Auteur Topic: Het orgel in de kerk.  (gelezen 5185 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Gepost op: juni 14, 2004, 01:08:06 pm »
Kan iemand mij vertellen wanneer het orgel in de kerk ingevoerd is en hoe het door de selectie heen kwam als enige toegestane instrument ?
Want volgens mij spreekt Psalm 150 onberijmd, niet over een orgel, waar werd het dan vandaan gehaald ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #1 Gepost op: juni 14, 2004, 01:09:22 pm »
Om gelijk even een misverstandje uit de weg te ruimen: Het orgel is niet het enige toegestane instrument in de kerk (tenminste niet in de GKV's die ik ken).

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #2 Gepost op: juni 14, 2004, 01:12:57 pm »

quote:

Mientje schreef op 14 juni 2004 om 13:08:
Kan iemand mij vertellen wanneer het orgel in de kerk ingevoerd is en hoe het door de selectie heen kwam als enige toegestane instrument ?
Want volgens mij spreekt Psalm 150 onberijmd, niet over een orgel, waar werd het dan vandaan gehaald ?
Het orgel is als instrument ingevoerd, dit omdat door een enkelvoudige bediening meerdere instrumentgeluiden tegelijk kunnen worden voortgebracht. Dit straalt een zekere rust uit in het spel, daarom is het in kerken geintroduceerd als begeleidingsinstrument. In veel calvinistische kerken is het orgel ook een bron voor versieringen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #3 Gepost op: juni 14, 2004, 01:21:39 pm »
off-topic berichten verwijderd.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 01:22:10 pm door Mezzamorpheus »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #4 Gepost op: juni 14, 2004, 02:01:21 pm »
een korte zoektocht op het internet leert dat het orgel al geruime tijd een plaatsje in de kerken heeft. Al voor de reformatie werd het orgel ik katholieke erediensten gebruikt. Volgelingen van o.a. Calvijn zouden in eerste instantie huiverig zijn voor het gebruik van dit 'losbandige' instument. Het is dan ook decennialang gewoonte geweest om het kerkorgel uitsluitend voor en na de kerkelijke eredienst te gebruiken. In de tijd dat de NH kerk nog een staatskerk was, waren de bespelers en de trappers van het orgel in dienst van de Nederlandse staat.
Ik heb uitgebreid gezocht, maar volgens mij is er geen enkele kerk die het orgel als het “enige ware muziekinstrument” betitelt. In de GKv wordt in elk geval al decennialang in bijzondere diensten gebruik gemaakt van extra begeleding (ter ondersteuning van het orgel) met bv trompetten, hoornen en (dwars)fluiten. Het orgel is gewoon het meest praktische instrument voor gemeentezang. Andere instrumenten moeten elektrisch versterkt worden, en voor sommige muziekliefhebbers is dat nu eenmaal een gruwel.
Steeds meer GKV’s maken gebruik van andere instrumenten dan het orgel. Ook de Kerkorde, die de praktische gang van zaken in de kerken regelt, rept op geen enkele wijze over de instrumentatie:

quote:

GKV:
Artikel 67 - Psalmen en gezangen
   Editie(s) 1978
In de eredienst zullen de psalmen gezongen worden in een berijming die door de generale synode is aanvaard en verder de gezangen die de synode heeft goedgekeurd.

quote:

Geref. Gemeenten:
Artikel 69 - Psalmen en Gezangen.   Editie(s) 1907
In de kerken zullen alleen de 150 psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon gezongen worden; 't gezang: o God, die onze Vader zijt, wordt in de vrijheid der kerken gesteld, om 't zelve te gebruiken of na te laten. Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en waar er enige alreeds ingevoerd zijn, zal men dezelve met de gevoeglijkste middelen afstellen.

Het gaat hier dus vooral om een kwestie van traditie. In de GKV van Dalfsen (geen bijzonder vooruitstrevende gemeente) wordt bijna een jaar lang gebruikgemaakt van begeleiding dmv een piano, omdat er een ander orgel gebouwd moet worden.  In steeds meer GKV’s zie je naast het orgel ook een piano in de kerk staan. O.a. Ede, Wageningen, Rotterdam-Delfshaven (er zijn er ongetwijfeld veel meer)
De bezwaren richten zich vooral tegen het feit dat gebruik van andere instrumenten vaak hand in hand gaat met invoering van andere liederen, zoals opwekking of YFC. Daarnaast zijn veel kerkgangers natuurlijk al hun leven lang gewend aan begeleiding met een orgel. Voor velen is een kerkdienst geen echte kerkdienst meer als er geen orgel bespeeld wordt. Bovendien, een goede organist en een goed orgel geven kunnen de dienst echt tot een feestdienst maken. Wat mij betreft kan orgelspel best afgewisseld worden met andere vormen van begeleiding. Maar de definitieve afschaffing van het orgel zou ik heel erg betreuren ;(
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 02:02:09 pm door arend »
...

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2004, 02:16:19 pm »
Arend
Dit is tenminste een uitgebreid antwoord wat ik zocht, het ging mij helemaal niet om de G.K.V. maar waar dat orgel opgedoken was.

Wij hebben zoals je weet allerhande instrumenten, maar ik heb wel eens het idee dat ze denken dat God hardhorend is, het moet al luider. En dan ben ik toch echt wel wat gewend.

Maar ja, als de jongelui het op allerhande concerten ook zo voorgeschoteld krijgen, dan wordt het normaal.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #6 Gepost op: juni 14, 2004, 02:44:41 pm »
Het orgel is gewoon een vijftiende / zestiende eeuwse synthesiser: met behulp van een orgel kan slechts één persoon van achter een toetsenbord een veelheid aan klanken voortbrengen: imitaties van fluiten, trompetten, strijkinstrumenten etc. Je hebt dus in een orgel een heel orkest tot je beschikking om de zang in de kerk te begeleiden.
Alleen dan niet electronisch want dat konden ze toen nog niet, maar mechanisch en mbt lucht en pijpen.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #7 Gepost op: juni 14, 2004, 03:35:50 pm »
mezza ik hoop dat je dit niet te veel offtopic vindt
maar een voorbeeldje hoe het bij ons wel eens opgelost wordt, en voglens mij in veel gkv's
een combi van orgel+piano+ trompet (of dwarsfluit of iets anders)
http://www.gkv-assen.nl/noord/foto/belw2004/8.jpg

zeker weten wel ontopic:
Ik heb eens begrepen dat het orgel zelfs een niet christelijke/kerkelijke komaf kent, het was een volksinstrument om feesten te begeleiden, en de toenmalige melodieen (die nu nog steeds gebruikt worden in onze psalmen) waren kopieen van hoe eigenlijk alle algemene liedjes in die tijd waren
maar of dit dus een verzinsel is door de anti-kerkorgel aanhang ;) of dat dit echt zo is, daarvoor weet ik de geschiedenis helaas niet
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 03:36:02 pm door spacy »
[JESUS]Life[/JESUS]

Marnix

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #8 Gepost op: juni 14, 2004, 03:36:22 pm »

quote:

Om gelijk even een misverstandje uit de weg te ruimen: Het orgel is niet het enige toegestane instrument in de kerk (tenminste niet in de GKV's die ik ken).

Klopt, maar over het algemeen is het volgens mij wel het enige instrument dat wordt gebruikt... alleen bij een aangepaste dienst, een paas/kerstdienst of een andere bijzondere dienst wil hier nog wel eens een uitzondering op worden gemaakt.

quote:

Mientje schreef op 14 juni 2004 om 14:16:
Arend
Dit is tenminste een uitgebreid antwoord wat ik zocht, het ging mij helemaal niet om de G.K.V. maar waar dat orgel opgedoken was.

Wij hebben zoals je weet allerhande instrumenten, maar ik heb wel eens het idee dat ze denken dat God hardhorend is, het moet al luider. En dan ben ik toch echt wel wat gewend.

Maar ja, als de jongelui het op allerhande concerten ook zo voorgeschoteld krijgen, dan wordt het normaal.
Hm ik vind andere instrumenten, een band bijvoorbeeld helemaal gene probleem... wel moet de muziek begeleidend blijven... dan hoeft het echt niet zo megahard.... het is niks als je jezelf helemala niet kan horen zingen, laat staan anderen...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #9 Gepost op: juni 14, 2004, 03:43:47 pm »

quote:

arend schreef op 14 juni 2004 om 14:01:
Ik heb uitgebreid gezocht, maar volgens mij is er geen enkele kerk die het orgel als het “enige ware muziekinstrument” betitelt. In de GKv wordt in elk geval al decennialang in bijzondere diensten gebruik gemaakt van extra begeleding (ter ondersteuning van het orgel) met bv trompetten, hoornen en (dwars)fluiten. Het orgel is gewoon het meest praktische instrument voor gemeentezang. Andere instrumenten moeten elektrisch versterkt worden, en voor sommige muziekliefhebbers is dat nu eenmaal een gruwel.
Een aanvulling: vaak is het ook organisatorisch gewoon lastig om een complete 'band' te hebben; sowieso heb je meerdere mensen nodig, die ook nog intensiever met elkaar moeten repeteren. Een organist is maar in z'n eentje, da's lekker makkelijk.

quote:

In de GKV van Dalfsen (geen bijzonder vooruitstrevende gemeente) wordt bijna een jaar lang gebruikgemaakt van begeleiding dmv een piano, omdat er een ander orgel gebouwd moet worden.
Een bezwaar tegen de piano kan ook zijn, dat het instrument (onversterkt) onvoldoende draagkracht heeft (ben benieuwd hoe dat in Dalfsen gaat). Een piano vind ik vooral geschikt als een wat kleinere groep (bv. een cantorij of een groep kinderen) in de kerk iets zingt.

quote:

Bovendien, een goede organist en een goed orgel kunnen de dienst echt tot een feestdienst maken. Wat mij betreft kan orgelspel best afgewisseld worden met andere vormen van begeleiding. Maar de definitieve afschaffing van het orgel zou ik heel erg betreuren ;(
Amen.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #10 Gepost op: juni 14, 2004, 04:08:02 pm »

quote:

Peter schreef op 14 juni 2004 om 15:43:
[...]
Een bezwaar tegen de piano kan ook zijn, dat het instrument (onversterkt) onvoldoende draagkracht heeft (ben benieuwd hoe dat in Dalfsen gaat).

offtopic:matig. het klinkt erg mooi, maar idd: de piano kan de gemeente niet aan. voordeel is dat het ding boven in de kerk staat, waar normaal het orgel staat . het geluid gaat dus nog een beetje over de gemeente heen.  maar vooral met voor- en naspel, en tusse de regels door, is een piano erg mooi. Het geeft bv een psalm ook een heel andere, meer lichtvoetige klank.
overigens is zingen in Dalfsen toch al geen pretje, met piano of orgel. Daar is de akoestiek in de kerk debet aan, met een nagalmtijd als in een gewatteerd paasei (noppes nihil nada dus)
...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #11 Gepost op: juni 14, 2004, 04:08:17 pm »

quote:

spacy schreef op 14 juni 2004 om 15:35:
maar een voorbeeldje hoe het bij ons wel eens opgelost wordt, en voglens mij in veel gkv's
Ziet er goed uit :)

quote:

zeker weten wel ontopic:
Ik heb eens begrepen dat het orgel zelfs een niet christelijke/kerkelijke komaf kent, het was een volksinstrument om feesten te begeleiden, en de toenmalige melodieen (die nu nog steeds gebruikt worden in onze psalmen) waren kopieen van hoe eigenlijk alle algemene liedjes in die tijd waren
maar of dit dus een verzinsel is door de anti-kerkorgel aanhang ;) of dat dit echt zo is, daarvoor weet ik de geschiedenis helaas niet

Het orgel heeft idd heidense oorsprong. Het principe was in de klassieke oudheid al bekend. Het was zeker geen volksinstrument. Het was voornamelijk te vinden aan hoven.
Het orgel is in de middeleeuwen ook in de katholieke kerk verboden geweest. De redenering was dat de stem een hogere status had dan instrumenten. Er mocht dus alleen gezongen worden.

Het ontstaan van de psalmmelodieën staat los van de acceptatie van het orgel. Is eigenlijk off-topic dus.
De theorie dat wereldlijke melodietjes als voorbeeld genomen zijn is ooit verzonnen door ene Orentin Douen en al in 1926 weerlegd door Emmanuel Haein. Maar blijkbaar komt deze theorie bepaalde lieden zo goed uit, dat ze nog steeds overal opduikt.
Zowel de kerkelijke als wereldlijke melodieen uit die tijd zijn afkomstig uit de kerkmuziek (gebaseerd op het gregoriaans). Bovendien kun je de scheiding seculier-christelijk zoals die in onze tijd bestaat niet terugprojecteren in de zestiende-eeuwse culturele situatie. Populaire muziek zoals die in onze cultuur bestaat, bestond toen niet. Er waren nog geen massamedia.
Dit soort theorieën zijn kort-door-de-bocht en anachronistisch en worden meestal tendentieus gebruikt.

Peter

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #12 Gepost op: juni 14, 2004, 04:25:35 pm »

quote:

spacy schreef op 14 juni 2004 om 15:35:
offtopic:Alleen jammer dat het geen echte piano is  :P

Weet je wat trouwens ook erg mooi is, de hele dienst (of een deel desnoods) laten begeleiden door alleen blazers. Vier is al genoeg en geloof me, ze maken genoeg geluid om de gemeente te ondersteunen.

Peter

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #13 Gepost op: juni 14, 2004, 04:31:38 pm »

quote:

arend schreef op 14 juni 2004 om 14:01:
een goede organist en een goed orgel geven kunnen de dienst echt tot een feestdienst maken.
Klopt. Helaas wordt binnen de GKV veel te weinig aandacht besteed aan opleiding, begeleiding en selectie van organisten. Voor zover ik weet worden organisten ook meestal niet betaald.

En ook het orgel zelf is helaas vaak een sluitpost.

Ik heb meegemaakt dat een gemeente een smak geld uitgaf aan een nieuw kerkgebouw en toen er door organisten werd aangedrongen op een akoestisch orgel, begon men ineens over de derde wereld enzo.  |:(

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #14 Gepost op: juni 14, 2004, 04:45:34 pm »
herkenbaar...
onze buurgemeente xxx heeft een mooi nieuw kerkgebouw (uit 1985) Betaald door het rijk overigens, het oude moest weg vanwege de dijkverzwaring. We komen er nog wel eens, in de zomermaanden of als onze eigen kerk te klein is. Het gebouw is schitterend, maar het orgel... achterin de zaal staat een electrisch huiskamerorgel (meer is het écht niet) enboven de preekstoel zit een imitatie-orgeltje van 2x2 meter: houten 'buizen' met daar achter een grote geluidsbox.
Mijn broertje vroeg ooit aan mijn vader: "Waar zit de organist?" "Achter die pijpen", vertelde mijn vader. "Het is een heel klein mannetje, dat voor de dienst met een touwladdertje naar boven klimt, en daar speelt het op een heel klein orgeltje." "O ja, zo klinkt het ook, hè? heel klein", zei m'n broertje. Het ergste is de elektrische nagalm! gruwel. Die klinkt als een slap electronisch aftreksel van zo'n gigantisch orgel in een majestueuze kerk met een gigantische nagalmtijd. beetje jammer in een kerk met 150 zitplaatsen.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2004, 04:46:23 pm door arend »
...

LaNaussee

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #15 Gepost op: juni 14, 2004, 06:03:05 pm »
Orgel in de kerk:
Ingevoerd in de calvinistische traditie, vanwege de draagkracht van het geluid en de mogelijkheid meerdere melodielijnen met één instrument te bespelen.

Orgel in gkv:
De synode heeft hier laatst op verzoek naar gekeken, nl. of andere instrumenten dan het orgel toegestaan zijn, en is tot de conclusie gekomen dat ze daar geen uitspraak in hoeven te doen, aangezien er nooit uitspraak over gedaan is. Elk instument is dus mogelijk. Zelfs bijvoorbeeld een triangel.

Orgelspel in GKV:
Zie topic over 'orgelspelen' in MUZ. Ik zou het ook jammer vinden wanneer er helemaal geen orgel meer zou spelen, maar afgelopen zondag was ik in een gemeente en daar speelde de organist zo beroerd dat ik, wanneer ik het ritme van zijn eerste drie maten aanhield, bijna twee regels eerder klaar was met het lied, dan hij. Dan zing ik liever acappella!!!
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Pugna

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #16 Gepost op: juni 14, 2004, 06:46:19 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 14 juni 2004 om 16:08:
[...]

Ziet er goed uit :)

[...]

Het orgel heeft idd heidense oorsprong. Het principe was in de klassieke oudheid al bekend. Het was zeker geen volksinstrument. Het was voornamelijk te vinden aan hoven.
Het orgel is in de middeleeuwen ook in de katholieke kerk verboden geweest. De redenering was dat de stem een hogere status had dan instrumenten. Er mocht dus alleen gezongen worden.

Het ontstaan van de psalmmelodieën staat los van de acceptatie van het orgel. Is eigenlijk off-topic dus.
De theorie dat wereldlijke melodietjes als voorbeeld genomen zijn is ooit verzonnen door ene Orentin Douen en al in 1926 weerlegd door Emmanuel Haein. Maar blijkbaar komt deze theorie bepaalde lieden zo goed uit, dat ze nog steeds overal opduikt.
Zowel de kerkelijke als wereldlijke melodieen uit die tijd zijn afkomstig uit de kerkmuziek (gebaseerd op het gregoriaans). Bovendien kun je de scheiding seculier-christelijk zoals die in onze tijd bestaat niet terugprojecteren in de zestiende-eeuwse culturele situatie. Populaire muziek zoals die in onze cultuur bestaat, bestond toen niet. Er waren nog geen massamedia.
Dit soort theorieën zijn kort-door-de-bocht en anachronistisch en worden meestal tendentieus gebruikt.
In die redenering kan ik me wel vinden. God heeft ons gemaakt om hem te eren en geen muziek-instrumenten.  :)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #17 Gepost op: juni 14, 2004, 08:15:59 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 14 juni 2004 om 13:09:

Nou in IJmuiden is het orgel zolang ik leef echt het enige toegestane instrument tijdens de dienst. En dat is 38 jaar.
Daarom hebben we sinds kort een praisecommissie die heerlijke praise en worshipavonden organiseert zo'n 1 x per 6 weken. (zie prikbord)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #18 Gepost op: juni 14, 2004, 08:57:03 pm »

quote:

KARINA schreef op 14 juni 2004 om 20:15:
[...]

Nou in IJmuiden is het orgel zolang ik leef echt het enige toegestane instrument tijdens de dienst. En dat is 38 jaar.
Daarom hebben we sinds kort een praisecommissie die heerlijke praise en worshipavonden organiseert zo'n 1 x per 6 weken. (zie prikbord)

Ben je 38 jaar, of is de kerk daar 38 jaar?
Volgens mij zit je dan wel een beetje fout, want er staat nergens vermeld dat het orgel als enige toegestane begeleidingsinstrument gebruikt mag worden.
Het kan ook de organist zijn die gewoon niet met andere muziekinstrumenten tegelijk kan spelen. Het kan ook zijn dat de organist dit zelfs niet wil en niemand anders wil toelaten op zijn domein. Soms durft men hier niets over te zeggen omdat de betreffende organist een bijzondere status heeft en daarbij eigenwijs is.

In Maastricht word er begeleid op diverse instrumenten waaronder gitaar en fluit.
Liefde is vreemd

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #19 Gepost op: juni 14, 2004, 11:16:00 pm »
Ik ben 38 jaar en de organist heeft inderdaad een hele bijzondere status. :(

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #20 Gepost op: juni 14, 2004, 11:19:58 pm »
hmm dan heeft een grotere kerk wel weer z'n voordelen, een orgelcommissie, die de beoordelingen doet en ook alarm slaat bij slecht orgelspel, en zelfs zodoende kan verzoeken een organist zijn functie neer te leggen, vooral bij klachten uit de gemeente

maar is er echt niemand die in geval van byzondere status ook maar eerlijk durft te zeggen wat hij van het orgelspel denkt? je mag wel zelf niet kunnen spelen maar je hoort wel of de ander geschikt is om de gemeente te begeleiden,
het lijkt me dat dit soort ergenis ook afleid van de inhoud van de gezongen liederen, en het zingen dus niet echt als aanbidding kan worden ervaren
[JESUS]Life[/JESUS]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #21 Gepost op: juni 14, 2004, 11:41:15 pm »

quote:

KARINA schreef op 14 juni 2004 om 23:16:
Ik ben 38 jaar en de organist heeft inderdaad een hele bijzondere status. :(

Ik bedoelde dus ook vooral te zeggen dat nergens officieel is vastgelegd en/of voorgeschreven dat de zang per se begeleid moet worden met het orgel. Dat de praktijk vaak anders is weet ik ook wel... :)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #22 Gepost op: juni 15, 2004, 12:13:48 am »

quote:

spacy schreef op 14 juni 2004 om 23:19:
hmm dan heeft een grotere kerk wel weer z'n voordelen, een orgelcommissie, die de beoordelingen doet en ook alarm slaat bij slecht orgelspel, en zelfs zodoende kan verzoeken een organist zijn functie neer te leggen, vooral bij klachten uit de gemeente

Zelf denk ik dat het in een kleine gemeente ook gewoon goed kan gaan. Daarbij kan een kerk een organist ook steunen in zijn ontwikkeling. Het is gewoon een vak apart en soms kan een organist niet overweg met de mogelijkheden van een orgel.

quote:

maar is er echt niemand die in geval van byzondere status ook maar eerlijk durft te zeggen wat hij van het orgelspel denkt? je mag wel zelf niet kunnen spelen maar je hoort wel of de ander geschikt is om de gemeente te begeleiden,
het lijkt me dat dit soort ergenis ook afleid van de inhoud van de gezongen liederen, en het zingen dus niet echt als aanbidding kan worden ervaren
Het is waarschijnlijk wel mogelijk om iemand aan te spreken met zo'n bijzondere status, maar het zal geen gehoor vinden. Dit komt meestal voort uit het karakter en afkomst van de organist, welke in bijvoorbeeld vissersplaatsjes zich een hogere sociale status toemeten. Welke niets met het geloof van doen heeft, en ook voorkomt in anders kerkelijke gemeentes.
Liefde is vreemd

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #23 Gepost op: juni 15, 2004, 12:32:42 am »
Bij ons is de organist ook directeur van de plaatselijke muziekschool (geweest).  Mij hoor je niet klagen. Meestal is het trouwens zo dat als er andere instrumenten meespelen, je die bijna niet hoort, ze komen niet 'over' de gemeente heen... Ik denk dat daarom ook vaak voor een orgel wordt gekozen: 1 persoon kan een instrument bespelen die met een beetje goeie wil makkelijk over 100 zangers heen kan komen. Bijna alle andere instrumenten moeten versterkt worden, wil je dat bereiken. En dan moet er ook nog een goede installatie zijn die dat aankan.
Dus ik denk een orgel vooral praktisch is, maar zeker niet 'het enige ware instrument'. We hebben ook regelmatig een 'gelegenheidskoor', wat ook erg mooi is.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marnix

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #24 Gepost op: juni 15, 2004, 12:02:05 pm »
Ik vind het orgel niet zo'n geweldig instrument maar ja... komt vast omdat in de top-40 weinig orgelmuziek te vinden is :)

Ik denk zelf dat de orgel zijn langste tijd heeft gehad in de vrijgemaakte kerk... Ik ken namelijk niemand van onder de 30 die orgel speelt. Een paar spelen nog piano of keyboard.... maar tegenwoordig gaan jongeren liever voor het keyboard, gitaar en drumstel. Ik ben dus bang dat er over een jaar of 20-30 gewoon geen organisten meer te vinden zijn... en er wel naar alternatieven gezocht moet gaan worden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

HaJee

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #25 Gepost op: juni 15, 2004, 12:12:34 pm »

quote:

Marnix schreef op 15 juni 2004 om 12:02:Ik denk zelf dat de orgel zijn langste tijd heeft gehad in de vrijgemaakte kerk... Ik ken namelijk niemand van onder de 30 die orgel speelt.
Ik kan er zo 5 noemen :)
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #26 Gepost op: juni 15, 2004, 01:27:04 pm »

quote:

Marnix schreef op 15 juni 2004 om 12:02:
Ik ben dus bang dat er over een jaar of 20-30 gewoon geen organisten meer te vinden zijn...

Jij staat eerder te juichen dan je bang bent ;-)

Overigens ken ik ook nog wel wat jonge orgelspelers ja. En, wat ik misschien nog meer een gemis vindt dan muziekinstrumenten, zijn voorzangers. Heerlijk als je een paar mensen hebt die enthousiast en zuiver zingen. Dan heb je tenminste niet meer dat iedereen elkaar aan zit te kijken bij een onbekend lied.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2004, 01:28:19 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

LaNaussee

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #27 Gepost op: juni 15, 2004, 01:49:21 pm »

quote:

spacy schreef op 14 juni 2004 om 23:19:

Afgelopen zondag was ik dus in een grote gemeente, waar niemand commentaar durfde te geven en het orgelspel was dramatisch!

@roodkapje:
Inderdaad moeten dan de instrumenten versterkt worden, maar dat is niet zo heel moeilijk. Bij ons werkt het iig erg goed!

@marnix:
Ik ken ook een heel aantal organisten onder de 30 jaar.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #28 Gepost op: juni 15, 2004, 02:02:32 pm »
Hoe kan het dat iemand ooit organist geworden is als zijn orgelspel zo slecht is?

Wordt er niet met een systeem van bevoegdheidsverklaringen o.i.d. gewerkt?

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #29 Gepost op: juni 15, 2004, 02:17:51 pm »
ik ken ook wel behoorlijk wat jonge orgelspelers
oa vrienden van mij, in Assen-noord hebben we er 2 onder de 25 zelfs!

en een nichtje van mij speelt goed piano en heeft in haar kerk (haulerwijk) gevraagd of er voor haar een piano neergezet kon worden zodat zij de dienst kon begeleiden, bij gebrek aan organist ;)
[JESUS]Life[/JESUS]

-bart-

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #30 Gepost op: juni 15, 2004, 09:40:49 pm »
Nou ik speel regelmatig orgel (en ook piano als er eentje klaarstaat) in de kerkdiensten
en baal wel eens van dat ik het altijd in m'n eentje moet doen.
Dus als ik weer eens speel, neem gerust je hardware mee en we maken er een feest van!

Marnix

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #31 Gepost op: juni 16, 2004, 10:58:45 am »
Hm waarom kennen jullie ze allemaal wel en ik niet? :)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #32 Gepost op: juni 16, 2004, 11:24:25 am »
Mischien moet je eens wat vaker naar de kerk gaan in plaats van GF.
Liefde is vreemd

Peter

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #33 Gepost op: juni 16, 2004, 11:40:06 am »

quote:

Pulpeet schreef op 15 juni 2004 om 14:02:
Hoe kan het dat iemand ooit organist geworden is als zijn orgelspel zo slecht is?

Wordt er niet met een systeem van bevoegdheidsverklaringen o.i.d. gewerkt?

In de meeste GKV-gemeenten niet, is mijn indruk.
Er is wel een "eigen" diplomasysteem, maar het is maar net of de plaatselijke gemeente daar iets mee doet.

Marnix

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #34 Gepost op: juni 16, 2004, 04:23:34 pm »

quote:

Picardijn schreef op 16 juni 2004 om 11:24:
Mischien moet je eens wat vaker naar de kerk gaan in plaats van GF.
Lol ik neem aan dat ik dit niet serieus hoef te nemen? :)

Peter

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #35 Gepost op: juni 16, 2004, 04:52:26 pm »

quote:

Marnix schreef op 16 juni 2004 om 16:23:
Lol ik neem aan dat ik dit niet serieus hoef te nemen? :)
Maakt dat wat uit voor jou?
 :)

parepidemos

• Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #36 Gepost op: juni 16, 2004, 08:16:11 pm »

quote:

Mientje schreef op 14 juni 2004 om 13:08:

Het orgel is als instrument voor zangbegeleiding ingevoerd rond 1630. In de bijbelvertaling van die tijd wordt het orgel welgenoemd. Bijvoorbeeld statenvertaling: Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
Ook de psalmberijming van toen (van Datheen, uit 1568 ongeveer) noemt in psalm 150 dit instrument: met der fluiten zoet geklank / en der orgelen gezang.

Dus voor de mensen toen was het niet zo'n vreemd instrument.

Bovendien, het bleek inmiddels dat zonder begeleiding zingen niet goed ging. Welk ander instrument was er dan een orgel, dat een melodie luid genoeg kon laten horen?
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #37 Gepost op: juni 17, 2004, 12:58:37 pm »
De bijdrages over Psalm 150 heb ik naar een nieuw topic verplaatst: Psalm 150.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het orgel in de kerk.
« Reactie #38 Gepost op: juni 17, 2004, 01:16:50 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 15 juni 2004 om 13:49:
@roodkapje:
Inderdaad moeten dan de instrumenten versterkt worden, maar dat is niet zo heel moeilijk. Bij ons werkt het iig erg goed!

Tegenwoordig niet meer, en alleen als je een goede installatie hebt (mengpaneel), en daar ontbreekt het weleens aan.

Een ander aspect: in de tijd van David en ook in de RK-kerk zong er een koor ipv de gemeente. Dus dan kan citer (gitaar) en fluit ook prima, in gereformeerde kerken, waar de gemeente uit volle borst meezingt wordt dat (ook versterkt) een probleem, omdat beide instrumenten nogal iel klinken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)