quote:
LaNaussee schreef op 26 mei 2004 om 00:18:wanneer je als 'geestelijk bedoelt dat ik het niet moet doen, maar de Geest, dan ben ik het volledig met je eens. Mijn vraag is meer, hoever laat je de Geest het doen (met de risico's waar 'tegenstanders' terecht op wijzen).
Als jij je op Jezus richt, DOET de Heilige Geest dat al en wat er verder volgt.
Alles in jou wat naar God verlangt IS het werk van de Heilige Geest...
quote:
maar betekent dit dan dat ik mij qua motivatie en instelling op Jezus moet focussen, maar praktische gezien op de Geest?
Je moet dat niet zo scheiden denk ik. Als Jezus zegt: "Volg Mij..."..... is dat wat je moet doen.
Jezus zegt nergens: "Volg de Heilige Geest". Hij zegt wel: "Deze zal u alles leren en u te binnen brengen
al wat Ik u bevolen heb.
Hij wijst dus inderdaad op de Here Jezus en hoeft niet speciale aandacht te krijgen... Dan zou je DOOR de Heilige Geest het OVER HEMZELF hebben. De conclusie is dan dat je de Heilige Geest dan 'verheerlijkt' of 'in het midden stelt'.
Terwijl Jezus zegt: "Hij zal
Mij verheerlijken. Want Hij neemt het
uit het Mijne en zal het U verkondigen.
Wat de H. Geest doet is dus vanuit Jezus wat aan ons laten weten....het te binnen brengen....
quote:
Ik bedoelde met 'd.m.v. ministry' meer of bijvoorbeeld daar meer plek voor moest komen (incl. de daarbij voor kunnen komende zaken als profetie, zegenen, genezing, tongentaal. NB. Over het gebruik van tongentaal hebben we al in een ander topic gediscussieerd, ik constateer hier alleen dat het voorkomt).
Er staat dat je moet streven naar de hoogste gave

Noem het rijtje maar eens op....van de gaven bedoel ik dan….
Beetje moeilijk om hier op in te gaan. Ik vind namelijk dat je door het fenomeen 'dominee' de 'lerende oudste', een probleem in de kerk hebt gecreëerd dat de rest passief blijft, of eerder dreigt te blijven. Terwijl
allen tot priesters zijn gemaakt...en geestelijke offers van lof en dank moeten brengen.
Willen we ons door Jezus laten leiden, dan denk ik dat het zo is: Als je diepste verlangen is als gemeente Hem te volgen en centraal te stellen, dat het eerst zo moet zijn, dat ieder zichzelf en wat hij zou willen, loslaat.
Dan moet je denk ik aan God vragen: Laat uw Geest ons duidelijk maken wat wij moeten doen.
En dan hoef je je niet als eerste te gaan uitstrekken naar de (eventueel spectaculaire) gaven. Eerst moet de vrucht van de Geest te zien zijn... Liefde blijdschap vrede geduld etc..... Dan weet je dat je op de goede weg zit.
De gaven komen dan 'vanzelf' bovendrijven...als je de bereidheid hebt. Het zijn ook juist de dingen die je van uit je eigen natuur niet zou zoeken...ze zijn geestelijk

quote:
Maar om verder op dat verschil in te gaan. Volgens mij is het een wisselwerking. Je spoort eerst mensen aan om zich aan Jezus over te geven en als ze dat doen vraag je de Geest of Hij in hen wil werken.
…..dan vraag je aan
God of Hij de Geest in ons wil laten werken….
quote:
Of moet je Jezus vragen of Hij de Geest wil zenden? Wanneer dan de Geest komt, zullen mensen zich weer meer aan Jezus geven en dan zullen ze weer meer, vaak concreter, van de Geest vragen en zo ontstaat een bloeiend geloof, wandelend in de Geest.
Jezus HEEFT de Geest gezonden….. Op Pinksteren 2000 jaar geleden….
Als iemand tot geloof komt HEEFT hij de Geest ontvangen (als eerste gave

)
Dan zou je moeten zeggen: We zijn allen gelovig… Weet ieder dat hij/zij
echt de Heer heeft toegelaten in zijn/haar hart… Of is het nog ‘het geloof van je ouders’… of is het: ‘ik ga toch elke zondag naar de kerk’…..
Voor mijn idee hoef je dus nooit te vragen ‘of de Heilige Geest wil komen…”… Hij IS er al als je gelovig bent.
De vraag die wij moeten stellen is: Sta
ik in de weg…. Heer neem mijn leven over zodat de Geest meer ruimte krijgt.
Dus er zijn twee redenen dat de Geest niet werkt:
1. We hebben de Geest nog niet ontvangen omdat we teren op het geloof van de ouders, traditie…….en niet een persoonlijke relatie
2. We hebben de Geest ontvangen en that’s it…We hebben geen idee van de oude mens/nieuwe mens en dat die strijd voeren….. Dat je de Heilige Geest de ruimte moet geven…Of te wel In Hem (Jezus) blijven…...
quote:
Daarnaast vind ik het ook altijd lastig: Werkt de Geest pas, wanneer iemand zich aan Jezus geeft, of geeft iemand zich pas aan Jezus wanneer de Geest in hem werkt? Ik denk het laatste.
Je zou hier bijna de Dortse Leerregels op los laten…..

Het is toch een daad van je
wil. En hoe geloven begint, zal altijd een mysterie blijven. Wij hebben de verantwoordelijkheid om het evangelie
aan te nemen.
Dat het
elke dag weer een wilsbeschikking is: “Doe ik het zelf-mijn oude mens, of: Laat ik de Geest werken-mijn nieuwe mens….
Maar dan staat er toch in de bijbel dat je
actief je oude leven moet doden…en je nieuwe mens
aandoen….
Collosenzen 3
1
Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.
….
5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, 6 om welke dingen de toorn Gods komt. 7 Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdetVroeger wandelden wij daarin, voor onze bekering was dit de normale situatie waar we ons niet voor hoefden in te spannen…. De oude mens is onderworpen aan de zonde en kan niet anders..
Hier komt het stukje over het ‘nieuwe leven:
Vervolg Collosenzen 3
12 Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo. 14En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid. 15 En de vrede van Christus, tot welke gij immers in één lichaam geroepen zijt, regere in uw harten; en weest dankbaar. 16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. 17 En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!Wat mij opvalt: Er wordt hier niet gesproken over de heilige Geest. Maar we moeten wel
actief ‘aandoen: '
innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld.’ (vs. 12) Dat zijn
vruchten van de Geest
En er volgt nog meer:
verdraagt elkander, vergeeft elkander (vs.13), doet de liefde aan (vs.14), vrede en dankbaarheid (vs.15).
En wat mij nu opvalt: In vers 16 komen volgens mij ‘
de gaven’ aan bod: Doordat het woord in ons is (door veel de bijbel te lezen) kan het zijn dat
gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst…dat is het ‘opbouwen en vermanen/vertroosten’ in de gemeente…waar de gaven voor gegeven zijn.
En dan volgt het:
met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten Dit gebeurt o.a. ook in de samenkomst…..een
ieder kan deze ‘priesterlijke dienst’ vervullen.
quote:
De rol is wel dienend, wijzend op Jezus, maar Hij is degene die het hier en nu doet. Uit dezelfde bijbelteksten:
Joh 14:26 -> ...de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.
Joh 16:13 -> doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid
En verder:
Joh 16:7 -> Het is beter voor jullie dat Ik wegga. Want als Ik niet wegga, zal Hij die jullie moet bijstaan niet komen.
Rom 8 -> 4 Want we leven geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God ……….
13 Maar als u door de Geest een eind maakt aan aan uw zondige praktijken, zult u leven. 14 Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God 15 Want de Geest die God u gaf, maakt geen slaven van u, zodat u weer in angst moet zitten; nee, de Geest heeft u kinderen van God gemaakt en door die Geest roepen wij tot God: Abba, Vader! 16 De Geest zelf valt onze geest bij en getuigt dat wij kinderen van God zijn.
Deze tekst geeft al aan dat de Geest God is en dat de Geest Jezus is (vers 9). Wat ik met deze tekst duidelijk wil maken, is dat blijkbaar het voor mijn relatie met God het nu om de Geest gaat. En dat bedoel ik gewoon in de praktische zin. De Geest doet alles. Moeten wij ons dan niet op Hem richten? Of anders gezegd, hoe actief moet je nu met de Geest bezig zijn (bv. vers 13)?
Frappant dat in vers 13 van Romeinen 8 volgens mij hetzelfde wordt gezegd als in Collosenzen 3
Vergelijk Rom. 8: 13
Maar als u door de Geest een eind maakt aan aan uw zondige praktijken, zult u leven. 14 Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van GodIk heb toch liever de NBG:
13 maar indien gij door de Geest
de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven.
14 Want allen, die
door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.
(zonen Gods, heeft nog een andere betekenis als kinderen Gods; als je door de Geest wordt geleid, ben je een 'zoon', d.w.z. in de positie en met de rechten die God je geeft als zijn kind. Als je je je niet door de Geest laat leiden, ben je wel Gods kind als je gelovig bent, maar je handelt niet naar de positie die God je heeft gegeven 'als zoon'....)
En DOOR de Geest roepen wij Abba Vader, en Hij valt ons bij en getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn…..
De Geest zegt in ons Abba Vader……Hij heeft het dus over de Vader, en Hij zegt in ons dat wij kinderen van de Vader zijn…
Hij heeft het dus niet over Zichzelf.
Door de Geest zullen wij dus niet zeggen: Halleluja, de Geest is geweldig groot dat Hij ons leidt.
Dan zou de Geest dat
van Zichzelf zeggen. En dat kan volgens mij niet. Het zou een soort zelfverheerlijking worden. (Beetje gek gezegd om duidelijk te maken hoe ik het bedoel)
Bijbels is dat de Geest niet
uit zichzelf spreekt maar alleen van de Vader en de Zoon. En dat is niet ‘ondankbaar’ t.o.v. de Geest. Want de Geest IS de Geest van Christus en van de Vader…..
Johannes 14
20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.Hier wordt de heilige Geest zelfs helemaal niet genoemd; maar alleen de Vader en de Zoon en wij….. Maar het begin zegt genoeg:
Te dien dage zult gij weten….. Dat wil zeggen:
Als de Trooster gekomen is zullen wij dit weten doordat Hij ons dat leert en te binnen brengt. Dus zijn rol is zeer groot en onmisbaar, maar het gaat om de Vader en de Zoon, dit wordt duidelijk gemaakt door de
Geest van de Vader en de Zoon.
Vervolg Johannes 14
Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.
25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.
Johannes 16
13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.