Auteur Topic: Ruim helft Nederlanders weet niets van Pinksteren  (gelezen 936 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
Ruim helft Nederlanders weet niets van Pinksteren
« Gepost op: mei 25, 2004, 04:13:56 pm »
Uitgegeven: 25 mei 2004 14:55
Laatst gewijzigd: 25 mei 2004 15:05

HILVERSUM - Ruim de helft van de Nederlanders weet niet wat Pinksteren van oorsprong betekent. Dat blijkt uit een onderzoek dat het NIPO in opdracht van de NCRV-gids heeft uitgevoerd onder 547 Nederlanders. Met Pinksteren herdenken christenen dat de Heilige Geest neerdaalde op de discipelen van Jezus, waardoor die werden bezield om het evangelie te verkondigen.

Iets minder dan de helft van de Nederlanders (47 procent) kent die betekenis, 41 procent denkt dat Pinksteren te maken heeft met de opstanding van Jezus (Pasen) en 18 procent kiest voor de betekenis 'meifeest'. Driekwart van de Nederlanders (74 procent) zal met Pinksteren zeker niet naar een kerkdienst gaan, 13 procent is dat wel van plan en 12 procent gaat misschien.

De resultaten van het onderzoek, die dinsdag naar buiten kwamen, staan in de NCRV-gids die vrijdag verschijnt.
BRON: www.nu.nl
-------------------------------------

Pinksteren, das toch gewoon lekker headbangen en zuipen op Pinppop?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2004, 04:39:35 pm »
Volgens mij heeft 99% van de christenen ook geen idee van de oorsprong van 't pinksterfeest. Die uitstorting van de Heilige Geest kennen ze nog wel, maar waarom die discipelen daar in dat zaaltje bij elkaar zaten?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2004, 04:51:23 pm »
quote:
Pooh schreef op 25 mei 2004 om 16:39:
Volgens mij heeft 99% van de christenen ook geen idee van de oorsprong van 't pinksterfeest. Die uitstorting van de Heilige Geest kennen ze nog wel, maar waarom die discipelen daar in dat zaaltje bij elkaar zaten?

Dat zei ik toch:
Headbangen en zuipen!

(sorry, ik ben wat melig, of liever gezegd smeuig, vanwege het pindakaas-topic).
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2004, 05:04:11 pm »
quote:
Koerok schreef op 25 mei 2004 om 16:51:
[...]
Dat zei ik toch:
Headbangen en zuipen!

Eigenlijk kwam 't daar wel op neer. Shawu'ot was 1 van de drie grote opgangfeesten, en werd traditioneel met een feestmaal gevierd.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2004, 05:07:43 pm »
ach, zolang de kerstman het nog weet hoef ik niet bang te zijn dat ik geen kadootjes van sinterklaas krijg  

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2004, 06:15:55 pm »
Verplaatst naar Actueel
[Prediker 7:29]

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2004, 11:32:08 am »
quote:
Koerok schreef op 25 mei 2004 om 16:13:
Uitgegeven: 25 mei 2004 14:55
Laatst gewijzigd: 25 mei 2004 15:05

HILVERSUM - Ruim de helft van de Nederlanders weet niet wat Pinksteren van oorsprong betekent. Dat blijkt uit een onderzoek dat het NIPO in opdracht van de NCRV-gids heeft uitgevoerd onder 547 Nederlanders. Met Pinksteren herdenken christenen dat de Heilige Geest neerdaalde op de discipelen van Jezus, waardoor die werden bezield om het evangelie te verkondigen.

Iets minder dan de helft van de Nederlanders (47 procent) kent die betekenis, 41 procent denkt dat Pinksteren te maken heeft met de opstanding van Jezus (Pasen) en 18 procent kiest voor de betekenis 'meifeest'. Driekwart van de Nederlanders (74 procent) zal met Pinksteren zeker niet naar een kerkdienst gaan, 13 procent is dat wel van plan en 12 procent gaat misschien.

De resultaten van het onderzoek, die dinsdag naar buiten kwamen, staan in de NCRV-gids die vrijdag verschijnt.
BRON: www.nu.nl
-------------------------------------

Pinksteren, das toch gewoon lekker headbangen en zuipen op Pinppop?

Inderdaad!!!!!!