Auteur Topic: Geloven is hypocriet!?  (gelezen 8344 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #50 Gepost op: mei 30, 2004, 05:14:25 pm »

quote:

www.gelooft.nl schreef op 30 mei 2004 om 17:05:
[...]

Oordelen laten we aan Hem over, maar een beetje begrip en hulp aan de slachtoffers van bepaalde delicten is niet onchristelijk, toch?
Tja. Erg triest dat spacy die slachtoffer niet wil helpen. ;(

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #51 Gepost op: mei 30, 2004, 05:14:36 pm »

quote:

www.gelooft.nl schreef op 30 mei 2004 om 17:05:
[...]

Oordelen laten we aan Hem over, maar een beetje begrip en hulp aan de slachtoffers van bepaalde delicten is niet onchristelijk, toch?

dat is zeker niet onchristelijk maar juist een opdracht

als jij dan ook denkt dat de gevallen waar je nu waarschijnlijk op doelt uit de doofpot politiek weggehaald moeten worden
dan wil ik je vragen dit te gaan bespreken onder 4 ogen met de oudsten of welke pastorale hulp dan maar ook dat zich met die gevallen bezighoud

mijn mening blijft (in de gevallen voor zover ik ze ken) dat het niet voor niets voor de rest van de gemeente achter gehouden wordt, elkaars leed te weten maakt niet altijd een betere wereld, en er zijn er teveel die hier niet mee om kunnen gaan

maar je valt hier op dit forum heel duidelijk personen aan die niks met die doofpotaffaires zoals jij ze noemt te maken hebben of te maken willen hebben
[JESUS]Life[/JESUS]

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #52 Gepost op: mei 30, 2004, 05:16:20 pm »
Lasteren is zonder bewijsvoering iemand (ic de kerk) zwart maken. Je kan dus niet lasteren als je bewijzen hebt. Maar zonder bewijs negatieve zaken zeggen is wel degenlijk laster. Dat is dus wat jij doet.

Het simpele feit dat misstanden voorkomen wil niet zeggen dat dat de normale gang van zaken is. Er zijn dieven in Nederland, dat zegt niet dat alle Nederlanders dieven zijn. Zo komen er in de kerk misstanden voor, dat wil niet zeggen dat die misstanden normaal zijn binnen de kerken.

Een persoon wijzen op zijn zonde is niet verkeerd, maar doe dat dan op bijbelse wijze. Ga met die persoon praten, werkt dat niet ga er met een ander samen naar toe, werkt dat niet ga naar de kerkenraad, werkt dat niet ga naar de classis.... dat is netjes. Maar hier op een forum een beetje zaken roepen over misstanden in de kerk in het algemeen zonder dat je die misstanden op grote schaal aantoont.... dat is gewoon onzinnig.

De GKV in Enschede noord is anders dan de GKV in Amsterdam Zuid, en weer anders dan de CGK van Arnhem etc etc.... Jij hebt blijkbaar te maken gehad met zaken binnen bepaalde kerken waarin gebeurt is wat je beschrijft. Dat is erg, maar je mag dat niet extrapoleren naar de kerk in het algemeen. Dat is namelijk gewoon niet terecht. Veel kerken zijn wel open, en die scheer je over een kam dan. Is dat christelijk dan?

En het bewijs dat je woorden in de mond legt is in dit topic al meermalen getoond, zie jouw reactie op pulpeet bijvoorbeeld. Daarin doe je net alsof hij vind dat je maar moet zwijgen..... Dus spreek ik mezelf ook niet tegen.

/verder sluit ik me volkomen bij de oproep van spacy aan.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2004, 05:37:59 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #53 Gepost op: mei 30, 2004, 06:20:58 pm »

quote:

spacy schreef op 30 mei 2004 om 17:02:
ga alsjeblieft helpen daar waar moeiten zijn en stop met je kruistocht anderen voor het gerecht te slepen, want de Rechter heeft dat laatste niet van jou gevraagd
Moeten we niet eerst daar, waar men zich Christen noemt, uit de weg ruimen wat niet Christelijk is? Vraagt God niet van ons om ons aan elkaar te scherpen?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #54 Gepost op: mei 30, 2004, 06:25:12 pm »

quote:

spacy schreef op 30 mei 2004 om 17:14:
[...]
mijn mening blijft (in de gevallen voor zover ik ze ken) dat het niet voor niets voor de rest van de gemeente achter gehouden wordt, elkaars leed te weten maakt niet altijd een betere wereld, en er zijn er teveel die hier niet mee om kunnen gaan
En zo blijven dergelijke zaken bestaan. Je kent je broeders en zusters niet. Onwetend kan er zo een vloek over die gemeente komen, en satan lacht.........hij vindt het wel best.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #55 Gepost op: mei 30, 2004, 06:31:54 pm »

quote:

Alfredt schreef op 30 mei 2004 om 17:16:
Lasteren is zonder bewijsvoering iemand (ic de kerk) zwart maken. Je kan dus niet lasteren als je bewijzen hebt. Maar zonder bewijs negatieve zaken zeggen is wel degenlijk laster. Dat is dus wat jij doet.

Wat een onzin, er zijn veel van deze zaken in kerkelijk Nederland bekend, en ik weet ook van zaken die in de doofpot gestopt zijn, en maar bij een beperkt aantal mensen bekend waren. Zo zit er een rotte appel in de zak, die binnen afzienbare tijd de andere appels doet verrotten.

quote:

Zo komen er in de kerk misstanden voor, dat wil niet zeggen dat die misstanden normaal zijn binnen de kerken.
Dus moet daar wat aan gedaan worden!

dingo

• Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #56 Gepost op: mei 30, 2004, 07:30:41 pm »

quote:

Heidi schreef op 30 mei 2004 om 18:31:
[...]

Wat een onzin, er zijn veel van deze zaken in kerkelijk Nederland bekend,
O, ja en waar baseer je dat op? Als ze bekend zijn, is deze discussie toch achterhaald?

quote:

en ik weet ook van zaken die in de doofpot gestopt zijn, en maar bij een beperkt aantal mensen bekend waren.
Ook dat is logisch als het bij iedereen bekend zou zijn, hoef je het niet meer in de doofpot te stoppen.

quote:

Zo zit er een rotte appel in de zak, die binnen afzienbare tijd de andere appels doet verrotten.
Je hebt me vooralsnog niet overtuigd dat het in het belang van de slachtoffers is om van alles aan de grote klok te hangen. De meeste slachtoffers die ik ken, willen helemaal geen publiciteit maar wel dat de persoon in kwestie onder de tucht komt te staan en terecht.

quote:

[...]

Dus moet daar wat aan gedaan worden!
Dat valt dus nog te bezien.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #57 Gepost op: mei 30, 2004, 07:53:54 pm »

quote:

dingo schreef op 30 mei 2004 om 19:30:
Je hebt me vooralsnog niet overtuigd dat het in het belang van de slachtoffers is om van alles aan de grote klok te hangen. De meeste slachtoffers die ik ken, willen helemaal geen publiciteit maar wel dat de persoon in kwestie onder de tucht komt te staan en terecht.

Juist, en wanneer de ontuchtpleger onder de kerkelijke tucht komt te staan, wordt dit algemeen bekend en zal hij zijn levenswijze waarschijnlijk veranderen. Verandert dat niet, dan wordt hij uit de gemeente gebannen, hetgeen terecht is.
Weet dat satan in zijn vuistje lacht wanneer dergelijke dingen oogluikend worden toegelaten in de gemeente van Christus.

quote:

Dat valt dus nog te bezien.

Verklaar je nader..........
Moet de hele gemeente dan onder de vloek komen?

dingo

• Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #58 Gepost op: mei 30, 2004, 08:31:13 pm »

quote:

Heidi schreef op 30 mei 2004 om 19:53:
[...]
Juist, en wanneer de ontuchtpleger onder de kerkelijke tucht komt te staan, wordt dit algemeen bekend en zal hij zijn levenswijze waarschijnlijk veranderen. Verandert dat niet, dan wordt hij uit de gemeente gebannen, hetgeen terecht is.
Weet dat satan in zijn vuistje lacht wanneer dergelijke dingen oogluikend worden toegelaten in de gemeente van Christus.
Pas in het laatste stadium van de censuur wordt de naam algemeen bekend en zo hoort het ook want zorgvuldigheid hoort ook bij het christen zijn. Ik kan me met geen mogelijkheid een kerk voorstellen die grove zonden als incest, seksueel misbruik en geweld, oogluikend toe zou laten.

quote:

[...]

Verklaar je nader..........
Moet de hele gemeente dan onder de vloek komen?
Als de gemeente op de hoogte is en de andere kant uitkijkt, hebben ze wat te verantwoorden maar of ze dan onder de vloek komen? Waar baseer je dat op?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #59 Gepost op: mei 30, 2004, 08:48:19 pm »

quote:

dingo schreef op 30 mei 2004 om 20:31:
Als de gemeente op de hoogte is en de andere kant uitkijkt, hebben ze wat te verantwoorden maar of ze dan onder de vloek komen? Waar baseer je dat op?
Wanneer de gemeente niet op de hoogte is, en er rust door die ene persoon geen zegen meer op die gemeente, zijn de personen die hier geen openheid over hebben gegeven, daar verantwoordelijk voor.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #60 Gepost op: mei 30, 2004, 09:20:57 pm »
Heidi en gelooft.nl,

Wat willen jullie nu van mij, als belijdend lid van de GKV?

Moet ik nu opeens boos worden op mijn kerkenraad, dat zij incestzaken verborgen houden? Welk bewijs heb ik daarvoor? Wat is er dan in MIJN kerk gebeurd?

Kortom: wat moet ik nou doen, volgens jullie?

p.s. volgens mij komen (kwamen) incest zaken vooral voor in zeer behoudend gereformeerde gezinnen, met heel veel kinderen, die zeer dicht op elkaar leefden. Juist door het zeer strakke keurslijf sprongen mensen nog wel eens uit de ban (net als de priesters in de RK). Bij de GKV valt dat volgens mij alleszins mee.

Maar goed, eerst antwoord op mijn vragen.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2004, 09:22:24 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #61 Gepost op: mei 30, 2004, 09:53:48 pm »

quote:

Zwever schreef op 30 mei 2004 om 21:20:
Heidi en gelooft.nl,

Wat willen jullie nu van mij, als belijdend lid van de GKV?

Ik wil graag dat je je realiseert dat dergelijke dingen niet - in een gemeente die zich Christelijk noemt - mogen voorkomen.
Dat ze voorkomen is een feit, maar is het dan juist om dit geheim te houden? Is dat wat God van ons vraagt? Wat zegt dit over de oprechtheid? Wat zegt dit over de echtheid van het geloof?
En we hebben het helemaal niet specifiek over de GKV, iedere Christengemeente dient zich dit af te vragen.

quote:

Moet ik nu opeens boos worden op mijn kerkenraad, dat zij incestzaken verborgen houden? Welk bewijs heb ik daarvoor? Wat is er dan in MIJN kerk gebeurd?

Ik zeg niet dat er iets in JOUW kerk is gebeurd, ik vraag alleen maar of je je erover wilt bezinnen of de manier van omgaan (i.h.a. in de kerken) hiermee de juiste manier is, en hoe kunnen we daar verandering in brengen......

quote:

Kortom: wat moet ik nou doen, volgens jullie?

Zie boven.

quote:

p.s. volgens mij komen (kwamen) incest zaken vooral voor in zeer behoudend gereformeerde gezinnen, met heel veel kinderen, die zeer dicht op elkaar leefden. Juist door het zeer strakke keurslijf sprongen mensen nog wel eens uit de ban (net als de priesters in de RK). Bij de GKV valt dat volgens mij alleszins mee.
Wanneer het slechts één keer is gebeurd, valt het al niet mee.......

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #62 Gepost op: mei 30, 2004, 11:37:17 pm »
Ik vind de titel van dit topic niet echt aangeven waar het over gaat.....
Ik heb het even door zitten lezen en vind er een nare toon inzitten die mij tegenstaat.

Als je er zelf verder niet mee te maken hebt (incest o.i.d. in de kerkelijke gemeente) vind ik dat de discussie dus veel algemener opgezet moet worden.
Ieder die lid is van de kerken die hier worden bedoeld, wordt bij wijze van spreken voor dit probleem verantwoordelijk gehouden.... (door de TS)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #63 Gepost op: mei 31, 2004, 12:54:12 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 mei 2004 om 23:37:
Ik heb het even door zitten lezen en vind er een nare toon inzitten die mij tegenstaat.

Het is ook een naar onderwerp. Zwijgen lijkt misschien fijner, maar dat is het niet!

quote:

Als je er zelf verder niet mee te maken hebt (incest o.i.d. in de kerkelijke gemeente) vind ik dat de discussie dus veel algemener opgezet moet worden.

Da's dus het probleem. Houd het maar algemeen, dan "kwetsen" we niemand, dan "beledigen" we niemand, en dan "oordelen" we niemand. Lekker veilig..... toch? Of juist hypocriet....??

quote:

Als je er zelf verder
Ieder die lid is van de kerken die hier worden bedoeld, wordt bij wijze van spreken voor dit probleem verantwoordelijk gehouden.... (door de TS)
Ja, en? Wat schieten we daarmee op??

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #64 Gepost op: mei 31, 2004, 01:54:55 am »
Dit topic gaat dus helemaal nergens over, het is alleen maar stoken. Inhoudelijk word hier niet gereageerd en het is al helemaal niet bouwend van opzet.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Geloven is hypocriet!?
« Reactie #65 Gepost op: mei 31, 2004, 07:32:29 am »

quote:

Picardijn schreef op 31 mei 2004 om 01:54:
Dit topic gaat dus helemaal nergens over, het is alleen maar stoken. Inhoudelijk word hier niet gereageerd en het is al helemaal niet bouwend van opzet.

En dat is de reden dat hij dicht gaat.

Dit onderwerp mag best besproken worden op het forum. Maar dan wel op een normale manier, gericht op verbetering van dit soort praktijken. Niemand in dit hele topic heeft opgeroepen tot het zwijgen over dit soort zaken, wel om de zaak zorgvuldig te behandelen.
Aangezien de topicstarter en Heidi dit blijkbaar niet kunnen en/of willen rest er maar een oplossing dus en dat is een slotje.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2004, 07:55:42 am door Wybo »
Pinkeltjefan