Auteur Topic: Waarom was vroeger alles slecht?  (gelezen 1258 keer)

Sarah

• Bekijk profiel
Waarom was vroeger alles slecht?
« Gepost op: mei 25, 2004, 07:01:32 pm »
De laatste tijd hoor ik zo vaak dat vroeger zaken slecht gingen. Dit gebeurt in het onderwijs veel, maar ik heb het ook over kerken. Het moet constant anders, en dan komen ze weer met iets nieuws, en weer en weer.

Dit gebeurt ook in het onderwijs veel tegenwoordig omdat blijkt dat het éne onderwijssysteem te duur was, en ze gauw een oplossing moesten bedenken, allemaal leuk en aardig, maar scholen worden nu verplicht om samen te werken.

Zo gaat dit ook bij kerken.

Is dit opstandigheid?

Ik zeg niet dat vroeger alles beter was trouwens.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 07:02:31 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2004, 09:29:47 pm »
Ik denk niet dat veranderingen altijd worden voorgesteld of doorgevoerd omdat iets beter zou moeten. Er wordt steeds gezocht naar andere wegen/methoden, die naar het idee van een zekere groep mensen meer aansluit bij de wensen van de tijd en de mensen.

Iedere tijd heeft verder zijn goede en slechte dingen. Ook in dei zin heeft Prediker gelijk als hij zegt dat er niets nieuws onder de zon is. Maar we moeten oppassen dat we niet vast blijven zitten in goed en fout denken, want dat doet ons afdwalen van de centrale boodschap, zoals Prediker deze ook verwoordt: God te vrezen!

Hem willen dienen daar moeten we op uit zijn. Ook als we dingen willen veranderen.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2004, 09:53:02 pm »
Ik denk omdat het antwoord op de vraag: "Kan het beter in Nederland?" nog nóóit 'nee' is geweest.

En de mensen zijn nu mondig genoeg (en organisatie-gek genoeg) om dat allemaal in daden om te zetten.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2004, 09:54:49 pm »
Als ze daar nou eens mee zouden stoppen...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2004, 09:56:24 pm »
quote:
Sarah schreef op 25 mei 2004 om 19:01:
De laatste tijd hoor ik zo vaak dat vroeger zaken slecht gingen.

Kan je daar een voorbeeld van geven? ik hoor namelijk wel dat iets beter kan, maar er wordt volgens mij zelden gezegd dat het vroeger slecht ging.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2004, 10:08:06 pm »
Nou ja ik hoor bv altijd over de katholieke kerk, het zijn heidenen, geen christenen. Maar die kerk is er wel 1600 jaar lang geweest. En het is misschien behoorlijk fout gegaan, en ik geloof echt dat God ingreep. Maar is het daarom nu ineens tien keer beter?

En nou las ik over het onderwijs weer het éen en ander, vernieuwingsonderwijs, ook wel reformpedagogiek genoemd, allemaal ontstaan doordat ze het niet eens waren met de manier van lesgeven. Terwijl die niet overal altijd hetzelfde was. Maar zo zien hun het wel, en in mijn ogen is het gewoon het rechtvaardigen van hun daden. En hun onderwijs is wél goed, dat is wél kindgericht, etc.

Of gemeentes en kerken die zich overal vanaf scheiden, en op eigen houtje doorgaan, van niemand iets aantrekkend, en bij deze voorbeelden heb ik het idee dat als je je niet bijvoegt je geen vooruitgang wilt.  

En wat moet je dan doen? Of is het allemaal niet zo zwart-wit en in de praktijk wel handelbaar met Gods hulp.

(met het laatste doel ik niet op gkv ofzo hoor, ik zat eigenlijk alleen maar met het onderwijs in mn hoofd)
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 10:10:02 pm door Sarah »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2004, 10:45:15 pm »
Dat is de loop der dingen. Onderworpen aan de zinloosheid. Alles is in beweging, maar we komen geen stap verder.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 29, 2004, 12:29:52 am »
quote:
Sarah schreef op 25 mei 2004 om 19:01:
De laatste tijd hoor ik zo vaak dat vroeger zaken slecht gingen. Dit gebeurt in het onderwijs veel, maar ik heb het ook over kerken. Het moet constant anders, en dan komen ze weer met iets nieuws, en weer en weer.

Dit gebeurt ook in het onderwijs veel tegenwoordig omdat blijkt dat het éne onderwijssysteem te duur was, en ze gauw een oplossing moesten bedenken, allemaal leuk en aardig, maar scholen worden nu verplicht om samen te werken.

Zo gaat dit ook bij kerken.

Is dit opstandigheid?

Ik zeg niet dat vroeger alles beter was trouwens.

Ik heb verder nog niets gelezen,
maar ik hoor alleen maar:
VROEGER WAS ALLES BETER.
Kerken zaten vol.
normen e.d lagen hoger.
Je luisterde naar een meerdere,juf,dominee,ouderling,politieagent enz...
Nu is de jeugd mondiger.
Ze onderzoeken zelf.
Een goede zaak volgens mij. Dan worden heel bewust keuzes gemaakt,ook in het leven met de HEER.
Het geloof moet geen traditie zijn, maar een persoonlijke keuze.
Alleen door JEZUS

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2004, 09:27:17 pm »
quote:
Sarah schreef op 25 mei 2004 om 22:08:
Nou ja ik hoor bv altijd over de katholieke kerk, het zijn heidenen, geen christenen. Maar die kerk is er wel 1600 jaar lang geweest. En het is misschien behoorlijk fout gegaan, en ik geloof echt dat God ingreep. Maar is het daarom nu ineens tien keer beter?

Dat hoor ik wel meer, dat katholieken heidenen zijn. Kun je me uitleggen waarom??????
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 13, 2004, 10:35:16 pm »
Katholieken zijn mensen die verenigd zijn. Wat is er verkeerd aan verenigingen? Wat heeft dat met vroeger te maken?

Vroeger was alles net zo slecht als nu. Sommige dingen waren beter vroeger net zoals nu ook dingen beter zijn. We weten tegenwoordig veel meer, alleen weten we niet zoveel meer als vroeger.
Veel dingen van gisteren waren slecht terwijl die eergisteren goed waren, dus doen we de dingen weer net zoals eergisteren. Maar dan zijn er weer mensen die het net zo willen doen als gisteren, maar daar komen ze morgen weer achter.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.