Auteur Topic: Panaroma's, Viva's en Nieuwe Revu's...  (gelezen 3260 keer)

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Panaroma's, Viva's en Nieuwe Revu's...
« Gepost op: februari 05, 2003, 08:47:23 am »
Een quote uit een weblog...

Kunnen wij als christen zulke bladen lezen? Is het de moeite waard, is er niet veel ander leesvoer wat er meer of beter gezegd, wel toe doet? Zomaar een paar vraagjes, benieuw naar jullie reactie...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2003, 11:10:47 am »
Zo af en toe de Libelle lezen of VT wonen of Elsevier of Top Sante of Zij is niks mis mee. Er zijn ook wel leuke tijdschriften. Vroeger las ik altijd de Donald Duck en de Tina;) Of het christelijk is? Je zou alles tot Gods eer moeten doen. De achterliggende gedachten van het maken van deze bladen en tijdschriften is meer commercieel. Ze verdienen hun boterham ermee. En ik lees ze omdat ik gelukkig nog wel nieuwsgierig ben van wat er allemaal op deze wereld gebeurt.

ilona

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2003, 01:49:37 pm »
lonneke, ik ben het helemaal met je eens. Vaak word gedacht dat alles in die balderen om sex etc draait, terwijl er hooguit een keer 3 a 4 bladzijdes over in staan. De andere dingen gaan vaak over muziek, uiterlijk etc etc. En ook over andere actuele zaken.

Maar ja, waarschijnlijk mag je je als Christen helemaal niet met de wereld bezig houden.

Het lijkt mij juist wel heel nuttig en zelfs om die verhalen in vrijen&zo van de fancy enzo regelmatig te lezen. Maar dan spreek ik voor mezelf he, omdat ik ook zwanger ben en ik toch nu (ben nu nog maar 19, dus ben gelukkig nog niet wereldvreemd) maar vooral ook straks als ons (onze) kind(eren) in die fase komen. Dan weet je waar je op in kunt spelen.

Ik heb 2 jaar maatschappelijk werk gestudeerd en daarin heb ik ook een onderzoek gedaan naar marokkaanse jongeren in de criminaliteit. Het blijkt dat die ouders vaak niet eens weten wat hun kinderen uitspoken, omdat ze zich helemaal niet met de buitenwereld bezig houden. Dat wil ik toch straks echt niet hoor, we zijn dan wel gelovig enzo, maar dat betekent niet dat we dan ook van cement zijn en alles uit 'de wereld' kunnen weerstaan en negeren. Of zie ik dat nu weer helemaal verkeerd?

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2003, 02:19:49 pm »
De links naar de genoemde bladen zijn, voor die mensen die niet weten waar ze het over hebben:

Viva: http://www.viva.nl
Nieuwe Revu: http://www.nieuwerevu.nl
Panorama: http://www.panorama.nl

De website van Nieuwe Revu is momenteel in ontwikkeling.
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2003, 09:06:15 am »
quote:
op 05 Feb 2003 14:19:49 schreef webredactie gkv forum:
De links naar de genoemde bladen zijn, voor die mensen die niet weten waar ze het over hebben:

Viva: http://www.viva.nl
Nieuwe Revu: http://www.nieuwerevu.nl
Panorama: http://www.panorama.nl

De website van Nieuwe Revu is momenteel in ontwikkeling.

Als ik eerlijk ben, kijk ik graag in die bladen (inderdaad bij de kapper enzo), maar voel ik met toch altijd een beetje vies als ik ze uit heb. Heel dubbel. En dat is volgens mij mijn geweten, die me vertelt dat ik deelneem aan overspel, valse getuigenissen enzo.

Ik heb het dan overigens vooral over revu en panorama. Die durf ik nog wel op te pakken.
Met libelle, margriet en andere van dat soort (dames)bladen heb ik minder moeite. Die zijn minder op sensatie gericht.
Bladen als actueel durf ik eigenlijk niet, zeker niet als er anderen bij zijn Daarbij komt mijn geweten écht in opstand. (uit het 'eigenlijk' kun je inderdaad concluderen dat ik het toch weleens gedaan heb :(()
Privé enzo vallen weer onder de categorie waar revu ook in valt, maar minder 'obscene' plaatjes.
Elsevier, HP de tijd enzo kun je volgens mij 'gewoon kritisch' lezen, i.v.m. opinievorming.
Bladen als National Geographic kijk ik ook graag in. Fantastische reportages, maar wel pure evolutie. Ook kritisch blijven dus, maar wel genieten van de foto's

Verder lees ik eigenlijk vooral PC-bladen Daar kun je overigens ook flink hebberig van worden!

En dan vergeet ik nog bijna de sportbladen. Wel achteraf lezen over wat er op zondag tijdens de kerkdienst elders gebeurt, dus...
Altijd in voor verbeteringen!

koekje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2003, 01:01:00 pm »
Ik ben het behoorlijk eens met jou, DoubleUp. Ik ben echt perplex dat sommigen geen verschil zien tussen bv de Elsevier en Libelle tegenover de Viva en de Story.
Dat is wel ff wat anders zeg: opinieblad of sensatieblaadje.
Maar ik ben het wel eens met het feit dat je je niet van alles verre moet houden van de Here God. Hoe kun je oordelen over iets als je alles zonder het gelezen te hebben, veroordeelt. Maar leer het goede van het slechte te onderscheiden door.....bijbelstudie te doen, minstens evenveel als bladen te lezen.
Dan krijgt je geweten vanzelf feeling voor wat goed is en wat slecht.
En dan laat je het inderdaad bij het lezen van Prive of zo  ...bij de kapper.;)
geen idee

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2003, 01:10:08 pm »
quote:
op 07 Feb 2003 13:01:00 schreef koekje:
Maar ik ben het wel eens met het feit dat je je niet van alles verre moet houden van de Here God. Hoe kun je oordelen over iets als je alles zonder het gelezen te hebben, veroordeelt. Maar leer het goede van het slechte te onderscheiden door.....bijbelstudie te doen, minstens evenveel als bladen te lezen.

Jawel, maar aan de voorkant van de Actueel alleen al kun je makkelijk beoordelen dat je dat blad moet laten liggen.:|
Ik zou liever meer in de Bijbel studeren dan bladen bestuderen.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2003, 07:29:24 pm »
Laat ik maar beginnen met het feit dat ik genoemde blaadjes niet stiekum lees. In eerste instantie kijk ik ze toch vooral door om eens te weten wat mijn medemens nu bezighoudt. Mijn buurman koopt iedere week de Panorama en dan is het makkelijker om daar te starten met een gesprek dan met de bijbeltekst uit mijn bijbels dagboek. Ook de Actueel kijk ik wel eens in, zelfs samen met mijn vrouw. Aan de ene kant ontzettend lachwekkend, aan de andere kant zielig en ranzig. Want die vrouwen laten zich toch vooral fotograferen om mannen op te winden. Daar komt bij dat de laatste 10 bladzijden van de Aktueel vol staan met advertenties voor 06 - lijnen.

Wat dat betreft heb ik minder moeite met een blad als Playboy. Hier wordt tenminste nog met zorg aan de fotografie gewerkt en wordt er opgelet dat het niet hoerig is. Want niet alle naaktfotografie is natuurlijk aanstootgevend of hoerig.
Opwinden doet het mij in ieder geval allemaal niet, ik heb een vrouw en die vind ik opwindend zat.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2003, 07:39:13 pm »
Ik heb ook wel eens een Nieuwe Revu gekocht. Als er een interessante reportage er in staat koop ik hem. Staat zo raar om hem in de supermarkt of sigarenzaak na het lezen van het stuk hem gewoon weer terug te leggen.
De Panorama vind ik een stuk minder. Heeft totaal geen diepgang naar mijn mening en wat er in staat boeit me ook totaal niet.
Opiniebladen vind ik veel beter leesvoer. Veel meer diepgang en interessantere stukken.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 10, 2003, 08:48:53 pm »
quote:
op 09 Feb 2003 19:29:24 schreef izzewizze:
Wat dat betreft heb ik minder moeite met een blad als Playboy. Hier wordt tenminste nog met zorg aan de fotografie gewerkt en wordt er opgelet dat het niet hoerig is. Want niet alle naaktfotografie is natuurlijk aanstootgevend of hoerig.
Opwinden doet het mij in ieder geval allemaal niet, ik heb een vrouw en die vind ik opwindend zat.

Kun je definieëren wat "hoerig" is of niet... Volgens mij staan de meeste dames in de Playboy er net zo bij als de meisjes achter de ramen op de Wallen: nét niet helemaal bloot. Uiteindelijk is het m.i. toch om begeertes op te roepen.

Is er trouwens verschil tussen die foto's en de schilderijen van 'de grote meesters' uit vorige eeuwen met een 'naaktstudie' erop?

Opgewonden word ik er ook niet (meer) van. Maar ik vraag me af of je er 'zedige' gedachten bij krijgt...

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 10, 2003, 11:18:14 pm »
Misschien is het handig om eerst eens Psalm 1 te bestuderen, en dan kijken of we het allemaal nóg zo onschuldig vinden. het leven bestaat uit keuzes maken.
Ik vraag mijn kinderen zich altijd eerst even voor te stellen dat de Here Jezus naast je op de bank zit, of je dan nog in dat blad blijft lezen, of nog verder naar dat TV programma kijkt. Ik denk dat we dan onze grenzen behoorlijk bij zouden stellen.

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 10, 2003, 11:42:53 pm »
quote:
op 10 Feb 2003 23:18:14 schreef Wilhelmina:
Misschien is het handig om eerst eens Psalm 1 te bestuderen, en dan kijken of we het allemaal nóg zo onschuldig vinden. het leven bestaat uit keuzes maken.
Ik vraag mijn kinderen zich altijd eerst even voor te stellen dat de Here Jezus naast je op de bank zit, of je dan nog in dat blad blijft lezen, of nog verder naar dat TV programma kijkt. Ik denk dat we dan onze grenzen behoorlijk bij zouden stellen.

Ik denk dat ik inderdaad beter ongeveer zo had kunnen reageren. Dat was eigenlijk wel de bedoeling...

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 11, 2003, 11:24:17 pm »
quote:
op 10 Feb 2003 23:42:53 schreef DoubleUP:
Ik denk dat ik inderdaad beter ongeveer zo had kunnen reageren. Dat was eigenlijk wel de bedoeling...

Bij dit soort reacties krijg ik dan toch een beetje het idee dat een leven zonder zonde mogelijk is. Want als Jezus naast je zit lukt het je kennelijk wel om de juiste keuzes te maken. En voor de mensen die dan zo goed weten welke keuzes Jezus zou maken dan maar de volgende vragen. Zou Jezus eten weggooien? Zou Hij met de fiets naar de kerk gaan of met de auto? Of weten we alleen maar wat Jezus gedaan zou hebben in extreme situaties.

Mijn betoog is dat aan een foto in de Playboy meer aspecten zitten als alleen maar bloot. Een vakfotograaf is daar heel druk mee bezig geweest, het geheel wordt kwalitatief en uitgebalanceerd op de foto vastgelegd. Er wordt zorgvuldig gekeken welke materialen de vrouw mooi maakt. De blote foto is dus volgens mij ook niet het probleem.

Het probleem is dat die blote vrouw vervolgens als lustobject door veel mannen wordt gezien. Wat ik daarbij heb willen zeggen is dat bladen als Actueel en Panorama daar veel meer op inspringen als Playboy.

Dat David naar Batsheba keek was niet het probleem. Het feit dat hij daar vervolgens niet goed mee kon omgaan was zijn probleem.

Dus nu iedereen maar aan de Playboy? Denk het niet, alleen ik wordt altijd heel erg moe van discussies waarin mensen pretenderen te weten hoe je zou moeten handelen als Jezus naast je zat. Nu zelfs de discipelen wisten dat niet eens altijd. Het tweede punt is dat wij niet echtelijk bloot al bij voorbaat afwijzen als zondig.

Ik denk dat het door Christus offer juist mogelijk moet zijn om ook dit soort dingen in de juiste proporties te zien. Daarbij Paulus woorden in gedachten houdend: Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. En nee, ik heb geen abonnement op de playboy.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

jonathan

• one ring
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 12, 2003, 11:12:12 am »
Allereerst een reactie op de vraag WWJD (what would Jesus do?). Als je jezelf die vraag stelt, wil dat nog niet zeggen dat je gelijk denkt zonder zonde te kunnen leven. Maar het kan je wel scherp houden om te zien waar je in de fout gaat.

Vervolgens een wat algemenere reactie. Wat ik mis in de hele discussie is de zondeval. Bij de zondeval kregen de mensen van God kleren aan. Dat zegt voor mij een hele boel. Volgens mij is het niet de bedoeling dat wij naar de blote lijven van anderen dan degene waarmee je getrouwd bent, gaat zitten kijken.
Dus daarom zou ik zeggen dat een abonnement op de Playboy verkeerd is. Net als een abonnement op de Actueel en Panorama. Dan kan er nog zo'n goeie fotograaf aan het werk zijn...
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2003, 01:48:15 pm door jonathan »
...all you have to decide is what to do with the time that is given to you... J.R.R. Tolkien

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 12, 2003, 11:26:02 pm »
Gelukkig biedt de Bijbel ons voldoende ruimte om over verschillende zaken verschillend te denken. Het belangrijkste is dat je Christus bij al je keuzen betrekt, ook in het gebed. En ja dan gaat Christus met de één een andere weg als met de andere ook dat is een gegeven.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

jonathan

• one ring
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2003, 07:30:00 am »
quote:
op 12 Feb 2003 23:26:02 schreef izzewizze:
Gelukkig biedt de Bijbel ons voldoende ruimte om over verschillende zaken verschillend te denken. Het belangrijkste is dat je Christus bij al je keuzen betrekt, ook in het gebed. En ja dan gaat Christus met de één een andere weg als met de andere ook dat is een gegeven.

Wat bedoel je???
...all you have to decide is what to do with the time that is given to you... J.R.R. Tolkien

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2003, 09:10:57 am »
quote:
Ik vraag mijn kinderen zich altijd eerst even voor te stellen dat de Here Jezus naast je op de bank zit, of je dan nog in dat blad blijft lezen, of nog verder naar dat TV programma kijkt.

Ging Jezus niet juist naar zondaren toe? En ging Hij juist niet bij ze aan tafel? (daar werd schande over gesproken)

Ik vraag mij af of Jezus (als Hij nu op aarde zou rondlopen) wel bij ons (als christenen) zou zijn, maar niet eerder bij mijn buurvrouw en/of buurman... waar ik mijn taak veel te vaak laat liggen.... 8|