Auteur Topic: Staatssecretaris Nijs (OCW) opgestapt  (gelezen 2743 keer)

emmy

• Bekijk profiel
Staatssecretaris Nijs (OCW) opgestapt
« Gepost op: juni 09, 2004, 02:19:26 pm »
quote:
Staatssecretaris Nijs mogelijk afgetreden

Uitgegeven: 9 juni 2004 14:04

AMSTERDAM - Staatssecretaris Nijs van Onderwijs is mogelijk afgetreden. Dat melden verschillende bronnen rond het Binnenhof.

(meer volgt)

(nu.nl)

Is maar goed ook, ministerie verliest met de dag vertrouwen..
Onderzoek alles..

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2004, 02:31:25 pm »
nosnieuws.nl
Staatssecretaris
Nijs treedt af

VVD-staatssecretaris Nijs van Onderwijs heeft haar ontslag ingediend. Een VVD-woordvoerder heeft het ontslag bevestigd. Ze zou dat hebben gedaan naar aanleiding van het spoeddebat gisteravond over haar uitspraken in weekblad Nieuwe Revu.
De staatssecretaris kwam gisteren in opspraak nadat bekend werd dat ze in een vandaag pas verschenen interview in Nieuwe Revu kritiek leverde op minister Van der Hoeven. Daarin had Nijs gezegd dat de minister haar niet vertrouwt en informatie voor haar achterhoudt.
In het spoeddebat gisteravond zei Nijs haar opmerkingen te betreuren. De staatssecretaris kreeg van alle fracties harde kritiek op haar uitlatingen. Ze noemden haar optreden onverstandig, maar stuurden niet aan op haar vertrek. Premier Balkenende en de VVD-top zeiden na het debat dat Nijs verder kon functioneren.
Minister Van der Hoeven zei volkomen verrast te zijn door het vertrek van Nijs. Ze sprak van "een donderslag bij heldere hemel" en noemde het "jammer".  Gisteren zei de minister nog dat ze erop vertrouwde dat ze nog verder konden samenwerken op Onderwijs. "Ik heb het debat gisteren gevoerd met de insteek samen verder te gaan", aldus Van der Hoeven

NOS TELETEKST
  111     Teletekst wo 09 jun          
    Staatssecretaris Nijs treedt af    

DEN HAAG Staatssecretaris Annette Nijs
 (VVD) van Onderwijs treedt af.Nijs zegt
 na de opschudding in de Kamer over haar
 interview in Nieuwe Revu geen ruimte  
 meer te zien om haar beleid uit te    
 voeren.                                

De Kamer viel gisteren over Nijs heen  
 naar aanleiding van haar uitspraken    
 over de slechte relatie met minister  
 Van der Hoeven.                        

Het aftreden komt niettemin als een    
 verrassing.Minister Van der Hoeven    
 sprak gisteren haar vertrouwen in Nijs
 uit en zei een basis voor verdere      
 samenwerking te zien.De Kamer diende  
 toen ook geen motie van afkeuring in.  
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2004, 03:03:11 pm door arend »
...

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2004, 02:39:37 pm »
Wat moeten we daar nu van denken?
Toen ik over het interview hoorde, dacht ik eerst: minister Van der Hoeven zal dan wel niet deugen. Later werd me duidelijk dat het Nijs was die in dit geval onjuist opereerde en dus terecht in de problemen kwam.
Wat gaat dit voor het hoger onderwijs betekenen? (daar werk ik toevallig)
Nijs had uitgesproken plannen, waarvan niet helemaal duidelijk was of ze voor iedereen in het belang van het hoger onderwijs zouden zijn. M.n. de eenzijdige focus op topprestaties roept vragen op. Als het beleid zo liberaal blijft, maakt het weinig uit als er een nieuwe VVD-staatssecretaris komt. Alleen zal die inwerktijd e.d. nodig hebben, wat de heldere uitvoering van voorgenomen beleid niet ten goede komt.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2004, 02:42:06 pm »
Hmm ik heb net een Intomart opinie onderzoek ingevuld over deze kwestie... als mosterd na de maaltijd dus.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2004, 04:26:47 pm »
Waar is de Nijs.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2004, 05:00:02 pm »
Laat die dames toch aan het werk gaan! Bah! vraagt mevrouw Halsema ook nog een debat aan.  Hebben ze daar dan werkelijk níks beters te doen!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2004, 05:04:54 pm »
Dat is snel gegaan.
Live vanuit de luie stoel

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2004, 05:14:35 pm »

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2004, 07:17:16 pm »
Wil mevrouw Halsema punten scoren!?

Ik heb een hekel aan dat mens.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2004, 07:23:51 pm »
quote:
Promtus schreef op 09 juni 2004 om 17:00:
Laat die dames toch aan het werk gaan! Bah! vraagt mevrouw Halsema ook nog een debat aan.  Hebben ze daar dan werkelijk níks beters te doen!

Lijkt me nogal wiedus dat ze dat aanvraagt. Zolang er geen andere officiële berichten zijn zal ze dat wel zo moeten doen. Ik vraag me verder wel af met wie ze dan een spoeddebat wil aangezien mevrouw De Nijs al weg is.
quote:
Scholasticus schreef op 09 juni 2004 om 14:39:
Wat moeten we daar nu van denken?
Toen ik over het interview hoorde, dacht ik eerst: minister Van der Hoeven zal dan wel niet deugen. Later werd me duidelijk dat het Nijs was die in dit geval onjuist opereerde en dus terecht in de problemen kwam.
Wat gaat dit voor het hoger onderwijs betekenen? (daar werk ik toevallig)
Nijs had uitgesproken plannen, waarvan niet helemaal duidelijk was of ze voor iedereen in het belang van het hoger onderwijs zouden zijn. M.n. de eenzijdige focus op topprestaties roept vragen op. Als het beleid zo liberaal blijft, maakt het weinig uit als er een nieuwe VVD-staatssecretaris komt. Alleen zal die inwerktijd e.d. nodig hebben, wat de heldere uitvoering van voorgenomen beleid niet ten goede komt.

In grote lijnen ben ik het hier wel mee eens. Vooral dat punt van inwerktijd vind ik erg jammer, maar dat is nu eenmaal inherent aan de huidige vorm van besturen met een keer in de zoveel jaar verkiezingen en veranderingen in de politieke structuren als Staten-Generaal en regering. Zolang dat op de huidige manier blijft doorgaan zul je nooit een consequent beleid krijgen dat ook daadwerkelijk op een goede manier rekening houdt met de toekomst. Beslissingen zullen nu voor een groot deel slechts goed zijn voor de korte en middellange termijn terwijl de verdere toekomst te onberekenbaar is omdat er dan alweer een nieuwe regering kan zijn.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2004, 07:38:12 pm »
Inwerktijd? Dat hebben die mensen helemaal niet nodig. Ze komen gewoon koud zo'n ministerie binnen zonder overdracht. De ambtenaren doen daar het werk, de staatsecretaris geeft een beetje sturing. Het OCW functioneerd zonder staatsecretaris net zo slecht als met staatssecretaris en het beleid word toch niet aangepast.
Wat ik erger vind is dat er weer voor 25.000 euro verspijkerd moet gaan worden aan het ministerie.
Liefde is vreemd

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2004, 07:40:49 pm »
quote:
Picardijn schreef op 09 juni 2004 om 19:38:
Inwerktijd? Dat hebben die mensen helemaal niet nodig. Ze komen gewoon koud zo'n ministerie binnen zonder overdracht. De ambtenaren doen daar het werk, de staatsecretaris geeft een beetje sturing. Het OCW functioneerd zonder staatsecretaris net zo slecht als met staatssecretaris en het beleid word toch niet aangepast.

Dat impliceert dat staatssecretarissen en ministers niet nodig zijn en dat is IMHO klinklare onzin. Ik ontken niet dat een ministerie of departement niet prima doorloopt zonder leidinggevende, maar dat zal toch echt maar voor een korte termijn zijn. Op den duur is leiding echt wel nodig. Vergelijk het met een bedrijf. Je kunt de CEO en de rest van de directie wegsturen, en dat zal ook best goed gaan voor een tijdje. Maar op den duur is het bedrijf hier toch echt niet bij gebaat.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2004, 08:40:41 pm »
Inderdaad je kunt stellen dat je de mensen gewoon weg kunst sturen, daarom zijn ze ook eindverantwoordelijke. De kop van jut op een departement.
Liefde is vreemd

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2004, 09:10:37 pm »
quote:
Picardijn schreef op 09 juni 2004 om 20:40:
Inderdaad je kunt stellen dat je de mensen gewoon weg kunst sturen, daarom zijn ze ook eindverantwoordelijke. De kop van jut op een departement.

Maar denk je dan ook dat het beleid (en dus impliciet Nederland) ermee geholpen is als je de topmensen, de eindverantwoordelijken wegstuurt of als die zelf opstappen? Ik denk van niet nee. En dan kan het nog zo vaak zo zijn dat die mensen misschien verkeerde opmerkingen hebben gemaakt, dat vind ik nog geen reden om zo iemand dan maar weg te sturen. Alsof iemand daardoor in een keer volledig 'onbruikbaar' is geworden.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2004, 09:12:58 pm »
Ik denk toch dat het mijn schuld is.. het bericht kwam nog geen minuut dadat ik in  het opinie onderzoek had aangevinkt dat ze beter de eer aan haarzelf kon houden.....

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 09, 2004, 10:46:47 pm »
DEN HAAG (ANP) – De koningin heeft
staatssecretaris Nijs van Onderwijs
doensdag „op de meest eervolle wijze"
ontslag verleend. Dat staat in een
Koninklijk Besluit dat premier
Balkenende naar de Tweede Kamer heeft
gestuurd. Nijs had eerder op de dag zelf om
het ontslag gevraagd.

.
Nijs kwam dinsdag in grote problemen
nadat ze in een interview minister Van der
Hoeven van Onderwijs had beschuldigd van
het spelen van politieke spelletjes en
een gebrek aan vertrouwen in haar
staatssecretaris. Nijs
kreeg dinsdagavond in een
Tweede-Kamerdebat over de kwestie zware
kritiek te verduren, maar de Kamer eiste
niet haar aftreden. Premier Balkenende
en de VVD-top zeiden dinsdag dat Nijs
verder kon functioneren.

.
Hetzelfde zei Van der Hoeven (CDA) in het
debat. Zij verklaarde zich
woensdagmiddag volkomen verrast door
het besluit van Nijs. Ze sprak van „een
donderslag bij heldere hemel” en noemde
het „jammer”. Volgens Van der Hoeven
waren zij en Nijs het inhoudelijk op veel
punten eens.

.
VVD-fractieleider Van Aartsen wilde
woensdagmiddag nog niet reageren op het
besluit van Nijs om af te treden. Hij wacht
eerst een officiële mededeling van
premier Balkenende af.

.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 09, 2004, 11:57:07 pm »
Liggen wij hier eigenlijk wakker van ?  Mij persoonlijk intereseert het  geen biet.

Na dizze weer een frisse.  

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 10, 2004, 12:58:48 am »
Ongeloofelijk. Je zeg eerst in een interview, Ja die minister van onderwijs is een ********. En dat zeg je, oh maar zo had ik het niet bedoeld.
Ik ben blij dat ze weg is!!

Bericht aangepast ivm ongepast taalgebruik.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2004, 10:05:51 am door Marloes »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 10, 2004, 01:04:12 am »
quote:
Harm schreef op 09 juni 2004 om 21:10:

[...]

Maar denk je dan ook dat het beleid (en dus impliciet Nederland) ermee geholpen is als je de topmensen, de eindverantwoordelijken wegstuurt of als die zelf opstappen? Ik denk van niet nee. En dan kan het nog zo vaak zo zijn dat die mensen misschien verkeerde opmerkingen hebben gemaakt, dat vind ik nog geen reden om zo iemand dan maar weg te sturen. Alsof iemand daardoor in een keer volledig 'onbruikbaar' is geworden.

Nederland zou denk ik beter af zijn zonder ministerie van OCW. Daarnaast zouden we met heel wat minder ministers en staatsecretarisen af kunnen.
Liefde is vreemd

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2004, 01:07:26 am »
quote:
bart1984 schreef op 10 juni 2004 om 00:58:
Ongeloofelijk. Je zeg eerst in een interview, Ja die minister van onderwijs is een ********. En dat zeg je, oh maar zo had ik het niet bedoeld.
Ik ben blij dat ze weg is!!

Het is een beetje kort door de bocht om op basis van wat de krant zegt iemand een ***** te vinden, maar mijn indruk van Nijs was ook niet echt positief. Een wandelende big, met dat roze mantelpakje.  

Bericht van Bart1984 aangepast ivm ongepast taalgebruik.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2004, 10:08:21 am door Marloes »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 10, 2004, 01:09:46 am »
Net of alle roze mantelpakjes lijden tot big zijn. Als dat zo is dan vind ik dat alle dragers van bruine mantelpakjes zwijnen zijn.
Liefde is vreemd

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 10, 2004, 01:12:16 am »
Ze herhaalde uiteindelijk zelf de beslissing te hebben genomen op te stappen. Het had haar opgelucht. Ze gaat uitslapen en haar Chinees bijspijkeren.

Ja, ik moet ook nodig eens m'n Chinees bijspijkeren. En m'n Russisch kan ook wel een opfrisbeurt gebruiken.  

Overigens vind ik Nijs een big die me aan een zuurstok doet denken in haar roze mantelpakje. Met bruine mantelpakjes is niks mis. Met grijze ook niet.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2004, 01:13:53 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 10, 2004, 01:27:15 am »
Het chinees van Nijs kan best goed van pas komen als ze moet emigreren, volgens mij heeft ze het intervieuw in Nieuwe Revu ook in het chinees gegeven..

Zuurstoken zijn anders niet verkeerd maar wel uit de tijd, toch vind ik het een belediging van onschuldige biggetjes.
Liefde is vreemd

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 10, 2004, 09:50:47 am »
quote:
Pleun schreef op 10 juni 2004 om 01:07:
[...]

Het is een beetje kort door de bocht om op basis van wat de krant zegt iemand een trut te vinden, maar mijn indruk van Nijs was ook niet echt positief. Een wandelende big, met dat roze mantelpakje.  

Dat had ik ook toen ik haar zag in dat pak. Vreselijk, het deed gewoon zeer aan mijn ogen.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 10, 2004, 10:05:05 am »
Discussieren mag, beledigen niet. Ook mw Nijs beledigen is niet toegestaan.
[Prediker 7:29]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 10, 2004, 01:38:01 pm »
Biggen beledigen mag dus weer wel, ik ben tegen het stigmatiseren van biggen.
Liefde is vreemd

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 10, 2004, 07:48:23 pm »
Zullen we de biggen maar laten voor wat ze zijn en het gesprek voortzetten met inhoudelijke posts?
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 11, 2004, 11:50:28 am »
We laten de biggen nu voor wat ze zijn en zetten het gesprek voort met inhoudelijke posts.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2004, 12:09:16 pm door Superdeboer »
Liefde is vreemd