quote:
Tave schreef op 22 mei 2004 om 19:19:Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoeld. Maar op het moment dat jij een bedrag aflost op je lening en dit zou niet correct verwerkt worden (en op jouw risico anders besteed worden) zou dit idd. een grove misstand zijn. Het lijkt mij sterk dat dit zo is. Misschien kan je je verhaal wat verduidelijken en je bron aangeven?
Wel kennen we natuurlijk de Dexia affaire. Met de leaseproducten waarbij mensen wel heel makkelijk overgehaald werden om te tekenen, zonder echt het principe van de lease-producten (met geleend geld beleggen) te begrijpen.
Zullen we eens even met elkaar vaststellen dat niemand hier in Nederland verplicht wordt om een beleggingshyptheek te nemen, leaseprodukten te kopen, of met Dexia in zee te gaan? En vervolgens vaststellen als iemand dat vrijwillig wèl doet, hij dat doet met het doel zo goedkoop mogelijk te wonen, of platgezegd, zo rijk mogelijk te worden?
Zowel in de postbank-beleggingshypotheek-affaire als de lease-verlies-dexia-toestanden willen mensen blijkbaar het onmogelijke. Stinkend rijk worden zonder risico te lopen. Helaas, dat kan dus niet. En het lijkt mij een kwestie van gezond verstand, om dat gewoon te weten.
Als ik een advertentie lees, waar mij wordt beloofd, dat als ik in zeeschepen en containers beleg, ik een gegarandeerd rendement behaal van 20% per jaar, dan weet ik dat zoiets niet juist is, dus ik lees die advertentie niet. Ik geef wel toe, dat dexia en postbank duidelijker hadden moeten zijn in hun voorlichting, en dat ze DAAR voor nog worden aangepakt, vind ik prima.
Maar iedere keer als ik al die zielige mensen van de dexia-treurnis hoor klagen, dan denk ik: "als de AEX de afgelopen jaren met 80% was gestegen, dan had je niemand horen piepen". En was iedereen blij geweest dat hij mee had gedaan, en zat nu in zijn bootje, 2e huisje, of caravan te genieten. Maar zodra de AEX daalt (ja ja dat kan dus ook). of de koers van de US-dollar daalt, dan krijgt de bank opeens de schuld.
Als je financieel wilt experimenteren, prima. Maar geef achteraf alleen jezelf de schuld, als het mislukt. Als ik morgen in schilderijen of 2e hands auto's ga handelen, dan is de kans groot dat ik niet rijk wordt, maar arm. Omdat ik van beide zaken geen verstand heb.
Als je geen verstand hebt van beleggen, opties, hypotheken, en als je geen enkel risico wilt lopen, dan moet je de meest veilige hypotheek nemen die er is, en geld wat je dan nog over hebt gewoon op de bank zetten tegen 3 procent rente. Dan slaap je goed. En hoef je ook nooit anderen de schuld te geven van je eigen financiele beslissingen.
Ik zoek me suf naar een passende bijbeltekst over rijk worden, maar kan m zo snel niet vinden..........