quote:
elle schreef op 31 mei 2004 om 17:08:Ik vind die amish niet zo heel erg dom, denk ik. 't Zijn wederdopers van oorsprong, dus je kiest pas als volwassene voor God. Zolang je onder de verantwoordelijkheid van je ouders valt (tot 16 jr), heb je hen te gehoorzamen. Daarna laten ze je letterlijk vrij. Dan is de keus aan hen of ze zich bekeren en weer terugkomen in de gemeenschap, voorgoed.
In de GKv blijft er altijd op je vingers gekeken worden. Onder verantwoordelijkheid van je ouders zit je stil op je stoel, maak je braaf je huiswerk, ben je voor middernacht thuis, ga je braaf naar cathechesatie, vereniging en later naar belijdeniscath. Kortom, je doet altijd wat je ouders willen, en niet per se wat je zelf wilt.
Dus als ze uit huis gaan zijn ze vrij, eindelijk vrij (ik wel tenminste). Met allerlei problemen vandien. Dan kun je eindelijk doen waar je zelf zin in hebt (ook al heb je belijdenis gedaan conform wens van anderen). En sommigen blijven voor de vorm naar de kerk gaan, dan geeft het bij het thuisfront minder problemen (die tijd heb ik ook gehad).
Bij de Amish is het tenminste duidelijk dat er een keuze gemaakt gaat worden. Je kunt niet van 2 walletjes eten.
Denk je echt dat dat werkt? Bij sommigen misschien wel.
Maar ik zie mij toch niet zo 1 2 3 zeggen tegen mijn kinderen als ze 16 zijn geworden: Ga maar en beproef alles maar. M.a.w. hang de beest uit (af en toe) want daar kwsam het toch wel op neer......
En als mijn kinderen mij gehoorzamen moeten tot een jaar of 16 wil toch niet zeggen dat er
blinde gehoorzaamheid wordt gevraagd zonder
eigen verantwoordelijkheid aan te leren.
Je doet altijd wat je ouders willen, dat kan, maar heb je dan ook een 'communicatie gehad over het waarom' om het zo maar te zeggen.
En inderdaad als je belijdenis doet omdat het van je verwacht wordt, is dat een
leeg ritueel en daar zou toch doorheen geprikt moeten worden op belijdensicatechesatie (door de dominee, of is hij allang blij dat er weer iemand is die belijdenis
van zijn geloof wil doen -of: het geloof van de ouders...)
Ik vraag me wel af in hoeverre dit speelt in de kerk. Is er echt zo'n hoog percentage die het doet omdat het van ze wordt verwacht? Of valt dat mee?
Om op de Amish terug te komen: Ik vind het BELACHELIJK dat je je kinderen een
vrijbrief geeft om bij wijze van spreken alles te doen wat God verboden heeft... Hoe kun je dan nog met een zuiver geweten voor God kiezen....in deze gemeenschap? Dat is denk ik een hypocriet iets: Je kiest dan eigenlijk
voor de gemeenschap En die staat zo'n periode toe. Maar of je zo voor
God kiest

Het is de vraag op GOD zo'n periode toestaat. Zo van: Ach, ik wordt misschien wel christen als ik eerst een tijd (hoelang was het ook weer) flink geniet van de wereld - zodat ik genoeg heb om m'n hele leven op te teren. Dan wil ik wel kiezen voor God. Nou, ik geloof daar niets van.
HJet kan natuurlijk dat iemand in de pubertijd een tijd de wereld ingaat, maar dat is treurig dat het gebeurt, en je hoopt op terugkeer. Maar het is niet iets wat
officieel toegestaan wordt.....
En wat de wederdopers betreft die pas voor God kiezen als ze groot zijn? Ik denk toch dat het beter is als het eerder gebeurt. (En ik ben in die zin ook een soort
wederdoper die vond dat iemand bewust zelf voor God moet kiezen.....maar het ook graag eerder ziet gebeuren

)
En de Amish daar is ook een hele grote groep bij wie het een
moeten is en geen
levend leven.....in die gemeenschap.