Auteur Topic: Jezelf afhouden van het avondmaal  (gelezen 3438 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Jezelf afhouden van het avondmaal
« Gepost op: mei 26, 2004, 10:47:07 pm »
In een ander topic schreef Bert:

quote:

bert schreef op 24 mei 2004 om 13:44:
Zelfbeproeving. Jazeker. Maar in de praktijk is het bijna geen optie om niet aan te gaan. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Dat ze zichzelf afhouden, en hoe de gemeente daarop reageert?

Mijn ervaring is dat je dan wordt verteld dat het nogal wat is om Gods aanbod af te slaan. Want Hij nodigt je aan tafel. Aan tafel gaan betekent niet dat je zonder zonden bent. Dus je zonden mogen geen belemmering zijn. Je gelooft toch dat Jezus voor jouw zonden is gestorven? Dat is wat belangrijk is. Dat je weet dat je zondig bent. Als we de maatlat van Gods geboden ernaast leggen falen we allemaal jammerlijk, en mogen we nooit aangaan, niemand.

Ik heb me altijd al afgevraagd: hoe kun je jezelf nou afhouden van het avondmaal? Immers, als je je bewust bent van je zonden, dan kun je toch gewoon aangaan? Sterker nog, dan moet je! In Christus is je redding!

Waarom zo'n raar verschil tussen de theorie (jezelf afhouden) en de praktijk (je wordt afgehouden)?

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2004, 11:03:22 pm »
Er zijn meerdere redenen waarom mensen zich afhouden. Sommige mensen weten van hun eigen zonde en het besef dat ze daar nog niet mee willen breken. Bijvoorbeeld gokken, buitenechtelijke relaties etc. Daarnaast zijn er mensen die bang zijn en om die reden niet durven aangaan. Ook zijn er mensen die merken dat ze nog momenteel geen volkomen geloof hebben en om die reden niet willen aangaan, hun hart is dan niet volledig op de Heer gericht. Kortom er zijn best redenen aanwezig waarom mensen niet aangaan, en Paulus geeft zelf ook aan dat die redenen er (mogen) zijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2004, 11:03:45 pm »
Als jij weet dat er bepaalde dingen zijn die tussen jou en God instaan en je hebt daarover (nog) geen vergeving gevraagd, dan zou dat iets kunnen zijn wat jezelf van het avondmaal af kan houden, lijkt me.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2004, 12:12:31 am »
Of verstoorde relaties met andere gemeenteleden die niet opgelost zijn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2004, 07:50:20 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 mei 2004 om 23:03:
Als jij weet dat er bepaalde dingen zijn die tussen jou en God instaan en je hebt daarover (nog) geen vergeving gevraagd, dan zou dat iets kunnen zijn wat jezelf van het avondmaal af kan houden, lijkt me.

Ja, maar ik begrijp Peters punt wel, op het moment dat je dat weet kun je toch ter plekke vergeving vragen, ook al zit je in de kerkbank en zie je de schaal met broodjes jouw kant al opkomen?

Dus op het moment dat je je bewust bent van zonde, kun je om vergeving vragen en alsnog aangaan.

Worden afgehouden zou zich dan beperken tot mensen die "volharden" in één of andere zonde en zich er NIET van bewust zijn? Met hen zou dan uiteraard vooral gepraat moeten worden :)
Bombus terrestris Reginae

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2004, 08:46:22 am »

quote:

Bumblebee schreef op 27 mei 2004 om 07:50:
[...]

Dus op het moment dat je je bewust bent van zonde, kun je om vergeving vragen en alsnog aangaan.

Je zal versteld staan van het aantal mensen dat weet dat ze fout hebben gehandeld en vanwege eigen 'trots' niet om vergeving willen vragen omdat ze er nog niet aan toe zijn. De hardheid van het hart moet je wat dat betreft niet onderschatten.

Jan Wietsma, Zwolle

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 27, 2004, 08:51:15 am »
idd vergeving vragen is echt berouw hebben en het voornemen hebben om het niet weer te doen.... niet alleen even vragen om vergeving ne weten dat je het toch weer gaat doen, en dat eigenlijk niet erg vinden ook.
Als je dus weigert met de zonde te breken dan moet je dus zelfcensuur toepassen. Doe je dat niet en is je zonde bekend dan moet je afgehouden worden...
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2004, 09:36:54 am »

quote:

Jan W schreef op 27 mei 2004 om 08:46:
Je zal versteld staan van het aantal mensen dat weet dat ze fout hebben gehandeld en vanwege eigen 'trots' niet om vergeving willen vragen omdat ze er nog niet aan toe zijn. De hardheid van het hart moet je wat dat betreft niet onderschatten.

Haha, dat hoef je mij niet te vertellen - je spreekt hier tegen iemand die hele "conversaties" houdt met God omdat ze nogal snel boos wordt en dan moet worden aangemoedigd haar excuus aan te bieden...

Maar God is ook wel eens onredelijk... ik heb vaak juist zulke goede argumenten  ;)  (geintje)
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 27, 2004, 09:40:50 am »

quote:

Bumblebee schreef op 27 mei 2004 om 09:36:
Maar God is ook wel eens onredelijk... ik heb vaak juist zulke goede argumenten  ;)  (geintje)

offtopic:Het onredelijkste vind ik dat Hij uiteindelijk altijd gelijk heeft |:( Verder zeer herkenbaar ja :D
Pinkeltjefan

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 27, 2004, 10:39:32 am »
Laatst zei iemand tegen me: Ik heb me er eigenlijk de hele week niet mee bezig gehouden... was druk met vanalles, maar voor God had ik eigenlijk geen tijd... Daarom vind ik het schijnjeilig als ik nu wel aan het avondmaal zou gaan, want met God bezig zijn en denken aan wat Jezus heeft gedaan moet een plaats in je hele leven hebben en niet alleen in de kerkdienst...

Wat vinden jullie van zo'n argument om niet aan het avondmaal te gaan?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 27, 2004, 10:51:26 am »

quote:

Marnix schreef op 27 mei 2004 om 10:39:
Laatst zei iemand tegen me: Ik heb me er eigenlijk de hele week niet mee bezig gehouden... was druk met vanalles, maar voor God had ik eigenlijk geen tijd... Daarom vind ik het schijnjeilig als ik nu wel aan het avondmaal zou gaan, want met God bezig zijn en denken aan wat Jezus heeft gedaan moet een plaats in je hele leven hebben en niet alleen in de kerkdienst...

Wat vinden jullie van zo'n argument om niet aan het avondmaal te gaan?

God kijkt toch uit naar zijn kinderen? God vraagt ook niet of we een oordeel over onszelf vellen? Hij vraagt of we onszelf beproeven! En als we er dan achter komen dat het allemaal weer 'niets' was en ons dan afhankelijk weten van God dan mogen we ook gewoon bij Hem komen. De vraag lijkt me veel meer gerechtvaardigd en daar gaat het volgens mij om bij de zelfbeproeving: Wil ik wel van Hem afhankelijk zijn? Dit ondanks al mijn zonden? Juist dat brengt je op de knieën. Niet aan willen gaan omdat je zo weinig aandacht aan God besteed geeft misschien ook wel aan dat je vindt dat je het eerst allemaal zelf moet doen alvorens je bij God komt. Op zichzelf genomen redelijk argumenten kunnen vanuit zeer onzuivere motieven komen. Zelfkennis is het begin van het behoud...

Jan Wietsma, Zwolle

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 27, 2004, 10:51:33 am »
Ik kan het me heel goed voorstellen. Maar als je daar oprecht berouw van hebt en vergeving voor vraagt... dan hoeft het geen beletsel te zijn. Blijkbaar is het zondebesef al aanwezig, als je dan ook bidt en er tegen wilt strijden, dan mag je gewoon aangaan lijkt mij.
Pinkeltjefan

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 27, 2004, 11:01:55 am »
Lijkt mij ook... hoewel ik me inderdaad wel kan voorstellen dat je, als je zondag de kerk binnenkomt en denkt: Oh ja das waar ook, er is avondmaal... je daar niet zo'n lekker gevoel aan over houdt... Maar ik denk inderdaad dat je moet oppassen dat je eerst zelf wil zorgen dat het weer goed zit... dan kan het al snel zijn dat het wel of niet aan het avondmaal aangaan afhangt van jou gedrag... in plaats van dat het afhangt van Jezus offer.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 27, 2004, 11:09:33 am »

quote:

Bumblebee schreef op 27 mei 2004 om 07:50:
Dit is inderdaad een beetje mijn punt. Ik heb meegemaakt dat iemand een conflict had met een ander, dat weigerde goed te maken en vervolgens niet aanging. Dat vind ik dus raar: als je je dat bewust bent moet je het goed maken en dan kun je gewoon aangaan, toch?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 27, 2004, 11:26:52 am »

quote:

Peter schreef op 27 mei 2004 om 11:09:
[...]
Dit is inderdaad een beetje mijn punt. Ik heb meegemaakt dat iemand een conflict had met een ander, dat weigerde goed te maken en vervolgens niet aanging. Dat vind ik dus raar: als je je dat bewust bent moet je het goed maken en dan kun je gewoon aangaan, toch?

Het zit hem op het punt van de weigering. Je kunt je van iets bewust zijn en toch weigeren het goed te maken.
Kijk maar eens naar kinderen. "Heb jij een snoepje gepikt?" Nee, zal het kind zeggen. Je zal er van verstelt van hoe hardnekkig een kind daarin kan zijn. Het is zich heel goed bewust van het feit dat het fout zit, maar weigert dit toe te geven. Zo dit dat ook vaak in onze relatie met God. Het feit dat je wilt vragen om vergeving is denk ik al een vrucht van de Geest wees daar meer heel blij om.

Jan Wietsma, Zwolle

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 27, 2004, 11:27:30 am »
Zo zou het inderdaad moeten zijn.... Maar wij mensen zijn nogal eens koppig en vinden het heel moeilijk om sorry te zeggen bijvoorbeeld... Over het algemeen zijn we beter in ruzies maken dan ruzies bijleggen :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 13, 2004, 01:59:02 pm »
Enkele off-topic posts verplaatst naar zondig / zonden.