Structurele visie ontbreekt inderdaad vaak, waardoor hypes de overmacht gaan nemen.
In de kerk waar ik nu in zit, was een aantal jaar geleden ook een 'hype' met gavengericht werken. Hele inventarisaties zijn gehouden over "wat een ieder voor gaven had". Er is uiteindelijk een lijst en wat gebeurt er...
Dat kun je zelf wel invullen

Echt ergens aan werken en daar langer wat mee doen, dat is inderdaad héél zinvol. Om weer terug te komen op mijn topic over visie, missie & strategie: ik denk als je even voor jezelf in kaart brengt wat de achterliggende V,M&S van een hype, je al snel ziet dat het wel weer over zal gaan.
De jeugdkerken zullen bijvoorbeeld waarschijnlijk ook later in een andere vorm over gaan, omdat hun visie lijkt te zijn een betere alternatieve dienst te draaien die jongeren meer aantrekt dan reguliere kerken.
Veranderen de reguliere kerken, dan veranderen de jeugdkerken ook: de visie is niet langer nodig. Bij het boek van Ouweneel ontbrak denk ik een stuk strategie om dit daadwerkelijk "aan de praat" te krijgen binnen de kerken. Nu was er misschien slechts de strategie dat er een paar enthousiaste mensen waren die wat "gingen roepen". Tja, daar red je het natuurlijk niet mee.
Overigens kun je ook hier weer genoeg leren uit het bedrijfsleven en het gewone leven; hoeveel hypes zijn daar niet? Ecommerce leek eerst álles, toen een uitstervende hype, en nu trekt het toch weer aan, maar dan beter & professioneler. Zal het in de kerken ook zo gaan met bepaalde onderdelen? Ik hoop het!