Lasteren is zonder bewijsvoering iemand (ic de kerk) zwart maken. Je kan dus niet lasteren als je bewijzen hebt. Maar zonder bewijs negatieve zaken zeggen is wel degenlijk laster. Dat is dus wat jij doet.
Het simpele feit dat misstanden voorkomen wil niet zeggen dat dat de normale gang van zaken is. Er zijn dieven in Nederland, dat zegt niet dat alle Nederlanders dieven zijn. Zo komen er in de kerk misstanden voor, dat wil niet zeggen dat die misstanden normaal zijn binnen de kerken.
Een persoon wijzen op zijn zonde is niet verkeerd, maar doe dat dan op bijbelse wijze. Ga met die persoon praten, werkt dat niet ga er met een ander samen naar toe, werkt dat niet ga naar de kerkenraad, werkt dat niet ga naar de classis.... dat is netjes. Maar hier op een forum een beetje zaken roepen over misstanden in de kerk in het algemeen zonder dat je die misstanden op grote schaal aantoont.... dat is gewoon onzinnig.
De GKV in Enschede noord is anders dan de GKV in Amsterdam Zuid, en weer anders dan de CGK van Arnhem etc etc.... Jij hebt blijkbaar te maken gehad met zaken binnen bepaalde kerken waarin gebeurt is wat je beschrijft. Dat is erg, maar je mag dat niet extrapoleren naar de kerk in het algemeen. Dat is namelijk gewoon niet terecht. Veel kerken zijn wel open, en die scheer je over een kam dan. Is dat christelijk dan?
En het bewijs dat je woorden in de mond legt is in dit topic al meermalen getoond, zie jouw reactie op pulpeet bijvoorbeeld. Daarin doe je net alsof hij vind dat je maar moet zwijgen..... Dus spreek ik mezelf ook niet tegen.
/verder sluit ik me volkomen bij de oproep van spacy aan.