Nou ja ik hoor bv altijd over de katholieke kerk, het zijn heidenen, geen christenen. Maar die kerk is er wel 1600 jaar lang geweest. En het is misschien behoorlijk fout gegaan, en ik geloof echt dat God ingreep. Maar is het daarom nu ineens tien keer beter?
En nou las ik over het onderwijs weer het éen en ander, vernieuwingsonderwijs, ook wel reformpedagogiek genoemd, allemaal ontstaan doordat ze het niet eens waren met de manier van lesgeven. Terwijl die niet overal altijd hetzelfde was. Maar zo zien hun het wel, en in mijn ogen is het gewoon het rechtvaardigen van hun daden. En hun onderwijs is wél goed, dat is wél kindgericht, etc.
Of gemeentes en kerken die zich overal vanaf scheiden, en op eigen houtje doorgaan, van niemand iets aantrekkend, en bij deze voorbeelden heb ik het idee dat als je je niet bijvoegt je geen vooruitgang wilt.
En wat moet je dan doen? Of is het allemaal niet zo zwart-wit en in de praktijk wel handelbaar met Gods hulp.
(met het laatste doel ik niet op gkv ofzo hoor, ik zat eigenlijk alleen maar met het onderwijs in mn hoofd)