Auteur Topic: Kerkverlating waarom?  (gelezen 2161 keer)

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Gepost op: januari 05, 2003, 04:31:09 pm »
Dit 'topic' is vooral bedoeld voor kerkverlaters. Waarom heb je de kerk verlaten? Was het de teleurstelling in de kerk? De teleurstelling in de mensen om je heen? De teleurstelling in God? Of waren er andere motieven. Geef hier jou ervaringen weer, en vertel hoe het nu met je gaat, hoe het is om een leven zonder God te hebben. Verlang je nog wel eens terug naar een leven met 'geloofszekerheden'?
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2003, 06:12:57 pm »
Ik ben van huis uit Rooms-Katoliek.
Bij mij kwam de twijfel vrij vroeg met de dingen die mij begongen te intereserren
en vooral weterschap, ik kreeg mijn twijfels bij het scheppings verhaal en Evolutie klonk veel logiseer en daarnaast ben ik helemaal geintereest geraakt in Astoromie en het scheppings verhaal had toen voor mij geen enkele aanraking meer met de werkelijkheid.
Maar op school ben ik helemaal van de kerk weg gestapt toen ik op een christelijke school terecht kwam.
op een dag kwam er een christelijke toneelgroep langs en lieten het leven van Jezus zien.
achteraf kwam er een soort gesprek in kleine groepjes.
op gegeven moment kwamen we op het onderwerp "de schepping" uit en in onze groep zat een meisje die niet gelovig was en toen vielen twee van de toneelgroep haar verbaal er op aan.
ik ben toen nog nooit zo kwaad geweest.
Iedereen heeft het recht om te geloven wat hij of zij wilt zonder daarop aangekeken te worden.
maar dat was de druppel die emmer deed over lopen.
ik geloof wel in god maar niet meer in de kerk of de bijbel
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2003, 03:52:23 pm »
He Mack
Met de katholieke kerk zal ik het ook nooit eens kunnen worden hoor :b

Maar even serieus: ik blijf het altijd jammer vinden dat mensen niet (meer) in God geloven vanwege de kerk, de bijbel of evolutie. Dit komt naar mijn idee neer op het ontkennen van God op basis van mensen. En dat zou eigenlijk niet moeten gebeuren. Mensen geloven niet meer in God, want de kerk... want de bijbeluitleg... want de paus en zijn condoomverhaal... en vul maar aan wat voor negatieve dingen met de bijbel en met de kerk -door mensen handen- gedaan kunnen worden.  
Een dominee laatst zei het erg mooi: in ieder geval, de kerk(gangers) zijn ook niet heilig en God's woord is niet veilig in mensenhanden. Kijk naar kruistochten, kijk naar discriminatie en kijk naar mensenhaat en verkettering van mensen die onder het mom van God's woord of God's kerk plaats hebben gevonden en nog steeds plaatsvinden.

Maar wat naar mijn idee vast staat is dat God het beter weet dan mensen en dat de bijbel in geen ander manier kan worden uitgelgd dan de mooiste samenvatting die er bestaat en door Jezus is gegeven: Heb God lief met heel je hart, ziel en verstand en heb je naaste lief als jezelf. Dit is de hoofdstrekking maar mensen verdraaien dat en lezen de bijbel al snel letterlijk en uit het zinsverband, waardoor ze de grote lijn verliezen. Maar kerken en de bijbel kunnen juist ook goed gebruikt worden in liefde voor elkaar en voor God. Ik vind buiten de negatieve dingen die over de kerk gezegd worden juist ook veel positieve dingen. Veel vrienden waarmee je geloof kunt delen en waarmee je bid voor vrienden die het moeilijk hebben, een mooie preek van de dominee een bezoekje aan een zieke vriend. Dat klinkt heel idealistisch en kan natuurlijk ook veel buiten de kerk gebeuren.

Maar ik vind wel dat je de kerk niet moet beoordelen op de door mensenhanden verkeerd gedane dingen. (God is niet Kerk) Het is daarom belangrijk om God en het Christendom niet te beoordelen naar aanleiding van wat mensen met God doen en hoe zij met God (of zijn woord) omgaan. Als Christenen onredelijk discussieren of niet aardig zijn tegen niet-christenen zijn ze NATUURLIJK niet goed bezig, maar dat is niet de schuld van God of van de bijbel. Dat is de schuld van mensen die er hun eigen draai aan geven.

Als er binnen de kerk geen liefde wordt ontvangen door bepaald mensen en uit de kerk gaan, is dat hun goed recht en zal ik ze er niet om beoordelen ofzo. Maar ik vind wel dat je noch God, noch de bijbel, noch de kerk de schuld kunt geven van wat mensen die onder het mom van de kerk bezig zijn verkeerd doen.

Dat de wetenschap ook niet in de weg hoeft te staan tussen God en de mensen acht ik bewezen maar dat is weer een hele andere discussie die te maken heeft met evolutie vs schepping, de betrouwbaarheid van de bijbel en dat soort dingen.

(Dit bericht is bewerkt door de webredactie)

angel

• Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2003, 04:21:28 pm »

quote:

op 15 Jan 2003 15:52:23 schreef gerbenn:
Maar ik vind wel dat je de kerk niet moet beoordelen op de door mensenhanden verkeerd gedane dingen. (God is niet Kerk)

Ben ik theoretisch nog steeds met je eens. Maar je zit wel elke zondag in de kerk met ménsen. En als kerkmensen je ontzettend beschadigen, verwerk je dat niet even met de kerk-is-niet-Godtheorie. Het is wel goed dat je die theorie als basis hebt in je hoofd, maar ik vind het niet meer zo raar dat mensen uit de kerk stappen door wat hen is aangedaan door kerkmensen (al dan niet bewust en al dan niet spijt hebbende mensen).
Ik zeg dus niet dat ik kerkverlating goed vind, maar ik zeg alleen dat ik wel geleerd heb er begrip voor te hebben.

gerbenn

• Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2003, 04:48:56 pm »
Dat is ook wat ik zei. Natuurlijk begrijp ik die mensen. En ik weet hoe SUPER moeilijk het kan zijn om kerkmensen los te zien van God, maar dat is wat we misschien wel moeten proberen. Als de kerk je slecht behandeld dan kan ik me juist heel goed voorstellen dat je weg wilt. Maar, en ook al is dat supermoeilijk, je moet dan proberen niet met die ene slechte kerk, de kerk over het algemeen aan te spreken. Het is, vind ik, reuze jammer dat mensen naar aanleiding van zoiets dat wel doen. Ik zou zelf misschien eerder naar een ANDERE kerk gaan i.p.v geen kerk meer.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2003, 06:22:46 pm »
laat ik het anders zeggen, de instituten Kerk en bijbel hebben voor mij geen waarden.
God wel,maar wel in die wijzen dat ik al heb uit gelegt in het form "waarom geloof jij in god"
je kan wel zeggen dat ik diep gelovig ben.
alleen noem ik me niet-kerkelijk.
iedere kerk aanhanger(room-katholic,protestants,joods,moslim,hindoe,boedist) en niet-kerk aanhangers (humanist,atheist,anders gelovige) zijn in mijn ogen gelijk.
daarom ben ik een kerkverlater.
Wij zijn op dit kleine stukje rots in dit gigantische helaal allemaal mens, of je nou hetzelfde gelooft of iets anders,dezelfde kleur hebt of een andere,dezelfde taal spreekt of een andere, hier woond of ergens anders.
Nee de kerk en de bijbel hebben voor mij geen waarden, het gaat namelijk niet waarover het in de wereld om draait. het leven zelf. dat is wat god bedoelt hebt toen hij ons heb laten evolueren in de mens.
en elke oorlog in de wereld laten we god zien, hoe verkeert hij ons inschatten.

Zo dat is er uit.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2003, 07:02:41 pm »
Beste gerbenn
zou je graag mijn nickname willen gebruiken en niet mijn eigen naam.
ze mogen het best weten maar goed(daar heb ik voor gekozen)
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #7 Gepost op: januari 15, 2003, 10:29:41 pm »

quote:

op 15 Jan 2003 19:02:41 schreef Mack Raven:
Beste gerbenn
zou je graag mijn nickname willen gebruiken en niet mijn eigen naam.
ze mogen het best weten maar goed(daar heb ik voor gekozen)

Helemaal mee eens. Quoten en aanspreken graag alleen met de naam waaronder iemand zich ingeschreven heeft.

We hebben het betreffende bericht inmiddels aangepast.
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum

gerbenn

• Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #8 Gepost op: januari 21, 2003, 12:19:29 pm »
okee,
Zag toevallig dat je op een naam kunt klikken. Dat deed ik en gebruikte toen je echte naam in je reactie.

Zal je nickname gebruiken.

groet,
Gerben

Yaron

• Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2003, 02:51:36 pm »
Even inhaken op deze discussie.

Ik ben ook tegen instituten die ons vertellen hoe wij de Bijbel moeten interpreteren en vooral weten wat we wel en niet moeten doen.

Een kerk kan absoluut iets betekenen voor gelovigen, het samen iets beleven, en iets kunnen leren van mensen die er al veel langer mee omgaan helpt heel veel voor iemand die nieuw is in het geloof (zoals ik). Daar zie ik de waarde wel van in.
Maar het moet allemaal gebasseerd zijn op 1 ding, de essentie van de boodschap van Jezus, liefde voor God en je medemens, en het offer van Jezus voor ons. En natuurlijk is er zoveeeel meer te leren, lezen, begrijpen en dat komt dan vanzelf wel.

Als je iets ziet in je medemens waarvan je denkt dat dat fout is mag je dat best zeggen, maar let wel op de balk in je eigen oog voor je iemand op hun splinter wijst. En wees gewoon een voorbeeld. Ik verbaas me nog steeds hoeveel meer invloed ik heb op me omgeving door alleen maar te leven met Jezus in me hart dan door er over te praten met me vrienden en familie. Dus een kerk is niet perse nodig voor je geloof, maar het kan wel iets bijdragen, blijf gewoon altijd kritisch en onderzoek alles zelf.

Lees zelf, leer zelf, discussier met en leer van anderen.
Dan kom je er vanzelf achter wat wel en niet bij jouw definitie past van geloven.
Zolang je de essentie vasthoudt is het altijd goed dan.

:)

Yaron (Jeroen)

geertje

• shalom
    • Bekijk profiel
Kerkverlating waarom?
« Reactie #10 Gepost op: februari 03, 2003, 03:49:41 pm »
kerken moeten meer een LEVENDE boodschap meegeven.meer dingen doen waarmee je jonge mensen trekt. het word een vastgeroeste geloofsbeweging
er staat toch in de bijbel dat je mensen moet aantrekken tot onze god. kijk naar het leger des heils[voorbeeld] zij komen na wat god bedoeld met .ga heen en word vissers van mensen.
wat mijzelf betreft; ik kom juist de laatste jaren weer in de kerk ;waar ik het voordien heb af laten weten;zo kan het dus ook.  gr  geertje;)