Auteur Topic: Gods almacht (boek:brieven van een scepticus)  (gelezen 13752 keer)

Meindertd

• Bekijk profiel
Gods almacht (boek:brieven van een scepticus)
« Gepost op: mei 14, 2004, 01:21:57 pm »
Hoi,

Ik ben bezig om het boek brieven van een septicus te lezen en kwam daar het volgende tegen: (niet letterlijk geciteerd)

God heeft door de mens niet als robots geschappen. Hij heeft de mens een vrije wil gegeven. Deze vrije wil houdt in dat de mens beslissingen neemt die God zelf niet stuurt.
God heeft een deel van zijn almacht opgegeven en heeft zich afhankelijk gemaakt van de keuzes die mensen maken.

Om uit te leggen wat de schrijver bedoelt het volgende voorbeeld:
God "kon" niet voorkomen dat er op 11 september twee vliegtuigen in de WTC torens vlogen, omdat God anders de terroristen hun vrije wil zou ontnemen.

Nu weet ik zelf niet goed wat ik er van moet vinden! Het is wel een verklaring die mij aan de ene kant wel aanspreekt, maar aan de andere kant nogal indruisd tegen wat ik vroeger dacht. Ik dacht altijd dat de mens hun eigen vrije wil heeft, maar dat God uiteindelijk in een "andere dimensie" de keuzes al heeft vastgelegd. Want ik weet niet goed hoe ik de bovenstaande theorie in het licht van de uitverkiezing moet zien. (okee, God kan een mens op hele byzondere manieren wel overtuigen (kijk maar naar de bekering van saul)).

Nu wil ik graag vragen of julie mij kunnen helpen om de voor en tegens (in het licht van gods woord) af te wegen.

Meindert (gkv)

PS
Een opmerking ik vind het heel prettig als je in je reactie ook je achtergrond vermeld (niet verplicht)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2004, 01:32:39 pm »
Harold Kushner heeft hier een mooi boek over geschreven: Als het kwaad de goede mens treft.

Kushner komt met het inzicht dat het lijden een willekeurig patroon volgt. Iedereen kan er door getroffen worden. En God kan het lijden vaak niet voorkomen omdat hij dan zou moeten ingrijpen in de vrije wil van de mens. Je zou dan ook niet de vraag moeten stellen naar het waarom. Je moet je afvragen wat je met het lijden doet dat je overkomt.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2004, 01:51:03 pm »
duidelijk,  dus Harold Kuhsner beweert hetzelfde. (meindert)
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2004, 01:51:45 pm door Meindertd »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2004, 02:08:15 pm »
Ik denk zelf dat de mens een vrije wil heeft gekregen, dat begint al in het paradijs. Adam en Eva kozen voor het kwaad. Had God toen niet in kunnen grijpen? Natuurlijk wel. Maar dan waren jij en ik er niet geweest, evenmin was de kruisiging nodig geweest. Evenmin alle lijden. God had een groep mensen kunnen scheppen die alleen maar in liefde in het paradijs leefden in volmaaktheid
Maar blijkbaar wil God dit niet. Hij wil vrije wezens die zelf mogen bepalen het goede te doen of het kwade te doen.
In het boek van Harold Kushner lees je dat God wel almachtig is maar dat Hij Zijn almacht heeft afgelegd, dus niet meer gebruikt.

Ooit vroeg iemand mij eens twee vragen:

1. Als jij alle Almacht had ( zoals God) wat zou je ermee doen? 2. Als jij alle Liefde had (zoals God) wat zou je ermee doen?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2004, 02:14:25 pm »
Ik heb beide boeken gelezen, en vond ze ook nog heel prettig om te lezen.
En toch..............
Beide boeken brachten mij op één of andere manier in verwarring, want er lijkt iets niet te kloppen en daar kan ik mijn vingen niet achter krijgen.

( Pinksterbloemetje)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2004, 02:30:40 pm »
Die verwarring ken ik wel. Ik weet nog toen ik dat boek van harold Kushner aan het lezen was dat ik er niets van begreep. Ik heb hele stukken over moeten lezen gewoon omdat het in mijn beleving heel anders was. Ik heb er daarna over na zitten te denken en weer bepaalde gedeeltes overnieuw gelezen en of het nu wel of niet waar is dat God Zijn almacht heeft afgelegd: Na de hemelvaart van Christus gaf Hij ons Zijn Geest en zei: Ik zal met u zijn tot de voleinding der wereld. Dus in de Geest is God bij ons. Wanneer wij dus de Geest door ons heen laten werken kunnen we daadwerkelijk iets in deze wereld betekenen. Juist daarom is het zo belangrijk om tegen het kwaad te strijden en tegen zinloos geweld e.d De wereld veranderen begint dus blijkbaar niet bij het ingrijpen van God in deze wereld maar begint bij onszelf.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2004, 02:30:57 pm »
Mij spreekt het heel erg aan, dat God een deel van zijn almacht heeft afgelegd. Het geeft de mogelijkheid om heel wat vragen mee te beantwoorden. Maar ik heb ook een beetje dat verwarde gevoel. Ik vraag me af of dat alleen komt, omdat ik altijd anders er overdacht.

ik zit er dan een beetje mee hoe ik met die mening het volgende dan precies moet lezen:

citaat rom 8:28-30 (NBG)
Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2004, 03:28:34 pm »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2004, 03:44:30 pm »
Overigens kan God best een steen maken die hij niet op kan tillen, want hij is Almachtig. Zoiets heb ik geleerd op een GKv school.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2004, 11:50:37 pm door Marloes »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 14, 2004, 04:56:00 pm »

quote:

Meindertd schreef op 14 mei 2004 om 14:30:
Mij spreekt het heel erg aan, dat God een deel van zijn almacht heeft afgelegd. Het geeft de mogelijkheid om heel wat vragen mee te beantwoorden. Maar ik heb ook een beetje dat verwarde gevoel. Ik vraag me af of dat alleen komt, omdat ik altijd anders er overdacht.

ik zit er dan een beetje mee hoe ik met die mening het volgende dan precies moet lezen:

citaat rom 8:28-30 (NBG)
Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

God is alwetend, weet precies wat er gaat gebeuren. Weet ook wie Zijn genade aanneemt. Roept ieder mens ( door Gods Woord) en de mens geeft daar wel of geen gehoor aan. Wanneer je Hem door genade aanneemt heeft Hij je ook automatisch bestemd. Neem je Hem niet aan dan heeft Hij je niet bestemd. Enerzijds is het een keuze van de mens uit vrije wil anderzijds is het geloof en de liefde een geschenk van God.

Wat ik wel vreemd vind is dat je wel eens hoort van mensen die zo graag willen geloven maar niet kunnen geloven. Dan bekruipt je wel eens het gevoel dat deze mensen op één of andere manier niet voorbestemd zijn. Toch wel raar want dan kunnen ze God ook op de schuld geven zo van: Ja maar ik heb m'n levenlang gezocht maar het niet kunnen vinden.....

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2004, 05:03:21 pm »
Ik ben ook bezig in het boek "Brieven van een scepticus" en vond zijn verhaal over vrije wil nog niet eens zo gek.

Hij ging echter verder, en zei (als ik het me goed herinner) dat God dus ook niet de toekomst tot in detail kent. En kijk, dát vind ik nou een brug te ver. God is alwetend, Hij kent de toekomst tot ieder klein detail. Maar dat wil nog niet zeggen dat wij geen eigen beslissingen kunnen nemen, of eigen verantwoordelijkheid hebben.

Voor God is de hele geschiedenis+toekomst als het ware een geschiedenisboek (al dan niet verfilmd :) ). Hij weet precies wat erop staat, alles is volkomen bekend. Tóch hebben de mensen een vrije wil (gehad) om dat geschiedenisboek te bepalen.

Rara politiepet maar die paradox schetst de Bijbel nu eenmaal.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 14, 2004, 07:35:21 pm »

quote:

Doarsie schreef op 14 mei 2004 om 15:44:
Overigens kan God best een steen maken die hij niet op kan tillen, want hij is Almachtig. Zoiets heb ik geleerd op een GKv school.
Laten we a.u.b. Gods almacht niet verwarren met dit soort onzin!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 14, 2004, 10:41:49 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 14 mei 2004 om 19:35:
[...]

Laten we a.u.b. Gods almacht niet verwarren met dit soort onzin!
tamelijk offtopic, maar  vind je het onzin dat ik God zo almachtig almachtig vind dat Hij alles kan, ook wat eigenlijk niet kan?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 14, 2004, 11:02:11 pm »
Als God niet almachtig is, ga je er steeds meer van af halen denk ik. Gaan we niet een eigen god creëren als we alles wat  we niet kunnen bevatten toch willen bevatten? Als God 'niets kan doen' aan de ellende in de wereld, kon hij dan ook niets doen aan het lijden van Christus?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2004, 12:42:29 am »
De auteur van het boek schijnt ook in de wetenschappelijk theologische wereld nogal omstreden te zijn door zijn ideeën over Gods alwetendheid e.d.

Maar goed, voor het boek "brieven van een scepticus" maakt het ook weer niet zó veel uit, want het gaat nog over zoveel andere zaken.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 15, 2004, 10:13:22 am »

quote:

Doarsie schreef op 14 mei 2004 om 22:41:
 tamelijk offtopic, maar  vind je het onzin dat ik God zo almachtig almachtig vind dat Hij alles kan, ook wat eigenlijk niet kan?
God kan niet alles: Hij kan namelijk niet liegen!

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 15, 2004, 06:40:02 pm »

quote:

Doarsie schreef op 14 mei 2004 om 22:41:
[...]

Ja, want dat is helemaal niet positief, om iets te kunnen wat niet kan.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 15, 2004, 11:49:20 pm »
Modbreak:
Dit topic is gemerged met enkele berichten uit Doopformulier vs Geref. onderwijs* (afgesplitst) .
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2004, 11:50:58 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 16, 2004, 09:07:50 pm »
Ik was op het internet aan het surfen en ik kwam deze tekst tegen.

In discussies met christenen wordt vaak geroepen dat een almachtige god niet kan bestaan. Een veelgebruikt argument is de vraag 'kan god een steen maken zo zwaar dat hij hem zelf niet kan optillen?'.
Het nadeel aan dit argument is het inroepen van het begrip oneindig.
Er zijn argumenten die zonder hulp van oneindigheid ook aan kunnen tonen dat het concept 'almacht' onmogelijk is. Een interessante is de volgende.

Stel je voor dat je je boeken uit je boekenkast in 2 stapels verdeelt.
De linkerstapel bestaat enkel en alleen uit boeken waarin een verwijzing naar zichzelf staan. De rechterstapel bestaat uit boeken waarin geen verwijzing naar zichzelf staan.
De meeste verhalenboeken zullen rechts komen. Veel wetenschappelijke boeken zullen links komen. Een zin als 'in hoofdstuk 5 vertelden we blablabla' is al voldoende om aan de linkerkant terecht te komen.
Neem nu een boek met lege pagina's en schrijf hierin een lijst met alle boeken die op de rechterstapel liggen.
Vraag nu aan god op welke stapel we het boek met deze lijst moeten leggen.
Hij kan het boek niet links neerleggen want de lijst bevat geen referentie naar zichzelf.
Hij kan het boek ook niet rechts neerleggen. Als god het boek rechts neer wilt leggen dan moet hij het boek met de lijst zelf opnemen in de lijst. De lijst is nl. de lijst van boeken aan de rechterkant. Het boek met de lijst op te nemen in de lijst zorgt ervoor dat het boek met de lijst een referentie naar zichzelf bevat en dus aan de linkerkant neergelegd moet worden.

God kan het boek niet links en ook niet rechts neerleggen. God kan dus niet alles. Als god toch een keuze maakt, maakt god een fout en dan is hij daarnaast niet onfeilbaar.

Dit toont aan dat er zaken zijn die fysiek onmogelijk zijn.
Zowel voor gewone schepsels als voor goden is almacht onhaalbaar.

Wat vinden jullie???

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2004, 09:26:30 pm »
Het verhaaltje doet mij denken aan deze geschiedenis uit de Bijbel:

Lucas 20
 Het recht des keizers
20 En om Hem na te gaan zonden zij spionnen uit, die zich voordeden als vrome mensen, om Hem op een woord te vatten, ten einde Hem te kunnen overleveren aan het gezag en de beschikking van de stadhouder. 21 En zij vroegen Hem en zeiden: Meester, wij weten, dat Gij rechtuit spreekt en leert en niemand naar de ogen ziet, maar in waarheid de weg Gods leert; 22 is het ons geoorloofd de keizer belasting te betalen of niet? 23 Doch Hij doorzag hun sluwheid en zeide tot hen: 24 Toont Mij een schelling; wiens beeldenaar en opschrift draagt hij? Zij zeiden: Van de keizer. 25 En Hij zeide tot hen: Geeft dan de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is. 26 En zij konden tegenover het volk op geen woord van Hem vat krijgen. En zij verwonderden zich over zijn antwoord en hielden zich stil.

Ik ben God niet, dus kan dit probleem niet voor je oplossen....... De Here Jezus heeft hier vast een duidelijk antwoord op waardoor de laatste zin vsan dit stukje uit Lucas, weer bewaarheid wordt:  'En zij verwonderden zich over zijn antwoord en hielden zich stil.'
Misschien zegt Hij wel hetzelfde als tegen de duivel bij de verzoeking in de woestijn....: Gij zult de Here uw God, niet verzoeken....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirjam natasja

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2004, 09:57:19 pm »
Ik denk dat God zo almachtig is dat Hij ons niet nodig heeft om Zijn almacht  te bewijzen. Hij heeft ons niet nodig: wij hebben Hem nodig.
Bovendien kunnen wij anderen niet overtuigen van het wel of niet bestaan van een almachtig God. Ieder zal die keuze zelf moeten maken. Het gaat bovendien niet om bewijs maar om geloof.
Blijf in Mij gelijk Ik in u en Ik zal u geven de wensen van uw hart.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 16, 2004, 09:58:40 pm »
1+1 kan God ook niet 3 maken..

oftewel wat bewijst dit nou allemaal? het gaat erom wat je met het woord 'almacht' bedoelt..
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 09:59:00 pm door Mart »

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 16, 2004, 10:25:32 pm »
als god het wil is 1 plus 1 346573506
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 16, 2004, 11:59:30 pm »
Gods antwoord zou zijn dat de vraagsteller zijn vraag niet meer herinnert ;)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 17, 2004, 12:13:54 am »
Veel christenen kunnen op één of andere manier niet met de gedachte leven dat een almachtige God Zijn almacht aflegt. Dat is ook iets heel onmenselijks want wij streven juist vaak naar macht. Dus de gedachte dat iemand dit geheel vrijwillig aflegt maakt diegene in ons ogen tot een sulletje. Persoonlijk kan ik heel goed leven met de gedachte dat God Zijn almacht heeft afelegd omdat m.i almacht niets met liefde te maken heeft. Ten tweede heeft God niet voor niets Zijn engelen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 17, 2004, 12:43:17 am »
Als God niet alle macht heeft... Wie dan wel?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 17, 2004, 12:46:15 am »

quote:

Doarsie schreef op 17 mei 2004 om 00:43:
Als God niet alle macht heeft... Wie dan wel?
Hij heeft wel alle macht maar dat wil nog niet zeggen dat Hij daar gebruik van maakt.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 17, 2004, 01:15:39 am »

quote:

lonneke schreef op 17 mei 2004 om 00:46:
[...]

Hij heeft wel alle macht maar dat wil nog niet zeggen dat Hij daar gebruik van maakt.
Maar gebeuren er dan ook dingen waar God 'niets aan kan doen'?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 17, 2004, 01:18:48 am »
Hier kan weer ge-merged worden.

edit:En mag God aub met een hoofdletter?
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2004, 01:25:57 am door Doarsie »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 17, 2004, 08:05:53 am »
Gemerged met berichten uit 'Almachtige God'.
[Prediker 7:29]

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 17, 2004, 11:13:09 am »
Als vraagsteller, vind ik het jammer dat er twee discussies door elkaar heen lopen :'( . De vraag waar het mijns inziens omdraait:

heeft God een deel zijn (al)macht afgelegd om de mensen een vrije wil te geven?

Deze vraag wordt helemaal ondergesneeuwd door de discussie of almacht bestaat. Even een korte reactie op die discussie: Almacht is volgens mij gewoon een definitie kwestie.
Almachtige God betekend: "Dat er geen macht denkbaar is die meer zou kunnen dan Hij."

Maar goed nu terug naar de vraag en een reactie van lonneke:

quote:

lonneke schreef op 14 mei 2004 om 16:56:
[...]
God is alwetend, weet precies wat er gaat gebeuren. Weet ook wie Zijn genade aanneemt. Roept ieder mens ( door Gods Woord) en de mens geeft daar wel of geen gehoor aan. Wanneer je Hem door genade aanneemt heeft Hij je ook automatisch bestemd. Neem je Hem niet aan dan heeft Hij je niet bestemd.

Mijn gevoel zegt dat met Gods alwetendheid de tekst uit romeinen wel heel kort door de bocht wordt verklaart. Iemand van te voren bestemmen lijkt mijns inziens een actieve daad. En niet iets dat voortkomt uit kennis.  Ik kan me wel voorstellen dat Gods roepen zo krachtig is dat het de vrije wil van de mens overtuigd. En van mensen die niet worden geroepen, maar wel van God horen, blijft de vrije wil kiezen tegen God. Dat lijkt onrechtvaardig maar het blijft nog steeds een keuze van de vrije wil. Het horen van God doet al een beroep op de mens hun vrije wil.

Ik vind de conclusie die je trekt wel juist:

quote:

[...]
Enerzijds is het een keuze van de mens uit vrije wil anderzijds is het geloof en de liefde een geschenk van God.
Maar ook al zou mijn uitleg : "Dat de vrije wil door Gods roepen overtuigd wordt" rom 8 verklaren en de stelling dat God een deel van zijn macht heeft afgelegd intact houdt. Dan blijf ik me afvragen hoe ik het bewust ingrijpen in de bijbelse geschiedenis dan moet zien. Het komt toevallig heel goed uit dat Jozef naar Egypte wordt verkocht om het volk Israel te redden van de hongersnood. Ik kan me niet voorstellen dat God daar geen sturende hand in heeft. Zo ja, stuurde Hij dan de wil van de broers? Of wist hij dat de broers zo zouden gaan reageren op Jozefs dromen?
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2004, 11:56:20 am door Meindertd »

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 17, 2004, 11:52:35 am »

quote:

Doarsie schreef op 17 mei 2004 om 01:15:
[...]
Maar gebeuren er dan ook dingen waar God 'niets aan kan doen'?

Doarsie ik zou in deze discussie liever spreken over niets aan wil doen.
Het afleggen van macht betekend ook dat je die macht weer zou kunnen opnemen.

Overigens ben ik er nog niet uit of God werkelijk een deel van zijn almacht heeft afgelegd. zie daarvoor mijn andere bijdragen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 17, 2004, 01:12:07 pm »

quote:

Meindertd schreef op 17 mei 2004 om 11:13:

Maar ook al zou mijn uitleg : "Dat de vrije wil door Gods roepen overtuigd wordt" rom 8 verklaren en de stelling dat God een deel van zijn macht heeft afgelegd intact houdt. Dan blijf ik me afvragen hoe ik het bewust ingrijpen in de bijbelse geschiedenis dan moet zien. Het komt toevallig heel goed uit dat Jozef naar Egypte wordt verkocht om het volk Israel te redden van de hongersnood. Ik kan me niet voorstellen dat God daar geen sturende hand in heeft. Zo ja, stuurde Hij dan de wil van de broers? Of wist hij dat de broers zo zouden gaan reageren op Jozefs dromen?

Ik denk dat God het geheel allemaal voor-ziet. God is dus helderziend. Ik denk zelf dat het gebed hier een grote rol in speelt. Wanneer jij bid om hulp, of God vraagt een weg vrij te banen, dan zal God je helpen omdat dit niet tegen jouw vrije wil indruist. Hij kan gebruik maken van zijn miljarden engelen die hun werk doen. Zij zijn ten dienste van God en de mens. Verder blijft het voor ons een mysterie.

Even terugkomend op Doarsie z'n vraag. God is wel almachtig. Het gaat niet om de vraag of Hij wel of niet iets kan. Hij kan alles. Maar dat wil nog niet zeggen dat Hij alles doet. Daarin is God toch vrij?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 17, 2004, 01:45:31 pm »

quote:

Meindertd schreef op 17 mei 2004 om 11:13:
heeft God een deel zijn (al)macht afgelegd om de mensen een vrije wil te geven?

Zelf ben ik ervan overtuigd dat God een deel van Zijn almacht aflegde om wezens met een vrije wil, een écht vrije wil, te scheppen. Ik denk dat het anders gewoon niet kan. De geschapen wezens hadden de vrije keus om God lief te hebben boven zichzelf, of andersom. Ze hebben het verkeerde gekozen, en ik geloof dat God dat niet tegen kon houden, dus in die zin beperkt was in Zijn almacht. Anders was het immers geen vrije keuze geweest?

Dat God de condities voor die beperking zélf gekozen en geschapen heeft, spreekt voor zich. Of Hij op het moment van de zondeval nog steeds de macht had om die condities weer te veranderen weet ik niet. Ik denk het niet.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 17, 2004, 02:21:14 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 17 mei 2004 om 13:45:
[...]

Zelf ben ik ervan overtuigd dat God een deel van Zijn almacht aflegde om wezens met een vrije wil, een écht vrije wil, te scheppen. Ik denk dat het anders gewoon niet kan. De geschapen wezens hadden de vrije keus om God lief te hebben boven zichzelf, of andersom. Ze hebben het verkeerde gekozen, en ik geloof dat God dat niet tegen kon houden, dus in die zin beperkt was in Zijn almacht. Anders was het immers geen vrije keuze geweest?

Dat God de condities voor die beperking zélf gekozen en geschapen heeft, spreekt voor zich. Of Hij op het moment van de zondeval nog steeds de macht had om die condities weer te veranderen weet ik niet. Ik denk het niet.
Ik heb wel eens gelezen: God heeft Zich in Zijn macht beperkt door de mens met een vrije wil te scheppen...
Zijn verlangen is echter: Harmonie tussen Zijn wil en de wil van de mensen.. Dat is wat de gelovigem mogen bidden: Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.....Als daar genoeg mensen zijn die de wil van God kennen door het geloof.

God had na de zondeval de condities kunnen veranderen; dan was voor alletwee (Adam en Eva) onmiddelijk de dood ingetreden, als straf voor de zonde zoals God had gezegd. Maar God gaf steeds weer nieuwe kansen; bij Noach begon Hij ook weer overnieuw.
Tegelijk geeft God aan Eva onmiddelijk het vergezicht op de oplossing: het Zaad, wat de kop van de slang zal vermorzelen.....

God is eigenlijk heel liefdevol dat Hij Zijn almacht toen niet heeft gebruikt om een einde aan de in zonde gevallen schepping te maken.
Ook nu is Hij liefdevol, want als Hij naar Zijn heiligheid te werk ging, bleef er van deze wereld maar bar weinig over.

'Hij is lankmoedig jegens u daar Hij niet wil dat er sommigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen". Ergens in 1 of 2 Petrus......
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 17, 2004, 03:59:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 mei 2004 om 14:21:
[...]

God is eigenlijk heel liefdevol dat Hij Zijn almacht toen niet heeft gebruikt om een einde aan de in zonde gevallen schepping te maken.
Ook nu is Hij liefdevol, want als Hij naar Zijn heiligheid te werk ging, bleef er van deze wereld maar bar weinig over.

God hoeft Zijn almacht niet te gebruiken om alleen maar deze aarde te vernietigen. God zou ook zijn almacht kunnen gebruiken om alle hongersnood, oorlogen en ziekten weg te halen. Dus Zijn almacht ten goede gebruiken. En daar zit ook de kern. God laat vanuit Zijn liefde de mens vrij. En helaas is het zo dat de meeste mensen niet met deze vrijheid om kunnen gaan. Zie alle ellende. En toch wil God dat de mens zelf met zijn vrijheid om leert gaan. De essentie zit dus in het "'leren"'

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 17, 2004, 06:44:02 pm »

quote:

lonneke schreef op 17 mei 2004 om 15:59:
[...]

God hoeft Zijn almacht niet te gebruiken om alleen maar deze aarde te vernietigen. God zou ook zijn almacht kunnen gebruiken om alle hongersnood, oorlogen en ziekten weg te halen. Dus Zijn almacht ten goede gebruiken. En daar zit ook de kern. God laat vanuit Zijn liefde de mens vrij. En helaas is het zo dat de meeste mensen niet met deze vrijheid om kunnen gaan. Zie alle ellende. En toch wil God dat de mens zelf met zijn vrijheid om leert gaan. De essentie zit dus in het "'leren"'

Ja, maar wie is de oorzaak van de hongersnood, in heel veel gevallen de mens zelf..... En oorlog... OOK de mens zelf.
(In Etiopie ten tijde van de burgeroorlog haden ze hongersnood; miljoenen per dag gingen niet naar voedsel maar naar wapentuig......)

Hij zou dus van mensen weer robots maken die doen wat Hij wil, als Hij alle ellende uit de wereld weghaalt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 17, 2004, 07:02:45 pm »
Volgens mij zeg jij nu hetzelfde als wat Lonneke zei... :)

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 18, 2004, 02:54:07 pm »

quote:

Ik schreef op 17 mei 2004 om 11:13:
Dan blijf ik me afvragen hoe ik het bewust ingrijpen in de bijbelse geschiedenis dan moet zien. Het komt toevallig heel goed uit dat Jozef naar Egypte wordt verkocht om het volk Israel te redden van de hongersnood. Ik kan me niet voorstellen dat God daar geen sturende hand in heeft. Zo ja, stuurde Hij dan de wil van de broers? Of wist hij dat de broers zo zouden gaan reageren op Jozefs dromen?

Nu vind ik het jammer dat er in de reakties hier niet duidelijk op wordt ingegaan.

De meeste reacties onder schrijven wel de stelling dat God een deel van zijn (al)macht niet gebruikt omdat Hij de mens een vrije wil heeft gegeven. Ik werp als tegenargument op dat er in de bijbelse geschiedenis planning aanwezig lijkt te zijn. God lijkt dus ondanks de menselijke vrije wil (deze wil ik niet onkennen) mensen direct aan te sturen.

Het antwoord van lonneke:

quote:

lonneke schreef op 17 mei 2004 om 13:12:
[...]
Ik denk dat God het geheel allemaal voor-ziet. God is dus helderziend.
[...]
Hij kan gebruik maken van zijn miljarden engelen die hun werk doen. Zij zijn ten dienste van God en de mens. Verder blijft het voor ons een mysterie.

Ik kan met  helderziendheid en engelen niet zo'n planning verklaren. Mischien is het dat God de menselijke wil met sugesties overtuigd. Als een soort engeltje dingen influisteren zoals in strips wel eens voorkomt. Maar ook die verklaring blijf het erg mager vinden. Omdat er zonde gebruikt wordt om Jozef naar egypte te krijgen.

Wat weerhoud me ervan te denken dat God een deel van zijn almacht heeft opgegeven? Heeft lonneke gelijk als ze schrijft:

quote:

lonneke schreef op 17 mei 2004 om 00:13:
Veel christenen kunnen op één of andere manier niet met de gedachte leven dat een almachtige God Zijn almacht aflegt. Dat is ook iets heel onmenselijks want wij streven juist vaak naar macht.

Ik weet het allemaal nog niet precies. Maar de gedachte van het afleggen van macht spreekt mij nog wel steeds aan. Het kan heel veel lijden verklaren zoals door de verschillende mensen is opgemerkt. En het geeft een rechtsvaardigheidsgevoel dat de mens echt zelf verantwoordelijk is. Maar zoals ik schreef blijf ik met vragen zitten.

Tenslote nog een opmerking over wat bumblebee schreef:

quote:

Bumblebee schreef op 17 mei 2004 om 13:45:
[...]

Ik denk dat God wel de macht heeft om de condities te veranderen, maar door zijn aard, karakter en wezen de condities niet kan veranderen.

Tot zo ver mijn reactie

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 18, 2004, 04:15:06 pm »

quote:

Meindertd schreef op 18 mei 2004 om 14:54:
[...]

Nu vind ik het jammer dat er in de reakties hier niet duidelijk op wordt ingegaan.

De meeste reacties onder schrijven wel de stelling dat God een deel van zijn (al)macht niet gebruikt omdat Hij de mens een vrije wil heeft gegeven. Ik werp als tegenargument op dat er in de bijbelse geschiedenis planning aanwezig lijkt te zijn. God lijkt dus ondanks de menselijke vrije wil (deze wil ik niet onkennen) mensen direct aan te sturen.

Het is nogal geen moeilijk onderwerp zeg! :)
Iets ervan zeggen is ook heel moeilijk. God leidt de geschiedenis... ja dat denk ik wel. Maar toch gebeuren er dingen die God liever niet had zien gebeuren, doordat de wil van de mens niet in overeenstemming is met GODS wil...
Dit weet God van te voren. Hij staat boven de tijd en kan van het begin het einde overzien.
Wij niet, en daarom snappen we daar ook geen bal van.

Zoals Hij Jozef leidt zodat het volk Israel gered wordt van de hongersnood en de hele toemalige wereld haast, zou je zeggen... kun je concluderen dat God toch met de mensen bemoeid, ondanks de zonde die er in de wereld is.
Toch hing het ook af van Jozefs gehoorzaamheid. Niet toegeven aan de vrouw van Potifar; onberispelijk gedrag vertonen in de gevangenis..... etc. Dat beinvloedt de geschiedenis.
Maar je weet ook nooit wat er gebeurt zou zijn als bijv. de broers Jozef NIET hadden verkocht... etc. Dan had God wel weer een ander menier gevonden om Zijn doel te bereiken.
Hij geeft de mensen steeds weer nieuwe kansen.
Maar wij zo oneindig beperkt in wat wij kunnen begrijpen. Het gaat gewoon ons verstand te boven hoe God te werk gaat.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2004, 04:16:17 pm door Priscilla en Aquila »

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 19, 2004, 12:26:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 mei 2004 om 16:15:
[...]

Het is nogal geen moeilijk onderwerp zeg! :)

Toch ben ik heel blij met je antwoord. Het laat zien dat je niet makelijk kiest voor de mening dat God een deel van zijn macht heeft afgelegd. Bij de beschrijving die jij mij geeft kan ik me wel een voorstelling maken.

God als een meesterlijke "schaker", die 100% zeker kan zijn van de overwinning. Hij gebruikt daarvoor zijn goddelijke wijsheid en kan dingen voorzien. (omdat hij elk mens doorgrond en hun hart kent {psalm 139})

Toch nog enkele vragen: Er staat in exodus en de Here verharde het hart van Farao {ex 10 20; ex 10:27 NBG} en verderop staat:  En de HERE bewerkte, dat de Egyptenaren het volk gunstig gezind waren; ook was Mozes een zeer gezien man in het land Egypte, bij de dienaren van Farao en bij het volk{ex 11:3 NBG}. Stuurt de Here daar dan toch een klein beetje de menselijke wil?  

Zoals je al zei het menselijke verstand is maar klein! Mischien moet ik niet zover willen doordenken. De bijbel is in elk geval over een ding wel duidelijk. De keuzes die mensen maken zijn helemaal voor eigen verantwoording. (Tenzij Christus die verantwoording op zich neemt.) In die zin is er duidelijk sprake van een vrije wil.

God als een meesterschaker is natuurlijk een beeld onsproten uit die zelfde vrije wil. Het doet in iedergeval niets tekort aan zijn grootsheid (denk maar aan het doorgronden van het mensenhart). Ik blijf het mogelijk houden dat de werkelijkheid toch nog weer anders is, maar kan tot nu toe mij goed vinden in het afleggen van macht. Verder blijft het een feit dat God het menselijk verstand te boven gaat.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 12:27:33 pm door Meindertd »

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 19, 2004, 06:52:15 pm »
Misschien moet eerst eens precies uitgelegd worden wat Gods Almacht precies inhoudt.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 19, 2004, 07:14:22 pm »
God heeft zijn almacht niet afgelegd. Waarom zou dat moeten om een vrije mens te kunnen scheppen? Ik lees dat ook niet terug in Genesis. Hij schiep hen naar zijn beeld en gaf de mens veel mogelijkheden, meer dan enig ander schepsel op aarde.

De mens is direct de oorzaak van de ellende. Als God ons niet bijstond dan was de aarde nu allang vernietigd. Onderschat het kwaad in ons niet. En wat wordt bedoeld met Almacht ten goede gebruiken (ik meen van Lonneke)? Is er dan een mogelijkheid dat God kwaad doet volgens jou?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 19, 2004, 07:24:19 pm »
Hoe het allemaal zit weet ik niet, maar ik ben er zo goed als zeker van dat God Zijn almacht niet heeft afgelegd. Alle dingen die Hij gedaan heeft en nog steeds doet zijn MET die almacht.
Ik sluit me aan bij Zijnkind.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 19, 2004, 07:25:53 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 19 mei 2004 om 19:14:
God heeft zijn almacht niet afgelegd. Waarom zou dat moeten om een vrije mens te kunnen scheppen? Ik lees dat ook niet terug in Genesis. Hij schiep hen naar zijn beeld en gaf de mens veel mogelijkheden, meer dan enig ander schepsel op aarde.

De mens is direct de oorzaak van de ellende. Als God ons niet bijstond dan was de aarde nu allang vernietigd. Onderschat het kwaad in ons niet. En wat wordt bedoeld met Almacht ten goede gebruiken (ik meen van Lonneke)? Is er dan een mogelijkheid dat God kwaad doet volgens jou?

Door Priscilla en Aquila - Monday 17 May 2004 14:21
God had na de zondeval de condities kunnen veranderen; dan was voor alletwee (Adam en Eva) onmiddelijk de dood ingetreden, als straf voor de zonde zoals God had gezegd. Maar God gaf steeds weer nieuwe kansen; bij Noach begon Hij ook weer overnieuw.
Tegelijk geeft God aan Eva onmiddelijk het vergezicht op de oplossing: het Zaad, wat de kop van de slang zal vermorzelen.....

Doet God kwaad?

( Overgenomen uit ander topic "Schril contrast" )

Dit kan echter onmogelijk de God uit het Oude Testament zijn, omdat deze absoluut niet voldoet aan de definitie die de bijbel geeft aan liefde. Uit zeer veel passages blijkt bijvoorbeeld dat God wel degelijk het kwaad aanrekent, hetgeen liefde niet doet. Ook handelt God uit wraak, waaruit blijkt dat God wel degelijk beledigd kan worden, niet alles kan verdragen, en het kwaad dus wél aanrekent.

Ook massamoord wordt niet geschuwd. God pleegt zelf genocide en zet ertoe aan. Er wordt zelfs nadrukkelijk op gewezen dit te doen zonder een traan te laten. Dit blijkt uit vele passages. Hij is tevens jaloers als er andere goden worden aanbeden.

Zelfs wordt meerdere malen beschreven hoe op commando van God mensen worden gestenigd (een gruwelijke dood), onder andere voor het niet bloeden op de huwelijksnacht (waar sommige vrouwen niet eens wat aan kunnen doen!) en het sprokkelen van hout op sabbat. In Jozua 7 wordt beschreven hoe een hele familie wordt gestenigd omdat de vader goud en zilver had gestolen. Pas daarna bedaarde de woede van God.

Tevens schuwt God er niet voor kinderen en zelf baby’s te vermoorden, of tot moord van deze, nog geen besef van goed of kwaad hebbende mensjes, aan te zetten. Er staat bijvoorbeeld zelfs letterlijk in Psalm 137 vers 9: “gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen en tegen de rots verpletteren.” In 2 koningen 2 staat beschreven hoe twee berinnen op commando van Elisa 42 kinderen verscheurden omdat die kinderen Elisa uitgescholden hadden voor “kaalkop”.

Almacht ten goede  gebruiken dan waren er ook geen miljoenen mensen onschuldig gestorven tijdens de holocaust. Maar ook hier treft God geen blaam.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 19, 2004, 07:28:13 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 19 mei 2004 om 19:14:
God heeft zijn almacht niet afgelegd.

Nee, niet als jij je door Zijn geest laat leiden. Dan is het niet meer jouw wil maar Gods wil. maar daar heb je dan ook vrijwillig voor gekozen.

Waarom heeft volgens jou God Zijn almacht niet afgelegd? Dus hij is wel almachtig maar gebruikt deze niet.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 19, 2004, 07:37:41 pm »

quote:

lonneke schreef op 19 mei 2004 om 19:25:
God is eigenlijk heel liefdevol dat Hij Zijn almacht toen niet heeft gebruikt om een einde aan de in zonde gevallen schepping te maken. Ook nu is Hij liefdevol, want als Hij naar Zijn heiligheid te werk ging, bleef er van deze wereld maar bar weinig over.
en bij dat onderhouden van de wereld hoort God in zijn volheid. Niet zonder almacht.

quote:

Uit zeer veel passages blijkt bijvoorbeeld dat God wel degelijk het kwaad aanrekent, hetgeen liefde niet doet.
Liefde sluit gerechtigheid niet uit.

quote:

Ook handelt God uit wraak, waaruit blijkt dat God wel degelijk beledigd kan worden, niet alles kan verdragen, en het kwaad dus wél aanrekent.
Nee geen wraak zoals wij mensen die hanteren. Gerechtigheid omdat Hij de waarheid is. Er is maar uiteindelijk maar 1 ding dat God niet kan verdragen; de keus tegen Hem. Uit zo'n keus vloeien alle andere kwade dingen vanzelf voort omdat een keus tegen Hem een keus voor satan en zijn kwaad is. Waarheid vs leugen.
Gerechtigheid vereist bovendien dat hetgene wat niet-rechtvaardig is wordt gestraft. We kennen de straf die we daarvoor eigelijk hebben verdiend. De dood. Als je dan vervolgens God en zijn liefdevolle verlossing niet accepteerd dan krijg je vroeg of laat die straf alsnog. Niemand is onschuldig. Die kinderen spotten niet tegen Elisa maar tegen God omdat ze zijn vertegenwoordiger bespotten. Of die kinderen en die babies verloren gaan? Zullen we dat maar aan God die de harten kent overlaten?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 19, 2004, 07:40:40 pm »

quote:

lonneke schreef op 19 mei 2004 om 19:28:
Waarom heeft volgens jou God Zijn almacht niet afgelegd? Dus hij is wel almachtig maar gebruikt deze niet.
Zie bovenstaande post. God kan niet anders zijn dan Hij is. En hoezo niet gebruiken? Hebben we het nu over Jezus op aarde? Hoe denk je dat Hij zonder zonde kon zijn en blijven zonder almacht? Alleen een menselijke aard was een scenario voor een mislukking geweest.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 19, 2004, 07:46:34 pm »
Bovenstaande tekst Zijn Kind komt niet van mij maar van P&A. Lees bovenstaande maar eens goed door. Als voorbeeld had ik het even gekopieerd om aan te tonen dat God kwaad kan doen. Maar ik geloof alleen maar in een God van liefde.
Gerechtigheid is voor mij een kosmische wet die voor alle mensen telt. Wat je zaait zul je oogsten. De mens heeft dit dus zelf in de hand. En wanneer je je daar bewust van bent kun je er ook voor kiezen om goede dingen te zaaien en je ontrekken van alles wat kwaad is, in gedachten, in gevoelens en in je handelen. Blijft er dan toch iets van schuld staan dan vraag je God om vergeving. Ik heb dus bewust ervoor gekozen om mij niet in te laten met negativiteit en onthou mij, zover me dat lukt, van oordelen. Ik probeer in het dagelijkse leven m'n tong in toom te houden. Bewust leven.