Auteur Topic: Hoezo Samen Op Weg?  (gelezen 1312 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Gepost op: juni 15, 2004, 03:56:33 pm »
PKN zet 41 predikanten uit ambt

Utrecht (ANP) 15 juni 2004 - De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) heeft 41 predikanten ontheven van hun ambt in de fusiekerk van hervormden, gereformeerden en lutheranen. Het betreft hervormde predikanten die hebben aangegeven uit onvrede over de kerkfusie buiten de PKN te willen blijven. Dat heeft het kerkgenootschap vandaag laten weten.

Eigen keus
Het besluit van de zogeheten kleine synode is het gevolg van een keus die de predikanten zelf hebben gemaakt, aldus de PKN. "De synode had geen andere keus, doordat de betreffende predikanten hebben aangegeven geen predikant in de PKN te kunnen en willen zijn", staat in een brief aan de predikanten.

Pastorie
De ontheven predikanten zijn losgemaakt van hun gemeente. In veel gevallen zijn hun gemeenten of delen daarvan de predikanten echter gevolgd in hun keuze om buiten de PKN te blijven. De predikanten hoeven hun pastorie nog niet te verlaten. De synode geeft hen zes maanden de tijd om naar andere woonruimte om te zien. De PKN houdt de deur open voor terugkeer van de predikanten.

Losgemaakt
De PKN is 1 mei ontstaan uit de fusie van de Nederlandse Hervormde Kerk (NHK), de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk. Behoudende hervormden die buiten de PKN willen blijven, hebben inmiddels de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk opgericht. Aan gereformeerde zijde hebben enkele kerken zich buiten de PKN verenigd in de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland. Omdat gereformeerde kerken een grote zelfstandigheid hebben, kunnen ze zich met behoud van predikant en bezittingen buiten het landelijke kerkverband plaatsen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2004, 04:51:33 pm »
Is dit nu actueel of wil je een discussie?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2004, 04:55:51 pm »
Ik vind het in en in triest, dat er zoveel dominee's opgeofferd worden, voor een idee dat zegt eenheid te willen bewerkstelligen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2004, 05:00:34 pm »
Ze wilden natuurlijk zelf weg, maar het was ook allemaal best moeilijk. Als je in mijn geboorteplaats ging kijken, waren de verschillen tussen hervormd onderling gróter dan tussen hervormd en gereformeerd.

Waarom je dan apart bent snapte ook niemand.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2004, 05:12:49 pm »

quote:

Zwever schreef op 15 juni 2004 om 17:00:
Ze wilden natuurlijk zelf weg, maar het was ook allemaal best moeilijk. Als je in mijn geboorteplaats ging kijken, waren de verschillen tussen hervormd onderling gróter dan tussen hervormd en gereformeerd.

Waarom je dan apart bent snapte ook niemand.

Ja ik zie dat toch wat anders. Ze wilden niet zelf weg.
Stel ik woon al 25 jaar in een huis. Als ik dat dan ineens moet delen met mijn buren, onder het mom van eenheid, terwijl die toch andere vormen en waarden hebben, dan ga ik uit dat huis.
Niet omdat ik weg wil, maar omdat dat huis niet meer mijn huis is.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Reactie #5 Gepost op: juni 17, 2004, 11:21:29 am »
Wilhelmina, de verschillen tussen hervormden onderling (en gereformeerden vast ook) waren al veel groter dan de verschillen tussen plaatselijke hervormde en gereformeerde gemeentes (nee niet de gergem) en daarom was er plaatselijk al veel samenwerking en ook fusies. Dan is het toch logisch om op landelijk niveau ook samen te gaan?
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2004, 12:25:58 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 15 juni 2004 om 17:12:
[...]

Ja ik zie dat toch wat anders. Ze wilden niet zelf weg.
Stel ik woon al 25 jaar in een huis. Als ik dat dan ineens moet delen met mijn buren, onder het mom van eenheid, terwijl die toch andere vormen en waarden hebben, dan ga ik uit dat huis.
Niet omdat ik weg wil, maar omdat dat huis niet meer mijn huis is.

Ik zie het toch een beetje anders (als katholiekje...)

Het is toch niet zo dat er opeens iemand in je huis komt wonen?
Ik dacht dat je met geloofsgenoten samen in ZIJN huis Zijn heerlijkheid gaat vieren.
Het leek me zo mooi en ik vond het zo jammer dat de katholieken niet meededen.

Maar als er al gesproken wordt over "Verschillenden normen en waarden" tussen protestanten onderling, tja dan was dat zekers een fiasco geworden. Die katholieken erbij dus.

Maar ik blijf erbij dat we wat minder de ander moeten veroordelen en gewoon bezig gaan met wat we horen te doen. Liefde en respect hebben voor elkaar, ook al is die ander misschien wel ietsje anders als jij. Dat maakt dat jezelf kunt groeien door interesse te tonen in de ander en hierdoor meer begrip te krijgen. Ook al ben je het niet eens.

En volgens mij horen in ieder geval de normen en waarden van alle christenen gelijk te zijn.
Volgens mij heeft Jezus Christus niet zomaar een aantal verschillenden normen en waarden rondgebracht met de opdracht daar iets uit te kiezen.

Nee, volgens mij gelden diezelfde voorbeelden en deze levensinvulling/ levensopdracht, voor ons allemaal gelijk.

CIAO
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2004, 08:56:05 am »
Het is te triest voor woorden, het hele SoW-proces (PKN). Juist degenen, die 'Gereformeerd' waren, i.e. die niet meededen aan dwalingen en bedrog in de kerk, juist zij worden er nu uitgegooid.

Allerlei menselijke motieven spelen een rol. Vaak lijken de gedachten niet verder te gaan, dat wat we hierboven zien: 'We houden toch allemaal van dezelfde God?" - helaas is de realiteit vaak weerbarstiger dan in enkele woorden is samen te vatten.

Maar degenen die zeggen: wij nemen geen genoegen met pluriformiteit, waar keiharde leugen heerst in de kerk, en waar de waarheid van het Evangelie van de Here Jezus in de marge wordt geduwd: wel getolereerd, maar absoluut ook niet meer dan dat.

En moet je dan blij zijn, dat zo'n menselijk bouwwerk als de PKN tot stand gekomen is? Nee.

Christenen moeten elkaar vinden aan de voet van het kruis, als kinderen van God. Maar niet als een 'corporate merger,' geregeld door managers, beleidsmakers en financiële mensen.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2004, 10:13:47 am »

quote:

Wilhelmina schreef op 15 juni 2004 om 15:56:
PKN zet 41 predikanten uit ambt

Utrecht (ANP) 15 juni 2004 - De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) heeft 41 predikanten ontheven van hun ambt in de fusiekerk van hervormden, gereformeerden en lutheranen. Het betreft hervormde predikanten die hebben aangegeven uit onvrede over de kerkfusie buiten de PKN te willen blijven. Dat heeft het kerkgenootschap vandaag laten weten.

Eigen keus
Het besluit van de zogeheten kleine synode is het gevolg van een keus die de predikanten zelf hebben gemaakt, aldus de PKN. "De synode had geen andere keus, doordat de betreffende predikanten hebben aangegeven geen predikant in de PKN te kunnen en willen zijn", staat in een brief aan de predikanten.

Pastorie
De ontheven predikanten zijn losgemaakt van hun gemeente. In veel gevallen zijn hun gemeenten of delen daarvan de predikanten echter gevolgd in hun keuze om buiten de PKN te blijven. De predikanten hoeven hun pastorie nog niet te verlaten. De synode geeft hen zes maanden de tijd om naar andere woonruimte om te zien. De PKN houdt de deur open voor terugkeer van de predikanten.
.

Tja, hier wordt ik dan een beetje stil van. Eleke predikant legt zich met hart en ziel in zijn werk, en na een smaengang, moet je opeens concluderen dat de predikanten ontheven worden? Waarom? Omdat ze de boodcschap van God niet goed brengen? Omdat ze zich te buiten gegaan zijn aan de dingen die door 'tucht'bestreden worden? Dit allemaal niet. nee deze mensen willen niet mee met de PKN en de leer daarvan.

Hoe zo God nu uit de hemel neerkijken? Ik speel niet voor God, met alle eerbied, maar ik vraag het me wel af.

De heel PKN vidn ik een typisch geval van invloeden van de post moderene samenleving. "Als iedereen zich maar goed voelt, en Jij hebt niets over mij te zeggen. "

Heeft God dan nog wel wat te zeggen over je?
Just B te W te Ee

vaneccles

• Bekijk profiel
Hoezo Samen Op Weg?
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2004, 08:30:34 pm »
Ik ben blij voor de eenenveertig heren,dat ze niet meer samen op weg hoeven met zoon
gezellig bestuur.....Niet alleen blij,dankbaar zelfs!
Of ben ik nu te nuchter?Hoe dan ook,dit lijkt me meer vruchtbaar dan *in* het MegaKerke-
lijk Verband te blijven.
Zoo kan ik me bijvoorbeeld  niet veel voorstellen bij een paus die mij buiten zijn moederkerk zou stoten,
Ik zou er geen traan om laten.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2004, 08:31:04 pm door vaneccles »