Auteur Topic: Aangenaam klassiek  (gelezen 2075 keer)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Aangenaam klassiek
« Gepost op: februari 03, 2003, 07:16:44 pm »
Mijn ervaring met de cd serie aangenaam klassiek is dat deze de laatste jaren sterk achteruit gaat. Waar vroeger nog complete werken werden opgenomen, is het de laatste jaren steeds meer 'populair' wat de klok slaat. Er komen steeds meer werken op die ik niet meer tot de echte klassieke muziek zou willen rekenen.
Wat is jou ervaring met deze cd-serie?
| Ps. 8:5,6 |

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Aangenaam klassiek
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2003, 04:40:31 pm »
Ja dat klopt inderdaad. Ik vind ook dat de CD's steeds groter worden, maar dat er weinig nieuws bijstaat. Toch zou ik ze voor geen goud willen missen; men heeft mij op de prachtige dubbelCD van Bach (engelse koor ofzoiets?) gewezen.
Ps. 111:10

Peter

• Bekijk profiel
Aangenaam klassiek
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2003, 12:01:36 am »
Of het niveau achteruit gegaan is, kan ik niet zo goed beoordelen. Zo lang koop ik ze nog niet. Wel erger ik me groen en geel aan de teksten in het booklet.
Ik blijf ze, denk ik, wel kopen. Je weet maar nooit, of er niet een heel goede 'tip' bij zit...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Aangenaam klassiek
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2003, 10:32:22 am »
De laatste editie heb ik speciaal voor de kortingsbonnen gekocht. De cd's zelf zijn niet zo bruikbaar. Je valt van het een in het ander. Het zijn hiet cd's die je zomaar even opzet. Toch vind ik het wel leuk om het een keertje helemaal af te luisteren. Geeft een aardig beeld van wat heden te dage beschouwd wordt als de top van de klassieke muziek.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Aangenaam klassiek
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2003, 04:24:04 pm »
Is "klassiek" de omschrijving van een bepaalde muzikale traditie (barok - romantiek) of een benaming van Europese muziek van vroeger in het algemeen?

In dat laatste geval vallen ook de Beatles onderhand onder "klassiek" evenals stijlen als (klassieke) jazz. Misschien is zelfs "Queen Classic" al wel een klassieker.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Aangenaam klassiek
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2003, 04:54:08 pm »
quote:
op 11 Feb 2003 16:24:04 schreef Qohelet:
Is "klassiek" de omschrijving van een bepaalde muzikale traditie (barok - romantiek) of een benaming van Europese muziek van vroeger in het algemeen?

In dat laatste geval vallen ook de Beatles onderhand onder "klassiek" evenals stijlen als (klassieke) jazz. Misschien is zelfs "Queen Classic" al wel een klassieker.

Labels zijn problematisch. Periodisering is problematisch.

"Klassiek" is eigenlijk de periode van Haydn en Mozart. De stijlperiode daarvoor was de Barok en daarna de Romantiek.

Maar de term "klassiek" wordt vaak gebruikt voor de gehele westerse kunstmuziek. En dan met uitsluiting van kunstmuziek die voortkomt uit de "populaire" muziek. Zegmaar: van Perotinus tot Stockhausen. (ofzo).
Binnen de muziekwetenschap vallen de Beatles en Queen onder "Popular music".
En Jazz is Jazz.

Maar niemand verbiedt jou die termen anders in te vullen. Het kan alleen voor wat spraakverwarring zorgen.

de denker

• Bekijk profiel
Aangenaam klassiek
« Reactie #6 Gepost op: februari 11, 2003, 06:59:27 pm »
quote:
op 11 Feb 2003 16:54:08 schreef Pulpeet:
"Klassiek" is eigenlijk de periode van Haydn en Mozart. De stijlperiode daarvoor was de Barok en daarna de Romantiek.

Heette die periode niet het classicisme?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Aangenaam klassiek
« Reactie #7 Gepost op: februari 11, 2003, 07:40:29 pm »
quote:
op 11 Feb 2003 18:59:27 schreef de denker:
Pulpeet

de denker
Heette die periode niet het classicisme?

Die periode heeft de naam die wij haar geven (het is dus "heet" en niet "heette" ). En in de muziekhistorische literatuur gaat het zo vaak over "de klassieke tijd", "The Classical Period", "Classical music", "The classical style" etc, dat dat gewoon de benaming voor die periode is geworden.
Het zou wel goed zijn als voor die periode consequent de term "classicisme" gebruikt zou worden. Maar het is helaas al te laat... :((

Het kan nog gekker: E.T.A. Hoffmann (1776-1822) was de eerste die de term "romantische muziek" gebruikte. Hij bedoelde daar echter de muziek van Mozart, Haydn en Beethoven mee!! Deze muziek noemde hij "rein romantisch".
Het kan verkeren.

Ik vond nog een veelbelovende referentie:
Finscher, L., "Zum Begriff der Klassik in der Musik", Deutsches Jahrbuch der Musikwissenschaft, 11(1966), 9-34.
Als ik binnenkort in de Letterenbibliotheek in Utrecht ben, zal ik het eens opzoeken.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2003, 02:26:12 am door Pulpeet »

pchooft

• Bekijk profiel
Aangenaam klassiek
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2003, 10:02:46 pm »
Op cd 1 van de editie van 'Aangenaam klassiek 2002' staat een werkje met de titel 'homo fugit velut umbra', dat afkomstig is van een cd met muziek van Stefano Landi (toevallig is dit fragment nu juist níet door hem gecomponeerd, maar goed...). Pas een paar weken geleden kwam ik de bewuste cd tegen en heb ik hem gekocht (jammer van de kortingsbon; die was tot eind januari geldig ). Gelukkig is de cd één groot feest, met aanstekelijke en uitstekend opgenomen barokmuziek. Zijn er onder jullie toevallig nog meer fans van deze componist?

Overigens heb ik over de laatste paar edities van 'Aangenaam klassiek' een dubbel gevoel. Aan de ene kant vind ik de zogenaamde classical crossover best geinig (*schaam* ), maar aan de andere kant is het toch ook weer niet écht klassiek. Misschien moet er voor Sarah Brightman, Thomas Otten en consorten maar een aparte serie in het leven geroepen worden...