De eerste 3 evangelien zijn min of meer getuigenverslagen, waarbij wordt aangenomen dat Marcus het eerste in de pen klom. Mattheus en Lucas hebben Marcus' evangelie gebruikt, bewerkt en aangevuld voor hun eigen doelgroep. Johannes schreef zijn evangelie veel later en interpreteert veel meer (Jezus zei dit en dat, Hij bedoelde dat zus, dus jullie, lezertjes, moeten dan zo doen).
Je kunt niet volhouden dat de evangelien letterlijk gedicteerd en voor 100% waar zijn, naar mijn mening. Ga maar lezen wat er gebeurde rond de opstanding: hoeveel vrouwen stonden er wanneer aan het graf? Tegenstrijdige verhalen.
Maar als het niet 100% waar is, kan het dan niet 'geinspireerd' zijn? Volgens mij kan dat prima. Alle verhalen in de bijbel vertellen over God. Vertellen hoe groot Hij is, of hoe machtig, zorgzaam, vertoornd, goedertieren, genadig enz. Daarin zijn ze waar. Maar hoe dat dan feitelijk heeft plaatsgevonden, vind ik minder belangrijk. Al die schrijvers zijn door God gedreven/geinspireerd om te vertellen over de wonderdaden Gods. Maar hun verhaal vertellen ze wel op de manier zoals zij, gebrekkige mensen, dat ervaren/beleefd hebben.
Leg bijv. eens genesis 1:1-2:3 naast genesis 2:4-7 naast elkaar. 2 scheppingsverhalen! Welke is waar? Dan denk ik: ik was er niet bij, en de schrijver van genesis ook niet. Van 1 ding kan ik echter zeker zijn, en dat is dat God de aarde en de mens geschapen heeft, volgens Zijn plan.
(Volgens mij lijk ik hier te beweren waar Agnes Amelink in de eerste post van het topic '
Laat je het Woord los, sluit de tent dan maar' voor waarschuwt. Schriftgezag en Goddelijke inspiratie is een lastig onderwerp.)