een bittere strijd voor het monisme gestreden heeft. Ik vraag me echt af of er een onderscheid gemaakt kan worden tussen lichaam en geest (body and mind) als hierboven beweerd wordt. De mens is toch één?

De mens is toch één?
voor de dood of na de dood?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 12, 2004, 12:42:40 am »

quote:

Roodkapje schreef op 12 mei 2004 om 00:06:
Aristoteles onderscheidde ook lichaam = is gewoon het stoffelijke en ziel = onstoffelijke 'leven''. Drie soorten zielen (zie ook Descartes): plantaardige, dierlijke. Daarbovenop had de mens ook nog een 'geest' = de rede.
Wat ik mij afvraag is of de Bijbel (Paulus) ook dit denkkader (dat toen algemeen gangbaar was) ook hanteerde of dat hij toch een ander denkkader hanteerde. Als ik de Bijbel lees dan zie ik bovenstaand denkkader terug. De bijbel als een zwaard des geestes (en dan rede als synoniem voor 'geest').

Als je Paulus een beetje kent is het duidelijk dat hij niet met de wijsheid van deze wereld zich inlaat.
Immers de Grieken zoeken wijsheid...... En dan heeft hij het specifiek over de griekse wijsheid....
Dat keurt hij juist af en aangezien hij door God geinspireerd de brieven geschreven heeft ga ik er absoluut van uit dat het ook GODS woord is, en niet Paulus die er eventueel nog een grieks denkkader op na hield....
Zijn brieven staan juist vol van: geen wereldse wijsheid en de sluwheid van de menselijke redeneringen en overleveringen etc.

quote:

Goddelijke tegenover wereldse wijsheid

1 Korinthe
18 Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. 19 Want er staat geschreven:
Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen.
20 Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? 21Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven. 22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen (grieken) een dwaasheid, 24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. 25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
26 Ziet slechts, broeders, wat gij waart, toen gij geroepen werdt: niet vele wijzen naar het vlees, niet vele invloedrijken, niet vele aanzienlijken. 27 Integendeel, wat voor de wereld dwaas is, heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en wat voor de wereld zwak is, heeft God uitverkoren om wat sterk is te beschamen; 28 en wat voor de wereld onaanzienlijk en veracht is, heeft God uitverkoren, dat, wat niets is, om aan hetgeen wèl iets is, zijn kracht te ontnemen, 29 opdat geen vlees zou roemen voor God. 30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, 31 opdat het zij, gelijk geschreven staat:
Wie roemt, roeme in de Here.

quote:

Roodkapje schreef:
Dus vandaar mijn vraag: waar in de Bijbel wordt gezegd dat alleen de 'gelovigen' de 'geest' hebben. In jouw definitie dan. Wordt daarmee niet de Heilige Geest bedoeld?

Je vraag wil ik wel beantwoorden...maar lees je mijn vorige post wel of vind je het nu weer TE VEEL uit de bijbel :? :) Daar staan die teksten namelijk ook tussen....

Rom 8,16
Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.

1 Kor 2,11
Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods.

Jak 4,5
Of meent gij, dat het schriftwoord zonder reden zegt: De geest, die Hij in ons deed wonen, begeert Hij met jaloersheid?

Volgens mij wordt er wel duidelijk aangegeven als er de Heilge Geest wordt bedoeld, of onze eigen geest (altijd met kleine letter)
De Heilige Geest heeft ons mede levend gemaakt met Christus..... Daar staat wel iets....Het is niet zo dat wij alleen levend zijn doordat de Heilige Geest in ons is....Hij heeft ons ook levendgemaakt....door de Heilige Geest.
Iets in ons is tot leven gekomen....dat is onze geest m.i. die nu samen met de Heilige Geest getuigd dat wij kinderen van God zijn....
Het lichaam kan niet bedoeld zijn, dat is nog net zo als voor je bekering (of niet :) )
En de ziel, je gevoel etc. jijzelf, bent ook niet iemand anders, je houdt hetzelfde karakter en de emoties etc... alleen kan je de ziel nu door je geest laten overheersen...door dat nieuwe leven....

Misschien verduidelijken de volgende teksten iets:

Ef 2,5
ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –,

Kol 2,13
Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold,

1 Petr 3,18
Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 12:46:07 am door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 12, 2004, 12:55:04 am »
Ik had je post gezien, ik vroeg me een beetje af wie die hoofdletters nou heeft toegevoegd. In de grondtekst kom ik vaak geen hoofdletters tegen op plekken waar ze in de vertaling wel staan. Dus ik vind het altijd gevaarlijk om interpretatie van de Bijbel te gaan ophangen aan leestekens ed.
Natuurlijk weet ik hoe Paulus tegenover wereldse wijsheid stond. Maar ik zie het in het licht van de hele bijbel. Uit de hele bijbel spreekt een bepaald wereldbeeld (bijvoorbeeld Gen. 1), wat niet wil zeggen dat Gen. 1 DUS onzin is. Je kunt wel sceptisch tegenover wereldse wijsheid staan, maar die wijsheid bepaalt ook je wereldbeeld. Wij staan ook skeptisch tegenover wat de 'wetenschap' ons probeert te leren (wereldse wijsheid), maar tegelijkertijd ontlenen wij ons huidige wereldbeeld en zelfs mens- en godsbeeld er wel (ten dele) aan. Snap je wat ik bedoel? Het is een andere manier van denken, waar je als 'verlichte' Europeaan wel rekening mee dient te houden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 12, 2004, 09:59:19 am »

quote:

Roodkapje schreef op 12 mei 2004 om 00:55:
Ik had je post gezien, ik vroeg me een beetje af wie die hoofdletters nou heeft toegevoegd. In de grondtekst kom ik vaak geen hoofdletters tegen op plekken waar ze in de vertaling wel staan. Dus ik vind het altijd gevaarlijk om interpretatie van de Bijbel te gaan ophangen aan leestekens ed.
Natuurlijk weet ik hoe Paulus tegenover wereldse wijsheid stond. Maar ik zie het in het licht van de hele bijbel. Uit de hele bijbel spreekt een bepaald wereldbeeld (bijvoorbeeld Gen. 1), wat niet wil zeggen dat Gen. 1 DUS onzin is. Je kunt wel sceptisch tegenover wereldse wijsheid staan, maar die wijsheid bepaalt ook je wereldbeeld. Wij staan ook skeptisch tegenover wat de 'wetenschap' ons probeert te leren (wereldse wijsheid), maar tegelijkertijd ontlenen wij ons huidige wereldbeeld en zelfs mens- en godsbeeld er wel (ten dele) aan. Snap je wat ik bedoel? Het is een andere manier van denken, waar je als 'verlichte' Europeaan wel rekening mee dient te houden.

Ik zeg ook niet dat het fout is om eens wat na te kijken..... En de interpetatie hangt hopelijk niet alleen af van een leesteken :)
Wel zegt Jezus dat er geen 'tittel of jota ' van de wet verloren gaat. In die zin hecht Hij waarde aan een leesteken en een letter...
Zo serieus neem ik de bijbel dus wel, zoals ik wel eens eerder zei: Hoe kinnen wij ZELF gaan beslissen wat wel belangrijk is en wat minder belangrijk is? Die scheidslijn kunnen en mogen we niet trekken omdat dat ONZE beslissing is, en niet die van God.
Inspiratie ga je niet zo op in, evenals het punt dat als God zegt dat er geest ziel en lichaam zijn, wij dat niet anders mogen invullen.
Wat vond je anders van die rij bijbelteksten.....geven die wat meer duidelijkheid?

Mensen die niet zo intelligent zijn om de grondtekst te lezen zouden dus zeer benadeeld zijn?
Dan zou ik de teksten weer even na moeten lezen, maar vaak is zonder hoofdletters ook wel duidelijk dat het over 'mijn geest', 'uw geest', of 'onze geest' gaat, dat er de menselijke geest mee wordt bedoeld, ook uit het zinsverband...
De Heilige geest, is wel duidelijk, of 'de Geest Gods"   geeft het ook wel aan.

'Voor wijzen en verstandigen verborgen' zegt mij ook iets over het aannemen van het woord van God, zoals het tot ons komt, en niet constant eerst voorkenniste MOETEN hebben van de cultuur, en het wereldbeeld enzovoort.
Dan mag je eerst wel een paar jaar achtergronden studeren.....'

Spreuken 2
 3 ja, indien gij tot het inzicht roept
en tot de verstandigheid uw stem verheft;
4 indien gij haar zoekt als zilver
en naar haar speurt als naar verborgen schatten,
5 dan zult gij de vreze des HEREN verstaan
en de kennis Gods vinden.
6 Want de HERE geeft wijsheid,
uit zijn mond komen kennis en verstandigheid
;

Is het dus niet meer voor de eenvoudigen die door Gods Geest de dingen kunnen doorgronden....
Onderscheiding krijgen waar het om gaat :)

Verlichte Europeaan, dat is juist wat ik bedoel: Gods Geest wil ons leiden in de waarheid, en het is slechts geestelijk te beoordelen.... Leg dan af alles wat je in de weg staat...dus ook onze 'eigen' manier van denken.

Rom 12,2
En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

Ik was trouwens benieuwd wat jij weet over Watchnman Nee, en waarom jij er (zoals ik begreep) enigszins allergisch voor bent.
Hij vertelt dingen ook aan de hand van de bijbel....
Anders zou ik niets van hem lezen :)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 12, 2004, 10:45:05 am »
De geest kun je vergelijken met je geweten. Spreuken 20:27
Bij bekering wordt je geest wedergeboren en onderworpen aan de Geest van God. Gods Geest neemt bezit van de menselijke geest.

Galaten 5:16: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees.
Met het vlees wordt altijd de oude mens bedoeld.

Je ziel vertegenwoordigt je verstand, je emoties en je wil.
Je ziel kan niet wereomgeboren worden, maar moet zich onderwerpen aan je wedergeboren Geest.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 12, 2004, 11:13:02 am »

quote:

Wilhelmina schreef op 12 mei 2004 om 10:45:
Bij bekering wordt je geest wedergeboren en onderworpen aan de Geest van God. Gods Geest neemt bezit van de menselijke geest.

Galaten 5:16: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees.

Je ziel kan niet wereomgeboren worden, maar moet zich onderwerpen aan je wedergeboren Geest.

Mee eens, Wilhelmina. Misschien met deze vraag:

hebben we een ziel of zijn we een ziel?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 12, 2004, 11:30:08 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 mei 2004 om 11:13:
[...]

Ik geloof dat we een ziel hebben, maar de Jehova's getuigen zijn het daarmee heftig oneens.

Ik vind deze tekst altijd mooi een verschil aangeven tussen ziel en geest:  
Genesis 49:6  Mijn ziel hebbe geen deel aan hun beraadslaging, mijn geest sluite zich niet aan bij hun vergadering, want in hun toorn hebben zij mannen gedood en in hun moedwil hebben zij runderen de pezen doorgesneden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 12, 2004, 07:08:15 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 12 mei 2004 om 11:30:
[...]

Ik geloof dat we een ziel hebben, maar de Jehova's getuigen zijn het daarmee heftig oneens.

Ik vind deze tekst altijd mooi een verschil aangeven tussen ziel en geest:  
Genesis 49:6  Mijn ziel hebbe geen deel aan hun beraadslaging, mijn geest sluite zich niet aan bij hun vergadering, want in hun toorn hebben zij mannen gedood en in hun moedwil hebben zij runderen de pezen doorgesneden.

en deze tekst dan:

1 Kor 15,45

Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 12, 2004, 09:20:44 pm »
"En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. " Gen. 2 : 7

en de ziel ,die daarvan eet, zal haar ongerechtigheid dragen.Lev. 7 : 18b

Doch als een ziel het vlees van het dankoffer, hetwelk des HEEREN is, gegeten zal hebben, en haar onreinigheid aan haar is, zo zal die ziel uit haar volken uitgeroeid worden".Lev. 7 : 20

En wanneer een ziel iets onreins zal aangeroerd hebben..., zo zal die ziel uit haar volken uitgeroeid worden".Lev. 7 : 21
 die ziel, die het gegeten zal hebben, zal uit haar volken uitgeroeid worden".Lev. 7 : 25

"Alle ziel, die enig bloed eten zal, die ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden". Lev. 7 : 27
Alleen door JEZUS

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 12, 2004, 09:25:00 pm »

quote:

rinuz schreef op 12 mei 2004 om 21:20:
"En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. " Gen. 2 : 7

en de ziel ,die daarvan eet, zal haar ongerechtigheid dragen.Lev. 7 : 18b

Doch als een ziel het vlees van het dankoffer, hetwelk des HEEREN is, gegeten zal hebben, en haar onreinigheid aan haar is, zo zal die ziel uit haar volken uitgeroeid worden".Lev. 7 : 20

En wanneer een ziel iets onreins zal aangeroerd hebben..., zo zal die ziel uit haar volken uitgeroeid worden".Lev. 7 : 21
 die ziel, die het gegeten zal hebben, zal uit haar volken uitgeroeid worden".Lev. 7 : 25

"Alle ziel, die enig bloed eten zal, die ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden". Lev. 7 : 27

:?

Wat wil je hier mee zeggen?

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 12, 2004, 09:36:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 mei 2004 om 19:08:
[...]

en deze tekst dan:

1 Kor 15,45

Ik wilde wat hier boven staat aanvullen!
Alleen door JEZUS

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 12, 2004, 09:48:02 pm »
Doe ik ook mee, de volgende teksten spreken over het hebben van een ziel. Let op de woorden mijn, zijn, zijner, hun etc.

quote:

Job 33:30  Opdat hij zijn ziel afkere van het verderf, en hij verlicht worde met het licht der levenden.
Job 36:14  Hun ziel zal in de jonkheid sterven, en hun leven onder de schandjongens.
Psalm 3:2 Velen zeggen van mijn ziel: Hij heeft geen heil bij God. Sela.
Psalm 6:3 Ja, mijn ziel is zeer verschrikt; en Gij, HEERE, hoe lange?
Psalm 6:4 Keer weder, HEERE, red mijn ziel; verlos mij, om Uwer goedertierenheid wil.
Psalm 7:2 Opdat hij mijn ziel niet rove als een leeuw, verscheurende, terwijl er geen verlosser is.
Psalm 7:5 Zo vervolge de vijand mijn ziel, en achterhale ze, en vertrede mijn leven ter aarde, en doe mijn eer in het stof wonen! Sela.
Psalm 10:3  Want de goddeloze roemt over den wens zijner ziel; hij zegent den gierigaard, hij lastert den HEERE.
Psalm 11:1  Een psalm van David, voor den opperzangmeester. Ik betrouw op den HEERE; hoe zegt gijlieden tot mijn ziel: Zwerft henen  naar ulieder gebergte, als een vogel?
Psalm 11:5  De HEERE proeft den rechtvaardige; maar den goddeloze, en dien, die geweld liefheeft, haat Zijn ziel.
Psalm 13:2 Hoe lang zal ik raadslagen voornemen in mijn ziel, droefenis in mijn hart bij dag? Hoe lang zal mijn vijand over mij verhoogd zijn?
Psalm 16:2  O mijn ziel! gij hebt tot den HEERE gezegd: Gij zijt de HEERE, mijn goedheid raakt niet tot U;
Psalm 16:10  Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving zie.
Psalm 17:13  Sta op, HEERE, kom zijn aangezicht voor, vel hem neder; bevrijd mijn ziel met Uw zwaard van den goddeloze;
Psalm 19:7  De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des HEEREN is gewis, den slechten wijsheid gevende.
Psalm 22:20  Red mijn ziel van het zwaard, mijn eenzame van het geweld des honds.
Psalm 22:29  Alle vetten op aarde zullen eten, en aanbidden; allen, die in het stof nederdalen, zullen voor Zijn aangezicht nederbukken; en die zijn ziel bij het leven niet kan houden.
Psalm 23:3  Hij verkwikt mijn ziel; Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.
Psalm 24:4  Die rein van handen, en zuiver van hart is, die zijn ziel niet opheft tot ijdelheid, en die niet bedriegelijk zweert;
Psalm 25:1  Een psalm van David. Aleph. Tot U, o HEERE! hef ik mijn ziel op.
Psalm 25:13  Nun. Zijn ziel zal vernachten in het goede, en zijn zaad zal de aarde beerven.
Psalmen 25:20  Schin. Bewaar mijn ziel, en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want ik betrouw op U.
Psalm 26:9  Raap mijn ziel niet weg met de zondaren, noch mijn leven met de mannen des bloeds;

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 12, 2004, 09:52:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 mei 2004 om 11:13:
[...]

Het woord ziel heeft verschillende betekenissen:

quote:

Hebreeuws - Nederlands Lexicon

ziel <05315>

05315 n e ph e sj   ,   zn

1) ziel, leven, schepsel, persoon, honger, leven wezen, verlangen, emotie, hartstocht
1a) wat ademhaalt, het ademhalende wezen, ziel, innerlijk
1b) levend wezen
1c) levend wezen (met het leven in het bloed)
1d) de mens, persoon, individu
1e) zetel van begeerte
1f) zetel van emoties en hartstochten
1g) geestesactiviteit (twijfelachtig)
1h) wilsactiviteit (twijfelachtig)
1i) karakteractiviteit (twijfelachtig)
We hebben dus een ziel, en zijn er ook één.  :)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 12, 2004, 10:09:56 pm »

Heb je dit ook gelezen?
Alleen door JEZUS

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 12, 2004, 10:38:37 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 12 mei 2004 om 10:45:

Wat is het verschil tussen je verstand en je geweten?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 12, 2004, 11:17:10 pm »
De driedeling van geest, ziel en lichaam.[/b]

"De Here God maakte de mens uit het stof van de aardbodem." (Gen. 2:7 ISB)
Dit heeft betrekking op het menselijk lichaam.
"En blies de levensadem in zijn neusgaten."
Dit beschrijft, hoe God aan de mens een geest gaf, het was de geest van Adam. Dus werd het lichaam van de mens geformeerd uit het stof van de aardbodem, en de geest van de mens werd door God aan hem gegeven.
"Zo werd de mens een levende ziel."
Nadat de levensadem in zijn neus gekomen was, werd de mens een levende ziel. De geest, de ziel en het lichaam zijn drie afzonderlijke eenheden.
"En uw geest, ziel en lichaam, alle drie in hun geheel, moge onberispelijk bewaard blijken te zijn."
De geest is door God gegeven; de ziel is een levende ziel; en het lichaam is door God geformeerd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Van de boeken van Watchman Nee heb ik ook veel geleerd. Op de pastorale cursus van Aad van de Sande hebben we ook dit onderwerp behandeld. Ik wil daarom iets hiervan vertellen. Ons lichaam bestaat inderdaad uit lichaam, ziel en geest, zoals hier in dit forum al duidelijk aan de hand van bijbelteksten is aangetoond. Een mens zonder God leeft vanuit zijn psyche, zijn zondige ziel. Deze ziel omvat de wil, het verstand en het gevoel. Maar bij de ongelovige mens is de geest dood. De geest van de mens is de poort naar het goddelijke, het bovennatuurlijke. Deze geest is doodgegaan bij de zondeval: “ten dage dat gij daarvan eet, zult gij de dood sterven…” De zonde maakte scheiding tussen God en de mens (Jes. 59:2) Deze geest kan weer tot leven komen als deze wordt beademd door God: de Heilige Geest.  Het Woord van God zal scheiding brengen tussen ziel en geest (Heb.4:12). Om te gaan geloven moeten we met onze wil, vanuit de ziel, een beslissing nemen. Geen besluit vanuit het gevoel of vanuit het verstand, maar vanuit de WIL. Wie WIL mag komen en krijgt het levende water om niet (Joh.1:12) Dan ontvang je Gods Geest, dat is wedergeboorte. Want wat uit vlees geboren is, is vlees (ziel), maar wat uit de Geest geboren is, is geest. (Joh. 3:6). Dan wordt de mens één met God.
De Satan probeert ook die poort naar het goddelijke (de geest) weer te activeren. Hieruit ontstaan occulte banden met het rijk van de duisternis. Hij begint met het lichaam en gaat via het gevoel (de ziel) naar de geest, om daar de plaats in te nemen die voor God bedoeld is. Hij werkt ook via het verstand en bewerkt daar een blokkade. Dan zegt de mens: ik kan het niet.
Er werd ons een schema gegeven, wat ik hier niet zo goed kan laten zien. Maar ik zal het vereenvoudigd weergeven.

Vader, Zoon en Heilige Geest
----scheiding door zonde-----
Menselijke geest
Ziel: gevoel, verstand, wil
Lichaam

Satan werkt dus vanonder af, via lichaam en gevoel, om bij onze wil (ziel) te komen, zodat we onafhankelijk van God worden. God werkt van boven af. Als God ons beproeft staat Satan klaar om ons te verzoeken. Dit is moeilijk van elkaar te scheiden. Wel weten we dat we kracht in zwakheid krijgen en geen bovenmenselijke beproevingen hoeven te doorstaan. Satan laat je denken dat je iets voor God doet, maar je doet het in feite voor jezelf.
Het is ook belangrijk om Efeze 2 vs. 1-3 erbij te lezen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 12, 2004, 11:45:04 pm »

quote:

Adinomis schreef op 12 mei 2004 om 23:17:

Van de boeken van Watchman Nee heb ik ook veel geleerd. Op de pastorale cursus van Aad van de Sande hebben we ook dit onderwerp behandeld. Ik wil daarom iets hiervan vertellen. Ons lichaam bestaat inderdaad uit lichaam, ziel en geest, zoals hier in dit forum al duidelijk aan de hand van bijbelteksten is aangetoond.
Wat leuk, ik ken ze alletwee, Watchman Nee door z'n boeken uiteraard en Aad van de Sande ken ik als 'oom Aad' uit de kinderkampen die hij vroeger leidde.....

quote:

Satan werkt dus vanonder af, via lichaam en gevoel, om bij onze wil (ziel) te komen, zodat we onafhankelijk van God worden. God werkt van boven af. Als God ons beproeft staat Satan klaar om ons te verzoeken. Dit is moeilijk van elkaar te scheiden. Wel weten we dat we kracht in zwakheid krijgen en geen bovenmenselijke beproevingen hoeven te doorstaan. Satan laat je denken dat je iets voor God doet, maar je doet het in feite voor jezelf.
Het is ook belangrijk om Efeze 2 vs. 1-3 erbij te lezen.

Van het boek: De latente kracht van de ziel, staat het voorwoord en hoofdstuk 1 op internet...ook interessant i.v.m. wat jij hierboven zegt.....

http://www.importantia.co...achtvandeziel_inhoud.html

En het complete boek: De geestelijke mens, staat op internet bij de site van Marc Verhoeven....

http://marcverhoeven.jesussave.us/

Dan opzoeken het onderwerp: Groei en opbouw.......daar staat het bij.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 13, 2004, 12:46:53 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 mei 2004 om 22:38:
Wat is het verschil tussen je verstand en je geweten?

Ik zie dat als volgt: je verstand presenteert redeneringen, argumenten, maar geen beslissing.
Je geweten vertelt je wat je zou moeten doen.

In je verstand zit niets "moreels". In je geweten niets "redelijks".

Als ik langs een kanaal loop waar een kind in ligt te verdrinken, bestookt mijn verstand me met overwegingen: het water is koud, vies, ik kom te laat op mijn werk omdat ik terug naar huis moet om te douchen, misschien verdrink ik zelf wel, maar mijn geweten trekt zich daar geen bal van aan en vertelt me wat ik zou moeten doen, namelijk erin springen en dat kind redden.

Verstandelijke overwegingen hebben nooit "zou moeten" in zich. Dat is gewetenstaal.
Bombus terrestris Reginae

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 13, 2004, 01:27:42 pm »

quote:

Als ik deze teksten lees, dan neig ik er toe te zeggen dat geest en ziel het zelfde zijn.
In dit kader is het volgende artikel misschien wel interessant:
Spirit, Soul and Mind
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 13, 2004, 06:24:30 pm »

quote:

rinuz schreef op 12 mei 2004 om 22:09:

Heb je dit ook gelezen?

Nu wel.  :)

Als de schrijver gelijk heeft over 1 Thessalonica 5:23 dan ben ik er uit.

De mens bestaat dan uit een lichaam en een ziel en die vormen samen één mens.
Geest en ziel zijn dan synoniemen.

En hij heeft gelijk als hij zegt dat met "Geest, ziel en lichaam" de hele mens wordt bedoeld.
Maar dat bewijst m.i. nog niet dat de mens niet een lichaam en een ziel en een geest heeft.

offtopic:}:| Dacht dat ik een orginele titel had.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 13, 2004, 07:55:37 pm »

quote:

Pugna schreef op 13 mei 2004 om 18:24:
[...]

Nu wel.  :)

Als de schrijver gelijk heeft over 1 Thessalonica 5:23 dan ben ik er uit.

De mens bestaat dan uit een lichaam en een ziel en die vormen samen één mens.
Geest en ziel zijn dan synoniemen.

En hij heeft gelijk als hij zegt dat met "Geest, ziel en lichaam" de hele mens wordt bedoeld.
Maar dat bewijst m.i. nog niet dat de mens niet een lichaam en een ziel en een geest heeft.

Ik heb het ook even snel gelezen (het is echt veel en ik had even geen tijd er echt op te studeren)
Maar ik had het idee dat hij het nog weer anders uitlegde dan jij, pugna, meer Lichaam en ziel als 1, en de geest gaat naar God terug..... :? Of heb ik het mis?
Wat vind jij Rinuz.....

Hij betrekt alles wel heel erg op het Hebreeuws, terwijl de grondtekst van het NT toch gewoon Grieks is, en daar komt toch die tekst uit Tess. uit.. :?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 13, 2004, 08:11:33 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 13 mei 2004 om 12:46:
[...]

Ik zie dat als volgt: je verstand presenteert redeneringen, argumenten, maar geen beslissing.
Je geweten vertelt je wat je zou moeten doen.

In je verstand zit niets "moreels". In je geweten niets "redelijks".

Als ik langs een kanaal loop waar een kind in ligt te verdrinken, bestookt mijn verstand me met overwegingen: het water is koud, vies, ik kom te laat op mijn werk omdat ik terug naar huis moet om te douchen, misschien verdrink ik zelf wel, maar mijn geweten trekt zich daar geen bal van aan en vertelt me wat ik zou moeten doen, namelijk erin springen en dat kind redden.

Verstandelijke overwegingen hebben nooit "zou moeten" in zich. Dat is gewetenstaal.
Maar uit voorgaande posts lees ik dat alleen gelovigen dan zo'n geweten hebben. Terwijl ik uit de dagelijkse praktijk merk dat ook niet-gelovigen een geweten hebben en ethisch denken. Dus vandaar dat ik vroeg waar hem dat verschil dan precies inzit.

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 13, 2004, 09:30:21 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 mei 2004 om 19:55:
[...]

Ik heb het ook even snel gelezen (het is echt veel en ik had even geen tijd er echt op te studeren)
Maar ik had het idee dat hij het nog weer anders uitlegde dan jij, pugna, meer Lichaam en ziel als 1, en de geest gaat naar God terug..... :? Of heb ik het mis?
Wat vind jij Rinuz.....

Hij betrekt alles wel heel erg op het Hebreeuws, terwijl de grondtekst van het NT toch gewoon Grieks is, en daar komt toch die tekst uit Tess. uit.. :?
Het ging mij alleen om zijn uitleg van 1 Thessalonica 5:23.

Dat van lichaam en ziel zijn één heb ik ook gelezen, en daarna verworpen. Christus spreekt duidelijk over het lichaam en de ziel, dus dat zijn verschillende dingen. Maar samen vormen ze de mens.

De vraag die mij bezig houdt is, of de mens uit ziel en lichaam of geest, ziel en lichaam bestaat. Buiten de brief aan de Thessalonizenzen vind ik weinig onderbouwing voor de 'driedelen'-leer. Ik had bij die verdeling verwacht dat in Mattheus ook geest stond.

quote:

Mattheus 10:28
En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Dat vanuit het Hebreeuws proberen uitleggen van een Griekse brief is inderdaad erg vreemd.

Het volgende stukje tekst maakt mij ietswat achterdochtig.

quote:

De HEERE God (= Jehovah) ....
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2004, 10:03:20 pm door Pugna »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 13, 2004, 10:59:56 pm »

quote:

Pugna schreef op 13 mei 2004 om 21:30:
[...]

Het ging mij alleen om zijn uitleg van 1 Thessalonica 5:23.

Dat van lichaam en ziel zijn één heb ik ook gelezen, en daarna verworpen. Christus spreekt duidelijk over het lichaam en de ziel, dus dat zijn verschillende dingen. Maar samen vormen ze de mens.

De vraag die mij bezig houdt is, of de mens uit ziel en lichaam of geest, ziel en lichaam bestaat. Buiten de brief aan de Thessalonizenzen vind ik weinig onderbouwing voor de 'driedelen'-leer. Ik had bij die verdeling verwacht dat in Mattheus ook geest stond.

Even een reactie hierop uit m'n hoofd: Als de geest hetgene is waarmee je contact met God hebt, is dat ook hetgene wat niet verderven kan in de hel... Zou je het zo kunnen bekijken?
Als je ongelovig bent, IS je geest 'dood', IS dus al 'verdorven' om het zo maar te zeggen...

Zoals aan Adam en Eva werd gezegd dat ze zouden sterven ten tjjde dat ze van de boom der kennis van goed en kwaad zouden eten....
Toen dat gebeurde, zijn ze niet onmiddelijk lichamelijk gestorven, maar WEL geestelijk.... Dat was stap 1....
Stap 2, de lichamelijke dood kwam voor hen nog heel wat honderden jaren later....
Stap 3, de 'dood' van de ziel komt pas in de 'tweede dood' als je niet gelovig bent geworden... En dat is pas na het oordeel voor de witte troon (voor de ongelovigen)
En dat zie ik dan als het eeuwig van God gescheiden zijn...lees maar na in Openbaring.

Ik vind dit eigenlijk wel een aardige uitleg..al zeg ik het zelf :)

quote:

Dat vanuit het Hebreeuws proberen uitleggen van een Griekse brief is inderdaad erg vreemd.

Paulus zal met z'n HEBRREEUWSE achtergrond als Farizeeer, toch niet iets hebben neergeschreven in het Grieks (waar hij ook in thuis was) wat niet met elkaar te rijmen valt.

Dan heb ik het er nog niet eens over dat ik God Zelf de hoogste auteur van de Bijbel vindt, Die geen missers er in zet... :)
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2004, 11:01:11 pm door Priscilla en Aquila »

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 13, 2004, 11:45:03 pm »
er is een concilie geweest in 869 in Constantinopel, waar men de geest heeft afgeschaft, dwz men stelde de mens is lichaam en ziel en de ziel heeft enige geestelijke eigenschappen,
voordien sprak men nog over de drieeenheid lichaam-ziel-geest

tegenwoordig maken we het volgende mee:
ook de ziel wordt afgeschaft en we hebben in die visie slechts een lichaam met enige zieleeigenschappen, vandaar ook dat men zieleaandoeningen steeds meer medicamenteus wil behandelen (dus eigenlijk het darwinistische denken praktisch maken)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 14, 2004, 12:46:59 am »

quote:

cheese schreef op 13 mei 2004 om 23:45:
er is een concilie geweest in 869 in Constantinopel, waar men de geest heeft afgeschaft, dwz men stelde de mens is lichaam en ziel en de ziel heeft enige geestelijke eigenschappen,

ook de ziel wordt afgeschaft en we hebben in die visie slechts een lichaam met enige zieleeigenschappen, vandaar ook dat men zieleaandoeningen steeds meer medicamenteus wil behandelen (dus eigenlijk het darwinistische denken praktisch maken)
Leuke aanvulling....... :)

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 14, 2004, 05:48:49 pm »

quote:

cheese schreef op 13 mei 2004 om 23:45:

Vreemde uitdrukking "waar men de geest heeft afgeschaft", ik neem aan dat jij het er niet mee eens bent.

Maar ik heb een andere vraag, weet jij ook waarom de "geest is afgeschaft"?
Waarom kwam dit ter sprake op een concilie? Wat was de onderbouwing om dit te doen?

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 14, 2004, 07:31:03 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 mei 2004 om 22:59:
[...]

Even een reactie hierop uit m'n hoofd: Als de geest hetgene is waarmee je contact met God hebt, is dat ook hetgene wat niet verderven kan in de hel... Zou je het zo kunnen bekijken?
Als je ongelovig bent, IS je geest 'dood', IS dus al 'verdorven' om het zo maar te zeggen...

Klikt goed, maar heb jij (of moet ik zeggen hebben jullie) daar ook een bijbelse onderbouwing voor.

"Merk op, mijn ziel, wat antwoord God u geeft;" (psalm 85:3 ob). Daar moet ik zelf aandenken, maar dat spreekt over de ziel en niet de geest.

quote:

Zoals aan Adam en Eva werd gezegd dat ze zouden sterven ten tjjde dat ze van de boom der kennis van goed en kwaad zouden eten....
Toen dat gebeurde, zijn ze niet onmiddelijk lichamelijk gestorven, maar WEL geestelijk.... Dat was stap 1....
Stap 2, de lichamelijke dood kwam voor hen nog heel wat honderden jaren later....
Stap 3, de 'dood' van de ziel komt pas in de 'tweede dood' als je niet gelovig bent geworden... En dat is pas na het oordeel voor de witte troon (voor de ongelovigen)
En dat zie ik dan als het eeuwig van God gescheiden zijn...lees maar na in Openbaring.

Ik vind dit eigenlijk wel een aardige uitleg..al zeg ik het zelf :)

Ik geloof dat een mens, van nature, geestelijk dood is. Maar om dat nu als onderbouwing te gebruiken voor de 'lichaam, ziel en geest"-leer gaat mij te ver. Maar het is wel een aardige uitleg.

quote:

[...]

Paulus zal met z'n HEBRREEUWSE achtergrond als Farizeeer, toch niet iets hebben neergeschreven in het Grieks (waar hij ook in thuis was) wat niet met elkaar te rijmen valt.

Dan heb ik het er nog niet eens over dat ik God Zelf de hoogste auteur van de Bijbel vindt, Die geen missers er in zet... :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 14, 2004, 11:40:51 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 13 mei 2004 om 20:11:
[...]

Maar uit voorgaande posts lees ik dat alleen gelovigen dan zo'n geweten hebben. Terwijl ik uit de dagelijkse praktijk merk dat ook niet-gelovigen een geweten hebben en ethisch denken. Dus vandaar dat ik vroeg waar hem dat verschil dan precies inzit.

Heb je dit wel eens gelezen....

Rom. 2
 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Ieder mens heeft een ingebakken gevoel van 'dit hoort, en dat niet".....
Of het moet zo erg zijn dat hun geweten is afgestomd door alle zonden die ze doen... Hiervan lees je in Romeinen 1......
Maar in principe heeft ieder mens een geweten.....
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2004, 11:41:20 pm door Priscilla en Aquila »

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 16, 2004, 10:21:12 pm »

quote:

Pugna schreef op 14 mei 2004 om 17:48:
[...]

Vreemde uitdrukking "waar men de geest heeft afgeschaft", ik neem aan dat jij het er niet mee eens bent.

Maar ik heb een andere vraag, weet jij ook waarom de "geest is afgeschaft"?
Waarom kwam dit ter sprake op een concilie? Wat was de onderbouwing om dit te doen?
http://www.geocities.com/...churchcouncils/Ecum08.htm

er zijn machten in de geschiedenis werkzaam, die een (zeer) lange termijnvisie hebben,
die weten dat als er in de toekomst een materialistische tijd moet komen, dat dat dan ook al vroeg voorbereid moet worden, met dit concilie is er zo'n stap gemaakt, als de mensen nog in de geest geloven is dat echter niet mogelijk,
welke deze machten dan wel zijn?
diegenen, die er profijt bij hebben als het materialisme hoogtij viert...
want dan pas zijn ze in staat om hun eigen doelen te kunnen verwezenlijken,
ik heb het dan over de overste van deze wereld

veteri et novo testamento unam animam rationalem et intellectualem habere
hominem docente et omnibus deiloquis patribus et magistris ecclesiae eamdem
opnionem asseverantibus : in tantum impietatis quidam, malorum inventionibus
dantes operam, devenerunt ut duas eum habere animas impudenter dogmatizare
et quibusdam irrationabilibus conatibus per sapientam, quae stulta facta
est, propriam haeresim confirmare pertentent.
Itaque sancta haec et universalis synodus veluti quoddam peesimum zizanium
nunc germinantem nequam opinionem evellere festinans, imo vero ventilabrum
in manu veritatis portans et igni inextinguibili transmittere omnem paleam,
et aream Christi mundam exhibere volens, talis impietatis inventores et
patratores et his similia sentientes magna voce anathematizat et definit
atque promulgat, neminem prorsus habere vel servare quoquo modo statua hujus
impietas auctorum.
Si autem quis contraria gerere praesumpserit huic sanctae et magnae synodo,
anathemata sit et a fide atque cultura christianorum alienus.
2° Canon 11e (8 grec). Mansi, t, XVI, col.166,404
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2004, 12:22:01 am door cheese »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 16, 2004, 11:45:02 pm »

quote:

Door Pugna - Friday 14 May 2004 19:31

Priscilla en Aquila schreef op 13 mei 2004 om 22:59:
Pugna antwoordt:
Klinkt goed, maar heb jij (of moet ik zeggen hebben jullie) daar ook een bijbelse onderbouwing voor.

Ja, ik denk aan:

1 Kor 2,14  
Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.

Ef 2,1
Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden,

Kol 2,13
Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold,

Ik wil best een bijbelse onderbouwing geven, maar verderop in je post zeg je zelf dit:

quote:

Ik geloof dat een mens, van nature, geestelijk dood is.
Dus je bent het wel met me eens......... :)

quote:

Maar om dat nu als onderbouwing te gebruiken voor de 'lichaam, ziel en geest"-leer gaat mij te ver. Maar het is wel een aardige uitleg.

Dus stap 1: De geestelijke dood, die bij elke ongelovige nog niet veranderd is in een geest die tot leven is gebracht, dat is een bijbels gegeven……

Wat vind je dan van het lichaam, is veel later gestorven dan dat moment van de zondeval…..

En de tweede dood had ik Openbaring 20 bij bedoeld:
4……en (ik zag)de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden;en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. 5De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht,

In vers vier worden de doden zielen genoemd; zij worden weer levend en heersen met Christus die 1000 jaren. Zij zullen een opstandingslichaam hebben als zij weer levend worden. Zoals ook de andere gelovigen bij de opstanding (vergl 1 Kor. 15)
Het gaat nu even over ‘de overige doden’waar je uit op kan maken dat dat de ongelovigen zijn, die in de tweede dood terecht komen. Hiervan staat dat zij “niet weder levend werden voordat de 1000 jaren voleindigd waren…(vers 5)

Er staat niet bij dat zij een nieuw lichaam krijgen…..daar lezen we niets over….ook niet DAT ze een lichaam krijgen, of in hun oude lichaam opstaan.
In ieder geval is het hun ziel wat voor de troon geoordeeld wordt. Die gaat dan in de tweede dood. ZOUDEN ze een lichaam hebben, gaat dat lichaam ook in de tweede dood.

Dus het resultaat blijft: geest, ziel en lichaam= dood als uiteindelijke straf  voor de zonde.
Geest, ziel en lichaam vind ik nu niet iets wat ik een ‘leer’ zou willen noemen. Ik vind het wel zo terug in de bijbel.  
------Het is net als met de drieeenheid, dat woord kom je nergens tegen, TOCH is iedereen (bijna) er van overtuigd dat er drie personen: Vader, Zoon en Heilige Geest bij elkaar horen en samen één zijn…-------
Het feit dat er 1 tekst is waar deze aspecten (geest ziel lichaam) bij elkaar genoemd worden, is toch genoeg? Gods woord heeft voor mij aan 1 tekst voldoende om mij een waarheid te laten zien.

Verder zie je deze drie aspecten in de bijbel wel steeds in wisselende samenstelling terugkomen.

En hier ben je het met mij eens zie ik:

quote:

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 17, 2004, 07:21:44 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 mei 2004 om 23:45:
[...]

Ja, ik denk aan:

1 Kor 2,14  
Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.

Ef 2,1
Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden,

Kol 2,13
Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold,

Ik wil best een bijbelse onderbouwing geven, maar verderop in je post zeg je zelf dit:

[...]

Dus je bent het wel met me eens......... :)

Ik had jullie post bij een lege regel in tweeën geknipt vandaar deze verwarring.
Met de vraag naar een bijbelse onderbouwing doelde ik op: “Als de geest het gene is waarmee je contact met God hebt”.

quote:

[...]

Dus stap 1: De geestelijke dood, die bij elke ongelovige nog niet veranderd is in een geest die tot leven is gebracht, dat is een bijbels gegeven……

Wat vind je dan van het lichaam, is veel later gestorven dan dat moment van de zondeval…..

En de tweede dood had ik Openbaring 20 bij bedoeld:
4……en (ik zag)de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden;en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. 5De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht,

In vers vier worden de doden zielen genoemd; zij worden weer levend en heersen met Christus die 1000 jaren. Zij zullen een opstandingslichaam hebben als zij weer levend worden. Zoals ook de andere gelovigen bij de opstanding (vergl 1 Kor. 15)
Het gaat nu even over ‘de overige doden’waar je uit op kan maken dat dat de ongelovigen zijn, die in de tweede dood terecht komen. Hiervan staat dat zij “niet weder levend werden voordat de 1000 jaren voleindigd waren…(vers 5)

Er staat niet bij dat zij een nieuw lichaam krijgen…..daar lezen we niets over….ook niet DAT ze een lichaam krijgen, of in hun oude lichaam opstaan.
In ieder geval is het hun ziel wat voor de troon geoordeeld wordt. Die gaat dan in de tweede dood. ZOUDEN ze een lichaam hebben, gaat dat lichaam ook in de tweede dood.

Dus het resultaat blijft: geest, ziel en lichaam= dood als uiteindelijke straf  voor de zonde.
Geest, ziel en lichaam vind ik nu niet iets wat ik een ‘leer’ zou willen noemen. Ik vind het wel zo terug in de bijbel.  
------Het is net als met de drieeenheid, dat woord kom je nergens tegen, TOCH is iedereen (bijna) er van overtuigd dat er drie personen: Vader, Zoon en Heilige Geest bij elkaar horen en samen één zijn…-------

Mmm. Als ik jullie goed begrijp: Bij de zonde val sterft de geest, bij de eerste dood het lichaam, en de tweede dood is de eeuwige straf aan lichaam, ziel en geest.

Dan zouden alle niet-christenen slechts een lichaam en een ziel hebben, en alleen christenen een ziel, een geest en een lichaam.

De geestelijk dood wordt meestal uitgelegd, dat de mens bij de zondeval zo verdorven is geworden dat we niet naar God kunnen en willen luisteren. Dat we zelfs God haten. En niet dat een deel van een mens, zij geest, dood is.

Prediker zegt dat:

quote:

Prediker 12:7
En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.
De mens had na de zondeval nog steeds een geest. Er word tenslotte ook gesproken over de tweede dood.

quote:

Het feit dat er 1 tekst is waar deze aspecten (geest ziel lichaam) bij elkaar genoemd worden, is toch genoeg? Gods woord heeft voor mij aan 1 tekst voldoende om mij een waarheid te laten zien.

Verder zie je deze drie aspecten in de bijbel wel steeds in wisselende samenstelling terugkomen.

Op zich zou één tekst genoeg moeten zijn. Maar een tekst kun je vaak op meerdere manieren uitleggen. Bij de tekst in Thessalonisenzen moet ik zelf denken aan de samenvatting van de 10 geboden.

quote:

Deuteronomium 6:5
Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.

Dan zou het gewoon betekenen de hele mens.

Bij de Drie-eenigheid zij er een heleboel bijbel teksten, die spreken van één God, de godheid van Jezus, dat God, het Woord en de Geest één zijn, etc.

quote:

En hier ben je het met mij eens zie ik:

[...]
:ja:
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2004, 07:22:04 pm door Pugna »

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 17, 2004, 09:57:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 mei 2004 om 19:55:
[...]

Wat vind jij Rinuz.....

Ik geloof in de drieeenheid die zich mens noemt.
Toch als ik deze site lees, zie ik niet wat er niet klopt.
Misschien omdat ik geen hebreews kan
Alleen door JEZUS