quote:
Marjan Kroone schreef op 14 juni 2004 om 12:17:
Gelukkig dienen de kerken wel dezelfde God
Peter antwoordde:
Ja, en dus? Is dat een reden om je te onttrekken aan het gemeenteleven? Ik ben het met Zwever eens, dat het niet goed mogelijk is om je in 2 kerken tegelijk ten volle in te zetten voor je broeders en zusters.
God plaatst je in een kerk met een bedoeling. Je hebt daar een bepaalde taak. Elkaar tot een hand en voet te zijn. En de hand kan niet tot de voet zeggen: ik heb jou niet nodig.
Als die kerk echt gaat dwalen, moet je wegwezen, maar da's een heel ander verhaal.
Dus is het maar de vraag: kies je Gods opdracht als uitgangspunt of je eigen behoeften en wensen. Ga je van dat laatste uit, dan zal dat vrijwel altijd leiden tot een dwaaltocht langs verschillende kerken. Want nergens is het 'ideaal', en bij de buren is het gras altijd groener.
Juist Peter, je mag je taken voor je naasten - al dan niet in de eigen gemeente! - niet ontlopen.
Echter, je ziet een belangrijk aspect over het hoofd:
Soms roept God mensen weg bij een bepaalde kerk omdat ze een andere taak gaan krijgen.
Ik ben écht geroepen en wel naar Benin.
(
www.aktiebenin.nl zie onder onstaansgeschiedenis - gedachten en bezinning - )
Doordat ik daar moest werken in een totaal andere cultuur met àlle gezindten, inclusief Moslims, heeft God achteraf gezien - ook in NL - reeds mensen op mijn pad gebracht die mij op weg konden helpen om al die verschillende richtingen te leren begrijpen zodat ik mijn werk goed kan doen.
Prettig neven effect is dat ik soms een heel, heel klein beetje mag helpen de mensen van die verschillende richtingen te leren relativeren en elkaars standpunten meer te respecteren en waarderen.
Dus als je je geroepen voelt om bij de buren te kijken dan moet je dat vooral doen.
Niet omdat je je plichten binnen de gemeente wilt ontlopen.
Maar omdat God je misschien wel plichten gaat geven in een andere gemeente of op nog andere locaties.
Luister naar je hart, want God spreekt via je hart en ook al snap je er niets van, als je voor Hem openstaat wordt het je op een dag duidelijk.
Mijn leerproces voordat ik geroepen werd om naar Benin te gaan, heeft zeker 15 jaar geduurd. Toen het duidelijk werd wat mijn taak was snapte ik pas waarom ik al jaren geleden bepaalde dingen had meegemaakt en waarom ik bepaalde vrienden had leren kennen. Het is voorbestemd geweest en ik wilde niet, maar Hij heeft mij kunnen overtuigen door alle tekenen die hij gaf.