Ik snap niet wat 'ontzag' of 'hoogachting' uitmaken in deze discussie. Beide lijken mij basale ingredienten voor de houding van gemeenteleden bij beide diensten.
Zoals Pooh zegt: 't is een kerkrechtelijk onderscheid. Onze synode houdt toezicht op onze 'normale' erediensten door regelingen inzake de liturgie vast te stellen, een lijst met sowieso goedgekeurde liederen vast te stellen, door vast te stellen wanneer, hoevaak en door wie die erediensten georganiseerd dienen te worden. Dat is eigen aan de GKv, en daar ontkom je niet aan.
Gebleken is dat die regelingen soms een bepaald type dienst onmogelijk maakte, en daarom is door de synode de 'bijzondere/speciale eredienst' in het leven geroepen, waarbij afwijken op de regelingen mogelijk is op verantwoordelijkheid van de kerkenraad. De kerkenraad organiseert de dienst dus nog steeds, maar verder is er variatie mogelijk in waar, hoe, liturgie en liederen. De kerkenraad die de dienst organiseert mag van iedereen verwachten dat ze met evenveel enthausiasme naar een speciale dienst gaan als naar een gewone dienst. Als een gemeentelid moeite heeft met het opbrengen van de gelijke dosis enthausiasme voor 1 van beide diensten, dan is er iets fout met zijn christen zijn, vind ik. Als een gemeentelid iets onchristelijks bespeurt in 1 van beide diensten, dan ligt 'de kerkelijke weg' van bezwaar aantekenen klaar.
NB: er ligt maar weinig vast in regelingen (zie oa KO, bijv. artikel 65 en 67). Zaken als: wel of geen preekstoel, welk soort instrument ter begeleiding van zang, hoeveel psalmen/liederen er achter elkaar gezongen mogen worden, wat en hoe er gespeeld wordt tijdens de collecte of het gebruik van visuele hulpmiddelen liggen niet vast. Het staat een kerkenraad vrij om daarin te varieren. Er is dus al aardig wat variatie mogelijk in een normale eredienst!
Edit:
'Gemeente-zijn' is natuurlijk meer dan alleen de kerkdiensten. Gemeente-zijn is vooral betrokkenheid. Gezamenlijke bijeenkomsten bezoeken buiten de kerkdiensten om is niet meer dan normaal, lijkt mij. Voorbeelden: bijbelkringen, huiskringen, uitjes, sing-inns, ziekenbezoek, gemeentevergaderingen. 't Is soms erg lastig/ niet vanzelfsprekend om betrokken te zijn. Ieder heeft zijn voorkeur in wat hij wel en niet bezoekt.
Wat dan een eredienst 'speciaal' maakt is weer dat kerkrechtelijke: elke GKv kenmerkt zich door het organiseren van 2 kerkdiensten, omdat dat nu eenmaal in de KO besloten ligt. De rest ligt niet vast. Of je die diensten bezoekt is dan ook iets waarop je door een ouderling aangesproken kunt worden.