Tjonge wat een reacties al.
Ik leesverschillende dingen en zal proberen een beetje te overzien wat er zoal staat.
Eerst over de dood onder ogen zien als je gaat sterven.
Of Christenen de dood niet meer hoeven te aanschouwen ?
quote:
Priscilla en Aquila: Dus hoeven wij de dood niet meer te aanschouwen. Wij gaan rechtstreeks naar de Here Jezus in het Paradijs....
Nou dat weet ik nog niet zo net. Christenen hebben volgens mij net zo goed als ieder ander het besef dat je bij het doodgaan dit aardse leven verlaat en dus toch naar iets heel onbekends gaat en afscheid moet nemen van het hier en nu.
Ik denk dat een Christen die ernstig ziek is of gemarteld wordt en die op het punt staan te overlijden wel degelijk de dood ernstig en heel bewust onder ogen zien.
Als je overlijdt aan een hartaanval, tja, dat is snel gebeurd, dat zal iets anders zijn.
Misschien zal een Christen meer berusten in het feit dat het gebeuren gaat?
quote:
'De dood' en 'ernstig ziek zijn' zijn natuurlijk niet identiek.
Mee eens, dat is wel iets anders. Het een kan een gevolg zijn van het ander, dat is wat anders.
Bart schreef:
quote:
Ieder mens is bang voor de dood. Want anders zouden wij risico's gaan nemen die niet goed zijn. Bijvoorbeeld zich niet verantwoord gedragen in het verkeer en zo een ongeluk veroorzaken(veel risico's nemen dus). Ik mag hopen dat christenen een even gezonde angst hebben als andere mensen die dat niet zijn.
Ook helemaal mee eens, we moeten geen onnodige risico's nemen maar dat is niet wat ik bedoel met de angst voor de dood.
Ik bedoel eigenlijk 2 dingen:
* Zijn wij iedere dag klaar om te sterven? Hebben we geen dingen meer in ons leven die nog opgelost moeten worden? Dat kan nl. een bepaalde angst voor de dood teweeg brengen. Dat je bijvoorbeeld een conflict hebt dat nog opgelost moet worden, maar je kunt je er niet toe zetten en je weet dat het echt moet....
* Zijn wij bang om het aardse te verlaten als onze tijd gekomen is?
Ik zal mezelf maar even neerzetten. Ik wil nog lang niet dood, wil absoluut geen afscheid nemen van die mensen die ik liefheb en die hier op aarde rondlopen.
Maar... als ik dood zou gaan dan zou ik geen angst hebben om dit aardse leven te verlaten. Dan gaat - in mijn beleving - mijn mooiste avontuur pas beginnen.
Bovendien lijkt het me heerlijk om al die lieve mensen terug te zien die mij al zijn voorgegaan.
Ik zou niet koste wat het kost vast willen houden aan dit aardse leven. Het is hier voor mij echt een tussenstation.
Wel geloof ik dat ik niet zal gaan voordat ik - in iedergeval -de gelegenheid zal hebben gehad - te kunnen te doen wat mijn opdracht is.
Jarenlang had ik toch op een bepaalde manier angst om afscheid te moeten nemen van dit aardse gebeuren en dat is eigenlijk de laatste jaren helemaal weg. Vandaar dat voor mijzelf het verschil zo duidelijk is van wat ik zei met mijn mond - misschien om mijn angst weg te praten? -en diep van binnen voelde en datgene wat ik nu van binnen voel.
Het is natuurlijk zoals Elle zegt dat Christenen niet bang hoeven te zijn voor de dood door de belofte die is gegeven, maar dat ook werkelijk zo beleven is toch - soms / vaak - best wel moeilijk.
En hoe is dat voor niet-christenen? Zitten die ook op dit forum? Mensen die niet geloven in een ander leven hierna? Hoe wordt de dood daar ervaren? Over en sluiten en je bent weg?
Is dat iets om bang voor te zijn? Ook niet denk ik als je het aanvaard zoals het is. Of zie ik dat verkeerd?
Wat een vragen weer....