quote:
wannano schreef op 24 juni 2004 om 12:10:Het is inderdaad een bescheiden mening, en omdat je niet alles weet wat er is voorgevallen, kun je ook niet begrijpen wat de gevolgen waren.
Ik vind het namelijk wél belangrijk wat anderen ervan vinden, om de naam van Christus hoog te houden. De Bijbel meet ook met twee maten wat dat betreft:
Galaten 6: 10:
Laten wij dus, daar wij de gelegenheid hebben, doen wat goed is voor allen, maar inzonderheid voor onze geloofsgenoten.
Toen ik nog op kamers zat, had ik echt wel eens de neiging op op zondagmorgen in mijn bed te blijven liggen. Maar omdat ik me de reakties van mijn niet christelijke huisgenoten wel kon voorstellen als ik de kerk zou verzuimen, ging ik toch altijd naar de kerk. En natuurlijk was ik dan later blij dat ik dat gedaan had.
wannano
Wannano, ik veroordeel je niet om wat je hebt gedaan met je buurvrouw. Ik snap dat er gerust meer bij is komen kijken dan alleen die boom. Ik loop al wat langer mee dan vandaag. Als je een goede verstandhouding had gehad vooraf dan was nl. het hele probleem niet onstaan, dan had je er gewoon over kunnen praten.
En in de bijbel kun je altijd teksten vinden om je gelijk te krijgen. De bijbel verteld ons zelfs soms tegenstrijdige dingen. Dus ik ben niet onder de indruk van het feit dat de bijbel met twéé maten meet.
De bijbel wordt uitgelegd door mensen en die meten met twee maten. Dat is treurig, want daarom zijn er zulke grote verschillen op deze aarde.
Wat jammer is, is dat je deze "goede daad" niet hebt kunnen doen vanuit echte liefde, dus via Zijn liefde. Nu het gedaan is vanuit de menselijke schaamte, vanuit de angst dat de anderen er misschien iets van zullen zeggen of denken of you name it. Daarom is de titel van dit topic misschien /eigenlijk verkeerd. Want wil je mij eens een definitie van Christenlijke liefde geven?
Daarnaast vind ik het pijnlijk te moeten constateren dat je mij (als katholiekje) dus anders had behandeld dan je GKV buurvrouw. (Wij hadden dit soort problemen niet gehad, omdat ik jou anders zou behandelen en er met je over zou praten, maar dat even terzijde.)
Het onderstaande is niet voor jou speciaal bedoeld, maar in zijn algemeenheid voor ons christenen, ook mezelf en dus ook alle kerkstromingen !
En iedereen mag van mij met twee maten meten, dat is een ieder zijn eigen verantwoording.
Ik weet alleen dat de wereld er heel anders uit zou zien als we dat niet zouden doen.
We zouden een wereld van vrede hebben, innerlijke vrede, rust en liefde ook.
Ik denk dat er een schone taak ligt bij priesters, pastors, ouderlingen en dominees om wat meer de nadruk te leggen op de liefde van God die wij over kunnen brengen op onze naasten als wij maar openstaan voor Hem. Daardoor kunnen we meer open staan voor elkaar. Dit is hard nodig omdat velen vast zitten in hun eigen heilige huisje.
Evangelisatie vanuit het hart in plaats vanuit het woord. Dàt zal me een positieve reclame geven voor het Christendom. Wij hebben een voorbeeldfunctie, niet met in de kerk zitten of de bijbel uit ons hoofd te kennen, maar door met ons gedrag te laten zien waar we voor staan.