Auteur Topic: Een verlosser na Jezus?*  (gelezen 1974 keer)

Enceladus

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Gepost op: mei 29, 2004, 11:16:39 pm »
Waarde lezers,

Gaarne zou ik van jullie willen vernemen hoe u de voorspelling in de Bijbel over de komst van een Verlosser na Jezus een plaats geeft in uw religieuze opvatting. Ik ben thans bezig met het analyseren van zowel de Bijbel als de Koran en stuit op vele overeenkomsten. Echter, in de Bijbel spreekt men van een Verlosser die wellicht na Jezus komt. Wie zal hiermee bedoeld worden? Ik hoop wat van jullie te horen. Mijn dank voor jullie medewerking is groot.

Met de meeste hoogachting,

Enceladus
Ipsa Scientia Potestas Est

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2004, 11:30:35 pm »
Jezus is DE verlosser, en Hij komt eens terug, misschien bedoel je dat maar er is geen andere verlosser. Dat is ook nergens voor nodig want Jezus Christus heeft al het verlossingswerk volbracht.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2004, 11:30:47 pm door Doarsie »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2004, 12:09:15 am »

quote:

Enceladus schreef op 29 mei 2004 om 23:16:
Waarde lezers,

Gaarne zou ik van jullie willen vernemen hoe u de voorspelling in de Bijbel over de komst van een Verlosser na Jezus een plaats geeft in uw religieuze opvatting. Ik ben thans bezig met het analyseren van zowel de Bijbel als de Koran en stuit op vele overeenkomsten. Echter, in de Bijbel spreekt men van een Verlosser die wellicht na Jezus komt. Wie zal hiermee bedoeld worden? Ik hoop wat van jullie te horen. Mijn dank voor jullie medewerking is groot.

Enceladus

Ik ken vanuit de bijbel ook maar 1 Verlosser.... en na Jezus komt er niemand die dat ook zou zijn...

Heb je hier misschien dan ook een bijbeltekst bij waar je dit in terugvindt?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Els

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2004, 08:35:35 am »
Misschien bedoel je de Trooster, de Heilige Geest? In Johannes 14 en 16 lees je dat Jezus beloofd heeft de Trooster te zenden, Die dan in eeuwigheid bij ons zou zijn. Die belofte is vervuld op de Pinksterdag, beschreven in het boek Handelingen. Maar Hij is niet een andere Verlosser. Hij is de Geest van de Vader en van de Zoon.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2004, 07:52:33 pm »
Als we na Jezus nog een Verlosser verwachten, wat stelt het christendom dan nog voor.
Ja, we zijn wel in verwachting, namelijk van de Wederkomst van Jezus naar de aarde in hoogsteigen Persoon. Nu is Hij bij ons door Zijn Geest, maar Jezus zelf zal terugkomen om definitief af te rekenen met de Satan en zijn rijk! Kom Here Jezus kom spoedig!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2004, 11:42:24 pm »
je hebt geanaliseerd/onderzocht ?

mag ik vragen hoeveel profetieen in Jezus vervuld zijn?
en hoeveel nog vervuld moeten gaan worden?
dus door de verlosser die jij verwacht ?

en wij christenen geloven dat Jezus leeft :)
denk je dat er voor iemand die leeft een mogelijkheid bestaat om ook de rest nog eens te vervullen ?

welke vergelijkingen trek je trouwens met de koran?
welke verlosser heb je nodig als je bij de islam ook aan je eigen zaligheid kunt bijdragen?
bijvoorbeeld als martelaar stervende wacht je toch een beloning?

kortom omschrijf en onderbouw je topic eens
[JESUS]Life[/JESUS]

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2004, 12:32:58 pm »
aanraders voor jou zijn:
* Brieven van een scepticus: Dr. Gregory A. Boyd en Edward K. Boyd. isbn:90-5560-188-8
* Bewijs genoeg: Lee Strobel. isbn. 90-6067-858-3

In beide boeken wordt het christelijk geloof aan een onderzoek onderworpen (mede) door ongelovigen. Zowel de theologie (Brieven van...) als de authenticiteit van het nieuwe testament en het verlossingswerk van Jezus (bewijs genoeg).
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2004, 01:34:08 pm »

quote:

Enceladus schreef op 29 mei 2004 om 23:16:
Waarde lezers,

Enceladus
Voor alle duidelijkheid,waar staat in de bijbel dat er nog een verlosser komt??
Alleen door JEZUS

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2004, 04:52:44 pm »
Modbreak:
Discussies binnen het Bijbelstudieforum dienen binnen de grenzen van de Apostolische Geloofsbelijdenis te vallen:
En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria; die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel; op de derde dag opgestaan uit de doden; opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader; vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.

discussies die zich buiten dit kader afspelen, krijgen een ander plekje.
Bijbelstudieforum -> Levensbeschouwing
...

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2004, 10:02:28 pm »
hmm arend...
beetje vaag om de apostolische geloofsbelijdenis als leidraad te gebruiken om af te kaderen wat in een bijbelstudieforum thuis hoort
dan is de bijbel zelf toch al genoeg ?

maar goed dat is verder offtopic...
[JESUS]Life[/JESUS]

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #10 Gepost op: juni 01, 2004, 04:14:54 pm »

quote:

els schreef op 30 mei 2004 om 08:35:
Misschien bedoel je de Trooster, de Heilige Geest? In Johannes 14 en 16 lees je dat Jezus beloofd heeft de Trooster te zenden, Die dan in eeuwigheid bij ons zou zijn. Die belofte is vervuld op de Pinksterdag, beschreven in het boek Handelingen. Maar Hij is niet een andere Verlosser. Hij is de Geest van de Vader en van de Zoon.

daar dacht ik ook aan, aan de Trooster die ons in alle waarheid zal leren

26 maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader
zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u
te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.
J o h a n n e s 1 4

de vraag is hoe herken je Deze....
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2004, 04:18:33 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

mirjam natasja

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2004, 10:02:39 pm »
De Trooster ( de Heilige Geest) kun je herkennen in mensen. Wanneer een mens belijdt dat Jezus Christus de Verlosser is, de Zoon van God, heeft die mens de Heilige Geest die in hem woont. Niemand kan belijden dat Jezus de Verlosser is zonder Heilige Geest.
Blijf in Mij gelijk Ik in u en Ik zal u geven de wensen van uw hart.

Els

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #12 Gepost op: juni 01, 2004, 10:44:01 pm »

quote:

cheese schreef op 01 juni 2004 om 16:14:
[...]

daar dacht ik ook aan, aan de Trooster die ons in alle waarheid zal leren

26 maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader
zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u
te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.
J o h a n n e s 1 4

de vraag is hoe herken je Deze....

Jezus Zelf zei: "wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen."

Dus waar Jezus verheerlijkt wordt, is de Geest werkzaam. Hij leidt ons in de volle Waarheid: dat Jezus -en Hij alleen!- de Verlosser is.

cheese

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #13 Gepost op: juni 02, 2004, 12:35:20 am »

quote:

els schreef op 01 juni 2004 om 22:44:
[...]

Jezus Zelf zei: "wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen."

Dus waar Jezus verheerlijkt wordt, is de Geest werkzaam. Hij leidt ons in de volle Waarheid: dat Jezus -en Hij alleen!- de Verlosser is.

tot zover de theorie,
maar nu in de praktijk.....

Els

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #14 Gepost op: juni 02, 2004, 01:07:12 pm »

quote:

cheese schreef op 02 juni 2004 om 00:35:
[...]

tot zover de theorie,
maar nu in de praktijk.....

Nee, Cheese, dat ís de praktijk. Dat heet wedergeboren zijn door de Geest; de letter doodt, maar de Geest maakt levend; mijn geest getuigt met de Heilige Geest dat ik een kind van God ben enz. enz. Dan kun je zeggen: dat zijn bijbelteksten, maar dat zijn geen loze woorden. Ze zijn een weergave van de levende werkelijkheid.
Het is een werk van God in een mens. Zijn praktijk. Hij wijst erop dat wat we nodig hebben voor onze verlossing en rechtvaardiging in Christus is. Stel je vertrouwen op Jezus en dan zul je zien dat er in je wezen en leven een werk gedaan gaat worden, dat niet aan te tasten is. Dan word je uit de Geest geboren. Dat wil niet zeggen dat je dan zelf alles begrijpt en alles onder controle hebt, maar je bent dan wel veilig in Hem, Die het Leven Zelf is. En dan wordt het ook jouw praktijk. En dan herken je Hem ook, werkzaam in jouw leven, in jouw geloof, in jouw mens-zijn.

cheese

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #15 Gepost op: juni 02, 2004, 06:40:55 pm »

quote:

els schreef op 02 juni 2004 om 13:07:
[...]

Dat wil niet zeggen dat je dan zelf alles begrijpt en alles onder controle hebt, .

ik ga er van uit als je de waarheid kent, dat je de dingen dus ook begrijpt, in het licht vvan bovenstaande,
begrijp je de dingen niet, kun je dan ook niet van een werking van de HG spreken m.i.

Cheese

Els

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #16 Gepost op: juni 03, 2004, 05:38:01 am »

quote:

cheese schreef op 02 juni 2004 om 18:40:
[...]

begrijp je de dingen niet, kun je dan ook niet van een werking van de HG spreken m.i.

Cheese
Misschien heb ik het niet duidelijk verwoord. Ik bedoel dat wij met onze eigen redeneringen, theologische kaders, intellectuele grenzen, nooit de werking van Gods Geest in ons wezen precies kunnen aanwijzen. Maar wel weet ik door de Geest dat Jezus de Verlosser is en dat ik een kind van God ben geworden.

cheese

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #17 Gepost op: juni 04, 2004, 12:28:31 am »

quote:

els schreef op 03 juni 2004 om 05:38:
[...]

Misschien heb ik het niet duidelijk verwoord. Ik bedoel dat wij met onze eigen redeneringen, theologische kaders, intellectuele grenzen, nooit de werking van Gods Geest in ons wezen precies kunnen aanwijzen. Maar wel weet ik door de Geest dat Jezus de Verlosser is en dat ik een kind van God ben geworden.
wij zijn natuurlijk zonder uitzondering allemaal sowieso kinderen van God, maar als je je dat bewust mag worden is dat een goddelijk geschenk

Marnix

• Bekijk profiel
Een verlosser na Jezus?*
« Reactie #18 Gepost op: juni 04, 2004, 12:38:39 am »
Enceladus, zou je wat bijbelteksten willen plaatsen waarin duidelijk zou worden gemaakt dat na Jezus een andere verlosser komt?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien