een korte zoektocht op het internet leert dat het orgel al geruime tijd een plaatsje in de kerken heeft. Al voor de reformatie werd het orgel ik katholieke erediensten gebruikt. Volgelingen van o.a. Calvijn zouden in eerste instantie huiverig zijn voor het gebruik van dit 'losbandige' instument. Het is dan ook decennialang gewoonte geweest om het kerkorgel uitsluitend voor en na de kerkelijke eredienst te gebruiken. In de tijd dat de NH kerk nog een staatskerk was, waren de bespelers en de trappers van het orgel in dienst van de Nederlandse staat.
Ik heb uitgebreid gezocht, maar volgens mij is er geen enkele kerk die het orgel als het “enige ware muziekinstrument” betitelt. In de GKv wordt in elk geval al decennialang in bijzondere diensten gebruik gemaakt van extra begeleding (ter ondersteuning van het orgel) met bv trompetten, hoornen en (dwars)fluiten. Het orgel is gewoon het meest praktische instrument voor gemeentezang. Andere instrumenten moeten elektrisch versterkt worden, en voor sommige muziekliefhebbers is dat nu eenmaal een gruwel.
Steeds meer GKV’s maken gebruik van andere instrumenten dan het orgel. Ook de Kerkorde, die de praktische gang van zaken in de kerken regelt, rept op geen enkele wijze over de instrumentatie:
quote:
GKV:
Artikel 67 - Psalmen en gezangen
Editie(s) 1978
In de eredienst zullen de psalmen gezongen worden in een berijming die door de generale synode is aanvaard en verder de gezangen die de synode heeft goedgekeurd.
quote:
Geref. Gemeenten:
Artikel 69 - Psalmen en Gezangen. Editie(s) 1907
In de kerken zullen alleen de 150 psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon gezongen worden; 't gezang: o God, die onze Vader zijt, wordt in de vrijheid der kerken gesteld, om 't zelve te gebruiken of na te laten. Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en waar er enige alreeds ingevoerd zijn, zal men dezelve met de gevoeglijkste middelen afstellen.
Het gaat hier dus vooral om een kwestie van traditie. In de GKV van Dalfsen (geen bijzonder vooruitstrevende gemeente) wordt bijna een jaar lang gebruikgemaakt van begeleiding dmv een piano, omdat er een ander orgel gebouwd moet worden. In steeds meer GKV’s zie je naast het orgel ook een piano in de kerk staan. O.a. Ede, Wageningen, Rotterdam-Delfshaven (er zijn er ongetwijfeld veel meer)
De bezwaren richten zich vooral tegen het feit dat gebruik van andere instrumenten vaak hand in hand gaat met invoering van andere liederen, zoals opwekking of YFC. Daarnaast zijn veel kerkgangers natuurlijk al hun leven lang gewend aan begeleiding met een orgel. Voor velen is een kerkdienst geen echte kerkdienst meer als er geen orgel bespeeld wordt. Bovendien, een goede organist en een goed orgel geven kunnen de dienst echt tot een feestdienst maken. Wat mij betreft kan orgelspel best afgewisseld worden met andere vormen van begeleiding. Maar de definitieve afschaffing van het orgel zou ik heel erg betreuren