Auteur Topic: Thomas evangelie  (gelezen 8639 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #50 Gepost op: juli 13, 2004, 01:28:13 pm »
Hai Bumblebee

Wanneer je de Bijbel als het woord van God beschouwt (wat ik overigens ook doe), sluit dat toch niet uit dat God vele wegen heeft om ons te bereiken? Dat je God soms op onverwachte plaatsen tegenkomt? (In een bloem, een ander mens, een ander geschrift etc.) Het heeft te maken met geinspireerd worden. God inspireert ons niet alleen via de Bijbel, maar ook op andere manieren. Daarbij kan de Bijbel natuurlijk wel als "hoofdboek" worden beschouwd.

Iris  :)
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 01:30:39 pm door Iris »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #51 Gepost op: juli 13, 2004, 01:38:15 pm »

quote:

Iris schreef op 13 juli 2004 om 13:28:
God inspireert ons niet alleen via de Bijbel, maar ook op andere manieren. Daarbij kan de Bijbel natuurlijk wel als "hoofdboek" worden beschouwd.

Helemaal mee eens  :)

Andere boeken zijn alleen niet "Het geopenbaarde Woord van God" wat niet wil zeggen dat ze niet prachtig en heel leerzaam kunnen zijn. Als een ander geschrift de Bijbel tegenspreekt, krijgt de Bijbel bij mij echter wel voorrang.

Bovendien ga ik dan de rest van dat geschrift ook wat "verdacht" vinden.  :)

Dit is bijvoorbeeld zo bij het Thomas evangelie, daar staan té veel dingen in die niet in overeenstemming met de Bijbel zijn dat ik het serieus neem, en ook bijvoorbeeld met de boeken van Neale Donald Walsh in een ander topic.
Bombus terrestris Reginae

Iris

• Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #52 Gepost op: juli 13, 2004, 01:45:04 pm »
Het "grappige" is dat ik juist veel overeenkomsten zie tussen de Bijbel en bv het Thomas evangelie en de boeken van Walsch.
Maar misschien komt dat omdat ik de beeldspraak van Jezus soms anders uitleg dan sommigen onder jullie.
(Dat is overigens niet beter of slechter, slechts een constatering van mijn kant)

Enigma

• Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #53 Gepost op: juli 14, 2004, 06:46:06 pm »
In de 39e paasbrief werd nog een opsomming gegeven van geschriften die gelezen "mochten" worden in de kloosters ed. en werd gewaarschuwd voor zgn apocriefe boeken, dus rond 367 werden deze geschriften nog steeds gebruikt en gelezen. pas daarna is uiteindelijk de bijbel tot stand gekomen zoals wij hem nu kennen.

Monniken die zich gesteund vonden in hun spirituele ontwikkeling door geschriften als het Evangelie van Thomas, het Evangelie volgens Fillipus, of het Geheime boek van Jacobus  of de Verhandelingen van de Ziel konden zich toen beraden. De repressie werd groter en het gevaar op excomminicatie (verwijdering uit het klooster) nam toe vandaar dat men deze geschriften uit de kloosterbibliotheken smokkelde en ze verstopte waardoor ze later zoals bij Nag Hammadi gevonden konden worden.

Men gaat er ook wel van uit dat de geschriften van Nag Hammadi woorden en tekst  bevatten zoals Jezus tot zijn discipelen sprak en dat is in mijn ogen logischerwijs anders dan hoe Hij tot de massa sprak. Daarom verbaast het mij ook niet dat deze teksten de massa niet aanspreken maar slechts een kleinere groep hiermee uit de voeten kan.

De bergrede heeft overigens de meeste overeenkomsten met teksten zoals die in de Nag Hammadi te vinden zijn het is veel symbooltaal en dat "ligt" niet een ieder.

Enigma.
Ik wens je Vrede en alle goeds

Sarah

• Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #54 Gepost op: juli 14, 2004, 06:52:43 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 13 juli 2004 om 13:04:
Omdat dit in mijn etymologisch woordenboek staat. (Kramer)
Wat is dat? Ik heb ook woordenboeken van Kramer en zie wel vaak aparte verschillen als ik Prisma ernaast leg. Oh wacht dat woord kan ik in m'n woordenboek opzoeken :P
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #55 Gepost op: juli 14, 2004, 10:31:28 pm »

quote:

Sarah schreef op 14 juli 2004 om 18:52:
[...]
Wat is dat? Ik heb ook woordenboeken van Kramer en zie wel vaak aparte verschillen als ik Prisma ernaast leg. Oh wacht dat woord kan ik in m'n woordenboek opzoeken :P

Een woordenboek waarin wordt uitgelegd waar een bepaald woord vandaan komt.

quote:

Sarah schreef op 14 juli 2004 om 18:52:
[...]
Ik heb ook woordenboeken van Kramer en zie wel vaak aparte verschillen als ik Prisma ernaast leg.
Het lijkt de Bijbel wel! :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #56 Gepost op: juli 15, 2004, 07:45:16 am »

quote:

Men gaat er ook wel van uit dat de geschriften van Nag Hammadi woorden en tekst  bevatten zoals Jezus tot zijn discipelen sprak en dat is in mijn ogen logischerwijs anders dan hoe Hij tot de massa sprak. Daarom verbaast het mij ook niet dat deze teksten de massa niet aanspreken maar slechts een kleinere groep hiermee uit de voeten kan.
Dit lijkt me een belangrijk punt.......

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #57 Gepost op: juli 15, 2004, 01:50:16 pm »

quote:

Iris schreef op 15 juli 2004 om 07:45:
[...]

Dit lijkt me een belangrijk punt.......
'Men' gaat er vanuit. Wie zijn die 'men', en waarom trekken zijn eigen discipelen dan zo fel van leer tegen deze leer?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #58 Gepost op: juli 15, 2004, 07:51:15 pm »
Jaloezie?

Ik neem aan dat niets menselijks de discipelen vreemd was?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #59 Gepost op: juli 15, 2004, 08:02:06 pm »
Zo kan ik ook wel van alles gaan beweren... :?

En waar baseer je dat op? (Ik ben gewoon even kritisch hoor)

Iris

• Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #60 Gepost op: juli 15, 2004, 08:41:50 pm »
Ik zeg niet dat het zo IS, ik geef alleen een mogelijkheid aan.  ;)
Ik baseer het op mensenkennis.
De discipelen waren mensen, zoals jij en ik.
Ik wil graag weten of Jezus er ook fel van leer tegen trok.
En waar dat eventueel staat in de Bijbel.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #61 Gepost op: juli 15, 2004, 10:09:26 pm »
Dat staat onder het de noemer valse profeten...

quote:

Mat 7:11-23 Statenvertaling:
( 11 ) Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!  ( 12 )  Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten.  (13)  Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;  (14)  Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.  (15)  Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.  (16)  Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?  (17)  Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.  (18 )  Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.  (19)  Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.  (20)  Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.  (21)  Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.  (22)  Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?  (23)  En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Eerder zegt Jezus:

quote:

Mat 6:19-34 (Statenvertaling)
(19)  Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;  (20)  Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;  (21)  Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.  (22)  De kaars des lichaams is het oog; indien dan uw oog eenvoudig is, zo zal uw gehele lichaam verlicht wezen;  (23)  Maar indien uw oog boos is, zo zal geheel uw lichaam duister zijn. Indien dan het licht, dat in u is, duisternis is, hoe groot zal de duisternis zelve zijn!  (24)  Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.  (25)  Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?  (26)  Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?  (27)  Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?  (28)  En wat zijt gij bezorgd voor de kleding? Aanmerkt de lelien des velds, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet;  (29)  En Ik zeg u, dat ook Salomo, in al zijn heerlijkheid, niet is bekleed geweest, gelijk een van deze.  (30)  Indien nu God het gras des velds, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, gij kleingelovigen?  (31)  Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden?  (32)  Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft.  (33)  Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.  (34)  Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2004, 10:11:35 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
Thomas evangelie
« Reactie #62 Gepost op: juli 15, 2004, 10:28:47 pm »
Ja, prachtige teksten, ik ken ze.
Maar sorry, ik kan er niet uit opmaken dat Jezus vindt dat het Thomas-evangelie een valse leer is.
Dat is slechts interpretatie.

Jezus zegt hier:
"Indien dan het licht, dat in u is, duisternis is, hoe groot zal de duisternis zelve zijn!"

Ik ben benieuwd hoe jij dit interpreteert. Misschien kun je hier iets over vertellen? Wat bedoelt Jezus, in jouw ogen, met "het licht, dat in u is" ?

En hoe weten wij wie Jezus met de valse profeten bedoelt?
Ik zie geen namen genoemd.