Aan allen die het betreft

Het
middel van het huisbezoek moet geen
doel in zichzelf worden.
Doordat we hier in de kerken nog niet zo creatief mee omgaan, wordt het dat soms wel een beetje. "De huisbezoeken moeten weer gebracht worden" is dan het decreet, en alle ouderlingen hebben het dan een x-aantal week achter elkaar druk. Want dit hoort in die-en-die periode van het jaar te gebeuren. En dan komen ze dus ook bij jou
Dat was het verkeerde scenario
Als het goed is heb je regelmatiger contact met je wijkouderling dan alleen bij het jaarlijkse huisbezoek. Aangezien een ouderling iha meer tijd investeert in adressen waar het minder goed gaat, zal hij met een groot(?) aantal wijkleden inderdaad niet veel meer dan zo af en toe wat contact hebben bij de kerk of een kerkelijke activiteit.
Ik vind het niet zo'n probleem als er weinig contact met de ouderling is. Veel belangrijker is zijn insteek/houding op de momenten dat er wel contact is. Bij mezelf merk ik in ieder geval dat dat voor mij doorslaggevend is in zo'n gesprek. Als ik, even zwart-wit gezegd, een houding ontmoet die me niet aanstaat, zal ik de ouderling niet al te veel bijzonders vertellen. Ontmoet ik echter een houding die me aanspreek (hij wint dus mijn vertrouwen), dan krijgt hij ook meer terug.
Dit vraagt om kwaliteiten bij een ouderling, nl. om een zinvol gesprek te kunnen hebben met mensen die hij lang niet volledig kent. Sommige ouderlingen hebben die kwaliteit

(En sommige predikanten ook

) )