VoetbalfrustratieIk had me vorige week verheugd op een leuke pot voetbal van Oranje. Dom natuurlijk. Een slecht voorteken was al dat Dick Advocaat belangrijke spelers als Van Nistelrooij, Makaay en Davids rust gunde. Als je per se wilt winnen doe je dat niet. En als de tegenstander dan ook nog eens België is dan weet je dat het geen makkie wordt. De Rode Duivels zijn tegen Nederland altijd net zo gemotiveerd als Nederland tegen Duitsland. Belgen hebben een beetje een minderwaardigheidscomplex, Nederlanders vinden ze maar “dikke nekken.” Hoewel Oranje al jaren de betere voetballers heeft, eindigden de ontmoetingen van de afgelopen jaren steevast in een gelijkspel, wat puur te wijten was aan de gemakzuchtige instelling van de Nederlandse spelers en het fanatisme van de Belgen.
Zaterdag had Oranje weliswaar de hele wedstrijd een veldoverwicht, het liep voor geen meter. Ik word soms een beetje moe van dat oeverloze tak-tak voetbal. Als de combinaties niet lopen, blijft er vaak weinig over van het hooggeprezen
Clockwork Orange Thomas Buffel (van Feyenoord) zei in de Belgische media dat Nederland geen echte kanshebber is op het EK omdat de ploeg geen ruggengraat heeft. Ik denk dat hij daar volkomen gelijk in heeft.
Na 80 frustrerende minuten kreeg België tot overmaat van ramp een penalty, waardoor Nederland met 1-0 verloor. Het was de eerste nederlaag in een oefenwedstrijd sinds 5 jaar. Jammer en onnodig, want zo goed is België niet. De Belgen vierden de overwinning alsof ze zojuist Europees kampioen waren geworden, maar ondanks het matige spel van Oranje was de zege onverdiend. Aanvallend had België helemaal niets laten zien, terwijl Nederland tenminste nog een aantal kansen creëerde. Maar de vorm en de absolute wil om te winnen waren er helaas niet.
Aan oefenwedstrijden moet je nooit teveel conclusies verbinden, maar ik heb opeens een stuk minder vertrouwen in het Nederlands Elftal. De smadelijke nederlaag tegen onze Zuiderburen is hard aangekomen bij voetballiefhebber Pleun. Morgen speelt Nederland in Lausanne de volgende oefenwedstrijd in aanloop naar het EK. Tegen de Faeröer Eilanden. Daar moeten we toch wel van kunnen winnen?
ShockingHet afgelopen weekend was weer eens vol nare nieuwsberichten. Het zoveelste familiedrama in Nederland (door welke demonen moet je bezeten zijn om je eigen kinderen te vermoorden?), de gijzelingsactie van Al-Qaeda in Saoedi-Arabië… Ik kijk niet vaak naar het journaal, maar toevallig zag ik de beelden van de “special forces” die een einde maakten aan de gijzeling. De brute slachtingen die militante moslims telkens weer aanrichten zijn verontrustend en schokkend. Het Midden-Oosten is een duister moeras waar westerlingen maar beter vandaan kunnen blijven.
Dit gold zeker voor de Amerikaan Nick Berg, die in Irak zo tragisch aan zijn einde kwam. De video waarin hij werd onthoofd is niet uitgezonden op de tv (logisch), maar is op Internet vrij makkelijk te vinden. Columnist Hugo Borst van het AD schreef er pas een stukje over in de krant. Ik vroeg me toen af waarom mensen zoiets gruwelijks zouden willen zien, en of het een functie heeft. Zaterdag zocht ik wat achtergrondinformatie over de zaak-Berg, waarbij ik stuitte op de video. Zal ik ‘m bekijken of niet, dacht ik, maar uiteindelijk heb ik het toch gedaan, met een hand half voor m’n ogen. Het was erg surrealistisch en het is niet voor te stellen wat die arme jongen heeft doorgemaakt.
De moord op Berg is in een mysterieus waas gehuld. Zo blijkt de video duidelijk te zijn gemanipuleerd, en is Berg in april een tijdje gevangen gehouden door de Amerikanen, wat door de autoriteiten weer wordt ontkend. Hij heeft op de video bijvoorbeeld een oranje “jumpsuit” aan, die door gevangenen op Guantanamo Bay wordt gedragen. Op verschillende sites worden de mysterieuze omstandigheden en de gerezen vragen uitgebreid besproken, maar ik zal er nu niet verder op ingaan. Ik zit me nu alleen af te vragen waarom de zaak me interesseert, waarom ik de video wilde zien en wat het voor impact het op me heeft. Op tv heb ik al zoveel gruwelijks gezien in m’n leventje dat ik denk dat ik er wel tegen kan. Overigens is de belangstelling voor de zaak-Berg op Internet erg groot. Een Amerikaanse journalist had bij verschillende zoekmachines onderzoek gedaan, o.a. naar de zoektermen die worden gebruikt.

Gisteravond zag ik gelukkig iets vrolijkers op de buis. Pulpeet en Pleun waren weer eens te gast bij Santaarnpaal, en Pulp had weer een van Internet geplukte film bij zich: het magistrale
Lost in Translation.
Verder ben ik momenteel bezig in de historische studie
Herfsttij der Middeleeuwen van Johan Huizinga. Een standaardwerk uit 1919, dat nog steeds veel gelezen wordt. Huizinga was geboeid door de overgang van de Middeleeuwen naar de Renaissance, wat resulteerde in dit meesterwerk. Het leuke aan het boek is dat het geen droge wetenschappelijke verhandeling is, maar een (ondanks de ouderwetse stijl) prettig leesbaar boek waarin Huizinga op boeiende wijze vertelt over deze tamelijk duistere tijd. Misschien vertel ik er nog wat over als ik het uit heb.
Enkele dingen die nog het vermelden waard zijn:
M’n zusje is zaterdag naar Opwekking geweest in Flevoland. Ze vertelde dat er op een gegeven moment een man naast haar kwam zitten die een nogal vreemd gesprek begon.
Man (achter in de 30): “Heb je een vriend?”
Zusje: “Ehh, hoezo?”
Man: “Ik ben alleen”
Zusje (denkt): “Help!”
Man: “Ik ben direct he?”
Zusje: “Ja, nogal. Ken ik je niet ergens van?”
Man: “Ja, van het nieuwjaarsfeest in Utrecht”
Zusje (denkt): “O jaaa, het is de broer van L!”
Zusje: “Heeft je broer geen leuke vriendinnen voor je?”
Man: “Ja, maar die willen allemaal niet”
De man bleek de (oudere) broer te zijn van L., een oude schoolvriend van me. M’n zusje had wel een beetje medelijden met hem, maar dat neemt niet weg dat het een nogal vreemde manier is om een meisje te benaderen. Zoiets doe je toch niet?
Iets anders: zaterdag heb ik in het Open Huis weer een paar pannenkoekjes gegeten. Ik bleef niet lang, omdat ik een beetje onrustig was. Die kloterige psychologische test hield me nog steeds bezig. R., een vaste bezoeker, was er ook maar het ging niet zo goed met ‘m. Hij werd lastiggevallen door de “geest” waar hij vaak door wordt geplaagd. M’n moeder heeft erg met hem te doen, maar ik verschil van mening met haar over de oorzaak van de “geest” van R. Zelf vermoed ik dat hij schizofrenie heeft, maar m’n moeder denkt dat het van de duivel komt of zo. Ik geloof niet snel in “demonen” en dat soort dingen.
Tot slot kreeg ik weer een uitgebreide mail van m’n broer. Hij was naar een wedstrijd thai kickboxing geweest, en gaat, voor hij volgende week naar huis vliegt, nog een kijkje nemen in Cambodja en Maleisië. Het inzamelen van geld voor de operatie van de Thaise jongen verloopt voorspoedig. Hij heeft al 500 euro binnen en de operatie (die in Thailand relatief goedkoop is) is aangevraagd. Voor de zekerheid zet ik hier nog maar een keer het gironummer neer, waarop mensen een kleine bijdrage kunnen storten voor de operatie.
girorekening 0852108
t.a.v. W.N. van der Voet, Vlaardingen
o.v.v. "CCD"Zo, en nu weer verder met de scriptie van S. Benieuwd hoe ze het heeft gehad op Opwekking.