quote:
op 05 Feb 2003 14:32:13 schreef Pulpeet:
Qohelet, je post dwingt me om beter na te denken over wat ik geschreven. En dat waardeer ik zeer. (ik heb wel m'n onderschrift moeten veranderen, maar dat terzijde...)
Ja, sorry, toen ik me gisteravond aanmeldde dacht ik dat dit wel een mooie internetnaam was. Zoveel mensen weten niet hoe de beste man zich in het Hebreeuws noemde. Maar ik ben het graag eens met de "echte" Qohelet.
quote:
Hoezo absurd?
Kun je het niet zien als een correctie op doorgeslagen positivisme?
Jawel. Ik ben ook geen voorstander van positivisme, doorgeslagen of niet. Ik meen me Derrida's motieven en positie ook wel te kunnen voorstellen. Maar hij is reactionair en je moet oppassen dergelijke ideeën door te laten slaan. Als ik de uitspraken in de Bijbel over waarheid en openbaring lees, past dat noch bij positivisme noch bij relativisme. Maar ik krijg wel de indruk dat waarheid er objectief is. Misschien goed als we eens proberen door te dringen in de bijbelse notie van waarheid? Wel heel erg off-topic, maar goed.
quote:
Dat is dus één ontdekking. Zo kun je er nog vele doen. Wanneer ben je dan tot het "zuivere Woord van God" doorgedrongen?
Ik zou niet snel het resultativum "doorgedrongen
zijn" gebruiken. Mijn punt is vooral, dat het "zuivere Woord van God" bestaat en tot op grote hoogte écht (en dus objectief) kenbaar is. Door allerlei ontdekkingen kom je steeds verder. Er zijn genoeg mensen die hun hele leven op dat Woord gepuzzeld hebben. Het gaat mij niet om gearriveerd zijn; maar ik geloof dat je écht verder kunt komen.
quote:
En als je zelf denkt dat je iets van het zuivere Woord van God weet, hoe ga je dat aan andere mensen uitleggen? Dan kom je in aanraking met zaken waar Derrida c.s. het over heeft. Anderen zullen jouw verwoording van je ideeën uitleggen tegen de achtergrond van concepten en kennis die bij hen aanwezig is. Ieder mens heeft uiteindelijk alleen zijn eigen ervaring. Dat geldt zelfs voor deze tekst. En alle andere teksten op dit forum.
Maar (en dat is de kritiek op doorgeslagen
relativisme): de ervaring kleurt de tekst wel, maar is niet het enige. Ik meen te constateren dat jij mijn vorige bijdrage goed begreep. Ik denk dat ik jouw vragen herken. Met andere woorden, er is communicatie. Juist op zo'n Internetforum is dat puur textueel. Is dat geen overtuigend bewijs dat een tekst
zelf concepten kan overbrengen? Natuurlijk is er een contextuele component, maar dat is niet het een en al. (Om op de filosofische toer verder te gaan, ik ben bepaald geen aanhanger van de jonge Wittgenstein die taaluitingen rechtstreeks aan mogelijke
state-of-affairs koppelt. Dat je daartegen in gaat, uitstekend. Maar sla dan niet door.)
quote:
Jawel, maar "dieper inzicht" in de objectieve component van de Bijbel is een heel verschil met het kennen en begrijpen van die objectieve component. Voor m'n gevoel komen we hier heel dicht bij elkaar.
Daar ben ik blij om. Wat dat betreft hebben wij ons wel wat aan te trekken van Jezus' woord voor Nicodemus:
Als jullie niet van boven geboren zijn, kun je het rijk van God niet eens zien. (Ok, mijn vertaling verraadt een interpretatieslag, maar je mag me ter verantwoording roepen - Joh 3, 3.)
Het aardige is, dat de Reformatoren, scholastisch of niet, dit zonder meer erkenden. Zie ook de indeling van klassieke dogmatieken, waarin als basis voor Godskennis interne en externe factoren worden genoemd. Naast
revelatio is er ook
illuminatio. Maar onze moeite met het begrijpen en vastgrijpen van de openbaring zegt nog niet, dat de openbaring objectief inhoudsloos is. Daarin stem jij blijkbaar toe.
quote:
Maar die openbaring gaat wel via tekst. Symbolisch dus. En dat moet weer geïnterpreteerd worden. Het lijkt mij dat die zuiverheid dus onmiddellijk weer vertroebeld wordt.
"Symbolisch" is het misleidende woord. Let maar eens op hoe vaak het in hoeveel verschillende betekenissen gebruikt wordt. Ook stof voor een nieuwe draad? Tekst is symbolisch in zoverre, dat het door fysieke representaties (woorden in spraak of op schrift) naar de werkelijkheid verwijst, of op z'n minst van de voorstelling in de geest van de "zender". Het interpreteren van deze "code" betekent dat de referenties weer worden omgezet in mentale concepten bij de "ontvanger". Waarom zou daar vertroebeling bij plaatsvinden? Ik geef het toe, ik suggereerde dat de manier waarop jij "symbolisch" gebruikt vertroebelend kan werken. Maar meestal denk ik toch dat ik jouw woorden voldoende competent aan de werkelijkheid koppel om je precies te begrijpen.
God heeft er trouwens nooit een geheim van gemaakt dat hij de meest wonderlijke mensen wel ziet zitten als spreekbuis voor en schrijver van zijn Tekst.
quote:
Vraagje: Wil "geopenbaard mysterie" zegen dat er dan helemaal geen mysterie meer is?
Het Griekse woord
mysterion verwijst niet naar iets dat in essentie onbegrijpelijk of onkenbaar is, maar naar iets dat (nog) onbegrepen en ongekend is. Als een mysterie geopenbaard wordt, is het wat dat betreft geen mysterie meer. Paulus gebruikt de uitdrukkingen door elkaar: ik openbaar jullie een mysterie; ik wil jullie niet onkundig laten; dit moet jullie bekend zijn, ... Als christenen zijn wij op de hoogte van iets dat zonder Gods openbaring nooit bekend zou zijn. Concreet: als Paulus het mysterie openbaart van de wederopstanding (1 Kor 15), dan geeft hij begrijpelijke informatie. Niet dat we er het fijne van weten, maar wel wat. Dat is dus een geopenbaard geheim.
Vergelijk het maar met het "dispuutsgeheim" van traditionele studentenverbanden. De leden kennen het, de buitenwacht niet. Dergelijke kennis wordt in het Grieks "esoterisch" genoemd, nl. voor intern gebruik.
Tenslotte: het woord "absurd" gebruik ik, omdat het een weinig consistent standpunt is. Consequent doorgevoerd leidt relativisme tot het verlies van elke basis. Nu hebben wij als christenen ook geen andere basis nodig dan God; maar als je het woord "waarheid" relativistisch gaat invullen, heb je in je vocabulair geen woord meer om te vertellen waarom God een betere basis is dan alle andere.