Auteur Topic: Waarom de zondag?  (gelezen 12466 keer)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #100 Gepost op: juli 03, 2004, 05:11:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juli 2004 om 13:59:
Daarom staat er ook niet dat de wet afgeschaft is, maar buiten werking gesteld.

Kijk hier eens als je wilt: http://www.sign2god.com/folders/zegel-Gods.html

Zegel van God: sabbat. Zegel van satan: zondag.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2004, 05:37:13 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #101 Gepost op: juli 03, 2004, 06:26:41 pm »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #102 Gepost op: juli 03, 2004, 07:23:15 pm »

quote:

En waar vind ik daar informatie over sabbat versus zondag?
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Chaveriem

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #103 Gepost op: juli 03, 2004, 09:36:00 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 juli 2004 om 23:46:
[...]

Luc 22,20
Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt.

1 Kor. 11
 25 Evenzo ook de beker,nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis. 26 Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt.

Hier lees ik wat anders. Maar het kan ook zijn dat Jezus de instelling van het Avondmaal niet inpast bij het Pascha maar tijdens die maaltijd iets nieuws doet: brood breken, en daarna de beker. Dit hoeft dan niet een van de vijf bekers te zijn die jij noemt.
Ik zal het nog eens nalezen, heb ik nu even niet veel tijd voor.

Ook het brood breken is een Joodse gewoonte, en is niet nieuw.
In een stukje terug vroeg je waar Sha'ul zegt dat hij de wet na leeft. Ik heb verzuimt daarop te antwoorden, hier alsnog:
Hand 22
3 Ik ben een Joods man, en te Tarsen in Cilicië geboren, opgevoed in deze stad, aan de voeten van Gamaliël onderwezen naar de bescheidenste wijze der vaderlijke wet, zijnde een ijveraar Gods, gelijkerwijs gij allen heden zijt;

In het vet gedrukte gedeelt zet hij zich gelijk in woord en daad en de overige schriftgeleerden. In hand 22 offert hij in de tempel.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #104 Gepost op: juli 03, 2004, 10:15:18 pm »

quote:

Pier schreef op 03 juli 2004 om 19:23:
[...]

En waar vind ik daar informatie over sabbat versus zondag?

Deze site is wel heel uitgebreid maar heeft inderdaad niet iets toegespitst op sabbath/zondag.

Er mee te maken heeft:
Onderwerp: Sektarisme en dwalingen, aanklikken en dan krijg je een rijtje onderwerpen met o.a.: De wet...en:
Israel en Gemeente, aanklikken en dan krijg je dat 'kopje' met de onderwerpen (de bovenste)

Maar specifiek alleen over de sabbat versus zondag heb ik het volgende op een andere site gevonden:

http://216.239.59.104/sea...dag+van+de+Heer&hl=en

HB21.PDF: Watchman Nee: De dag van de Heer. (Heb ik zelf in 'boekvorm')
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2004, 10:16:21 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #105 Gepost op: juli 03, 2004, 10:59:47 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 03 juli 2004 om 21:36:
[...]

Ook het brood breken is een Joodse gewoonte, en is niet nieuw.
In een stukje terug vroeg je waar Sha'ul zegt dat hij de wet na leeft. Ik heb verzuimt daarop te antwoorden, hier alsnog:
Hand 22
3 Ik ben een Joods man, en te Tarsen in Cilicië geboren, opgevoed in deze stad, aan de voeten van Gamaliël onderwezen naar de bescheidenste wijze der vaderlijke wet, zijnde een ijveraar Gods, gelijkerwijs gij allen heden zijt;

In het vet gedrukte gedeelt zet hij zich gelijk in woord en daad en de overige schriftgeleerden.

Volgens mij verteld hij hier aan de Joden welke achtergrond hij heeft:

Hand. 22
En hij zeide: 3 Ik ben een Jood, te Tarsus in Cilicië geboren, doch in deze stad opgevoed, aan de voeten van Gamaliël opgeleid met nauwgezette inachtneming van de wet onzer vaderen, een ijveraar voor God evenals gij allen heden zijt. 4 En ik heb deze weg ten dode toe vervolgd door mannen en vrouwen in boeien te slaan en gevangen te zetten, 5 gelijk ook de hogepriester van mij getuigen kan en de gehele Raad der oudsten, van wie ik ook met brieven aan de broeders naar Damascus gereisd ben, om ook hen, die daar waren, geboeid naar Jeruzalem te brengen, opdat zij gestraft zouden worden.

Hij zegt een Jood te zijn (zoals zij) en dat hij opgevoed is in  deze stad en opgeleid aan de voeten van Gamaliel.......met onderhouding van de wet en een ijveraar voor God.
Dit staat in de voltooide tijd. Hij praat over zijn verleden. En dat ziet er net zo uit (bijna) als de geschiedenis van zijn toehoorders: evenals gij allen heden zijt: nauwgezette inachtneming van de wet der vaderen en ijveraars voor God.

Maar dan gaat hij verder en vertelt van zijn bekering: Hij is veranderd. De mensen die hij eerst vervolgde omdat hij dat zag als een uitvloeisel van zijn 'ijver voor God en het houden van de wet', daar heeft hij zich nu bij aan gesloten.
Hij zegt hen dat God vertelde hem dat hij zou worden uitgezonden naar de heidenen.
Dan zijn de Joden zo woedend op hem dat ze hem niet verder laten vertellen maar ze zeggen:

Hand. 22
22 Zij hoorden hem aan tot dit woord toe; maar toen verhieven zij hun stem en riepen: Weg van de aarde met zo iemand: want hij behoort niet te blijven leven!

Ik denk toch niet dat Paulus nog netzo was als de Joden tot wie hij sprak. Anders hadden ze wel een andere reactie gegeven. Hij vertelt wat er met hem is gebeurd en dat kunnen ze niet waarderen.

quote:

In hand 22 offert hij in de tempel.
Hier bedoel je vast Handelingen 21. :) Ik heb al eerder hier in dit topic uitgelegd wat hier precies aan de hand was. In ieder geval is het geen beschrijving van een offeren van Paulus waaruit je mag concluderen dat hij altijd gewoon was te offeren net zoals de Joden
Het had te maken met een Nazireeergelofte van de vier mannen waar het over gaat in dat stukje

quote:

P & A schreven
Men in Jeruzalem eiste dat hij door een daad toonde, dat hij zelf de gebruiken van de wet onderhield. (vers 24)
Paulus had die eis kunnen afwijzen door te zeggen dat God de mens nu via Christus rechtvaardig ziet, en niet door de wet te volbrengen.
Maar Paulus had een ander motief om aan hun eis tegemoed te komen. Dit staat in dit gedeelte:

1 Kor. 9
19 Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt, om er zoveel mogelijk te winnen; 20 en ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; hun, die onder de wet staan, als onder de wet – hoewel persoonlijk niet onder de wet – om hen, die onder de wet staan, te winnen;

De opdracht die Paulus kreeg en aanvaardde, (hand 21: 24 en 26) hield verband met de wet op het Nazireeeerschap.
De vier mannen (vers 23) hadden de Nazireeergelofte afgelegd. (Numeri 6: 2)
Waarschijnlijk waren ze verontreinigd door de dood van iemand uit hun omgeving (Numeri 6: 9)
Als gevolg daarvan moesten zij zich reinigen en op de zevende dag het hoofdhaar afscheren (Numeri 6:9) en op de achtste dag de voorgeschreven offers brengen. (Numeri 6: 10)
Tijdens de zeven dagen dat deze reiniging duurde, moest Paulus zich houden aan de voorschriften die voor de nazireeeer golden. (Numeri 6: 3-7).
Tenslotte moest hij de kosten van de offers betalen (Hand. 21 : 24): Twee tortelduiven, of twee jonge duiven. (Numeri 6: 10) en een 1-jarig schaap (Numeri 6: 12), voor elk van de vier mannen.

Paulus had door aan de eis van de wetsgetrouwe Joodse christenen te voldoen, moeilijkheden voorkomen. Maar doordat hij voor het offeren in de tempel aanwezig moest zijn, kwamen er andere moeilijkheden zoals de Heilige Geest had voorzegt in Hand. 20: 23 en 21: 11) Beschuldigingen dat de leer van Paulus gericht zou zijn tegen het volk, de wet en de tempel. Ze trachtten hem zelfs te vermoorden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #106 Gepost op: juli 03, 2004, 11:27:07 pm »

quote:

Pier schreef op 03 juli 2004 om 10:11:
[...]

Hebreeën 8:
7 Want indien dat eerste onberispelijk ware geweest, zou er geen plaats gezocht zijn voor een tweede. 10 Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here: Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. 13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.

Paulus spreekt hier van het eerste verbond ( wet, sabbat, spijswetten e.d. ), en dat God  een nieuw verbond gaat maken, maar die werkelijkheid is er dus (ook na bijna tweeduizend jaar) nog niet, dus het oude geldt nog.Wellicht alleen voor de Israëlieten, maar toch…
Voor Israel zal Hij na die dagen ....... dat is niet direct. Waarom niet? Omdat zij de Messias niet hebben aanvaard.
Het Nieuwe verbond is namelijk al WEL ingesteld:

Hebr. 8
6 Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust. 7 Want indien dat eerste onberispelijk ware geweest, zou er geen plaats gezocht zijn voor een tweede.

En dat klopt natuurlijk want het nieuwe verbond heeft de Heer zelf ingesteld:

Luc 22,20
Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt.

1 Kor 11,25
Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis.

Het nieuwe verbond is gegrond op het bloed  van de Heer wat gevloeid heeft aan het kruis.
Dat heeft Hij ook de hemel iingebracht en op grond van dat bloed, heeft God het offer aanvaard.
Voor degenen die dat geloven, gaat het oordeel voorbij.
Jezus is het ware paaslam:

Ex 12,13
En het bloed zal u dienen als een teken aan de huizen, waar gij zijt, en wanneer Ik het bloed zie, dan ga Ik u voorbij

1 Kor 5,7
Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus.

Hebr. 11
11 Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping, 12 en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf.

quote:

Jesaja 66:
22 Want zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor mijn aangezicht zullen blijven bestaan, luidt het woord des HEREN, zo zal uw nageslacht en uw naam blijven bestaan. 23 En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor mijn aangezicht neer te buigen, zegt de HERE.

En bij de nieuwe hemel en nieuwe aarde is dus nog steeds sprake van sabbat, dus dit lijkt mij toch een belangrijke dag, die God in Zijn toekomstplannen dan ook niet vergeet of wegdoet.

Vers 22 zegt dat er een nieuwe hemel en  nieuwe aarde komen.
Vers 23 gaat verder met wat er gebeurt in het Vrederijk, de periode voorafgaande aan de nieuwe schepping..........
In dit vrederijk zal Israel het heil aan de volken brengen. De volken zullen opgaan om het loofhuttenfeest te vieren. De wet zal uitgaan van uit Jeruzalem waar Christus zal regeren. Dit is inderdaad de tijd dat God het verbond met Israel nieuw gemaakt heeft zoals staat in Hebr. 8.
De wet zal in hun hart geschreven staan.

cyber

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #107 Gepost op: juli 04, 2004, 11:01:52 am »

quote:

Wij eten dus GEEN bloedworst en lever.

Gen 9,4
Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.

Dus jullie eten helemaal kosher, geen vlees uit een
nederlandse slachterij?? of kip uit de kippeslachterij
dus vlees waar het bloed op de juiste wijze is uitgelopen.
Verder was Noach ook geheel op de hoogte van reine en
onreine dieren zie Genesis 7 vers 2, van alle reine dieren 7 paar
en van de onreine dieren 1 paar.
Genesis 8 vers 20 .......en hij {Noach} nam van al het reine vee
en alle reine gevogelte...........
Genesis 9 vers 3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn,,,
vers 4 vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.

quote:

Verder is het wandelen door de Geest
Als we dat doen, maakt de Geest duidelijk wat wel/niet kan...... Je leeft dan vanuit je nieuwe mens die geleid wordt door de Heilige Geest.
In die zin heb ik de wet/tien geboden niet meer nodig om te weten wat ik wel of niet mag doen.
De Geest IN de gelovige is naar de wil van God geschapen en kan dus niet anders dan de wil van God doen. En dit gaat verder dan puur de wet houden. Lees hiervoor wat Jezus zegt in Mattheus 5 over de wet.
Het is dus zaak om als gelovige IN HEM te blijven. Zoals Jezus ons ook opdraagt, dan dragen we veel vrucht.
Jawel het klinkt prachtig.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #108 Gepost op: juli 04, 2004, 01:51:16 pm »

quote:

cyber schreef op 04 juli 2004 om 11:01:
[...]

Dus jullie eten helemaal kosher, geen vlees uit een
nederlandse slachterij?? of kip uit de kippeslachterij
dus vlees waar het bloed op de juiste wijze is uitgelopen.
Verder was Noach ook geheel op de hoogte van reine en
onreine dieren zie Genesis 7 vers 2, van alle reine dieren 7 paar
en van de onreine dieren 1 paar.
Genesis 8 vers 20 .......en hij {Noach} nam van al het reine vee
en alle reine gevogelte...........
Genesis 9 vers 3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn,,,
vers 4 vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.
Noach at ook niet kosher, hij offerde kosher......
Hij mocht alles eten met 1 beperking:

Gen.9
 al wat zich op de aardbodem roert en alle vissen der zee; in uw hand zijn zij gegeven. 3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid. 4 Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.

Maar dat had ik ook al gezegd :)

quote:

Jawel het klinkt prachtig.
Dit klinkt alsof je het alleeen prachtig vind klinken.....
Ik zeg ook niet dat we dit altijd doen, maar het is wel de manier waarop het zou moeten gaan....
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2004, 01:52:08 pm door Priscilla en Aquila »

vaneccles

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #109 Gepost op: juli 04, 2004, 02:28:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juli 2004 om 22:15:
[...]
HB21.PDF: Watchman Nee: De dag van de Heer. (Heb ik zelf in 'boekvorm')
Dank u zeer! d:)b

cyber

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #110 Gepost op: juli 04, 2004, 02:51:56 pm »

quote:

Hier beweer jij dat de heidenen de Tora zouden moeten houden?
Ja

quote:

Of in ieder geval niet afschaffen?
Ja

quote:

Ik zou zeggen: We schaffen niet af, maar wij zijn niet meer onder de wet,
ja

quote:

de wet heeft het niet meer voor het zeggen

Jacobus 2
10  Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle geboden.
11  Want Hij, die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan.
Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, zijt gij toch een
overtreder van de wet geworden.
12  Spreekt zó en handelt zó, als die door de wet der vrijheid
 zullen geoordeeld worden.

quote:

want Jezus heeft de wet vervuld .
Ja

quote:

Ik ben het dus niet met je eens.
Het lijkt mij dat we het meer eens zijn als oneens

quote:

Dit betoog ik in mijn vorige stukje hierboven: Jezus kwam om de wet te vervullen.
Ja

quote:

(...aan te vullen zeg jij daar, maar dat lijkt me wat vreemd; dan zou Hij er nog wat bij hebben gemaakt...het 11e gebod )
zie de bergrede

quote:

Jezus is degene die dat kon.
Wie dan één dezer minste geboden afschaft , dat doen we niet.
Dat beweer ik ook niet.

quote:

maar wie ze volbrengt , kan jij dat? Alleen Christus heeft dat gedaan.
In Christus ben ik overwinnaar, toch ??

quote:

De  wetsverachting kan hier ook algemeen worden opgevat.
Jullie vinden niet dat dit op nederland van toepassing is??

quote:

Maar hoe houdt je die geboden? Door de inwoning van de Heilige Geest.... In Hem te blijven, in zijn liefde etc.

Regels dienen als veilige basis, om te komen tot een relatie met God, en
om zo God en je naaste lief te hebben met als doel omzelf te veranderen naar Zijn beeld.
Citaat
De eis der wet wordt door de Geest IN ons vervuld.
Citaat

De Here Jezus heeft toch de eis der wet vervuld, moet dat nog weer dan??

quote:

Dus niet door onszelf.
Mee eens

quote:

Het is een geestelijke aangelegenheid

Jawel, maar ik ben vleselijk Romeinen 7 vers 14
en ik kan juichen en loven de Heere vanwege de vrijheid,
waarmee Hij mij vrijmaakte, en ik ben vervuld met vreugde,
dat ik de Geest der aanneming tot zijn kind ontvangen heb.

quote:

en niet een kwestie van de geboden proberen te volbrengen.
ernaar leven, volbrengen kan ik niet

quote:

Ben je met me eens dat als je de Heilige Geest laat werken, de vruchten van de Geest zichtbaar worden?

De Heilige Geest geeft gaven en ik heb daar geen invloed op
ik kan de Heilige Geest niet laten werken in mij, het is een gave
die buiten mij ligt.

quote:

Dan is het zo dat je automatisch niet meer ingaat tegen de 10 geboden .
oneens

quote:

Het zou raar zijn als je door de Heilige Geest de 10 geboden zou overtreden.
oneens
God krijgt de eer als je schuld belijdt.
In de bijbel komt dat duidelijk naar voren in de geschiedenis van de val
van de muren van Jericho.
God legt de stad open.
De rijkdom van die stad is dan ook voor Hem.
Maar dan blijkt dat iemand toch van die rijkdom gepikt heeft.
God wijst Achan aan. Hij heeft het gedaan.
En dan zegt Jozua tegen Achan : "Mijn zoon, geef toch eer aan de HERE,
 de God van Israel, en doe voor Hem belijdenis..." (Jozua 7:19).
Door je fouten te belijden eer je God. Dat is de belijdenis van schuld vanuit je hart.

Wij zondigen nog steeds, maar door het offer door Christus gebracht
worden de zonden ons niet toegerekend.

quote:

Ik heb bijna het gevoel dat je duidelijk wil maken dat als ik zeg door de Geest in mij Gods wil te kunnen volbrengen (of de geboden- wat God van de mens vraagt) je vind dat ik de wet of 'zijn geboden' maar laat voor wat het is. En dus daar tegenin zou gaan.

Ik heb niet te oordelen, en met jou gevoel kan ik niet zoveel..............
En verder zijn wij nog druk in debat erover, en ik zie wel dat we hierover  duidelijk verschillen.

quote:

Het zou mooi zijn als je kon zeggen dat je geestelijk gezien WEL een oud leven hebt, en een nieuw leven met God.
En bij dat natuurlijke leven vanuit onszelf, hoort de wet.

Ik zelf heb er geen enkele moeite mee om in te zien dat zolang ik op
deze aarde rondhobbel niet volmaakt ben, en ook het nieuwe leven nog niet heb.
In Christus ben ik volmaakt, Christus heeft de wet volbracht, ook voor mij.
De Heilige Geest leert mij zien op Christus, en op het volbrachte werk, en hierdoor
leef ik, en dat is enkel genade.

quote:

Handelingen 15:
13 En nadat dezen uitgesproken waren, nam Jakobus het woord en zeide: Mannen broeders, hoort naar mij! 14 Simeon heeft uiteengezet, hoe God van meet aan erop bedacht geweest is een volk voor zijn naam uit de heidenen te vergaderen.

En Simeon zei;
door hun de Heilige Geest te geven evenals ook aan ons
zonder enig onderscheid te maken tussen ons en hen

quote:

Hier zie ik toch dat het voornamelijk heidenen zijn in de gemeente,
Ik niet
dan
Vers 15 ...........woorden der profeten........
vers 16  Daarna..... NBG
Amos  Te dien dage ....NBG
vers 16  Nadezen zal Ik wederkeren ....SVV
Amos Te dien dage .....SVV
Het NBG heeft hier weer een kleine verandering in aangebracht.

quote:

God geeft het visioen aan Petrus om te laten zien dat die scheiding en het verbod op het eten van onreine dieren voorbij is. Hij krijgt niet voor niets de opdracht: Slacht en eet!
Wat het verbod op eten van onreine dieren uitbeeldt is namelijk door God in het NT veranderd: De heidenen kunnen door het geloof deel hebben aan de belofte van Abraham. Zij mogen erbij horen. DUS: is ook de uitbeelding hiervan: het verbod op het eten van onreine dieren vervallen

Het visioen aan Petrus getoond bevatten; allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde
en allerlei vogelen des hemels.
okay dan, viervoetige dieren is natuurlijk meer als varkens alleen, ik denk dat de kat
er ook onder valt en de leeuw en de antilope en de waterbuffel en de hond, de rat en de muis,
het stinkdier en het paard
de kruipende dieren en alle gevogelte des hemels, ik zal niet alles opnoemen.
Marcus 7 vers 26 ..... zij was een griekse, een Syrofenicische van geboorte.
vers 27 .....het is niet goed het brood der kinderen te nemen en het de honden
voor te werpen.
Een hond is een onrein dier, het joods volk beschouwden de heidenen als onreine dieren.

Cornelius, een romein, een soldaat in rang van hoofdman, onbesneden
en heiden vanaf zijn geboorte, maar toch een Godvruchtig man.
Voor de vrome jood dus onrein, maar God ziet het hart aan, God kijkt naar
de vruchten van het geloof.
Twee huisslaven naderden de stad Joppe, en op dat moment krijgt Petrus zijn visioen.
Niets gebeurd dus zomaar.
Petrus zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van een groot laken,
dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op
de aarde; hierin bevonden zich allerlei viervoetige
en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen
des hemels.
En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus , slacht en eet!
Maar Petrus zeide: Geenszins, Here, want ik heb
nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was.
En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem
tot hem: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij
niet voor onheilig houden.
En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.

Er wordt niet gezegd dat God deze weerzinwekkende reptielen, vogels en wilde dieren reinigde.
Wat er wel wordt gezegd is dat wat God rein verklaart niet onheilig genoemd mag worden!
vers 28 en hij sprak tot hen: Gij weet, hoe het een
Jood verboden is zich te voegen bij of te gaan tot
een niet-jood; doch mij heeft God doen zien,
dat ik niemand onheilig of onrein mag noemen.
Wat God rein verklaarde waren niet die onreine dieren, maar die heidense mannen, die voordien door het joodse volk als onrein werden beschouwd.

Maar goed, als dit visioen ook slaat op dat alle dieren nu
rein zijn dan eten we nu ook stinkdieren  en ratten
en muizen en slangen en hagedissen en spinnen, hyena's,
wormen en slakken, lieveheersbeestjes enz.

1 Timotheus 4 vers 4 en 5
Want alles wat God geschapen heeft,
is goed en niets daarvan is verwerpelijk,
als het met dankzegging aanvaard wordt:
want het wordt geheiligd door het woord
Gods
en door gebed.  

Heiligen = heilig maken, apart stellen, voor een juist gebruik
of doel.

De enige passages in de bijbel die vermelden wat God geheiligd heeft is te vinden in
Leviticus 11 en Deuteronomium 14.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2004, 02:54:27 pm door cyber »

Chaveriem

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #111 Gepost op: juli 05, 2004, 07:21:55 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juli 2004 om 22:59:
[...]

Volgens mij verteld hij hier aan de Joden welke achtergrond hij heeft:

Hand. 22
En hij zeide: 3 Ik ben een Jood, te Tarsus in Cilicië geboren, doch in deze stad opgevoed, aan de voeten van Gamaliël opgeleid met nauwgezette inachtneming van de wet onzer vaderen, een ijveraar voor God evenals gij allen heden zijt. 4 En ik heb deze weg ten dode toe vervolgd door mannen en vrouwen in boeien te slaan en gevangen te zetten, 5 gelijk ook de hogepriester van mij getuigen kan en de gehele Raad der oudsten, van wie ik ook met brieven aan de broeders naar Damascus gereisd ben, om ook hen, die daar waren, geboeid naar Jeruzalem te brengen, opdat zij gestraft zouden worden.

Hij zegt een Jood te zijn (zoals zij) en dat hij opgevoed is in  deze stad en opgeleid aan de voeten van Gamaliel.......met onderhouding van de wet en een ijveraar voor God.
Dit staat in de voltooide tijd. Hij praat over zijn verleden. En dat ziet er net zo uit (bijna) als de geschiedenis van zijn toehoorders: evenals gij allen heden zijt: nauwgezette inachtneming van de wet der vaderen en ijveraars voor God.

Maar dan gaat hij verder en vertelt van zijn bekering: Hij is veranderd. De mensen die hij eerst vervolgde omdat hij dat zag als een uitvloeisel van zijn 'ijver voor God en het houden van de wet', daar heeft hij zich nu bij aan gesloten.
Hij zegt hen dat God vertelde hem dat hij zou worden uitgezonden naar de heidenen.
Dan zijn de Joden zo woedend op hem dat ze hem niet verder laten vertellen maar ze zeggen:

Hand. 22
22 Zij hoorden hem aan tot dit woord toe; maar toen verhieven zij hun stem en riepen: Weg van de aarde met zo iemand: want hij behoort niet te blijven leven!

Ik denk toch niet dat Paulus nog netzo was als de Joden tot wie hij sprak. Anders hadden ze wel een andere reactie gegeven. Hij vertelt wat er met hem is gebeurd en dat kunnen ze niet waarderen.

[...]

Een klassieke misser... alle Joden over een kam scheren. Als je goed leest zie je een heftig debat ontstaan tussen sadduceen en farrizeen. Sha'ul stond letterlijk in het midden. Hij dreigde onder de voet gelopen te worden. De farrizeeën kond zich wel vinden in zijn standpunt.
Daarbij, wat voorzin heeft het om te vertellen wie je bent, nl een farrizeeër, en zeggen dat je dus bent als zij, en dan zeggen dat je je er niet mee bezig houdt? niet erg waarschijnlijk.

quote:

Hier bedoel je vast Handelingen 21. :) Ik heb al eerder hier in dit topic uitgelegd wat hier precies aan de hand was. In ieder geval is het geen beschrijving van een offeren van Paulus waaruit je mag concluderen dat hij altijd gewoon was te offeren net zoals de Joden
Het had te maken met een Nazireeergelofte van de vier mannen waar het over gaat in dat stukje

[...]

Je mag hier wel uit concluderen dat hij de wet hield en gewoon was te offeren, om 3 redenen.
1. Hij doet dit, juist om een discussie te stoppen waarin hij beschuldigd wordt van het feit dat hij de wet niet meer houd.
2. Dit is een bijzonder offer. Dit doe je niet als je er niet van overtuigd bent dat het een gebod is, niet voor een en zeker niet voor 4 man. Een nazereër die verlost moest worden van zijn roeping, moest zijn haar afscheren, offeren en een hode losprijs betalen. Dit kon hij zelf niet daar hij als gevolg van zijn nazereërschap geen bezittingen had. Tenzij iemand het voor hem bekostigde was je dus geklonken aan je roeping tot je dood. Sha'ul betaald voor 4(!) man.
3. Het wel offeren en tegelijker tijd beweren dat het niet bnodig zou zijn zou ronduit hypocriet zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 07:23:26 am door Chaveriem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #112 Gepost op: juli 05, 2004, 10:11:19 am »

quote:

Chaveriem schreef op 05 juli 2004 om 07:21:
[...]

Een klassieke misser... alle Joden over een kam scheren. Als je goed leest zie je een heftig debat ontstaan tussen sadduceen en farrizeen. Sha'ul stond letterlijk in het midden. Hij dreigde onder de voet gelopen te worden. De farrizeeën kond zich wel vinden in zijn standpunt.
Daarbij, wat voorzin heeft het om te vertellen wie je bent, nl een farrizeeër, en zeggen dat je dus bent als zij, en dan zeggen dat je je er niet mee bezig houdt? niet erg waarschijnlijk.

Ik zeg juist dat hij vertelt in de voltooide tijd hoe hij is opgevoed etc. en dat is net zo als zij heden zijn. Hij zegt er niet bij dat hij nu nog zo zou denken, hij wil de Farizeeeen mee krijgen door deze informatie te geven.
En ik citeer Paulus: Een Jood zoals gij...dus ik weet niet wie je nu beschuldigt van de klassieke misser.
In de tekst die ik aanhaal staat dat niet. En daar gaat het me ook niet om.
Hij 'gebruikt' het  verschil in opvatting tussen de Farizeeen en Sadduceeen om uit een benarde situatie te komen en zegt dus dat hij terecht staat wegens de opstanding - waar de Sadduceen niet in geloven. En Paulus wel, en ik ook. :)

quote:

Chaveriem schreef
Je mag hier wel uit concluderen dat hij de wet hield en gewoon was te offeren, om 3 redenen.
1. Hij doet dit, juist om een discussie te stoppen waarin hij beschuldigd wordt van het feit dat hij de wet niet meer houd.
2. Dit is een bijzonder offer. Dit doe je niet als je er niet van overtuigd bent dat het een gebod is, niet voor een en zeker niet voor 4 man. Een nazereër die verlost moest worden van zijn roeping, moest zijn haar afscheren, offeren en een hode losprijs betalen. Dit kon hij zelf niet daar hij als gevolg van zijn nazereërschap geen bezittingen had. Tenzij iemand het voor hem bekostigde was je dus geklonken aan je roeping tot je dood. Sha'ul betaald voor 4(!) man.
3. Het wel offeren en tegelijker tijd beweren dat het niet nodig zou zijn zou ronduit hypocriet zijn.

Hij doet het omdat men het van hem vroeg....
Om de Joden een Jood en hen die onder de wet als onder de wet te zijn om hen te winnen.... Zoals in een tekst staat die ik eerder aanhaalde.
Ik snap niet goed hoe je dit 'vage' bewijs genoeg kunt vinden om te zeggen dat hij DUS altijd offerde. Volgens de wet moest iemand voor hen offeren etc.... en Paulus is hen ter wille.....
Apart dat je dit ene voorval genoeg vind, en dan maar aan de Galaten brief en de 'ruzie'met Petrus voorbij gaat. Dat staat 'duidelijk' beschreven; je kunt daar niet onderuit.

quote:

Galaten 3
1 O, onverstandige Galaten, wie heeft u betoverd, wie Jezus Christus toch als gekruisigde voor de ogen geschilderd is? 2 Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof? 3 Zijt gij zó onverstandig? Gij zijt begonnen met de Geest, eindigt gij nu met het vlees? 4 Was het dan tevergeefs, dat gij zoveel hebt ondervonden? Ware het slechts tevergeefs!

23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.

Hebr. 10 (speciaal aan de Joden geschreven :) )
8 In de aanhef zegt Hij: Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild, noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden. 9 (Doch) daarna heeft Hij gezegd: Zie, hier ben Ik om uw wil te doen. Hij heft het eerste op, om het tweede te laten gelden. 10 Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.
Je kunt je afvragen of het geheel goed is geweest dat Paulus zo ver ging met het aanpassen aan de Joden. Net zo als je kan filosoferen of het goed was dat Paulus zich op de keizer beriep.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 10:11:46 am door Priscilla en Aquila »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #113 Gepost op: juli 05, 2004, 10:16:33 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juli 2004 om 23:27:

Vers 22 zegt dat er een nieuwe hemel en  nieuwe aarde komen.
Vers 23 gaat verder met wat er gebeurt in het Vrederijk, de periode voorafgaande aan de nieuwe schepping..........

Jesaja 66:
22 Want zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor mijn aangezicht zullen blijven bestaan, luidt het woord des HEREN, zo zal uw nageslacht en uw naam blijven bestaan. 23 En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor mijn aangezicht neer te buigen, zegt de HERE.

En ga nu eens in op het feit dat de sabbat hier door God, vers 23, niet is afgeschaft?

quote:

Dit is inderdaad de tijd dat God het verbond met Israel nieuw gemaakt heeft zoals staat in Hebr. 8.
De wet zal in hun hart geschreven staan.

En als de wet nu op papier gegeven is ( Tora ), met de keuze om je er wel of niet iets van aan te trekken, of dat de wet in je hart gegrift wordt, de wet ( Gods geboden )  blijft toch hetzelfde?
Zijn ook de natuurwetten niet door God ingesteld en is daar iets van verandering in te bespeuren? Ik hoop toch van niet, want dan is het met de schepping snel gedaan...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #114 Gepost op: juli 05, 2004, 10:42:16 am »

quote:

Pier schreef op 05 juli 2004 om 10:16:
[...]

Jesaja 66:

En ga nu eens in op het feit dat de sabbat hier door God, vers 23, niet is afgeschaft?
Er staat dat de wet in hun harten zal zijn gegrift: Het is dus niet meer een gebod naar de letter der wet
In het duizendjarig rijk zal het zijn zoals God het voor Israel heeft bedoeld: Het is eindelijk bij allen ook een geestelijke zaak geworden.
In die zin is de sabbath ander dan in het OT: zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

Maar Israel mag dus in het duizend jarig rijk door middel van de wet (die uitgaat vanuit Jeruzalem) een getuigenis afleggen naar de volken toe. Daar zijn ze in het OT nooit aan toe gekomen. Het zal dus geheel anders zijn als in het OT.
In beeld is het duizendjarg rijk de grote sabbath..... Zesduizend jaar vanaf Adam is er gewerkt, de schepping lag onder de vloek; deze 7e tijdsperiode van duizend jaar is de rust voor de schepping: Jezus regeert, er is vrede, de vloek is opgeheven, satan is gebonden......

Omdat de satan gebonden is zijn de mensen ook in staat -als ze dat willen, om het gebod te houden.... Het zal een MOETEN zijn, ze moeten voldoen aan de eisen van God, in  dit koninkrijk van vrede..... Christus zal de heidenen hoeden met een ijzeren staf.

quote:

En als de wet nu op papier gegeven is ( Tora ), met de keuze om je er wel of niet iets van aan te trekken, of dat de wet in je hart gegrift wordt, de wet ( Gods geboden )  blijft toch hetzelfde?
Als die in je hart staat gegrift voldoe je er WEL aan om dat in die tijd Israel OOK als volk de Heilige Geest heeft ontvangen. Dat is de vervulling van de profetie uit Joel, die Petrus aanhaalt in Handelingen 2, dat de uitstorting van de heilige Geest daar in hand. 2 NETZO IETS is als wat geprofeteerd word in Joel: als de Messias wordt aanvaard door het gehele volk Israel wordt op dat gehele volk de Heilige Geest uitgetort
Dan  staan de wetten door de Geest in hun hart gegrift.......

quote:

Zijn ook de natuurwetten niet door God ingesteld en is daar iets van verandering in te bespeuren? Ik hoop toch van niet, want dan is het met de schepping snel gedaan...
In het 1000-jarig rijk wordt de vloek opgeheven en zullen verschillende natuurwetten "veranderen'': de wolf verkeert bij het schaap, de leeuw eet stro als het rund, het kind speelt bij de adder.....de woestijn zal bloeien als een roos :)
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 10:54:10 am door Priscilla en Aquila »

Chaveriem

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #115 Gepost op: juli 05, 2004, 10:43:12 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juli 2004 om 10:11:
[...]
Ik zeg juist dat hij vertelt in de voltooide tijd hoe hij is opgevoed etc. en dat is net zo als zij heden zijn. Hij zegt er niet bij dat hij nu nog zo zou denken, hij wil de Farizeeeen mee krijgen door deze informatie te geven.
En ik citeer Paulus: Een Jood zoals gij...dus ik weet niet wie je nu beschuldigt van de klassieke misser.
In de tekst die ik aanhaal staat dat niet. En daar gaat het me ook niet om.
Hij 'gebruikt' het  verschil in opvatting tussen de Farizeeen en Sadduceeen om uit een benarde situatie te komen en zegt dus dat hij terecht staat wegens de opstanding - waar de Sadduceen niet in geloven. En Paulus wel, en ik ook. :)

[...]

Hij doet het omdat men het van hem vroeg....
Om de Joden een Jood en hen die onder de wet als onder de wet te zijn om hen te winnen.... Zoals in een tekst staat die ik eerder aanhaalde.
Ik snap niet goed hoe je dit 'vage' bewijs genoeg kunt vinden om te zeggen dat hij DUS altijd offerde. Volgens de wet moest iemand voor hen offeren etc.... en Paulus is hen ter wille.....
Apart dat je dit ene voorval genoeg vind, en dan maar aan de Galaten brief en de 'ruzie'met Petrus voorbij gaat. Dat staat 'duidelijk' beschreven; je kunt daar niet onderuit.

[...]

Je kunt je afvragen of het geheel goed is geweest dat Paulus zo ver ging met het aanpassen aan de Joden. Net zo als je kan filosoferen of het goed was dat Paulus zich op de keizer beriep.

Jouw redenering volgende zie ik een contrast tussen Yeshua en Sha'ul. Yeshua predikt zeer zeker niet dat de wet vervallen is..... Je zegt dat Sha'ul dat wel doet. Ik zie een verschil.
Wat de galaten brief betreft, daar kan ik wel degelijk onderuit. Is een koud kunstje, maar daar is dit forum niet voor bedoelt. Beter onderling mailen, gezien de uitgebreidheid van het onderwerp.

Behalve de offers lees je dat Sha'ul naar de Sjoel gaat, maar dit is net zo sterk als zeggen dat men op zondag samenkwam. Het is net wat je er in wil lezen.

Los daarvan, niets, maar dan ook niets in het NT wijst op het gebod danwel de invoering van de zondag als rustdag.
Historisch gezien, heeft men aanvankelijk gewoon de shabbat gehouden. Echter, reeds in 132 van de gewone jaartelling wordt er melding gemaakt van messiaanse gelovigen die niet perse de shabbat hielden. Ook de zondag was toen geen rustdag. De aanzet tot de zondag als rustdag vond pas plaats in 325. Sinds het oecumenisch concilie van Nicea in het jaar 325 werden de joden beschouwd als ketters die moesten worden vervolgd. Daarna zorgden veel wetgevingen ervoor dat de joden in een isolementspositie werden gedrongen: de Codex van Theodosius II (5e eeuw), het Concilie van Orleans (538), de kerkelijke wetten van Toledo (589) en die van Rome (743) - om maar slechts enkele voorbeelden te noemen - verboden huwelijken tussen joden en niet-joden. Het 4e Concilie van Laterane van 1215 opende definitief de weg naar de ondergang van de joodse gemeenschappen in heel Europa. Zij bracht het verbod om 'christelijke' beroepen uit te oefenen en besloot zelfs uiterlijke kenmerken voor joden in te voeren.
Tijdens het 2e concilie van Nicea in 787 kreeg de zondagsrust meer gezicht, en begon het op de oorspronkelijke shabbat te lijken. De regelgeving m.b.t. zondag werd steeds strikter.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 11:15:24 am door Chaveriem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #116 Gepost op: juli 05, 2004, 11:15:42 am »

quote:

Chaveriem schreef op 05 juli 2004 om 10:43:
[...]

Jouw redenering volgende zie ik een contrast tussen Yeshua en Sha'ul. Yeshua predikt zeer zeker niet dat de wet vervallen is..... Je zegt dat Sha'ul dat wel doet. Ik zie een verschil.

Hij predikt dat HIJ kwam om de wet te vervullen. Dat kan de mens namelijk niet.
Door het geloof hebben wij deze Yeshua in ons hart.
Daar vervult Hij door de Heilige Geest de wil van God in ons, door het geloof. En door Zijn Geest maakt Hij ons duidelijk wat Zijn wil is. (Dan kun je dat mooi lezen in Mattheus 5: Wat God door de Geest van ons vraagt gaat verder dan de letterlijke tekst van de wet)

Omdat Yeshua in eerste instantie voor zijn eigen volk kwam, is het niet vreemd dat er een volledig Joods iemand geschilderd wordt. Nadat de joden als volk Hem hebben afgewezen, wordt het meer anders gebracht: In gelijkenissen....
Toch geeft Jezus in Matt. 5 toch ook aan dat het verder moet gaan dan de letterlijke wet,en Hij is heer over de Sabbath.....
Maar het nieuwe dat kwam: de heidenen ontvangen het evangelis, is dankzij de verwerping (tijdelijke) van Israel. En dit nieuwe heeft een geheel ander, geestelijk karakter en een hemelse roeping, waar Paulus over spreekt en wat Jezus aangeeft in Johannes 14 en 16, dat dat door de Geest aan de discipelen duidelijk zal worden gemaakt, nadat Jezus gestorven opgestaan en naar de hemel is gegaan.
Bij zijn leven voor het kruis, vertelt Hij daar dus niet over, want zij kunnen het dan nog niet dragen en begrijpen.

quote:

Los daarvan, niets, maar dan ook niets in het NT wijst op het gebod danwel de invoering van de zondag als rustdag.

Dat ben ik met je eens :)
Maar zie toch dat dan niet zo dat we de sabbath nog moeten houden en ik vind dat het ook niet zo is overgezet naar de zondag.... Dus opeen andere manier. Zie de site meg het artikel van Watchman Nee. Daar is het zeer mooi verwoord. Beter dan ik het zelf kan. Dus dat mag je eens lezen als je zou willen :)

Maar nog een compliment voor de prettige  manier van discussieren :)
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 11:17:21 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #117 Gepost op: juli 05, 2004, 11:42:33 am »

quote:

Chaveriem schreef op 05 juli 2004 om 10:43:
[...]

Behalve de offers lees je dat Sha'ul naar de Sjoel gaat, maar dit is net zo sterk als zeggen dat men op zondag samenkwam. Het is net wat je er in wil lezen.

Hij ging ook wel naar de synagoge; daar kon hij veel Joden ontmoeten. Het evangelie is eerst voor de Jood....en daarom gaat hij in handelingen toch elke keer eerst weer naar de Jood.

Rom 11,14
 dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden.

quote:

Historisch gezien, heeft men aanvankelijk gewoon de shabbat gehouden. Echter, reeds in 132 van de gewone jaartelling wordt er melding gemaakt van messiaanse gelovigen die niet perse de shabbat hielden. Ook de zondag was toen geen rustdag. De aanzet tot de zondag als rustdag vond pas plaats in 325. Sinds het oecumenisch concilie van Nicea in het jaar 325 werden de joden beschouwd als ketters die moesten worden vervolgd. Daarna zorgden veel wetgevingen ervoor dat de joden in een isolementspositie werden gedrongen: de Codex van Theodosius II (5e eeuw), het Concilie van Orleans (538), de kerkelijke wetten van Toledo (589) en die van Rome (743) - om maar slechts enkele voorbeelden te noemen - verboden huwelijken tussen joden en niet-joden. Het 4e Concilie van Laterane van 1215 opende definitief de weg naar de ondergang van de joodse gemeenschappen in heel Europa. Zij bracht het verbod om 'christelijke' beroepen uit te oefenen en besloot zelfs uiterlijke kenmerken voor joden in te voeren.
Tijdens het 2e concilie van Nicea in 787 kreeg de zondagsrust meer gezicht, en begon het op de oorspronkelijke shabbat te lijken. De regelgeving m.b.t. zondag werd steeds strikter.

De eerste gemeente in Jeruzalem bleef i.d.d. nog Joods. Of dat voor de anderen ook gold? Het wordt sterk veroordeeld, dus ik weet niet of ik hierin met je nee kan gaan.
Zondagsrust die op de sabbath gaat lijken, ben ik het niet mee eens. Het klopt dus niet wat de concilies ervan gemaakt hebben In de bijbel vind ik dat niet terug.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 11:42:59 am door Priscilla en Aquila »

Snoopy

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #118 Gepost op: juli 05, 2004, 12:32:41 pm »
Als je de zondag of devrijdag houdt; Dan is dit jullie KONING!

http://www.reformation.org/vatican-and-islam.html

En terwijl we heerlijk zitten te kwaken over de Sabbat-Zondag, gaat de Profetie in vervulling.

Hoe gaat het trouwens met jullie Cyber en Vaneccles? Neem de site maar serieus. k heb de laatste maanden veel werk gestoken in een onderzoek naar de oorlog in Vietnam. Dez is door Rome voorbereid (reeds in WO II) waarbij zij nauwe vriendschappelijke banden onderhield met Ho Chi Mingh en Diem van Zuid Vietnam. De oorlog is niet verloren door de Amerikanen, maar de rol is hen door Rome opgelegd.

Ook heb ik ontdekt dat Rome nauw betrokken is bij de oorlog in Irak. Het hele geval van FATIMA (Islamitsche naam) in handen is van Rome. Het domino-effect een strategisch plan is niet, zoals beweerd wordt, een strategie van (de) terroristen maar een strategie die door de Amerikanen wordt gebezigd. De moderne versie is: Routekaart voor duurzame vrede. Het domino-effect als een strategisch plan, dateert al uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en werd o.a toegepast in Z.O Azië bij de oorlogen in Vietnam en Cambodja

Onderhoudt nu maar de Sabbat van de Heiland en die van het eeuwige Koninkrijk en distancieer je van die oeverloze discussies. De wederkomst is dichterbij dan je denkt. Wees maar (echt) voorbereid, dan onbedoeld en per ongeluk misleid.

Snoopy, alias Boudewijn, alias Baldur
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 12:42:44 pm door Snoopy »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #119 Gepost op: juli 05, 2004, 01:50:23 pm »

quote:

Snoopy schreef op 05 juli 2004 om 12:32:

En terwijl we heerlijk zitten te kwaken over de Sabbat-Zondag, gaat de Profetie in vervulling.

Hoe gaat het trouwens met jullie Cyber en Vaneccles? Neem de site maar serieus. k heb de laatste maanden veel werk gestoken in een onderzoek naar de oorlog in Vietnam. Dez is door Rome voorbereid (reeds in WO II) waarbij zij nauwe vriendschappelijke banden onderhield met Ho Chi Mingh en Diem van Zuid Vietnam. De oorlog is niet verloren door de Amerikanen, maar de rol is hen door Rome opgelegd.

Ook heb ik ontdekt dat Rome nauw betrokken is bij de oorlog in Irak. Het hele geval van FATIMA (Islamitsche naam) in handen is van Rome. Het domino-effect een strategisch plan is niet, zoals beweerd wordt, een strategie van (de) terroristen maar een strategie die door de Amerikanen wordt gebezigd. De moderne versie is: Routekaart voor duurzame vrede. Het domino-effect als een strategisch plan, dateert al uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en werd o.a toegepast in Z.O Azië bij de oorlogen in Vietnam en Cambodja

Onderhoudt nu maar de Sabbat van de Heiland en die van het eeuwige Koninkrijk en distancieer je van die oeverloze discussies. De wederkomst is dichterbij dan je denkt. Wees maar (echt) voorbereid, dan onbedoeld en per ongeluk misleid.

He, Snoopy, staan wij al op het lijsje van niet-te-overtuigen-personen?? :)

In ieder geval hebben wij NIETS met Rome en allerlei complotten te maken. Ik houdt me niet bezig met de Roomse leer of iets wat die kant uit gaat....
Dus lijkt me jou discussie ook niet relevant voor ons.

cyber

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #120 Gepost op: juli 05, 2004, 02:54:06 pm »

quote:

Genesis 26:5  
omdat Abraham naar Mij geluisterd en mijn dienst in
acht genomen heeft:
mijn geboden, mijn inzettingen en mijn wetten.
Waarschijnlijk wist daarom Noach nog van niets??

quote:

Maar dat had ik ook al gezegd
ja dat had ik ook al gelezen, alleen blijf ik het met jullie oneens

quote:

Dit klinkt alsof je het alleeen prachtig vind klinken .....
Ik zeg ook niet dat we dit altijd doen, maar het is wel de manier waarop het zou moeten gaan....

Jawel ik vond het prachtig klinken, en wilde jullie alhaast
tot heiligen laten verklaren :) :)
maar ik wacht er nog maar even mee. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #121 Gepost op: juli 05, 2004, 03:22:35 pm »

quote:

cyber schreef op 05 juli 2004 om 14:54:
[...]

acht genomen heeft:
Waarschijnlijk wist daarom Noach nog van niets??

Snap even niet wat je precies bedoeld.

quote:

Jawel ik vond het prachtig klinken, en wilde jullie alhaast
tot heiligen laten verklaren :) :)
maar ik wacht er nog maar even mee. :)

Zou ik ook maar niet doen, dan kan het alleen nog maar tegen vallen! :)
(Snoopy zou dan haast kunnen gaan denken dat je je echt te veel met Rome inlaat.....)

Staat deze benadering erg ver van je af, of niet..... (het wandelen door de Geest zoals wij omschreven)
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 03:58:40 pm door Priscilla en Aquila »

Snoopy

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #122 Gepost op: juli 05, 2004, 07:45:26 pm »
Beste Priscilla en Aquila,

Jullie schreven:

He, Snoopy, staan wij al op het lijsje van niet-te-overtuigen-personen??

Alleen dit kleine stukje tekst is al een belediging van de Heiland! Hoe kun je nu zoiets menen. Het antwoord wat ik van jullie wijsneuzen zou hebben verwacht is dit:

De Heilige Geest vermaand, leert en troost in alles dat in overeenstemming is met de Heilige Schrift en het voorbeeld van onze Hemelse Koning en Heiland!

Maar omdat jullie niet alles willen erkennen van wat er in de Bijbels staat, komt zo'n gedachte ook niet in julie op.

en dan dit:

@@In ieder geval hebben wij NIETS met Rome en allerlei complotten te maken. Ik houdt me niet bezig met de Roomse leer of iets wat die kant uit gaat....
Dus lijkt me jou discussie ook niet relevant voor ons@@

Wie veranderde de Sabbat in Zondag? Rome.
Waar wijst Jezus op? HERSTEL VAN HET DAGELIJKSE OFFER,  (In rechte staat terugbrengen) herstel van de geboden en wetten, voor de trouwe Christen van vandaag!
In voorbereiding om hem tegemoet te kunne gaan!

Wat een intelligente opmerking en vooral een Bijbelse weergave van Jezus voorbeeld. Nergens hebben jullie ergens de eer aan de Heiland gegeven. Jullie kletsen maar alsof jullie de enige Goden van het heeal zijn.
Zelfs een welgemeende oproep en advies aan mijn vrienden Cyber en Vaneccles, weten jullie nog op een onwaardige manier in de kijker te zetten.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze mensen dat opvatten.

Wel aan beste vrienden, bestudeer maar eens deze sites. Misschien iets voor een volgende discussie. Antwoord nu maar eerst eens op mijn postings of verwijzingen, inplaatsvan stilletjes te zwijgen en je te verschuilen achter jullie eigengerechtigheid!

Islam-de Paus:http://www.reformation.org/vatican-and-islam.html

Een bedenkelijk rol van de RKK in Vietnam:

http://www.reformation.org/vietnam.html  (Engels)

Het domino-effect van de Verenigde Staten en de Route van enduring Freedom in de oprichting van een One World Order

http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF

Wacht nu maar eerst af Priscilla en Aquila, maak niet zo'n angstige indruk, alsof jullie de wijsheid in pacht hebben.Langzaam breek ik jullie Rijk af. Gewoon door naar de feiten te (ver-) wijzen.  Zolang jullie niet serieus op mijn postings (vandaar dat ik mijn diverse nicknames heb aangegeven) ingaan en ze negeren, ontgaat mij niet de indruk dat jullie de verwijzingen van Cyber, van mij en ook van Vaneccles proberen uit de weg te gaan.

Cyber schrijft heel goede zaken en verwijst jullie vaak direct naar de essentie van de boodschappen van de Heiland en nog zien julie ze niet en negeren jullie zijn visie. Nu kan het zijn dat het niet ziet, wel aan, probeer het dan eens van een ander aan te nemen.
Ik zei al, ik breek jullie Rijk hier af.Dat wil zeggen, ik blijf steeds naar dezelfde feiten wijzen, steeds herhalend, laat de Heilige Geest het maar bewerken in de harten van de lezers van deze forums.  Uiteindelijk Piscilla en Aquila, verlies je je terrein en zul
 je toe moeten geven dat de Heilige Geest leidt. Wees stil, IK strijd voor u, leert de Heiland.

Welaan beste mensen, ik heb zoveel ervaring met de Bijbel en de Profetie (als kennis niet als midddel gered te zijn dus) dat ik jullie postings piekfijn door heb. Daarom is het overloos geprietpraat. Ik volg het al een hele tijd. We kunnen de hele Bijbel doorspitten, maar leg het voor aan de Heilige Geest. Als dan de reactie van jullie zo is, zoals je nu aan mij doet, dan doe ik mee vanaf nu aan en dan verwijs ik, ongemerkt de mensen naar die informatie die nodig is om gered te kunnen worden. Daar waar de Heiland onze aandacht op wil vestigen, omdat de tijd kort is. Omdat het nodig is dat we leren inzien waar het in deze wereld naar toe gaat en op tijd gereed zijn, met het aangevulde restje olie, met nieuwe verse, zodat onze lamp blijft branden.

Niet onsportief zijn en "boos" worden. De Waarheid is Jezus, niet Piscilla of Aquila of zelfs één van ons. Maar ik weet wel wat de Heilige Geest uit kan richten aan de mensen, als wij de Waarheid (Jezus) verkondigen zoals Hij dat deed, vanuit het fundament van Zijn God en Vader. En dat is mijn kracht en mijn zekerheid.

Enkel weken geleden is iemand gedoopd. De persoon kreeg Bijbelonderricht van mij. Gewoon de Bijbel volgen, gewoon de Profetie (om de dagelijske ervaring van groei in Diens Gerechtigheid en vervulling van de belofte te leren zien). Dat toepassen dat ik eerst zelf ondervonden heb. Een Rooms Katholieke gelovige, tot op het bot, wees ik op de essentie van Jezus, vanuit de RKK leerde ik de persoon de Heiland los te zien van afgoderij en verkeerde voorstellingen van zaken, die vanuit Rome in de wereld komen.

De dame begon Openbaringen te bestuderen, zelf onder leiding van de Heilige Geest.
Zij woont 350 kilometer bij  ij vandaan, via email en soms telefoon wees ik haar op 911 op de oorlogen in Irak en de situatie in de wereld en wees haar op de essentie er van in Openbaringen 9(:11) en 13. Over de Islam en de kerk van Rome de Vrijmetselarij, die bijv in België aan de touwtjes trekt onder het mom van christendom en  democratie.

Zij leerde de Heiland kennen en kwam uit een isolement, waar geen plaats was voor hulp en vriendschap (vanuit haar RK kerk), maar ze vond die wel in een kerkgemeente van mensen die trouw Jezus navolgen. De warmte van de Heiland en diens belangstelling voor het innerlijke van de mens in plaats van de kennis en het uiterlijk.

Kennis is macht, maar karakter is meer!

Ogen gingen open, gevoelens van verplichte religieuze handelingen werden, langzaam maar zeker, voorbeelden van Jezus uitdrukking van liefde voor de mens en de wil om te verlossen. De RKK kreeg een andere plaats, maar niet minder respectvol. Immers het gaat om (misleidde) mensen. Jezus wijst op de gevaren. Als trouwe volgelingen moeten wij de mensen daar ook op wijzen.
Hoe meer jullie blijk geven van het wederkerig in gaan tegen deze zaken, hoe oprecht of gemeend ook, hoe meer ik twijfel aan jullie kennis en het feit de Heiland de plaats te geven die Hem -alleen- toe kan komen in het verlossingsplan van Zijn God en Vader.

Ik denk meer aan misleiding die jullie parten speelt.

Als wij de Beesten niet zien en herkennen, hoe onderscheiden wij dan het Lam, dat in ons midden is. Maken we nu dezelfde fout als het Joode volk van het OT, die de zedelijke norm van de profetie en de Heioand (die datw as) naasst zich neerlegde, maar kennis had voor velen.

Deze dame nu, volgde de studies over Openbaringen, ik liet de persoon videotapes zien waarin politici en allerlei geleerde mensen zelf toegaven, een Groot Babylon op te willen richten, dat ze aan een Hemelse God geen boodschap hebben maar ZELF een Rijk willen oprichten. met Rome als hun Leider!

In de site: http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF

wordt er verwezen naar al die wereldse krachten. De presidenten, Koningen en Keizers, die al eeuwen de vrijheid en de vrede beloven.

De Staatskerk die de ene na de andere oorlog rechtvaardigd en alle partijen steunt of tegen elkaar opzet.
Dus beste vrienden als jullie je (ook) niet bezig willen houden met de profetie en die "complottheorie" van Satan niet willen of kunnen doorzien, wordt dan niet boos maar respecteer ook iemand die jullie op die feiten wil wijzen. Geef mij en leer mij nu niet aan dat jullie in al je wijsheid jezelf verraad, door Openbaringen te negeren waar het feitelijk over een complot gaat. Waar haarzuiver de aardse geschiedenis, notabene van de tijd waarin wij (ook) leven, zo exact in profetischre tijdspanne staat opgetekend, waar Daniël al naar verwijst, dat het mij niet verwonderd beste Priscilla en Aquila dat jullie boos worden. Want daar staan de LAATSTE oproepen aan de mensheid om UIT TE GAAN en zich voor te bereiden. Waar in Openbaringen 9 zo uitvoerig Abouker en zijn manschappen omschreven staan, zij die de Islam over de Arabische wereld brachten, het eerste wee.

Een verlies voor de Christenen van die tijd en een verlies, zo leek het, voor een Heiland die wil verlossen. Ja, het eerste wee. De Reine vrouw in barendsnood.
Maar die Abouker die mensen onthoofdde, liet de mensen die God de Almachtige Vader aanbaden, vrij en los en raakte ze met geen vinger aan. Zijn geboden, Zijn wet bleek krachtiger dan welke menselijk gebod of wet dan ook. Zelfs Satan, die door Abouker en Rome werkte, moest het afleggen tegen de trouwe navolgers van Gods wetten en geboden, hoe primitief of zwak dan ook! De kracht van Zijn genade overwon de oproep tot het negeren van Gods oproepen om Zijn wet en geboden na te volgen, teneinde de kracht van de genade (-tijd) ten volle te kunnen genieten, of juist te verliezen.

Satan juicht als wij onze genade(-tijd) verdoen met prietpraat en overloos geklets zonder resultaat. Als wij menen dat er maar één Evangelie is dat redt, het Evangelie van menselijke geboden en wetten. Maar dan zijn we verkeerd bezig.

En wie heeft dit alles geschreven en bekend gemaakt aan ons, door Johannes op Patmos?  JEZUS

En wie toont er nu openlijk een gebrek aan kennis? Priscilla en Aquiles, want zij houden zich niet bezig met Openbaringen, want dat is te moeilijk en te ingewikkeld. Maar waarom schrijft de Heiland ons dat? Omdat Hij wil dat de 7 gemeenten van Openbaring 2 nog gered kunnen worden en zich: verbinden met het herstel van het dagelijkse offer in het Heiligdom (door de Heilige Geest)

Want beste geleerden:

Openbaring 14
12   Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven." (Waaronder Gods Sabbt en NIET de ZON dag van het Vaticaan.

En als jullie dan zo intelligent menen te zijn en de mensen maar overloos laten praten zonder een doelgericht antwoord, ook over de complotten die notabene in de Bijbel staan, dan wil ik jullie wijsheid wat aanvullen met dit gegeven:

Openbaring 22
18   Ik waarschuw ieder die de profetische woorden van dit boek hoort: Als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de rampen laten overkomen, die in dit boek staan.
19   Als iemand iets van de profetische woorden van dit boek afneemt, zal God hem het recht afnemen om van de levensboom te eten en in de stad van God te komen, waarover in dit boek gesproken wordt.
20   Hij, Die dit alles bekend heeft gemaakt, zegt: "Ja, Ik kom al spoedig." Amen. Ja, Here Jezus, kom

Ik hoop dat jullie nu eens iets hier van leren! Wijsneuzen!

En als jullie dan toch niet alles aannemen wat de Heilige Schrift leert:

Kosher eten is ook iets dat ook geldt voor Christenen van vandaag, niet zoals de Joden van het OT, maar als Geestelijek Joden van het NT, het OT is immers afgeschafd!, en zij die Jezus menen na te volgen, doen wat Hij ons voorhield om rein en gelukkig te kunnen zijn.

En daar hoort dus verantwoordelijk en matig voedsel ook bij. Immers wij zijn toch een Tempel van de Heilige Geest. Ahwel dan, dan kunnen wij ook alles weten wat Jezus van Zijn Vader heeft gehoord, want dat heeft Hij ons ook vertelt. Ook over de complotten die tegen Hem en ons aanstaande zijn . Niets hoeft dan voor ons verborgen te blijven.

Is dat nu niet bemoedigend!

acht genomen heeft:

En dat is voor de gelovige Christen van vandaag niet anders!

Weet je wie zo'n voorbeeld was? Daniël, aan het Hof van Nebukadnessar! Goed he?

Wie zegt Jezus na te volgen, moet de ervaring hebben als een Daniël in de leeuwenkuil, waarin we vandaag de dag nog steeds leven!
Of dat zo eenvoudig is.....ik denk het niet. Maar tot nu toe heb ik bemoedigende ervaringen opgedaan alshoewel ik moet zeggen.......bidden, het helpt!

Jullie moeten nog een hoop leren Piscilla en Aquila

Gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 09:26:16 pm door Snoopy »

cyber

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #123 Gepost op: juli 05, 2004, 09:14:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juli 2004 om 15:22:
[...]

Snap even niet wat je precies bedoeld.

Abel wist hoe hij moest offeren, kleinvee en hun vet.
Henoch wandelde met God, en was niet meer.
Ook Noach wandelde met God.

Denk jij dan, dat deze mannen, Groot in het Geloof,
en volledig op God vertrouwend, niet wisten wat Gods geboden
en inzettingen zouden zijn m.b.t  het eren en dienen van God ??
en hun levenswandel ??

God heeft alles geschapen, mens en dier, en God weet ook
wat de inwerking is van de zonde op mens en dier is.
Dat de leefregels pas in Leviticus en Deuteronomium
op schrift worden gesteld, doet niets af aan het feit dat
ze bij Adam en zijn nageslacht zeker bekend zijn.

Dat het niet meer bij het volk bekend was toen ze
in Egypte leefden, in slavernij, kan ik mij voorstellen,
en doordat het op schrijft werd gesteld, is ook duidelijk.
De woorden door God gesproken tot Mozes, en door
Mozes opgeschreven, geeft ook duidelijk weer dat een mens
niet zomaar en eigenwillig God kan dienen

Dus om zo te beweren dat Noach niet wist wat kosher eten was
en ook niet kosher aan het eten was, ben ik voor 3000% met
jullie oneens.

quote:

Zou ik ook maar niet doen, dan kan het alleen nog maar tegen vallen! :)
Ja, zou je denken ??

quote:

(Snoopy zou dan haast kunnen gaan denken dat je je echt te veel met Rome inlaat.....)

Nou, nou, zover ik Snoopy ken zal mij daar zeker niet van betichten

quote:

Staat deze benadering erg ver van je af, of niet..... (het wandelen door de Geest zoals wij omschreven)

Wandelen door de Geest, zoals jullie dat noemen, ken ik niet zoals
jullie dat omschrijven.
Op mij komt dat ook vreemd over, net alsof jullie eigen wil is uitgeschakeld.

Leiding door de Heilige Geest ken ik wel, in mijn leven.

cyber

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #124 Gepost op: juli 05, 2004, 09:18:33 pm »

quote:

Snoopy schreef op 05 juli 2004 om 12:32:

Snoopy, ik had je allang herkend :)
is ook niet zo moeilijk hoor,
je produceert zulke lange lappen tekst, dus jou missen was  onmogelijk

Snoopy

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #125 Gepost op: juli 05, 2004, 09:42:18 pm »
Hallo Cyber,

Ja, het is nu eenmaal zo. Maar er zijn meer mensen die wel eens lange lappen tekst schrijven. Toch lees ik ze allemaal. Ik draai ze soms uit en sla ze op.

In verband met een verzoek van iemand, om de 3 weëen uit Openbaringen uit te leggen, stuitte ik op diverse raakvlakken, die betrekking hadden op de Islam en bijvoorbeeld, in dit geval Vietnam. Ik ben er nog niet helemaal mee  gereed. Zo langzamerhand begin ik ook te begrijpen waarom Kennedy vermoord is.

De haren rijzen je te berge, als je ziet hoe de politiek en de geestelijke krachten samenwerken om die Menselijke Vredeswereld op te richten. Volgend jaar wil men de wereld in religieus opzicht samenbrengen onder de Moederkerk. Kardinalen zijn druk bezig om Europa gereed te maken voor de ontvangst van een Christelijk fundament, die door kerkrecht en (politieke) wetgeving, de Kerkstaat Rome, het Gezag zal geven dat ze graag wil hebben en uitoefenen.

Mw. Louise van der Laan, een D66 politica heeft een brief geschreven aan het Europese Parlement, waarom het Vaticaan alsmaar aanwezig is bij allerlei politieke besluitsvorming en zich voordoet alsof zij het Gezag gaan uitoefenen.
Het goede kind begrijpt niet dat het een opzet is om het christelijke aspect (eerst) uit de grondwet weg te laten, om later weer toe te voegen op grond van de "grote bezwaren" die Rome heeft tegen dat (notabene geplande) weglaten van God in de grondwet.

Maar goed. Hou je maar vast hetgeen je weet en je navolgt. je bent goed bezig in ieder geval. Doe maar als Abraham, volg de wetten en geboden van een Opgestane Heer en van een eeuwige grondwet van het Hemels Koninkrijk, dan zul je het altijd redden, hoe moielijk het soms ook mag lijken, als wij lijden zoals onze Heiland ook heeft geleden, dan kunne we spreken van ervaringen, door de Heilige Geest geleid. Kijk maar naar Daniël, de trouwe profeet!
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 09:43:01 pm door Snoopy »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #126 Gepost op: juli 05, 2004, 11:48:42 pm »

quote:

Snoopy schreef op 05 juli 2004 om 19:45:
Beste Priscilla en Aquila,

Jullie schreven:

He, Snoopy, staan wij al op het lijsje van niet-te-overtuigen-personen??

Je vergeet de :) die erachter stond, omdat je alleen Cyber en Vaneccles noemde......
Ik heb niet de bedoeling gehad je te beledigen. Misschien leent de naam Snoopy, die je nu hebt zich iets meer voor wat humor dan 'Baldur" ... Maar daar heb ik me dan in vergist.
En verder hoef je niet te betogen dat wij niet alles zouden willen erkennen uit de Bijbel (het is maar net hoe je het interpreteert) en de manier van aanspreken vind ik gewoon niet netjes....
Op die manier heb ik geen behoefte verder te discussieren.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 11:59:22 pm door Priscilla en Aquila »

Els

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #127 Gepost op: juli 06, 2004, 05:45:53 am »
Snoopy, het is niet netjes zoals je P&A hier neerzet. Zij zijn altijd bereid om tijd vrij te maken om wat zij hebben geleerd vanuit het Woord, door te geven. Dat wordt juist door de meesten van ons gewaardeerd.

Snoopy

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #128 Gepost op: juli 06, 2004, 08:30:17 am »
Hallo Els,

Dank voor je reactie! Ik weet niet of het zo is dat ik P & A op een bepaalde wijze "neer zet". De reactie die zij geven n.a.v. mijn berwijzing naar Cyber en Vaneccles mag duidelijk zijn. Ze gaan een werkelijke discussie waar de juistheden die de Heiland ons leert, bewust uit de weg. Ik heb al eerder gemerkt dat zij die zaken negeren welke hun (of de) discussie aangaande dit onderwerp (Waarom de zondag) een andere kant uit doen gaan. Ik heb in een behoorlijk lamge posting alle aspecten van het ontstaan van de zondag (van Sabbat tot zondag) geplaatst. Niemand reageerde er op. Maar het had heel wat schijfwerk kunnen besparen en evenzo de "uitleg" van P & A.

Steeds weer ontwijken zij de juiste aspecten van die welke de Heiland ons zo graag wil leren. Of het nu van Cyber komt of van mij, P & A blijven maar de zaak inhoudelijk bediscusiëren, zonder het accent eens op dfe Heiland zelf te leggen.

het is ook precies wat Cyber maar steeds niet bereikt. Cyber geeft duidelijk aan dat hij (ook) twijfeld aan het "Met de Heilige Geest wandelen" zoals zij menen te doen. Zij wandelen helemaal niet met de Heilige Geest, want:

Exodus 28
2   Maak heilige kleren voor Aäron om te laten zien dat hij aan Mij is gewijd; mooie gewaden die het belang van zijn taak onderstrepen.
3   Geef hun die een wijs hart hebben en die van Mij een geest van wijsheid hebben gekregen, opdracht kleren te maken die hem zullen onderscheiden van anderen; om hem te heiligen, zodat hij voor Mij het priesterambt kan uitoefenen.
4   Dit is de kleding die zij moeten maken: een borstplaat, een efod (A), een overmantel, een bewerkt onderkleed, een tulband en een gordel. Ook voor Aärons zonen moeten zij heilige kleding maken.

En juist dat aspect gaan ze, categories uit de weg!

Waarom! We leven in een tijd die exact dat is, waar Exodus 28 op wijst. Ook nu wijst de Heiland, door Zijn Openbaringen Zijn trouwe Daniël op het feit dat we in een Egyptische situatie leven. Een Groot Babylon.

En dan maak ik mij zorgen dan denk ik onverwijld aan dit:

Mattheüs 12
31   Wat voor verkeerds u ook doet, zelfs al spreekt u kwaad van Mij, het kan u worden vergeven.
32   Maar voor één ding krijgt u nooit vergeving. In deze wereld niet en in de toekomstige wereld ook niet. Dat is voor het belasteren van de Heilige Geest.
33   Een boom kent men aan zijn vruchten. Aan een goede boom komen goede vruchten en aan een slechte boom slechte.

Ook één van de redenen dat ik reageer zoals ik deed. Het één staat bij het verlossingsplan  niet los van het andere. Of wij geven eer aan het aardse equivalent van het verlossingsplan, waarbij de Staatskerk van babylon een rol speelt (Rome) of we onderscheiden ons juist daarvan, zoals Jezus ons leert. Daardoor krijgen wij het -onderscheidelijke- inzicht dat we zo nodig hebben om ervaring met Onze Heiland op te doen. Het feit dat juist steeds uit de weg te gaan, leidt tot deze overloze discussie. Hoe oprecht en waarheidsgetrouw ze ook mogen zijn. Ergo is dan dat de aspecten die ik zojuist hier noemde, en in een andere posting uitvoerig belichtte, bewust genegeerd worden. De reden is gewoonweg; Gebrek aan kennis! Gebrek aan ervaringen met de Heilige Geest, die zelfs nog bediscussieerd wordt.

Cyber heeft geopperd of het wel zo is dat P & A "Met de Heilige Geest wandelen". Ikzelf twijfel net zoals Cyber. Het lijkt allemaal op een vorm van zelfgerechtigheid en dan is het brengen van de discussie op een ander niveau zeker gerechtvaardigd.

Wat in essentie onjuist is, moet bijgesteld worden. Die verantwoordelijkheid hebben we allemaal. Jezus deed niet anders. De Isaelieten en de Christen-Joden van Johannes 8 wees Hij op de onvolkomendheden van hun gezag en bron van wet. Zo kunnen ook wij, door de Heilige Geest geleid, elkaar vermanen.

We kunnen het aannemen en afwijzen, zoals P & A regelmatig doen, als er een ander op hun pad komt. Jezus zal ons vragen wat we in Zijn naam hebben gedaan. De mensen die straks verloren gaan zullen op een zeker moment, in de profetische geschiedenis van de Heilige Schrift  aan de mensen die zeggen en het voordoen Jezus navolgers te zijn, waarom zij aan hen de Waarheid (Jezus) niet hebben gebracht, maar dan is de genadetijd al voorbij. De kracht die de genade hen kon geven hebben ze verpast, door misleiding en de waarschuwingen te negeren.

De Kerk van Rome zal binnen kort (2005) de Christenen wijzen op het feit dat zij Christus helemaal niet navolgen maar de Kerk van Rome. De Oecumene is een ontwikkeling die menig Christen wel eens zorgen mag baren, in plaats van alles in een menselijke gerechtigheid goed te praten. Zolang de Heiland niet de eer krijgt, vindt Satan het best.
Verget niet Els dat Satan een volmaakte Engel was en ondanks zijn verdorvenheid wel degelijk de Bijbel kent. Hij alleen is in staat om de mensen te verleiden, door mensen. Zo is het ook dat Jezus, door mensen Zijn juistheden en Waarheid (Hijzelf) kan openbaren. Dat onderscheidt moeten we respecteren. De Heilige geest is echter de enige Trooster, Vermaner en Leraar, die we allemaal boven ons dienen te accepteren en toe te passen.
We kunnen niet zelf ons gelijk stellen aan Jezus of de Heilige Geest novh aan de Vader.

Dat doet Rome wel voor ons. Die noemt zich ook een heilige Stoel en een heilige Vader

Reacties zoals P & A publiceren tonen aan dat het wandelen met de Heilige Geest van een heel andere orde is, dan dat zij menen te verwoorden in hun "raadgevingen" en "intelligente" verwijzingen. Niet de menselijke interepetatie is de basis van Gods Woord, maar de wetten en geboden, gefundamenteerd op het voorbeeld van de Heiland en het Levende Schriftwoord dat in relatie staat met een gezonde, maar waarheidsgetrouwe Profetie.

Dit is uw voorbereiding:

Markus 13
10   Want voordat het einde komt, moeten eerst alle volken van de wereld het goede nieuws van God horen.
11   Maar als je voor het gerecht wordt gebracht, maak je dan geen zorgen over wat je moet zeggen. Zeg wat je op dat moment wordt ingegeven. Je hoeft zelf niet te spreken. De Heilige Geest zal het doen.

en
Lukas 12
11   Als jullie moeten terechtstaan in de synagogen en voor de autoriteiten, maak je dan niet ongerust over wat je moet zeggen om je te verdedigen.
12   De Heilige Geest zal je op dat moment de juiste woorden geven."

Als mensen boos worden als hen de Waarheid (Jezus) wordt getoond:

Handelingen 5
31   Hij heeft Hem aan Zijn rechterhand gezet; op de ereplaats! Jezus is verheven tot Leider en Redder. Hij zal Israël tot God laten terugkeren en de zonden van het volk vergeven.
32   Wij willen daar graag van vertellen en niet alleen wij, maar ook de Heilige Geest, Die God geeft aan wie Hem gehoorzamen." (geboden en wetten onderhouden bijvoorbeeld)
33   De mannen van de Raad waren woedend en wilden hen doden.

Gods zegen Els
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 12:14:56 pm door Snoopy »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #129 Gepost op: juli 06, 2004, 10:06:20 am »

quote:

Paulus heeft vele tekenen en wonderen meegemaakt, was vervuld van de Heilige Geest, en als zo iemand volgens jullie, 'fouten' maakt, hoe zit het dan met de gelovigen van nu?
Zijn er op deze wereld mensen zoals Paulus? Ik ken ze niet....

En zijn uitdrukkingen als 'ik word geleid door de Heilige Geest' of 'ik wandel door de Geest ' dan niet sterk overdreven als je zelfs niet in de schaduw van Paulus kunt staan?

Dit bedoel ik dus algemeen, en het geldt zeker voor mezelf, want niemand heeft in z'n eentje de waarheid in pacht.En ik denk dat er op dit moment wellicht ook niemand in de wereld is waarvan gezegd zou kunnen worden: die persoon wandelt met God.

En is dat niet dieptreurig, juist omdat wij in deze tijd zoveel informatie tot onze beschikking hebben, maar daar klaarblijkelijk niet de juiste kennis uit kunnen halen.

Hos 4,6
  Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis. Omdat gij de kennis verworpen hebt, verwerp Ik u, dat gij geen priester meer voor Mij zult zijn; daar gij de wet van uw God vergeten hebt, zal ook Ik uw zonen vergeten.

Is dat het misschien, dat niemand meer de wet van God kent, we weten niet meer hoe we God moeten gehoorzamen en behagen? Want als we dat wel zouden weten, zou God dan achterblijven en ons niet Zijn zegen schenken?

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #130 Gepost op: juli 06, 2004, 10:23:43 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juli 2004 om 10:42:
Maar Israel mag dus in het duizend jarig rijk door middel van de wet (die uitgaat vanuit Jeruzalem) een getuigenis afleggen naar de volken toe. Daar zijn ze in het OT nooit aan toe gekomen. Het zal dus geheel anders zijn als in het OT.
In beeld is het duizendjarg rijk de grote sabbath..... Zesduizend jaar vanaf Adam is er gewerkt, de schepping lag onder de vloek; deze 7e tijdsperiode van duizend jaar is de rust voor de schepping: Jezus regeert, er is vrede, de vloek is opgeheven, satan is gebonden......

Volgens welke jaartelling rekenen jullie nu, de Joodse? Maar die is ( net als de wet ) door het christendom toch afgeschaft?

Dan 7,25
Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd;  

Ik weet dus niet of deze profetie hier wel van toepassing is, maar dat de wet en de tijden ( Joodse jaartelling? ) al lang niet meer gelden voor deze wereld, mag toch wel duidelijk zijn.

quote:

In het 1000-jarig rijk wordt de vloek opgeheven en zullen verschillende natuurwetten "veranderen'': de wolf verkeert bij het schaap, de leeuw eet stro als het rund, het kind speelt bij de adder.....de woestijn zal bloeien als een roos :)

Mee eens, wat betreft de verandering in de natuurwetten, maar Jesaja 65 zegt:

20 Daar zal niet langer een zuigeling zijn, die slechts weinige dagen leeft, noch een grijsaard, die zijn dagen niet voleindigt, want de jongeling zal als honderdjarige sterven, zelfs de zondaar zal eerst als honderdjarige door de vloek getroffen worden.

Dus de vloek van de dood is er dan nog wel.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 10:31:45 am door Pier »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #131 Gepost op: juli 06, 2004, 11:50:59 am »
quote: Volgens welke jaartelling rekenen jullie nu, de Joodse? Maar die is ( net als de wet ) door het christendom toch afgeschaft?

De Joodse jaartelling lijkt mij de betere. Dat wij in het dageliks gebruik de Juliaanse kalender gebruiken wil niet zeggen dat we bij de exegese dat ook moeten doen, dan rekenen wij vanaf de schepping en dus gebruiken we de Joodse jaartelling.

Als er staat tijd, tijden en een halve tijd gaan we uit van 360 dagen en houden een slag om de arm of de correctie ook moet worden meegenomen zoals de Joden doen met de ve-Adar

Snoopy

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #132 Gepost op: juli 06, 2004, 12:00:58 pm »
Beste Pier,

Deze passage:

Dan 7,25
Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd;

Het gaat hier om afvalligheid. Daniël wijst hier in feite op Openbaring 13, waar in het Beest grootspraak uitoefent tegen over de Allerhoogste, namelijk God zelf. Zijn wetten en geboden worden belasterd en veranderd. Ondanks het feit dat dat Beest "gewond raakt" ( 1798 gevange name van de paus en ontheffing van het -openlijke- gezag) Openbaring 13:3, herstelt het zich en nog geen maand na zijn herstel ( 15 februari 1929) uitte het alweer Grootspraak tegen de allerhoogste, door in aanwezigheid van alle ambassadeurs en de wereld te verklaren dat alle mensen, maar vooal de Koningen, Keizers of welke Volksvertegenwoordiger dan ook, verantwoording schuldig is aan het Vaticaan en de paus (Encyclopedia Brittannica) In vers 7 en 8 van Openbaring 13 wordt dat vastgesteld:

Het Beest, dat dus Grootspraak bezigt tegen God de Vader, haaft zo'n macht op aarde dat het volgenden gebeurd:

Openbaring 13
7   Het beest mocht oorlog voeren tegen het volk van God en het overwinnen. Hij kreeg macht over alle landen en volken.
8   Alle mensen op aarde zullen hem aanbidden, behalve de mensen die al sinds het ontstaan van de wereld vermeld worden in het levensboek, het boek van het Lam, dat geslacht is.

Als we nu dus terugkeren naar Daniël 7: 25 dan kunnen we dus uit de Heilige Schrift de profetie hiervan herkennen, namelijk:

Het oorlog voeren: Mensen afhankelijk maken en er toe dwingen door politieke en religieuze dreigementen. Door geestelijke dwang of misleiding. Het zal zijn pijlen steeds meer en meer op Gods volk gaan richten. Zij die de wet vanhet Hemels Koninkrijk hebben leren eerbiedigen zullen vervolgd worden. Een voorbeeld vinden we zeker in de laatste WO II. Het Fascisme lag gebed in de heidense religies en politiek achtergrond van Kerkrecht en politiek recht, zoals we tenslotte hierboven, vanuit de Encyclopedia Brittannica hebben kunnen vernemen.

Als Rome zegt dat alle Leiders der wereld zich onder haar gezga dienen te stellen, dan DOEN zij ook wat het Vaticaan haar opdraagt. Mw Louise van der Laan, politica van D66 merkt die ervaring dan ook terecht op dat Kardinalen in Brusssel de zaak treneren en leiden.

De wetten en tijden te hebben veranderd is dus een uiting van zich boven God stellen, er voor in de plaats te gaan staan.

Want wat leert ons nu, reeds rond 1400 Petrus van Ancharano:

De Paus mag en kan de Goddelijke wet veranderen. omdat het gezag van de Paus niet van mensen, maar van de Hemelse God afkomstig is, en hij treedt als Plaatsvervanger van de Almachtige Vader op aarde op. De Paus heeft een volmacht om de schapen (van Jezus dus) te binden en te ontbinden.

Welnu een grotere leugenaar en werker van de Satan kunnen we ons niet voorstellen, dan deze  Petrus van ancharan. Want wat leert Jezus ons dan nu Matheüs 18:18

18   Want dit zeg Ik u: Alles wat u op aarde bindt, zal in de hemel gebonden zijn. En alles wat u op aarde losmaakt, zal in de hemel losgemaakt zijn.

Dus we zien dat de RK Staat een leugenkerk is. Daniël 7:25 wijst op één van de aspecten. Er zijn 8 aspecten van die grote Leugenaar!

Als nu Luther ook deze aspecten aanhaalt in zijn weergave van de Sola Scriptura, dan wordt Luther onmiddelijk aangevallen door de Johannes Eck, die het "veranderen van wetten en tijden" toepast op het Sabbatsgebod. Een punt waar hier zoveel onnodig over wordt  gediscusieerd, want hier is de essentie van het misverstand:

Johannes van Eck:

De Bijbel zegt de mensen: Gedenk de Sabbatdag dat gij die Heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de Sabbat van de Here uw God...

Okay, maar hoe reageert Johannes van Eck dan verder, om Luther de pas af te snijden?

De RK kerk heeft op eigen gezag de Bijbelse Sabbat veranderd en geautoriseerd voor deze wereld in de zondag. En daarover, zo beweert Johannes van Eck dan; heb jij geen Schriftuurlijk bewijs.

Neen, natuurlijk niet! Luther hield zich aan hetgeen Jezus hem in Zijn voorbeeld voorhield.
En daarmee bewees Johannes van Eck, dat dus de zondagsviering als "De dag des Heren" een menselijke inzetting was en dus wetten en geboden van mensen plaats gemaakt hadden voor Gods wetten en geboden.

Beste Pier en anderen, nu hoeven we aande Sabbat en de ZON dag niet meer zoveel woorden te spenderen. De discussie moet, op dit punt duidelijk zijn. En inderdaad Pier, gebrek aan kennis is een ramp maar een doel op zich van de Tegenstander en diens Staatskerk.

En het spijt me Pier, maar dit wat Priscilla & Aquila hier beweren:

@@Maar Israel mag dus in het duizend jarig rijk door middel van de wet (die uitgaat vanuit Jeruzalem) een getuigenis afleggen naar de volken toe. Daar zijn ze in het OT nooit aan toe gekomen. Het zal dus geheel anders zijn als in het OT.
In beeld is het duizendjarg rijk de grote sabbath..... Zesduizend jaar vanaf Adam is er gewerkt, de schepping lag onder de vloek; deze 7e tijdsperiode van duizend jaar is de rust voor de schepping: Jezus regeert, er is vrede, de vloek is opgeheven, satan is gebonden@@

1.Tijdens de 1000 jaren zijn de verlosten in het Hemels Jeruzalem.
2. Er zijn geen volkeren, allen die bij de eerste opstanding der slapenden, zijn opgestaan, bevinden zich in het Hemelse Jeruzalem. Zij krijgen inzicht in hetgeen zich op de wereld heeft afgespeeld. Zij krijgen alles te zien, wat tot nu toe voor hen verborgen was.
Zij oordelen de nog in hun graf liggende verloren gegane mensen. Zij worden ingelicht over de komende maatregelen en het Koninkrijk der hemelen zelf.
3. Satan is gebonden, dat wil zeggen hij alleen zwerft over de wereld en is niet -meer- in staat om mensen te verlieden en te misbruiken. Hij kan nadenken over zijn zonden en zijn werk.

De aardse Staat Israël en de aardse stad Jeruzalem zijn verwoest en vergaan, evenals de rest van de wereld. Israël, zoals we dat nu kenne is een verkeerd beeld va wat Jezus bedoelde toen Hij de Theocratie ophief en een NT begon.
Welis waar dat het Hemelse Jeruzalem neder zal dalen uit de hemel en op een volkomen vlakte zal nederdalen. Die stad zal de nieuwe hoofdstad van deze aarde zijn. De Grote Stad Babylon zal plaats maken voor Jeruzalem en het volk zal het Israël zijn, vertegewoordigt door Zijn (eeuwige) Koning. Jezus zal dus:

-als volmaakt mens
-de volmaakte koning
-voor een volmaakte geworden mensheid, door Hemelse geboden en wetten en in het voorbeeld van de volmaakte mens Jezus, zijn gegroeid in Diens Gerechtigheid:
-Volmaakt gegroeid, als een kind en blijvend een kind van God....eeuwig

Openbaringen 20 legt dat alles uit. Geen wonder als je dat naast je neer legt. Je kunt blijven soebatten en discusiëeren. Maar als je Openbaringen begeert, waar dus ook het Vaticaan centraal staat, dan breng je een onvolledig Evangelie. Het gat er om dat we de wet en de geboden weer (kunnewn en willen) accepteren. Die verlossingsprofetie bevindt zich in Exodus en Openbaringen. DAAROM schrijft Jezus Zelf dat Boek, door Johannes.

@@In beeld is het duizendjarg rijk de grote sabbath..... Zesduizend jaar vanaf Adam is er gewerkt, de schepping lag onder de vloek; deze 7e tijdsperiode van duizend jaar is de rust voor de schepping: Jezus regeert, er is vrede, de vloek is opgeheven, satan is gebonden@@

Welaan stel dat we deze bewering als juist kunnen zien. Want hier zijn wel alle aspecten van een onvoorstelbare "rust" verwoord, omdat we het ons nauwelijks kunnen voorstellen hoe de ervaring zal zij  als we de vervolging niet meer ervaren en samen met onze Heiland zijn en inzicht mogen verwerven.

Is het dan niet redelijk, maar ook verstandig en logisch om dan nu al " de rust in te gaan" en de Sabbat, als gezegende en geheiligd gebod en dag, nu reeds te ervaren, door gewoon te doen wat de Heiland ons voorhield en God de Almachtige vader in Zijn Koninkrijk toepast. Want, laten we nu eerlijk zijn, als wij "bijwoners: worden genoemd, in deze wereld, dan is het feit toch beslecht als de Heer niet anders van ons verwacht dat we Hem navolgen en Diens relatie met ons, alleen maar bevestigen door met Hem te willen zijn,.......op die heerlijke vrije dag, die we niet van een Wereldse Overheid maar van een Hemelse Overheid ontvangen!

gegroet en Gods zegen
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 12:15:34 pm door Snoopy »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #133 Gepost op: juli 06, 2004, 01:07:50 pm »

quote:

Pier schreef op 06 juli 2004 om 10:06:

Een 'afvragen of' en 'over filosoferen', IS ook alleen dat. En geen afwijzing of veroordeling van wat Paulus zei of deed..
Dit even voor de duidelijkheid.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #134 Gepost op: juli 06, 2004, 01:18:49 pm »

quote:

Snoopy schreef op 06 juli 2004 om 12:00:

En het spijt me Pier, maar dit wat Priscilla & Aquila hier beweren:

@@Maar Israel mag dus in het duizend jarig rijk door middel van de wet (die uitgaat vanuit Jeruzalem) een getuigenis afleggen naar de volken toe. Daar zijn ze in het OT nooit aan toe gekomen. Het zal dus geheel anders zijn als in het OT.
In beeld is het duizendjarg rijk de grote sabbath..... Zesduizend jaar vanaf Adam is er gewerkt, de schepping lag onder de vloek; deze 7e tijdsperiode van duizend jaar is de rust voor de schepping: Jezus regeert, er is vrede, de vloek is opgeheven, satan is gebonden@@

1.Tijdens de 1000 jaren zijn de verlosten in het Hemels Jeruzalem.
2. Er zijn geen volkeren, allen die bij de eerste opstanding der slapenden, zijn opgestaan, bevinden zich in het Hemelse Jeruzalem. Zij krijgen inzicht in hetgeen zich op de wereld heeft afgespeeld. Zij krijgen alles te zien, wat tot nu toe voor hen verborgen was.
Zij oordelen de nog in hun graf liggende verloren gegane mensen. Zij worden ingelicht over de komende maatregelen en het Koninkrijk der hemelen zelf.
3. Satan is gebonden, dat wil zeggen hij alleen zwerft over de wereld en is niet -meer- in staat om mensen te verlieden en te misbruiken. Hij kan nadenken over zijn zonden en zijn werk.

De aardse Staat Israël en de aardse stad Jeruzalem zijn verwoest en vergaan, evenals de rest van de wereld. Israël, zoals we dat nu kenne is een verkeerd beeld va wat Jezus bedoelde toen Hij de Theocratie ophief en een NT begon.
Welis waar dat het Hemelse Jeruzalem neder zal dalen uit de hemel en op een volkomen vlakte zal nederdalen. Die stad zal de nieuwe hoofdstad van deze aarde zijn. De Grote Stad Babylon zal plaats maken voor Jeruzalem en het volk zal het Israël zijn, vertegewoordigt door Zijn (eeuwige) Koning. Jezus zal dus:

-als volmaakt mens
-de volmaakte koning
-voor een volmaakte geworden mensheid, door Hemelse geboden en wetten en in het voorbeeld van de volmaakte mens Jezus, zijn gegroeid in Diens Gerechtigheid:
-Volmaakt gegroeid, als een kind en blijvend een kind van God....eeuwig

Openbaringen 20 legt dat alles uit. Geen wonder als je dat naast je neer legt. Je kunt blijven soebatten en discusiëeren. Maar als je Openbaringen begeert, waar dus ook het Vaticaan centraal staat, dan breng je een onvolledig Evangelie. Het gat er om dat we de wet en de geboden weer (kunnewn en willen) accepteren. Die verlossingsprofetie bevindt zich in Exodus en Openbaringen. DAAROM schrijft Jezus Zelf dat Boek, door Johannes.

Zach 14:
 8 Dan zullen te dien dage levende wateren uit Jeruzalem vlieten, de helft daarvan naar de oostelijke en de helft naar de westelijke zee; in de zomer zowel als in de winter zal dat geschieden. 9 En de HERE zal koning worden over de gehele aarde; te dien dage zal de HERE de enige zijn, en zijn naam de enige. 10 Het gehele land zal worden als de Vlakte van Geba tot Rimmon, zuidelijk van Jeruzalem; maar dit zal verhoogd worden en op zijn plaats blijven bestaan, van de Benjaminpoort tot de plaats van de vroegere poort, tot de Hoekpoort, en van de Chananeltoren tot de koninklijke perskuipen; 11 men zal het bewonen, en er zal geen ban meer zijn, maar Jeruzalem zal veilig gelegen zijn.
12 Dan zal dit de plaag zijn, waarmee de HERE alle volken zal treffen, die tegen Jeruzalem zijn uitgerukt: Hij zal ieders vlees, terwijl hij nog op zijn voeten staat, doen wegteren, en ieders ogen zullen wegteren in hun kassen, en ieders tong zal wegteren in zijn mond. 13 Ja, te dien dage zal er onder hen een grote, door de HERE bewerkte, ontsteltenis wezen, en ieder zal de hand van een ander grijpen, en ieders hand zal zich tegen die van een ander verheffen. 14 Ja, ook Juda zal tegen Jeruzalem strijden, terwijl het vermogen van alle omwonende volken bijeengebracht wordt: goud, zilver en klederen in zeer grote menigte. 15 En voor de paarden, de muildieren, de kamelen, de ezels en alle dieren die zich in die legers bevinden, zal er een plaag zijn gelijk aan deze plaag.
16 Allen, die zijn overgebleven van al de volken, die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, zullen van jaar tot jaar heentrekken om zich neer te buigen voor de Koning, de HERE der heerscharen, en het Loofhuttenfeest te vieren. 17 Maar wie uit de geslachten der aarde niet naar Jeruzalem zal heentrekken om zich voor de Koning, de HERE der heerscharen, neder te buigen, op hem zal geen regen vallen, 18 en indien het geslacht der Egyptenaren niet zal heentrekken en komen, op wie geen (regen) valt, dan zal toch komen de plaag waarmee de HERE de volken zal treffen, die niet heentrekken om het Loofhuttenfeest te vieren. 19 Dit zal de straf zijn van de Egyptenaren en van alle volken die niet heentrekken om het Loofhuttenfeest te vieren.
20 Te dien dage zal op de bellen van de paarden staan: Den HERE heilig; en de potten in het huis des HEREN zullen zijn als de sprengbekkens vóór het altaar; 21 ja, alle potten in Jeruzalem en in Juda zullen de HERE der heerscharen heilig zijn, zodat alle offeraars kunnen komen en die gebruiken om daarin te koken. En er zal te dien dage geen Kanaäniet meer zijn in het huis van de HERE der heerscharen.

Sorry Baldur/Boudewijn/Snoopy. je kent zach 14 kennelijk niet. Dit gaat over het 1000-jarig Messiaanse vrederijk. Daar zal de 8e dag gevierd worden, de vervulling van de sabbath, in het Loofhuttenfeest. En hier is wel degelijk sprake van volkeren. Deze volkeren zijn de 'schapen' uit Matth 25:31 ev.

Snoopy

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #135 Gepost op: juli 06, 2004, 01:35:20 pm »
Redenen om nu al "uit te gaan", door de Sabbat, het geheiligde maar ook gezegende gebod, verwijzend naar de 7e dag (dan ook alleen) vinden we zeer duidelijk terug in Hoofdstuk 13 van Openbaringen.
Het is een liefdevolle oproep, die met enige gepaste drang, door de Heiland wordt gedaan.

Wat is de reden om de mensen, en zij die tot Zijn gemeente willen behoren, zo duidelijk daar op te wijzen.

Laten we eerst eens kijken naar de grondtekst, waarop die Sabbat zo'n belangrijlk aspect van is:

Openbaring 18
4   Toen hoorde ik een andere stem uit de hemel zeggen: "Ga uit die stad weg, mijn volk. Anders wordt u medeplichtig aan haar zonden en zullen u dezelfde rampen treffen als haar.
5   God is haar misdaden niet vergeten. Haar zonden hebben zich hemelhoog opgestapeld.

Jezus ziet dat er veel schapen dwalen in die Grote stad Babylon. Hij heeft in Openbariung 7 al bekend gegeven, nog te willen wachten met de plagen, die door de 4 engelen, op de aardhoeken, nog worden tegengehouden. Veel mensen die de "Waarheid" zoeken vragen zich vertwijfels af "Wat is waarheid. In Bijbel "zuchten en steunen deze mensen en overal zijn er gruwelen die bedreven worden" (vers 3)

In feite beste broeders en zusters spreekt Jezus hier al over een oordeelsboodschap. die reeds in een eindfase van de menselijke, maar ook Schriftuurlijke historie en geschiedenis, ja de openbaring van Gods reddingsplan, plaats vindt.

De diepe afval in de wereldse kerken (in alle dus) moet de trouwe discipel toch wel nopen om na te denken over hetgeen hij of zij nu werkelijk na volgt.. De voorbereiding om onze Heer tegemoet te gaan is een kwestie van voorbereiding, net zo als we ons voorbereiden op de Sabbat, elke vrijdag. Een periode van 1000 jaren als een Sabbatsrust te kwalificeren, betekent dat men dan ook de wekelijkse Sabbat eerbiedigt of de schijn weergeeft (ook) zo te doen (P & A). Daar wijst ons de Bijbel op.

Het Volk Israël werd er op gewezen, Noach wees de mensn van zijn tijd op dat aspect, waarbij God steeds weer nieuwe verbonden afsloot met mensen van andere generaties die door andere invloeden en gewoonten werden geplaagd. Satan strijd voortdurend tegen God en ZIjn discipelen en dwingt de Almachtige Vader steeds weer de mensn opnieuw en osm andere wijze, dezelfde boodschap van varlossing te brengen.

Zo ook voor de mensen van onze tijd. De tijd van na 1840, voor het gemak. De tij dvan de Reformatie, det ijd van de nieuwe politieke stromingen, die Satan in de wereld heeft gebracht, om het vredesrijk te rechtvaardigen, dat hij voor ogen heeft. Parallel aan de profeti en paralllel aan de strijd die hij tegen God voert. menende te overwinnen.
Satan wil een bewijs van zijn rechtvaardiging en wil een nauwe en intieme band met zijn aardse volk, want dan kan hij overtuigd zijn van hun medewerking als straks de eindstrijd werkelijk los barst.

De intimiteit die Satan toepast in onze tijd is van  Humanitair belang, in een werelds perspectief van Privacy en Menserechten, een religieus kader van menselijke gerechtigheid, waarin de mens slechts rondjes draait, menende een Heemelse God te aanbidden.

Maar wat zegt de Heiland daar over:

Gaat uit van haar! Verlaat het Grote Babylon. Ware éénheid onder de banier van Jezus en de (grond-) wet van Zijn Koninkrijk kunnen slechts plaats hebben onder de volle erkenning van de Heiland: "Uw Woord is de Waarheid" (Johannes 17:17)
Dus zijn de geboden ook Zijn Waarheid, inclusief het Sabbatsgebod. Er is geen plaats die tegelijkertijd Satan en Jezus kan aanbidden. We houden niet de Vrijdag, de Sabbat én de Zondag. Wie het 1e gebod leest, zal daat moeten toegeven.

Waar discussiëren wij voor! Om ons eigen gelijk te mogen ontvangen, of elkaar te leren en rte vermanen, omdat we -uiteindelijk- toch samen willen zijn, onder Jezus banier en Staat! Welaan dsn is de uitdrukking die Jezus bezigt "Mijn volk" een duidelijk beeld van een wet. Mijn volk betekent dat het die mensen zijn die ook "Mijn wet" onderhouden en willen eerbiedigen. We gaan toch niet zeggen Jezus te hebben aanvaard en vervolgens menen dat Zijn wet, door ons aangepast is als zijnde een zondige en afvallige wet. Want de zondagsviering is uiting van een afvallige en zondige wetmatigheid, zoals Rome ons zelf aantoont.

De Heiland roept door Zijn laatste boden de schapen op om zich te verzamelen. Zich af te scheiden van de Bokken. Geen enkel schaap, geen enkel kind magten ondergaan in de wereldbrand van Babel.

Vorige week had ik een bijzondere droom. Ik stond in een huis (misschien mijn eigen huis) voor mij was de wereld vredig. Ik kon de herkenbare gebouwen zien, die ik o in de loop van mijn leven had gekend, als ik voor het voorvenster srond van de huizen waar ik, als kind en later als volwassene had gewoond.

Van alle taferelen, van al die woonplaatsen, waar ik gewoond had, stond er een klein stukje in dat beeld. Het was gewoon prachtig weer, geen bijzonderheden. Een aards weer. zonneschijn en het was rustig. Plotseling zag ik aan de horizon een enorme partij wolken ontstaan. Deze reikten tot ver in de lucht, maar nog bleef ik een rand blauwe lucht zien. de rest van de wolken, die in veelkleurige grijstinten van zwart naar wit zich manifesteerden, zwelden aan. Ineens begon het te waaien, snel veranderde deze wind in een orkaan vanjewelste. eerst verdwenen de hoge gebouwen. Niet ineens, maar gewoon in een logisch ritme. Deel voor deel zag ik van die gebowuen verdwijnen. Mensen kon ik niet onderscheiden. Nadta de hoge gebouwen "gepeld" waren, stortte de gebouwen in. Natuurlijk kon ik niet zien wat er zich verder afspeeldde, zover weg.

Daarna werden beetje bij beetje de kleinere gebouwen, voor mij deels bekende, als het ware "gepeld". Totdat de huizen aan de overzide van de straat aan de beurt waren.
Ook deze verdwenen, stuk voor stuk, langzaam van de aardbodem. Een ruine bleef over van de stad waar ik was. Het geluid van de storm was duidelijk. Na eerst enige angst te hebben ervaren, maakte het inzicht in mijn eigen situatie daarvoor plaats.

Hoe zal de dag er uit zien als de 4 engelen, die op de hoeken van de aarde staan, de winden loslaten!  De vraag voor mijzelf was: Ben ik voorbereid en ben ik (vooral) gereed om Mijn Verlosser en heiland te ontmoeten!

Daarom:Psalmen 119
47   Ik geniet van Uw wet en houd van haar.
48   Daarom reik ik telkens naar Uw geboden, waarvan ik zoveel houd. Dan denk ik rustig na over alles wat U hebt vastgelegd.
49   Denk aan wat U tegen mij hebt gezegd; ik ben immers Uw dienaar en U hebt hoop in mij gewekt.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 02:38:49 pm door Snoopy »

Snoopy

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #136 Gepost op: juli 06, 2004, 03:50:17 pm »
Beste  Priscilla en Aquila,

Probeer nu eens wat minder verzekerd over te komen in jullie overtuiging. Ook hier zie ik weer dat jullie de zaak flink door elkaar schudden. Waar het in het topic over ging en gaat, is het HERSTEL van de Sabbat in ons (Christelijk) leven. We leven in 2004 en in een wereld die voor ons een gevaar kan vormen. Ik wijs op de essentie van Jezus' laatste oproepen. Hij heeft Openbaringen zelf geschreven, door Johannes. Leidt de zaak nu weer eens niet af. Bovendien is Zacharias deel van het OT. Dat wil zeggen beste vrienden, dat Jezus een EIND heeft gemaakt aan zowel de Theocratische Staat van Israël alswel dat het Joodse volk, van die tijd, en bovendien al geoordeeld werd! Een klein Overblijfsel ging met hun Heiland mee om het NT op te richten en daarvan de eerste gemeente te zijn. De rest werd over de aarde verspreid. Geen redenen om een nieuw aards Israël op te richten, dacht ik zo.
Toch hebben menselijke geboden en wetten, onder leiding van de Satan een aards Israël opgericht om haar politiek en oorlogszuchtige maaksels tot een fundament van een vals Evangelie en een onjuiste voorstelling van zaken, namelijk een werelds Jeruzalem tot plaats van de "verlossing" te maken.

Wie het voorbeeld van geweld en kracht, welke in Israël, als wereldse staat zo fundamenteel aanwezig is, mag toch wel inzien dat dat geen voorbeeld is van het karakter van Jezus. Zijn Rijk wordt niet door geweld en oorlog opgericht maar door Zijn Liefde.
Jezus komt niet de Staat Israël van een verdorven wereld redden en verlossen, Hij komt mensen redden die zondig zijn, maar bekeerd: uit alle taal, stam en natie. En in dat opzicht beste P & A zijn zij Geestelijke Joden geworden.

Het is dus een Geestelijk Israël. immers de zondige mens wordt opgeroepen zich te bekeren, dat wil zeggen Jezus gerechtigheid (karakter) aan te leren in het licht van kennis en  wapenrusting- Gods.

Ik zal voor een goede orde jullie stukje tekst nog eens rustig doorlezen en bestuderen, dan kunnen jullie een redelijk reactie verwachten.

Maar leer één ding; dwaal niet af van het onderwerp de Sabbat en blijf alsjeblieft niet drammen over een 8e dag of een 1e dag der week. Want God heeft slechts een week van 7 dagen, waarvan de weken geteld worden in Sabbatten tot Sabbatten en dat de dagen er tussen geleerd worden als: de 1e dag na de Sabbat, de 2e dag na de Sabbat enz.

Dus probeer mij en anderen niet om de tuin te leiden!

Voor de zondag is er in het Hemels Koninkrijk geen plaats!

Tot binnenkort met mijn reactie

gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 06:45:09 pm door Snoopy »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #137 Gepost op: juli 07, 2004, 01:03:52 am »

quote:

cyber schreef op 05 juli 2004 om 21:14:
[...]

Abel wist hoe hij moest offeren, kleinvee en hun vet.
Henoch wandelde met God, en was niet meer.
Ook Noach wandelde met God.

Denk jij dan, dat deze mannen, Groot in het Geloof,
en volledig op God vertrouwend, niet wisten wat Gods geboden
en inzettingen zouden zijn m.b.t  het eren en dienen van God ??
en hun levenswandel ??
- God zal hen ongetwijfelt vertelt hebben dat ze moesten offeren... Dat was ook Gods eerste daad na de zondeval. Hij had een dier geslacht want Hij bekleedde Adam en Eva met dierenvellen. Na de eerste zonde volgt direkt het eerste offer. Dit beginsel was bekend.

- Reine enn onreine dieren was ook bekend, want dit wordt ook genoemd in gen. 7 en 8.
Wat het principe van het offeren betreft: dit hoort bij de oude bedeling; de zonden bedekken. Wat dat betreft is het duidelijk dat er alleen reine dieren voor gebruikt mochten worden. Ook als profetische heenwijzing naar de Here Jezus: het volmaakt reine offer.
Dit lijkt me dan ook een tweede punt wat logischerwijs bekend is.

quote:

God heeft alles geschapen, mens en dier, en God weet ook
wat de inwerking is van de zonde op mens en dier is.
Dat de leefregels pas in Leviticus en Deuteronomium
op schrift worden gesteld, doet niets af aan het feit dat
ze bij Adam en zijn nageslacht zeker bekend zijn.

Dat is iets wat je niet kunt weten en ook nergens genoemd wordt. Alles wat in leviticus en deuteronomuim wordt genoemd hoort toch ook bij de tempeldienst. Die had je in die tijd nog niet.
Verder sprak Mozes van aangezicht tot aangezicht tot God als met een vriend, veertig dagen op de berg. Daar zal hij naar ik meen, deze dingen gehoord hebben. Volgens het NT is de wet ook gegeven 430 jaar na Abraham....  

quote:

niet zomaar en eigenwillig God kan dienen
Dat kan ook niet maar in Romeinen lees je bijvoorbeeld dat de Joden de mensen zijn die de wet kennen. En er was nog geen volk Israel bij Adam, Noach.....en Abraham wordt in Galaten van gezegd dat hij rechtvaardig was door geloof, want er was toen nog geen wet. Die kwam er pas veel later bij.

quote:

Galaten 3
16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus. 17 Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderd dertig jaar later is gekomen, maakt het testament, waaraan door God tevoren rechtskracht verleend was, niet ongeldig zodat zij de belofte haar kracht zou doen verliezen. 18 Immers, als de erfenis van de wet afhangt, dan niet van de belofte; en juist door een belofte heeft God aan Abraham zijn gunst bewezen
19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd, totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg,
Dus voor het tijdperk van de wet oordeelde God de mens naar het geweten. Vooral in de begintijd van het menselijk geslacht was dat nog niet zo dichtgeschroeid dat zij Gods wil niet zouden herkennen in hun geweten.

quote:

Dus om zo te beweren dat Noach niet wist wat kosher eten was
en ook niet kosher aan het eten was, ben ik voor 3000% met
jullie oneens.

Ik heb nergens gezegd dat Noach niet WIST wat kosher eten was....
Ik zei dit:

Kosher offeren heb ik hierboven uitgelegd: Offeren kan niet met onreine dieren,
Daarom offerde Noach kosher:

Gen. 8
 20 En Noach bouwde een altaar voor de HERE, en hij nam van al het reine vee en van al het reine gevogelte en bracht brandoffers op het altaar. 21 Toen de HERE de liefelijke reuk rook,......

Waarom zou Noach kosner eten?. Dat lees ik nergens. Integendeel. Dit is wat God tegen Noach zegt m.b.t. tot wat de mens na de zonndvloed VAN GOD als spijze krijgt:

Gen 9
3 ALLES wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid. 4 Alleen [vlees met zijn ziel,zijn bloed, zult gij niet eten.

Alleen geen vlees met het bloed.... De enige beperking.

quote:

Wandelen door de Geest, zoals jullie dat noemen, ken ik niet zoals
jullie dat omschrijven.
Op mij komt dat ook vreemd over, net alsof jullie eigen wil is uitgeschakeld.

Het is ook niet een echte gereformeerde benadering. Ik weet trouwens niet welke kerk jij naar toe gaat.... (zijn wij ook eens nieuwsgierig :) )
Wandelen door de Geest is trouwens wel iets waartoe wij worden opgeroepen door Paulus. Vind je dat dan weer wel bekend, of is dat net zo'n 'vreemd' stukje voor je uit Galaten 5: 16-15), als wat wij vertelden?

En het is meer zo: je KIEST ervoor (met je wil :) ) om jouw eigen wil uit te schakelen. Anders staat dat Gods Geest in de weg. Of je zegt: Ik maak mij ondergeschikt aan Zijn wil.
Klinkt iets minder vreemd misschien....

quote:

Leiding door de Heilige Geest ken ik wel, in mijn leven.

Heel fijn. :)
In de praktijk denk ik als iemand echt met God wil leven, het op hetzelfde neerkomt in de praktijk.
Er zijn misschien wat accentverschillen in de benadering.....
Laat je Gods wil boven je eigen wil gaan. Zoiets.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2004, 01:04:50 am door Priscilla en Aquila »

Snoopy

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #138 Gepost op: juli 07, 2004, 09:18:50 am »
Beste Cyber, P & A,  (het is een lange lap teksts, maar beslist de moeite waard, denk ik om, rustig, te lezen)

Je hebt volkomen gelijk Cyber, als we aannemen dat Noach en Abraham de wet hielden, zoals God die bij de Schepping had ingesteld, en tenslotte vanuit de Hemel ook aan de mens, op deze aarde bekend moest maken.
Als God een verbond sluit, dan doet Hij dat op grond van een de Hemelse Grondwet.

Ook Satan bedient zich van een wet, waarvan het fundament gekopieerd of "gestolen" is van de Almachtige Vader. Want immers, ook Satan is beperkt tot de Wet. immers hij komt uit het Hemelse en kent, in principe alleen de wet van de Almachtige Vader.

Als dat niet zo zou zijn geweest, dan was er ook geen Vals Evangelie, dat zoveel mensen misleid, omdat zij menen Gods geboden te onderhouden.

Allen, ook Abel, Henoch en Noach wandelden dus gewoon met Gods wet, zoals Hij bij de Schepping ons heeft getoond.

Waar begint nu Gods wet, voor de mens:

Genesis 2:2

De wekelijkse cyclus van 7 dagen werd ingesteld

De wet is nu: 7 dagen duurt een week.  Vastgesteld en onveranderlijk, immers Gods wetten zijn onveranderlijk, ook al sluit Hij steeds (uit liefde) een Nieuwe Verbonden met de mens (-en)

Genesis 2:1-3

Instelling, Heiliging en Zegening van de 7e dag van die week: De Sabbat!

God wil bij de mensen zijn en heeft (uit liefde)  deze dag ingesteld, maar maakt op zich wel degelijk deel uit van die 7 dagen. Op zich is dus 7 dagen en 7e dag een Geheiligd perspectief van de Almachtige Vader, als bewijs dat het van Hem afkomstig is (7 = immers een Heilige en Goddelijk getal en Zegel van Zijn autoriteit)

Zo we hebben nu vastgesteld dat God voor de allereerste mensen een WET heeft ingesteld.
Die wetmatigheid schreef en schrijft Hij in het hart van de mensen (verstand) opdat zij gevaren en zonden kunnen (her-) kennen. De mens heeft echter er voor  gekozen om dat onderscheidt te willen ervaren en zien (Eva's zonde).

Ook al was Jezus, bij lange na, nog niet verschenen, toch spreekt Genesis 3:15 al over een Verlosser:

Genesis 3
15   De vrouw en jij, en al jullie nakomelingen, zullen voortaan vijanden zijn. Eén van haar nakomelingen zal je de kop vermorzelen en jij zult zijn hiel verbrijzelen."

Dus het Verbond = de wet moest al in hun hart geschreven zijn, om dat begrip te kunnen ervaren. Een Verlosser brengt alleen op wettige gronden de realiteit weer tot de werkelijkheid van het oorspronkelijk ( herstel van het dagelijkse offer) (ook een aardse Rechter zal dat doen)

Dus hielden Noach en Abraham zich aan de wet (de 10 geboden) JA!

Afgezien dat deze dus bij de Schepping waren ingesteld, omdat ze in het hart geschreven zijn, en dat Verbond zichtbaar door de 7 daagse week en de 7e dag als Geheiligs Verbondsteken (herinnering aan het Verbond= de wet) was ingesteld, konden de mensen zich aan de wet, het Verbond houden, of ze er voor kozen (zoals Eva en Adam) was en is (nog dus) een tweede.

Het kernbegrip van Verbond is in het Hebreeuws: berit. Het wordt in het OT ongeveer 287 x toegepast. Verbonden, die God sloot, kunnen Verbonden zijn tussen groepen van mensen, zoals in Genesis 21:

Genesis 21
26   "Dit is de eerste keer dat ik daarvan hoor", zei de koning. "Ik weet wie daarvoor verantwoordelijk is. Waarom hebt u mij dit niet eerder verteld?"
27   Toen schonk Abraham de koning schapen en ossen en zij sloten een verbond.
28-30    Abraham hield echter zeven lammeren apart. "Waarom doet u dat?" vroeg de koning verwonderd. "Deze lammeren zijn ook voor u", zei Abraham, "en zij zijn het teken dat de bron van mij is."

De meeste verbonden sloot God echter met de mens, persoonlijk: Noach. Abraham. Mozes en David. pas op die verbonden zijn individuele verbonden, netzoals de wet ook voor elk mens apart een andere relatie is met God. Immers, elke mens heeft zo zijn kwaliteiten en talenten, gevoelens en het aspect van uniek te zijn, als persoonlijk denkend wezen. De wet wordt door elke mens op andere wijze ervaren. Uitgaande van de wet van God, in dit geval. maar in het wereldse gebeuren ervaren we hetzelfde. De wet 'overtreden' wordt door elk mens anders geinterepeteert.

Maar hier spreken we over Gods wet en het volmaakte voorbeeld van Jezus. Hier gaat het er om dat we groeien in kennis en Gerechtigheid van de Heiland, niet om ons gelijk te halen op twijfelachtige gronden. Als we de wet houden, dan kan de Heilige Geest ons ook de juiste weg wijzen! Alsthans dat is mijn ervaring.

Het Verbond met Noach:

Belofte:

Genesis 6
17   Ik zal namelijk een enorme watervloed over de aarde laten gaan, die alle levende wezens zal doden. Iedereen en alles zal sterven.
18   Maar Ik beloof u dat u in het schip veilig zult zijn met uw vrouw, uw zonen en hun vrouwen.

Belofte, gerelateert aan een Verbond, de wet (de 10 geboden) blijft echter het fundament van deze  relatie, het is immers de Grondwet van Gods Koninkrijk (en Noach is een bijwoner hier op aarde)

Genesis 9
8   Toen zei God tegen Noach en zijn zonen:
9-11    "Ik beloof u en uw kinderen en alle dieren, die bij u in het schip waren (de vogels, het vee en de wilde dieren) plechtig dat Ik de aarde nooit meer zal verwoesten met een grote watervloed.
12-13    Als teken van dat verbond tussen Mij en alle levende wezens die na u op aarde zullen wonen, plaats Ik de regenboog in de wolken.
14-15    Als Ik de wolken langs de hemel laat glijden, zal de regenboog verschijnen en Mij aan mijn belofte herinneren: nooit meer een watervloed, die alle leven vernietigt.
16-17    Als de regenboog aan de hemel staat, zal Ik hem zien en denken aan het eeuwigdurende verbond tussen Mij en alle levende wezens op aarde."

In dit gedeelt laat God echter ook ruimte over voor genade, laat God de regeboog verschijnen en geeft Hij de wereld en de mensen een nieuwe kans.

Het Verbond houdt twee belangrijke dingen in:

Gods almacht wordt getoond. Gods wet blijft van kracht tot de Wederkomst van Zijn Zoon  als alle zonden verdwenen zijn, en deze aarde hernieuwd.

(Daarom moeten we in het Hemels Jeruzalem wonen, en gaan wij Jezus tegemoet, als wij opgestaan zijn, uit de slaap (1e opstanding). Jezus zet geen voet op een zondige aarde. Satan blijft 1000 jaren alleen achter en kan dan niemand meer verleiden.

Okay, wat is nu het bewijs dat Noach trouw was aan de wet en de geboden, als zijnde geschreven in het hart, en gekoppeld aan de 7 daagse week en de 7e dag als de Rustdag de geheiligde Sabbat!

Hebreeën 11
7   Noach vertrouwde op God. Toen God hem voor de toekomst waarschuwde, geloofde Noach Hem, hoewel niets erop wees dat er een grote overstroming zou komen. Hij deed wat God hem opdroeg en bouwde een ark om zijn gezin te redden. Zijn vertrouwen in God stak schril af tegen de zonde en het ongeloof van de rest van de wereld. Door dat vertrouwen werd Hij één van hen, die voor God rechtvaardig zijn.

Is er wat veranderd? Nee!! Is er echter een "redelijke" wet voor handen, die ons aan twijfelen niet moet doen denken? Ja!!

Verbonden = zijn er om de mens te herinneren aan het Verbond in tijden dat men het meent te moeten verbreken (zonde) Immers  (de) wet doet zonden kennen!

Jeremia 31
31   Er komt een dag, zegt de HERE, dat Ik een nieuw verbond met de mensen van Juda en Israël zal sluiten.

Wij, mensen van vandaag moet ons aan de wet houden die God voor ons, sinds de grondlegging der wereld, heeft bepaald. Jeremia toont ons, dat God een einde maakt aan het Verbond als wij het niet willen aanvaarden. Wij sterven en kunnen niet meer kiezen, als wij zonder (Goddelijke) wet sterven, dan ontmoeten wij bij onze opstanding niet de Heiland, maar zijn wij getuigen van aan andere Meester en zullen wij getuige zijn, bij de 2e opstanding der slapenden.

Menselijke inzettingen zijn nooit de basis van het fundament. P & A wijzen te veel op het wettische. We dienen God centraal te stellen en Jezus als middelpunt van onze discussies, dan krijgen we een heel ander verhaal. Wees stil, Ik strijd zegt Jezus.
En dat is nu juist het punt, Laten wij God en de Heiland spreken in plaats van veronderstellingen op menselijke overwegingen tot basis van de postings  te maken.

Alles staat en valt met kennis (Kennis is macht, karakter is meer)

Het is precies zoals Cyber (ook) laat weten:

De mens kan niet zo maar eigenwillig God dienen.
Piscilla en Aquila moeten dat maar eens beseffen.

God zal ongetwijfeld dit en dat.........Gods openbaring van Zijn liefde is nooit ongetwijfels, God leert ons dat Zijn uitspraken bindendm en daardoor verlossend zijn.

Dat is iets wat je niet kunt weten en ook nergens genoemd wordt.....

Wel beste P & A ik heb nu toch duidelijk aangegeven, dat de Verbonden die God sluit met de mens, altijd aan duidelijkheid niets te wensen overlaat  en openheid inhouden.

Ik denk dat jullie de "wettische" kant (Oud Testamentisch op grond van Schriftgeleerdheid) hanteren in plaats van de Geestelijke kant van de wet. Geen wonder: Jezus wijst ons er op dat Zijn Koninkrijk, hier op aarde, een Geestelijk beleven is, om tot het onderscheidt te komen.
Zowel bij Noach alswel bij Abraham hebben we dus met een Geestelijke  (ongeschreven) wet te maken, waarbij het geweten en de zichtbare zonde, centaal staan om de wet te kunnen toepassen. Waar geen wet is, is chaos! (het Grote Babylon)

Cyber schreef:

niet zomaar en eigenwillig God kan dienen.

P & A  antwoordden:

Dat kan ook niet maar in Romeinen lees je bijvoorbeeld dat de Joden de mensen zijn die de wet kennen. En er was nog geen volk Israel bij Adam, Noach.....en Abraham wordt in Galaten van gezegd dat hij rechtvaardig was door geloof, want er was toen nog geen wet. Die kwam er pas veel later bij.

Sorry; onzin P & A:

Niet alleen de Joden kenden de wet, ik heb nu uitgelegd waarom de wet, reeds vanaf de Schepping en bij Noch op grond van het geweten en het Geestelijke aspect van Gods volk.

Cyber legt het volkomen legaal en juist uit. Waarom draaien jullie toch steeds om de Waarheid (Jezus ) heen.

Je moet de Verbonden, welke tussen God en de mensen werde gesloten, uit elkaar houden en plaatsen in de tijdspanne die ze behelsen. Daarom is ook Openbaringen voor ons van groot belang, maar telkens leiden jullie de aandacht af, voor wat geldt voor ons.

Ik heb graag olie in  mijn lamp P & A, dus leer ons nu eens wat "verlossend" is en relevant is voor mensen (Christenen) van vandaag. Het feit dat jullie bijv. de rol van de twee Beesten niet willen erkennen en dus ook bijv. het Vaticaan in één van deze rollen niet willen erkennen, bewijst mij overduidelijk dat je niet in de (Heilige-)Geest wandelt. Want het kenmerk van Bijbeluitleg is ook inzicht in profetie!

En hoewel Cyber nu niet direct daarop wijst, gelooft hij wel deglijk in profetie, namelijk door juist datgene te benoemen en aan te geven, dat centraal staat in Jezus (= de profetie)voorbeeld. Hij geeft de feiten weer van de wet en de Verbonden. Vandaar!
Feitelijk hoeft hij zich ook niet te buigen over de profetie, zoals ik bijvoorbeeld doe.
Alleen al door zijn wijze van benadering en de erkenningvan Jezus, zal hij ongetwijfeld inzicht in (Jezus) profetie ontvangen, dat is een belofte.

Openbaring 1

2   Johannes heeft opgeschreven wat hij van God gehoord heeft en wat Jezus Christus hem heeft bekendgemaakt.
3   Gelukkig is hij die deze profetie van de Here voorleest; en dat geldt ook voor de mensen die ernaar luisteren en het zullen onthouden. Want de tijd dat deze dingen werkelijkheid worden, komt steeds dichterbij.
4   Dit schrijft Johannes aan de zeven christengemeenten in Turkije (A): Ik wens u de genade en vrede toe van God, Die is en Die was en Die komt, van de zeven geesten die voor Zijn troon staan en

en

Openbaring 19
9   De engel zei tegen mij: "Schrijf op: Gelukkig zijn de mensen die uitgenodigd zijn voor het bruiloftsmaal van het Lam." En hij voegde eraan toe: "Dit zegt God, Die altijd de waarheid spreekt."
10   Ik viel voor hem neer om hem te aanbidden, maar hij zei: "Doe dat niet! Ik ben een dienaar van Jezus, net als u en uw broeders, die openlijk voor hun geloof in Jezus uitkomen. Aanbid God. De kern van alle profetie is het getuigenis van Jezus."
11   Ik zag de hemel opengaan en plotseling zag ik een wit paard. Hij die erop zat, heet Trouw en Oprechtheid. In Zijn oordeel en in de strijd is Hij rechtvaardig.

Kennis van de Heilige Schrift is dus ONVOLDOENDE. wie de wet en geboden hanteert en onderhoud, ontvangt door de Heilige Geest de Gave der profetie! (zoals hierboven wordt aangetoond)

Alle mensen die namens God spreken en Zijn wet hebben aanvaard, eten Kosher, dat wil zeggen zij passen, op zijn minst gezonde eetgewoonten toe in het licht van de Heiland en in het voorbeeld van bijvoorbeeld Daniël. De spijswetten staan in Leviticus 11. Niet zo moeilijk dus om een redelijke gezonde wijze van eten er op na te houden.
Als het geweten en het hart de fundamenten en basis zijn van Gods wet, dan weten wij ook wat wel en niet acceptabel is om te eten. Vetrouwen op God was de basis van het leven van Noach en Abraham.

Daniël was een voorbeeld van het naleven van Gods wet, hij toonde zich niet angstig of bang, toen hij (notabene) aan een Babylonisch Hof om rein voedsel vroeg.
Niemand in die tijd haalde het in zijn hoofd om eisen te stellen aan een Babylonische Koning.

Nog even dit:
P & A schreven dit:

Het is ook niet een echte gereformeerde benadering. Ik weet trouwens niet welke kerk jij naar toe gaat.... (zijn wij ook eens nieuwsgierig)
Wandelen door de Geest is trouwens wel iets waartoe wij worden opgeroepen door Paulus. Vind je dat dan weer wel bekend, of is dat net zo'n 'vreemd' stukje voor je uit Galaten 5: 16-15), als wat wij vertelden?

En het is meer zo: je KIEST ervoor (met je wil  ) om jouw eigen wil uit te schakelen. Anders staat dat Gods Geest in de weg. Of je zegt: Ik maak mij ondergeschikt aan Zijn wil.
Klinkt iets minder vreemd misschien....

Doe dan dat ook P & A en haal de menselijke inzettingen niet door elkaar met die van Gods Koninkrijks wet ; anders lijkt het alsof je een spreekbuis bent van de Tegenstander, die dat namelijk wel doet.

P & A schreven nog:

In de praktijk denk ik als iemand echt met God wil leven, het op hetzelfde neerkomt in de praktijk.
Er zijn misschien wat accentverschillen in de benadering.....
Laat je Gods wil boven je eigen wil gaan. Zoiets.

Dit getuigt van twijfel mijns inziens, in uw (eigen) weergave van de beweringen, die u in al uw postings tot uiting laat komen. Wie uw postings goed bekijkt, zal er uiting van Geloof in terug vinden. Vraag alleen is: wettisch of volgens Gods geboden. Oprecht of geveinsd, vertwijfeld of nog twijfelend, Merkteken (-s) van de tegenstander of gebrek aan kennis, zoekend naar de "Waarheid" (Jezus).

Pas hier dus voor op P & A:

Mattheüs 6
4   Uw Vader kent alle geheimen. Hij zal u ervoor belonen.
5   Nu iets over het bidden. Wees niet zoals de huichelaars; die bidden zo dat iedereen het kan horen en zien, op de hoek van de straat en in de synagoge.
6   Zij hebben hun beloning al. Als u bidt, moet u dat ergens doen waar u helemaal alleen bent. Doe de deur achter u dicht en bid in het geheim tot uw Vader. En uw Vader, Die al uw geheimen kent, zal u belonen.
7   Als u bidt, doe dat dan niet langdradig en met zinloze woorden, zoals de andere volken doen. Want die denken dat hun gebeden worden verhoord als zij veel woorden gebruiken.

Gegroet en Gods zegen toegewenst!

Laat ik u dit zeggen beste P & A:

Meent niet dat u door verbaal geweld of het omzeilen van de kernpunten van Gods wet, die we vanaf de eerste letter van de heilige Schrift kunnen vinden, een andere wet kunt formeren. De enige wet die u, naast die van Gods Koninkrijk ons kunt voor houden is een valse wet. Een wet die ogenscjijnlijk van God komt, maar het niet is.

Om eens een einde te maken aan de overloze aantal postings aangaande dit topic, publiceer ik de volgende Bijbelse gedachten:

God maakte de volgende Verbonden met de mens, allemaal gebseerd om maar één wet:

De wet van het Hemels Koninkrijk de 10 geboden

-De ware besnijdenis is die van het hart. (Romeinen 2:29)
God sloot met abraham een bijzonder Verbond. Geloofsgehoorzaamheid daarvan was de kern. Nogmaals: Daarin is voor menselijke wetten en inzetteingen geen plaats.
Niet de zondag en dus ook niet het Vaticaan

De Heilige Stoel en de Heilige Vader bevinden zich niet in Rome, noch in de wereld. De Heilige Stoel bevindt zich in het Heilige der heiligen en de heilige Vader is God de Almachtige.

Wie dat laatst beweerd op een Rooms-katholiek forum, wordt onverwijld verwijdert. Dat is een tken van haar bepoerkte en zondige macht.

Daarom:

De wet van God

God vervatte Zijn Verbond met de mens in de 10 geboden, zoals de grondwet van het Hemelse Koninkrijk al eeuwen bestaat, zelfs dus van voor de grondleggeing, dezer wereld.
Christus leefde de 10 geboden na en was daarvan het Getuigenis van Zijn Vader en het Hemelse Koninkrijk.
Wie de geboden, als is het er maar één bewust en willens en wetens naast zich neer -blijft- leggen, zal geconfronteerd worden met het einde der wet, op die grondvesten. Hij of zij kan dan niet (meer) verlost worden. De genade (-tijd) heeft dan gee kracht in zijn of haar leven. De mens maakt de keuze om wel of geen gebruik te maken van die gensde (-tijd).
Door het belijden van onze zonden kunnen we vergeving krijgen, de wet herinnert ons immers aan de overtreding. Wie niet in Gods Geest (wil) zal wandelen, herkent de wet der 10 geboden niet! het klinkt hem of haar als een dwaasheid in de oren (!!)

De wet, de 10 geboden zijn de maatstaf van het oordeel. Vooral de Sabbat neemt daar een bijzonder plaats in. Het is immers het Zegel van de Heiland, date tegenover het Merkteken van Satan staat (ZON dag).

Alhoewel de VERLOSSING de genade van de Almachtige Vader inhoudt, en niet uit (de) werken ( P & A) maar de VRUCHT er van = GEHOORZAAMHEID aan de 10 geboden.
Dus ook het onderhouden van de Sabbat als geheiligde en gezegende dag!

Juist die Gehoorzaamheid draagt bij tot de ONTWIKKELING  van een Christelijk karakter (groeien in de Gerechtigheid van Jezus) en zal het besef van (innerlijke) vrede tot gevolg hebben. Zij is het vblijk van ONZE liefde voor de Heer en onze (Geestelijke) zorg voor de medemens. GEHOORZAAMHEID aan de 10 geboden, de wet, en dus ook het 4e gebod (alleen) toont de macht van Christus om mensen te veranderen en ondersteunt daarom het Christelijk Getuigenis.

Bijbelse bewijzen van mijn visie en getuigenis daarover:
Exodus 20
1   Toen verklaarde de HERE:
2   "Ik ben de HERE, uw God, Die u uit de slavernij in Egypte heeft bevrijd.
3   U mag geen andere goden aanbidden dan Mij.
4   U mag geen beeld of afbeelding maken van wat boven in de hemel of op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
5   U mag niet voor dergelijke zaken buigen of deze vereren; want Ik, de HERE, ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders toerekent aan de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van hen die Mij haten.
6   Maar Ik ben liefdevol voor hen die van Mij houden en mijn wetten gehoorzamen.
7   U mag de naam van de HERE, uw God, niet zonder goede reden gebruiken, want de HERE zal degene die dat wel doet, zeker straffen.

en
Deuteronomium 28
1   "Als u deze geboden en wetten van de HERE, uw God, die ik u vandaag bekend maak, volledig gehoorzaamt, zal Hij u boven alle volken van de aarde verheffen.
2-6    Dit zijn de zegeningen die over u zullen komen, als u luistert naar de stem van de HERE uw God: Gezegend zult u zijn in de stad en in het veld; U zult gezegend zijn met veel kinderen, grote oogsten, grote kudden van kleinvee en rundvee, met fruit en brood. U zult gezegend zijn waar u binnenkomt en waar u naar buiten gaat.
7   De HERE zal uw vijanden voor u verslaan; zij zullen samen tegen u optrekken, maar nog voor de strijd begint, zullen zij in zeven richtingen uiteen worden gejaagd.
8   De HERE zal u zegenen met goede oogsten en gezond vee en u voorspoed geven bij alles wat u doet, wanneer u aankomt in het land dat de HERE uw God u geeft.
9   Hij zal u veranderen in een heilig volk dat Hem is toegewijd; dit heeft Hij met een eed beloofd als u Hem gehoorzaamt en Zijn spoor houdt.
10   Alle mensen op aarde zullen zien dat u de HERE toebehoort en zij zullen ontzag voor u hebben.
11   De HERE zal u een overvloed van goede dingen geven in het land, precies zoals Hij heeft beloofd: veel kinderen, veel vee en grote oogsten.
12   Hij zal Zijn rijke schatkamer van regen in de hemelen voor u openen om u elk seizoen goede oogsten te geven. Hij zal alles zegenen wat u doet; u zult aan vele volken lenen, maar u zult niet van hen hoeven te lenen.
13   Als u alleen maar luistert en gehoorzaamt aan de geboden van de HERE uw God, die ik u vandaag geef, zult u in alles vooraan gaan en niet achteraan komen en zal uw weg altijd omhoog voeren.
14   Maar al deze zegeningen krijgt u alleen als u niet afwijkt van de wetten die ik u heb gegeven, noch naar rechts, noch naar links en ook mag u nooit andere goden aanbidden.

en

Psalm 19
7    De zon wandelt elke dag van het ene tot het andere einde van de aarde; alles ter wereld ervaart haar stralende gloed.
8    De wet van de HERE is feilloos en goed; zij verandert ons leven. De woorden van de HERE zijn altijd betrouwbaar; zij geven wijsheid aan de onwetende.
9    Het bevel van de HERE is een vreugde voor ons hart. Het gebod van de HERE is zuiver en geeft ons een duidelijk inzicht.
10    Het ontzag voor de HERE is rein en kan altijd blijven bestaan. De voorschriften van de HERE bevatten louter waarheid; zij zijn altijd rechtvaardig.
11    Zij zijn veel kostbaarder dan goud en zoeter dan de zuiverste honing, vers uit de raat.
12    De knecht van God neemt ze ernstig en leert ervan; het houden ervan levert de rijkste beloning op.
13    Wie kent elke zonde? Vergeef mij ook mijn onbewuste zonden

en

Mattheüs 5
17   Denk niet dat Ik ben gekomen om de wetten van Mozes en de woorden van de profeten opzij te schuiven. Ik ben juist gekomen om er de volle betekenis aan te geven.

en

Mattheüs 22
35-36    Eén van hen, een godsdienstleraar, nam het woord. "Meester, wat is het belangrijkste gebod in de wet van Mozes?"
37   Jezus antwoordde: "Heb de Here, uw God, lief met heel uw hart, ziel en verstand.
38   Dit gebod is het eerste en het belangrijkste
39   Het tweede, even belangrijke gebod is: 'Houd net zoveel van uw medemens als van uzelf.'
40   Deze twee geboden zijn de basis van de hele wet en de profeten."

en

Johannes 14
15   Wie van Mij houdt, zal altijd volgens mijn geboden leven.

en
Romeinen 8
1   Het is duidelijk dat mensen die van Christus Jezus zijn, niet veroordeeld zullen worden.
2   Doordat u met Christus Jezus verbonden bent, geldt voor u de nieuwe wet: De wet van de Geest, de wet van het leven. U bent losgemaakt uit de wurgende greep van de zonde en bevrijd uit de macht van de dood.
3   Het was voor de wet niet mogelijk te bevrijden, omdat zij stukliep op de zwakheid van de menselijke natuur. Daarom heeft God Zijn eigen Zoon gestuurd, Die net als de zondige mensen, een menselijk lichaam had. Om ons te bevrijden van de zonde heeft Hij het oordeel van God op Zich genomen.
4   Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest.

en

Efeziërs 2
8   Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God.

Goed lezen P & A:

1 Johannes 5
3   Want God liefhebben, is doen wat Hij zegt. En dat is helemaal niet zo moeilijk.

Dus het onderhouden van de 10 geboden, de wet is helemaalniet zo moeilijk. Niet zeggen dat we ze "niet kunnen houden" zoals de Schriftgeleerder van het OT ze wel onhoud- baar maakte. Niet de Apostolische kerk van Rome, noch de verdorven, eigenzinniuge Schriftgeleerden en Farizeeërs napraten. Gewoon doen wat God van ons vraagt, dan kunnen we verlost en gered zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2004, 09:40:05 am door Snoopy »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #139 Gepost op: juli 07, 2004, 09:29:01 am »

quote:

Snoopy schreef op 07 juli 2004 om 09:18:
Om eens een einde te maken aan de overloze aantal postings aangaande dit topic, publiceer ik de volgende Bijbelse gedachten:
Ondanks dat ik de hele discussie niet volg, vind ik dit wel een grappige quote. Snoopy geeft hier "het antwoord op alle vragen rondom de zondag". Iedereen overtuigd, discussie gesloten.  :Y)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #140 Gepost op: juli 07, 2004, 09:36:07 am »

quote:

Snoopy schreef op 06 juli 2004 om 15:50:
Beste  Priscilla en Aquila,
Probeer nu eens wat minder verzekerd over te komen in jullie overtuiging.
Dit vind ik anders ook wel een mooie uit Snoopy's mond  :+
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2004, 09:36:23 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Snoopy

• Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #141 Gepost op: juli 07, 2004, 09:55:35 am »
Zeker Bunblebee,

Je hebt volkomen gelijk, met die bewering. Maar lees nu eens goed, op grond waarvan ik die "zekerheid" toon. Het is niet mijn zekerheid, maar geheel iets anders, namelijk dit:

Ik meen dat het Geloof dat ik uitdraag, niet van mij zelf heb, maar ontvang door de Heilige Geest. Imga er dus niet vanuit dat ik zelfverzekerd ben op menselijke overwegingen of twijfelachtige uitspraken, hopende dat "ik gelijk heb", maar dat wat ik verkondig, door de Heilige Geest in een juist perspectief aan (mijn) medegelovigen geopenbaard mag worden. Omdat de wet mijn fundament is, denk ik ook dat dit gegeven hier dan ook geldt:

Romeinen 8

1 Het is duidelijk dat mensen die van Christus Jezus zijn, niet veroordeeld zullen worden.
2 Doordat u met Christus Jezus verbonden bent, geldt voor u de nieuwe wet: De wet van de Geest, de wet van het leven. U bent losgemaakt uit de wurgende greep van de zonde en bevrijd uit de macht van de dood.
3 Het was voor de wet niet mogelijk te bevrijden, omdat zij stukliep op de zwakheid van de mens, gisteren elijke natuur. Daarom heeft God Zijn eigen Zoon gestuurd, Die net als de zondige mensen, een menselijk lichaam had. Om ons te bevrijden van de zonde heeft Hij het oordeel van God op Zich genomen.
4 Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest.

Maar vooral:Efeziërs 2

8   Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God.

En dat is het fundament van mijn "zekerheid" het Evangelie te brengen aan de mensen. De ervaring, maar ook de resultaten er van mogen blijken, als getuigenis van het werken van de Heilige Geest en het voorbeeld en de realiteit van Jezus' voorbeeld voor elke dag, ook nu en ook morgen en tot in eeuwigheid.

Bumblebee: eerst lezen en dan oordelen. Niet té snel met conclusies trekken!

Het doet mij weinig zo'n opmerking, maar vindt het jammer. Zoiets zegt mij meer over de relatie met de Heiland. Mijn woorden moet je zien in de essentie van het antwoord op een -persoonlijke- uiting van iemand, en geldt (feitelijk) gezien dan ook niet voor anderen.

Toen Jezus de Christen-Joden er op wees dat ze, hoe oprecht dan ook, het einde van de wet niet bij Abraham moesten zoeken, maar bij Hem, beledigden zij de Heiland.

Zo voelt het ook Bunblebee, als je zulke opmerkingen maakt nu nog, voor mensen die (persoonlijke) ervaringen hebben met de Heilige Geest en Heiland.
Immers, wij ervaren door net zo te (moeten) lijden als Hij, die voor ons opgeofferd werd maar toch ons Lief kon hebben!

Gegroet en Gods zegen!
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2004, 09:58:37 am door Snoopy »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #142 Gepost op: juli 07, 2004, 10:02:43 am »
Beste Snoopy,
De hele discussie over zondag/sabbat die hier plaatsvindt, wordt voor mij vooral overschaduwd door een van jouw opmerkingen. Het is een opmerking die veel dieper de beginselen van het christelijk geloof raakt dan de exacte dag die voor God apart gezet dient te worden. Ik hoop dat je hier toch even duidelijkheid over kunt geven.

In een van je reacties roep je op een gegeven moment iets over de bedoeling van Jezus' komst. Volgens jou zou dit zijn HERSTEL VAN HET DAGELIJKS OFFER. Hoe vat jij dit op? Want de noodzaak van de bloederige offers is toch weggevallen na het offer van Jezus dat voor onze zonden gebracht is? Of doel je meer op terugkeer naar de dienst aan God in het algemeen? Graag duidelijkheid hierover, want het maakt nogal verschil van welke gedachtengang je uitgaat.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #143 Gepost op: juli 07, 2004, 10:07:42 am »
Snoopy, je dwaalt behoorlijk af van het onderwerp waar het om ging in deze discussie
om weer je eigen profetien te promoten
Ook veroordeel je op niet al te nette manier anderen, wat niet echt getuigd van christelijke liefde onderling

ik wil je vragen je ogen te openen voor het volgende:
veel van de profetien zoals wij die in de bijbel lezen, proberen we in te vullen en toe te passen op de westerse wereld,
we vergeten darabij dat er ook nog een niet westerse wereld is; Zuid amerika, Afrika, Azië en ja dus ook China

probeer je nu eens in te leven in de leefwereld en de gedachten van een christen in die gebieden die bijvoorbeeld de eindtijdprofetiën onder ogen krijgt, zullen die mensen er niete en hele andere theorie op na houden ?
bijv Anti-Christ, wij hebben een tijdlang gedacht: Hitler, Chinezen denken: Mao, jij denkt: de Paus

Ga nu eens echt ebzig met de opdracht waartoe God ook jou in deze wereld heeft gezet,
Zijn Naam Groot maken, Zijn Boodschap van verlossing en genade door het bloed van zijn Zoon Jezus Christus uitdragen en wees in die opdracht vervuld van de Heilige Geest
ipv christenen steeds maar weer proberen te focussen op wat er gaande is in deze door poltiiek en complotten geregeerde wereld terwijl hun gedachten gericht horen te zijn op God en hun medemensen.
[JESUS]Life[/JESUS]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #144 Gepost op: juli 07, 2004, 10:09:13 am »
Snoopy, het spijt me als je mijn opmerking vervelend opvatte.
Ik vind dat uit jouw betogen erg weinig begrip en respect voor de opvattingen van anderen spreekt.

Het geloof in, en de navolging van Jezus Christus zijn in mijn ogen oneindig veel belangrijker dan wélke dag je rust en je op Hem richt. Vergeet niet dat Jezus zélf de Sabbath "schond" (volgens de Schriftgeleerden) en zei: "de Sabbath is er om u, en niet andersom".

En verder was mijn opmerking gericht op je discussieerstijl die, sorry dat ik het zeg, nogal uit de hoogte en gelijkhebberig overkomt. Vandaar dat ik nogal ver vind gaan als jij dan tegen anderen zegt dat ze wat minder zelfverzekerd moeten spreken.

Op één punt heb je gelijk, namelijk dat dit een oeverloze discussie is, daarom bemoei ik me er niet meer mee.

Succes verder.
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waarom de zondag?
« Reactie #145 Gepost op: juli 07, 2004, 10:17:58 am »
<font color=blue>Dit is genoeg geweest. De manier waarop Snoopy in dit topic reageert op mensen past niet binnen de stijl die we hier graag op het forum wensen. Meerdere users zijn daarop afgeknapt. Ondanks meerdere verzoeken is er geen (uitzicht op) verbetering zichtbaar. Dit topic gaat daarom op slot.</font>