Halverwege een post in het Herziene Statenvertaling topic dreigde ik ernstig offtopic te gaan, vandaar deze nieuwe discussie.
quote:
Staan verwijsteksten
tussen de "gewone" tekst?
Dat lijkt mij eerlijk gezegd juist knap irritant

Bv een tekst "blablabla (zie ook Jesaja 4) blabla" zo kom je toch nooit in het verhaal?
Ik vind het persoonlijk al irritant als de versnummers in de tekst staan, omdat ik die "meelees". Dan gaat het in mijn hoofd als volgt:
In den beginne schiep God de hemel en de aarde twee de aarde was woest en ledig...
Uitermate storend. Ik vind het ook gruwelijk irritant als verwijzingen in artikelen middenin een zin staan, of, nog erger, met de namen van de auteurs erbij.
Wat vinden jullie ervan? Hoe zou de lay-out van de Bijbel moeten zijn zodat het het prettigste leest? Ik heb het liefste een tekst gewoon tekst, versnummering aan de zijkanten, verwijzingen onderaan ieder hoofdstuk of desnoods ook aan de zijkanten als daar genoeg ruimte voor is en eventuele kanttekeningen zodanig dat ze niet tussen het verhaal door komen want dan raak ik in de war.
Dus kanttekeningen graag gescheiden van de tekst door bijvoorbeeld een streep en in een ander lettertype.
Ben benieuwd