Auteur Topic: Schril contrast?  (gelezen 1146 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Schril contrast?
« Gepost op: mei 14, 2004, 11:42:10 am »
Uit een ander topic:

1 Sam 15:1-3:
Samuël sprak tot Saul: `De HEER heeft mij gezonden om u te zalven tot koning over zijn volk, over Israël; luister dus naar het woord van de HEER. 2 Dit zegt de HEER van de machten: "Ik ga de Amalekieten straffen, want zij hebben Israël de weg versperd toen het optrok uit Egypte.'' 3 Ruk dus uit en sla de Amalekieten neer en wijd alles wat hun toebehoort aan de vernietiging; spaar hen niet, maar dood iedereen, mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.

Er wordt gesuggereerd dat deze HEER een andere God is dan de werkelijke God die liefhebbend is en het gebod oplegt om niet te doden en om geen kwaad met kwaad te vergelden.

Op een ander forum las ik dit erover:

Volgens de bijbel is God Liefde, dit wordt dan ook vaak gezegd door christenen. Dit staat nadrukkelijk verwoord in 1 Johannes 4:

7 Vrienden, laten we elkaar liefhebben, want de liefde komt van God. Iedereen die liefheeft, is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft, heeft God niet leren kennen; God is immers liefde.

Ook staat er in de bijbel schitterend verwoordt wat liefde is, nadrukkelijk in 1 Korintiërs 13

4 Liefde is geduldig en vriendelijk.
Liefde is niet jaloers, vervalt niet in grootspraak,
in eigendunk.
5 Ze gedraagt zich niet grof,
ze is niet uit op het eigen belang.
Ze raakt niet beledigd,
ze rekent het kwaad niet aan.
6 Ze verheugt zich niet in onrecht,
ze vindt vreugde in de waarheid.
7 Ze kan alles verdragen,
ze blijft geloven, blijft hopen,
nooit geeft ze het op.

Aangezien God volgens Johannes liefde is, zou je dus kunnen zeggen dat God geduldig en vriendelijk is, niet jaloers of grof is, niet beledigd raakt en het kwaad niet aanrekent, en alles kan verdragen.

Dit kan echter onmogelijk de God uit het Oude Testament zijn, omdat deze absoluut niet voldoet aan de definitie die de bijbel geeft aan liefde. Uit zeer veel passages blijkt bijvoorbeeld dat God wel degelijk het kwaad aanrekent, hetgeen liefde niet doet. Ook handelt God uit wraak, waaruit blijkt dat God wel degelijk beledigd kan worden, niet alles kan verdragen, en het kwaad dus wél aanrekent.

Ook massamoord wordt niet geschuwd. God pleegt zelf genocide en zet ertoe aan. Er wordt zelfs nadrukkelijk op gewezen dit te doen zonder een traan te laten. Dit blijkt uit vele passages. Hij is tevens jaloers als er andere goden worden aanbeden.

Zelfs wordt meerdere malen beschreven hoe op commando van God mensen worden gestenigd (een gruwelijke dood), onder andere voor het niet bloeden op de huwelijksnacht (waar sommige vrouwen niet eens wat aan kunnen doen!) en het sprokkelen van hout op sabbat. In Jozua 7 wordt beschreven hoe een hele familie wordt gestenigd omdat de vader goud en zilver had gestolen. Pas daarna bedaarde de woede van God.

Tevens schuwt God er niet voor kinderen en zelf baby’s te vermoorden, of tot moord van deze, nog geen besef van goed of kwaad hebbende mensjes, aan te zetten. Er staat bijvoorbeeld zelfs letterlijk in Psalm 137 vers 9: “gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen en tegen de rots verpletteren.” In 2 koningen 2 staat beschreven hoe twee berinnen op commando van Elisa 42 kinderen verscheurden omdat die kinderen Elisa uitgescholden hadden voor “kaalkop”.

Dit alles staat in schril contrast met het gebod “Gij zult niet doden”, en al helemaal met liefde, zoals dat omschreven staat in 1 Korintiërs 13.

Wie reageert?

Scholasticus

• Bekijk profiel
Schril contrast?
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2004, 11:59:21 am »
Sinds de zonde in de wereld is gekomen, kom je er met alleen liefde niet meer uit.
Zonde is vijandschap tegen God. God kan dat niet voor lief nemen.
God is tot het allerdiepste gegaan in zijn liefde voor ons, door zijn Zoon over te geven in de dood.
Als mensen tot het bittere einde Gods liefde blijven afwijzen, is er een keer een grens.

lonneke

• Bekijk profiel
Schril contrast?
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2004, 12:14:54 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 14 mei 2004 om 11:59:
Sinds de zonde in de wereld is gekomen, kom je er met alleen liefde niet meer uit.
Zonde is vijandschap tegen God. God kan dat niet voor lief nemen.
God is tot het allerdiepste gegaan in zijn liefde voor ons, door zijn Zoon over te geven in de dood.
Als mensen tot het bittere einde Gods liefde blijven afwijzen, is er een keer een grens.
Ok, maar het gaat meer om de God zelf. God spreekt zich hier tegen. Anderzijds zijn er mensen die zeggen dat de God uit het OT een andere God is, een OorlogsGod.

Meindertd

• Bekijk profiel
Schril contrast?
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2004, 01:45:41 pm »
Maar dat gebod in samuel is in overeenstemming met de liefde voor "Zijn volk!!" God had het volk Israel zo lief dat een ander volk (beheerst door de satan) er vanaf had moeten blijven.

De veel gesproken zin "God is liefde" is een slechte samenvatting van wat God is.  De liefde van God is er alleen als jij wilt dat God jouw liefheeft. Voor iedereen die kiest voor Hem. Voor alle anderen is er straks een definitief door God verlaten worden. (lees maar na in openbaringen).

mvg

Meindert

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Schril contrast?
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2004, 06:28:27 pm »

quote:

De liefde van God is er alleen als jij wilt dat God jouw liefheeft. Voor iedereen die kiest voor Hem.
Zo zo, en wat is er dan gebeurt met "hebt uw vijanden lief"? Geldt dat gebod niet voor God zelf?

Dieterich

• Bekijk profiel
Schril contrast?
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2004, 06:30:44 pm »
Volgens mij laat God zijn liefde voor alle mensen zien doordat hij de zon over goeden en bozen doet opgaan (Matteüs 5,45).
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2004, 06:30:58 pm door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Meindertd

• Bekijk profiel
Schril contrast?
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2004, 11:36:51 am »

quote:

DetectedDestiny schreef op 14 mei 2004 om 18:28
:

[...]
 Zo zo, en wat is er dan gebeurt met "hebt uw vijanden lief"? Geldt dat gebod niet voor God zelf?

Ik denk dat het gebod om uw vijand lief te hebben betekend dat de vijand de kans moet krijgen om vriend te worden. Omdat een vijand niet altijd een vijand hoeft te blijven. Maar het is zeker geen verbod om vrienden te verdedigen.

Ook God geeft mensen nu nog een kans om vriend te worden. Maar God zal zeker ook kiezen om zijn kinderen te bewaren voor de nieuwe aarde.

Ik denk dat dietrich gelijk heeft als hij schrijft:

quote:

Dieterich schreef op 14 mei 2004 om 18:30:
Volgens mij laat God zijn liefde voor alle mensen zien doordat hij de zon over goeden en bozen doet opgaan (Matteüs 5,45).
Ik geloof dat er ook een verschil is tussen vijanden bij mensen ondeling en vijanden van God. Ik zou vijanden kunnen maken door mijn eigen zonde, terwijl vijanden van God niet ontstaan omdat God zonde doet.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Schril contrast?
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2004, 11:47:16 am »

quote:

Meindertd schreef op 17 mei 2004 om 11:36:
Ik geloof dat er ook een verschil is tussen vijanden bij mensen ondeling en vijanden van God. Ik zou vijanden kunnen maken door mijn eigen zonde, terwijl vijanden van God niet ontstaan omdat God zonde doet.
Precies. En bovendien moeten wij altijd bedenken dat we in ons hart precies even slecht zijn als onze vijanden en dat geldt voor God natuurlijk niet.
Bombus terrestris Reginae