quote:
Superdeboer schreef op 12 juni 2004 om 14:21:[...]
Zonder de discussie Bush/Kerry teveel richting de Irak-oorlog te brengen, wil ik hier toch wel even op ingaan? Is Bush niet juist een groot leider doordat hij het Iraakse volk van de tyrannie van Saddam ontdaan heeft? Afgezien van alle perikelen met betrekking tot internationaal recht, afgezien van de legitimatie van die oorlog, afgezien van de niet gevonden massavernietigingswapens... mag het volk van Irak toch blij zijn dat het nu de kans krijgt om een democratische samenleving op te gaan bouwen?
Dat is toch mede verdienste van Bush? Het is toch ook niet fair om hem die eer te misgunnen in dat opzicht lijkt me? Bovendien vind ik het vrij aanmatigend om voor een ander uit te maken of hij zich door de Heer laat leiden in zijn dagelijks werk. Wellicht heeft Bush daadwerkelijk dat gevoel. Karel de Grote heeft als 'defensor ecclesiae', zoals hij zichzelf noemde, ook niet altijd even vriendelijk tegen iedereen gedaan. Maar als je nu gelooft dat dat wat je doet je diepste bestemming is, wat zou een ander daaraan af doen dan?
Het zijn maar wat overwegingen. Wat mij betreft krijgt Bush gewoon een tweede termijn. Ik heb het idee dat Kerry vooral kan bogen op zijn Vietnamverleden. Verder maakt hij wel heel listig gebruik van het feit dat hij na terugkomst uit die oorlog zich tegen de oorlog keerde. Dat maakt hem de ene keer oorlogsheld en patriot en de volgende keer vredesactivist, iets wat hij weer goed kan gebruiken als hij de politiek van Bush aanvalt. Mijn beeld van Kerry is dan ook dat het een draaikont en een wispelturig mannetje is.
Zoals ik al zei, Kerry ken ik niet echt, dus daar kan ik niet over oordelen.
Maar ik vind dat Bush, als hij zo graag mensen wil bevrijden wel even elders had kunnen kijken naar dictators die hun eigen of andere volkeren uitmoorden.
Bovendien zal dit geen oplossing blijken omdat de "vooruitgang" niet van binnenuit komt.
Het wordt de mensen opgelegd en er zullen weer nieuwe dictators opstaan. Als het volk meer geschoold wordt dan komen de veranderingen van binnen uit.
Zo is het bij ons ook gegaan. De arbeiders naar school. Niet langer slaven en de arbeiderspartijen en hun leiders stonden op en de dikke textielheren en steenkoolmijneigenaren konden hun mensen beter gaan behandelen of ze hadden geen personeel.
Vergeet bovendien niet dat er GEEN instemming was van de VN en de NATO.
Dus de meeste landen waren TEGEN en de heer Bush trekt zich daar niets van aan.
Hoezo democratie op deze wereld? Zelfs de VN hun stemmen hebben geen nut op deze manier.
Bij andere dictators of dictoriale bewinden- al dan niet door guerilla's geleidt denk ik zo snel even aan Belgisch Kongo, Uganda, Liberia, Ivoorkust, Israel en de bezette gebieden.
'Maar voor Amerik is daar geen economisch belang te halen.
Bovendien gaat het om het Christenlijke standpunt van vergeving zoals Jezus ons geleerd heeft. Dus als ik de andere tirannen die hun volken uitmoorden of uit laten moorden even buiten beschouwing laat en het probleem sec aan de kaak stel dan is er een terroristische daad gepleegd op 11 november, door extremistische moslims, die nooit gepleegd zou zijn als het westen de handel en alle andere belangen beter en eerlijker verdeeld had vooraf, maar daar kunnen we nu beter niet op ingaan.
Maar deze beperkte groep moslims arrangeert een aanslag. Als christen kun je dan twee dingen doen. Terug slaan of je andere wang toekeren.
Je andere wang toekeren betekent absoluut niet dat je je volk in onveiligheid moet laten leven. Extra beveiliging is prima. Maar om dan een hele bevolkingsgroep de oorlog te verklaren en dan - om een excuus te hebben - verzinsels de wereld in te helpen...
Bovendien komt na het punt van de andere wang toekeren de vergeving. E N het vertrouwen hebben in God dat als je doet wat Hij van je verlangt, vergeven en zorgen voor je minder bedeelde naaste, dat dan alles goed komt.
Zegt Jezus niet: Wat gij voor de minste der mijnen heeft gedaan heeft ge voor Mij gedaan?
Dus dat betekent liefde geven en delen. NIet oorlogje voeren met 1000 excuses.
Een heel goed excuus voor de toch al stagnerende economie.
Ook dat kwam niet goed uit, dus 11 september krijgt de schuld. Maar de beurzen waren al een jaar aan het dalen.
Ook het vertrouwen in God ontbreekt op alle fronten, men wil de touwtjes zelf in handen hebben.
Als wij geven kunnen wij erop vertrouwen dat Hij ons het 1000 voudige terug zal geven.
Nou ik denk dat dat ook geldt voor de nare dingen die wij verspreiden!
Op micro-niveau wordt er gediscussieerd over of het wel of niet Christelijk is om euthanasie of abortus toe te passen.
Maar het macro effect van oorlogen wordt gewoon over het hoofd gezien. Of in iedergeval klakkeloos geaccepteerd omdat het de ver van onze bed show is.
Maar onze buurvrouw die een abortus pleegt is een moordenaar?