Auteur Topic: Waartoe zijn wij op aarde? (*afsplitsing van hype-topic)  (gelezen 1759 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waartoe zijn wij op aarde? (*afsplitsing van hype-topic)
« Gepost op: mei 25, 2004, 03:05:02 pm »

quote:

bela schreef op 25 mei 2004 om 14:49:
Ik dacht dat wij älleen maar" op deze aarde zijn om ons leven te leven tot Gods eer door Hem te loven en te prijzen. (vergeef me als dat niet zo is).

Ik vergeef het je :)

Die situatie was alleen van toepassing vóór de zondeval; en bij de komst van de nieuwe aarde.

Tussen deze twee perioden van "perfecte mensen" in, hebben wij als gelovigen een gigantische taak. Wel eens de uitspraak gehoord: "De kerk bestaat in de eerste plaats voor haar niet-leden"?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2004, 04:49:43 pm »
Beste Zwerver<

JIJ: "Die situatie was alleen van toepassing vóór de zondeval; en bij de komst van de nieuwe aarde.
Tussen deze twee perioden van "perfecte mensen" in, hebben wij als gelovigen een gigantische taak. Wel eens de uitspraak gehoord: "De kerk bestaat in de eerste plaats voor haar niet-leden"

Ik weet niet waar je het bijbelse fundament voor deze bewering vandaan haalt.
In het paradijs waren de mensen volgens de christelijke leerstellingen niet 'perfect' want ze waren te verleiden én ongehoorzaam. In de toekomde eeuw zullen de mensen wederom niet perfect zijn aangezien Christus zal heersen als Koning waarbij de wet weer van kracht wordt en er mensen zullen zijn die dan nog steeds zich weigeren te onderwerpen (lees deprofetiën). Bovendien weten we dat de wet is gekomen OPDAT de zonde toe zou nemen.

Wat de 'tussentijd' betreft (of deze aioon):
Komt Jezus ons eerst vertellen dat het is volbracht en dat we Zijn lichte juk op mogen nemen en zeg jij opeens dat we een GIGANTISCHE taak hebben.

Paulus schrijft ons dat we een stil en aangenaam leven voor God mogen leiden.
En hele horden christenen maar werken en ploeteren om mensen tot geloof te laten komen.  Is geloof volgens de bijbel dan niet een GAVE van God?

Overigens zal de grote opdracht (aan Israël gegeven) pas beginnen als Jezus zijn voeten wederom op de olijfberg heeft gezet om God's Koninkrijk te vestigen (geografisch én politiek), en die taak zal duren tot de voleinding van de aionen.

Shalom
Paul
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 04:51:24 pm door Paul »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2004, 12:02:34 am »

quote:

Paul schreef op 25 mei 2004 om 16:49:
In de toekomde eeuw zullen de mensen wederom niet perfect zijn aangezien Christus zal heersen als Koning waarbij de wet weer van kracht wordt en er mensen zullen zijn die dan nog steeds zich weigeren te onderwerpen (lees de profetiën). Bovendien weten we dat de wet is gekomen OPDAT de zonde toe zou nemen.
In het duizendjarig rijk waar je het nu over hebt (Christus regeert als koning) zal Hij inderdaad de heidenen hoeden met een ijzeren staf. Dit zijn bijv. de volken die aangeduid worden als de 'schapen' in Matt. 25. Zij beerven het koninkrijk. Maar al die volken zijn niet bekeerd.

Het zijn geen gelovigen/christenen die nog weer verleidt worden door satan. Het lijkt zo dat jij dat eventueel bedoelt.

Het is voor de mensen die dan leven niet automatisch zo dat zij de Koning willen gehoorzamen. Het gebeurt omdat de duivel gebonden is (Op. 20).
Dus moet je zeggen, dat ongelovigen nog steeds niet perfect zullen zijn (Ongelovigen KUNNEN toch ook niet perfect zijn :? )

Dit is iets anders dan wat jij lijkt te suggereren: dat God het 'wederom' voor elkaar heeft om niet-perfecte mensen/gelovigen te laten leven in zijn koninkrijk....

Dit komt ook overeen met dat Jezus als Koning moet heersen totdat Hij alle macht ontroond zal hebben. D.w.z. dat dat tijdens dit duizendjarig rijk nog niet helemaal het geval is.
Als zij niet willen vanuit zichzelf, dan zal hen een plaag treffen... (Zach. 14- de volken die overgebleven zijn na de grote slag, en die NIET heen trekken om het Loofhuttenfeest te vieren...)

Na die duizend jaren wordt de duivel voor een korte tijd weer losgelaten en blijkt inderdaad dat er weer volken zijn die verleidt worden dooor de satan. En dan komt er een eindstrijd met Gog en Magog en wordt satan definitief verslagen (Op. 20: 7-10)

Daarna komt het oordeel voor de witte troon. (Op. 20 vanaf vers 11)

quote:

Bovendien weten we dat de wet is gekomen OPDAT de zonde toe zou nemen

Dit citeer je denk ik verkeerd.
In ieder geval staat er GEEN 'opdat' de zonde zou toenemen.
Wel staat er:

Rom. 4
15 De wet immers bewerkt toorn; waar echter geen wet is, is ook geen overtreding.
Rom. 5
13 want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
20 Maar de wet is er bijgekomen, zodat de overtreding toenam; waar evenwel de zonde toenam, is de genade meer dan overvloedig geworden, 21 opdat, gelijk de zonde als koning heerste in de dood, zo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid ten eeuwigen leven door Jezus Christus, onze Here.
Rom. 6
1 Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?

Voor de gelovigen neemt de zonde NIET toe.....

Doordat de wet kwam, was er het automatische gevolg dat de zonde toenam...maar dat is dan ook genoemd: ZODAT de zonde toenam. Omdat de wet liet zien dat iets niet mocht, werd het pas officieeel een zonde genoemd.
De wet is NIET gegeven met het DOEL dat de zonde zou toenemen Het was wel het gevolg, maar niet met opzet.

Toen de zonde toenam doordat er een wet kwam die allerlei dingen verbood, was het wel OPDAT de genade overvloediger werd.
Dus de wet is gekomen (en daardoor meer zonde) OPDAT God meer (zelfs overvloediger :) ) genade zou kunnen bewijzen.

quote:

Wat de 'tussentijd' betreft (of deze aioon):
Komt Jezus ons eerst vertellen dat het is volbracht en dat we Zijn lichte juk op mogen nemen en zeg jij opeens dat we een GIGANTISCHE taak hebben.

Paulus schrijft ons dat we een stil en aangenaam leven voor God mogen leiden.
En hele horden christenen maar werken en ploeteren om mensen tot geloof te laten komen.  Is geloof volgens de bijbel dan niet een GAVE van God?

Wij hoeven het evangelie niet te verkondigen? Degenen voor wie het bestemd is, die komt het vanzelf aanwaaien als een gave van God? :?
We moeten werken zolang het dag is...en dan niet voor ons behoud, maar de goede werken die God voor ons heeft klaarliggen (Ef. 2: 10) Dat lijkt me dan ook: Het evangelie verkondigen aan de ganse schepping....  
- Of vind jij dit een hype waarvan we verlost moeten worden :) (.....om on-topic te blijven)

quote:

Overigens zal de grote opdracht (aan Israël gegeven) pas beginnen als Jezus zijn voeten wederom op de olijfberg heeft gezet om God's Koninkrijk te vestigen (geografisch én politiek), en die taak zal duren tot de voleinding van de aionen.
Als Jezus terugkomt op de olijfberg, zal Hij het koninschap aanvaarden en IS het koninkrijk gevestigd. De wet gaat dan uit van Jeruzalem en zij mogen ervan getuigen...maar de vestiging heeft al plaatsgevonden. (zach. 14...)
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2004, 12:07:18 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2004, 09:43:51 am »
Beste P&A

Mij is gezegd hier (GL)  niet meer te posten. Eén ding wil ik daarop nog zeggen:  Het gereformeerde leven heeft zich inmiddels buiten Gods woord geplaatst. Het is de grondtekst die telt (Grieks en Hebreeuws) en niet de vertalingen die gedaan zijn met theologische brillen.
Bijna iedereen denkt dat God ooit de wet aan Israël gaf opdat Israël daardoor beter zou worden. Maar het tegendeel is waar. Hij gaf de wet opdat de zonde zou toenemen! De Bijbel zegt: "de kracht van de zonde is de wet". De meesten realiseren zich niet dat wanneer je tegen mensen zegt wat ze niet mogen, ze juist in die richting geprikkeld zullen worden. Romeinen 7:5; 5:20; 1Korinthe 15:56  

Shalom

Paul

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2004, 12:25:48 pm »
Bij mijn antwoord aan Paul heb ik ook niet helemaal gereageerd volgen 'GL'....sorry :)
Dat kwam door zijn opmerkingen waar ik even op in wilde gaan....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2004, 01:37:54 pm »
Deze discussie even uit het hype-topic gehaald. Ga rustig verder jullie gang hier. :)

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2004, 03:23:44 pm »
Beste P&A,

In mijn verhaal wilde ik ook niet suggereren dat de mens imperfect zou zijn geschapen. Ik beweer juist dat de mens goed is geschapen. Alles zoals God het heeft bedacht was en is goed. Het gaat er mij juist om dat wij als christenen vaak doen alsof wat in het paradijs gebeurde een ongelukje was. Dat kan natuurlijk niet!
Dat zou betekenen dat God dat niet had voorzien, niet heeft kunnen voorkomen en niet wist waar de mens toe in staat was.
Ik wil juist beweren dat de zondeval ook tot Gods plan met deze wereld behoort. Dat Hij wilde dat we ongehoorzaam zouden zijn en daardoor kennis van GOED&KWAAD zouden krijgen. (HIJ heeft ons allen onder de ongehoorzaamheid besloten, dat is de raad van God, niet die van een mens).
Een God die dit niet heeft voorzien, waarbij er onverwachte dingen gebeuren die hij constant moet recht breien is geen Almachtige Voorzienigheid. Dat beeld van God lijkt mij dan ook niet bijbels.
Dat God een plan heeft met dit alles kunnen we in de bijbel terugvinden. Het zal uiteindelijk leiden tot alle eer voor Hem en Hij zal alles worden in allen.

Spr 16:4 De Here heeft alles gemaakt voor zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads.
Jes 45:6-7 stv Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad [Heb:"ra"], Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Veel mensen willen hier niet over nadenken, maar satan heeft zichzelf niet gemaakt. Hij kan niets doen buiten God om. Zijn aard heeft hij van God gekregen. "Hij is een leugenaar en mensenmoordenaar van den beginne".
God heeft kwaad in de wereld geintroduceerd om mensen naar zich toe te trekken, vroeg of laat:
De schittering van juwelen zijn alleen zichtbaar tegen een zwarte achtergrond.

Shalom

Paul

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2004, 04:00:31 pm »
Oh maar dan was de zondeval inderdaad geen ongelukje... Sterker nog, we hoeven onszelf helemaal niks te verwijten! We geven gewoon God de schuld, hij had Robot A en Robotin E gewoon zo geprogrammeerd en Robot S was zo ingesteld dat ie daarbij kon helpen.

Sterker nog, we mogen God wel op de knieen danken voor de zondeval met een eerbiedig "Uw-wil-geschiedde"!

En dat gebod in het paradijs was natuurlijk een lachertje... we konden ons er niet eens aan houden... Nou ja in dat geval hoefde Jezus ook niet te sterven... We zijn immers niet schuldig, want we konden niet anders... Het is gewoon Gods schuld.... Zijn we daar ook weer uit....

Hm... nee sorry, gaat er bij mij niet in.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2004, 05:24:46 pm »
"En dat gebod in het paradijs was natuurlijk een lachertje... we konden ons er niet eens aan houden... Nou ja in dat geval hoefde Jezus ook niet te sterven... We zijn immers niet schuldig, want we konden niet anders... Het is gewoon Gods schuld.... Zijn we daar ook weer uit....

Hm... nee sorry, gaat er bij mij niet in."

Beste Marnix,

Er is geen schuldvraag! Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen zonden en worden daartoe vrijgesproken of geoordeeld afhankelijk van onze positie (IN of BUITEN Christus).
Maar in onze huidige theologie gaat men ervan uit dat de tegenstand van satan en de overtreding van Adam tegen Gods oorspronkelijke bedoeling ingingen. Als dit zo zou zijn dan heeft God dus zelf Zijn doel gemist en is Hij in de fundamentele zin des woords een... zondaar. En dat kan natuurlijk niet.

Adam en Eva hadden in de hof geen kennis van het kwade. Maar OOK geen kennis van het goede. Pas sinds het eten van de verboden vrucht kregen ze kennis van goed én kwaad. Dat was de werkelijke vrucht van de boom. Dus niet ALLEEN het kwade maar ook het goede! Het goede wordt slechts gekend in contrast met het kwade. Adam en Eva aten van de verboden vrucht? Omdat ze het goede niet kenden!
En wat is Gods plan hiermee:

Rom 5:18 Derhalve, gelijk het door een daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door een daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. (grondtekst)

De grootste zonde die ooit is begaan door de mensheid was het kruisigen van Gods Zoon. Maar juist deze zonde van de mens rechtvaardigt God door het te veranderen tot het grootste goed: Heel de schepping wordt verzoend, juist door het bloed van kruis!

Niet alleen Gods ultieme einddoel is perfect. Maar ook de weg die Hij daarvoor heeft gekozen is perfect. Zijn wegen zijn volmaakt! Dat kan geen mens in de soep laten draaien.
De wegen naar Gods heerlijkheid verlopen noodzakelijkerwijs via doel missen van ons en lijden. Psalm 18:30; Romeinen 11:33

De leer van de vrije wil is NIET bijbels. Het zou betekenen dat wij onafhankelijk van Gods bedoeling en plan zouden kunnen leven. De bijbel spreekt duidelijk andere taal.

Shalom

Paul
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2004, 05:26:10 pm door Paul »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 26, 2004, 05:44:27 pm »

quote:

[

De leer van de vrije wil is NIET bijbels. Het zou betekenen dat wij onafhankelijk van Gods bedoeling en plan zouden kunnen leven. De bijbel spreekt duidelijk andere taal.

Shalom

Paul
Mensen die niet in God geloven leven onafhankelijk van Gods bedoelingen, maar met bovenstaande zeg jij dus dat ook zij door God worden gestuurd? Of je zegt dat het kwaad door God wordt gestuurd? Als alles dan toch door God wordt gestuurd vraag ik me af wat het voor zin heeft om te leven? Een dode meer of minder maakt dan ook niet meer uit.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2004, 07:45:30 pm »
Genesis, Willibrord vertaling:

26 En God zei: `Nu gaan Wij de mens maken, als beeld van Ons, op Ons gelijkend; hij zal heersen over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, over de tamme dieren, over alle wilde beesten en over al het gedierte dat over de grond kruipt.' 27 En God schiep de mens als zijn beeld; als het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. 28 God zegende hen, en God sprak tot hen: `Wees vruchtbaar en word talrijk; bevolk de aarde en onderwerp haar; heers over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, en over al het gedierte dat over de grond kruipt.' 31 God bekeek alles wat Hij gemaakt had, en Hij zag dat het heel goed was. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de zesde dag.

Waarom wij op aarde zijn? Omdat het de wil van God was om het heelal te maken en ook de mens.En het was heel goed, maar niet volmaakt, want dan had er geen gebod hoeven komen om niet van die ene boom te eten.Bovendien, er is er maar 1 volmaakt, en dat is God.

Ik geloof dat de mens door God gemaakt is met Liefde.En dat Hij ( denk ik ) wil zien of wij ons onze Schepper nog wel herinneren en weer van harte naar Hem op zoek gaan.Want wat is deze wereld zonder Hem? Kijk maar om je heen….
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2004, 07:48:47 pm »
Paul, behoor jij tot de clan van Andre Piet en co?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2004, 08:24:24 pm »

quote:

Zwever schreef op 26 mei 2004 om 19:48:
Paul, behoor jij tot de clan van Andre Piet en co?
Misschien een achterneef.... :)