Auteur Topic: Gods stem verstaan  (gelezen 2082 keer)

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Gepost op: juni 22, 2004, 08:05:32 pm »

quote:

Jetze schreef op 22 juni 2004 om 19:35:
Er zijn al waardevolle dingen gezegd. Maar een van de  vragen die nog blijft: kun je aan God kinderen onthouden? En  een vraag aan Wilhelmina: Hoe kun je Gods stem horen? Was het niet alleen je eigen verlangen? Al kan God dat uiteraard gebruiken.

Als je Gods stem kunt horen ben je al een hele stap verder denk ik, dan kom je er stap voor stap achter wat Gods wil is voor een aspect in je leven. Gods stem hoor je door in de Bijbel te lezen vooral, in mijn geval wel iig. In gebed gaan en Bijbelstudie gaan doen. Bidden om Gods leiding. Soms krijg je (nog) geen antwoord, maar vaak wel. Zondag ging de preek bij ons over Jozua 1. Zo mooi, zo vol beloften. Voor mijn situatie op dat moment zoveel bevestiging van: ga maar in vertrouwen op God. God stem kun je dus ook horen in een preek of in een lied.
Hoe werkt dat bij jou Wilhelmina?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2004, 09:37:17 pm »

quote:

KARINA schreef op 22 juni 2004 om 20:05:
[...]

Hoe werkt dat bij jou Wilhelmina?

Gods stem verstaan is één van de ingewikkelste, maar tegelijk ook één van de mooiste zaken die je je eigen kunt maken. Gods stem ga je leren kennen door oefening en vertrouwen dat Hij heden ten dage nog spreekt.
Ik ken zat mensen die beweren dat God tegenwoordig alleen nog maar spreekt door de bijbel. Dat is inderdaad de belangrijkste leidraad, maar niet de enige.
Wel moet elk woord , dat je denkt te ontvangen getoetst worden door zijn Woord. Elke woord dat tegen de bijbel in gaat is niet van God.

Het begin moet zijn , dat als je God om een antwoord vraagt, dat je ook moet verwachten dat Hij spreekt. Vaak bidden mensen om van alles, maar gaan direkt na dat gebed weer hun eigen weg en denken niet eens meer aan de mogelijkheid dat God ook echt gaat spreken. En dat kán inderdaad door de bijbel ( moet je hem wel lezen!), dat kan door een lied, een preek, een stukje leesvoer wat je onder ogen krijgt, een woord dat iemand tot je spreekt, of zelfs door een posting hier op dit bord.

1 Johannes 5:14  En dit is de vrijmoedigheid, die wij tegenover Hem hebben, dat Hij, indien wij iets bidden naar zijn wil, ons verhoort.
 Komen we meteen op hetvolgende punt: We moeten lerem te bidden naar Zijn wil. Dus niet ons eigen verlanglijstje maar bidden kan soms meer luisteren zijn dan vragen. Luisteren naar wat de Heilige Geest op ons hart legt. Je gaat het verschil leren tussen elke avond trouw voor hetzelfde lijstje bidden ( niets mis mee) en ineens geloof ontvangen om iets geheel anders te bidden. God kan dat in je gedachten leggen.
Er zijn gebeden die je maar blijft bidden, terwijl de hemel van koper lijkt, en er zijn gebeden waar je kort en bondig voor bidt, in de zekerheid, vóórdat je amen hebt gezegd, dat het reeds verhoord is.

Je kunt een gezamenlijke bidstond houden met een van te voren gepland lijstje, en je kunt eerst eens 10 minuten stil zijn en wachten op de aanwijzingen van de Heilige Geest, en dat kunnen hele verassende onderwerpen zijn, die een mens niet zou bedenken.

Ik was vanavon op bezoek bij een oudste van onze gemeente die erg ziek is, die vertelde van een gemeente die behoorlijk in de problemen zat door allerlei gekissebis. Zij nodigden een spreker uit om hier eens een hartige preek over te houden om iedereen weer in het gareel te prediken. De man kwam, keek eens rond bad een kort gebed en zei: Ik zal niet preken. Laat iedereen nu op dit moment ernstig God zoeken en zo de Heilige Geest zelf het werk laten doen.
Binnen een half uur was de hele gemeente in tranen en was een ieder bezig zich daadwerkelijk te verzoenen met een ander. De goede man had geen woord gesproken, maar had geleerd goed naar de Heilige Geest te luisteren.

Dat kan een ieder zich eigen maken, door vallen en opstaan, en we maken allemaal fouten. Maar wie geen fouten wil maken, zal uiteindelijk niets meer doen.
Heilige Geest, kom tot uw doel, met een ieder van ons.

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2004, 09:56:47 pm »
Duidelijk, zo ervaar ik het ook, alleen merk ik dat het moeite kost om dit te oefenen. Ons bidden is vaak net belletje trek. Je belt aan bij God, maar bent alweer vertrokken voor de deur open gaat. Waar heb ik dat laatste gelezen??
Afijn we dwalen een beetje af geloof ik.
Maar mijn babyspullen liggen nog op zolder......wie weet wat God nog voor ons in petto heeft! ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2004, 10:05:53 pm »

quote:

KARINA schreef op 22 juni 2004 om 21:56:

Maar mijn babyspullen liggen nog op zolder......wie weet wat God nog voor ons in petto heeft! ;)

Ik bedoel maar.
 :?

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #4 Gepost op: juni 23, 2004, 12:20:23 am »
heb lief, vergeef, oordeel nooit, leef in vrede en liefde, bid veel , prijs veel, oprecht, spreek waarheid, dan hoor je hem vanzelf en ervaar je hem in je gevoel en verstand.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #5 Gepost op: juni 23, 2004, 12:20:51 am »
ik word een beetje misselijk van mensen die op de bijbel en toetsen aan de bijbel hameren btw, je moet naar GOD luisteren en niet de bijbel...de bijbel is er voor de start van de weg en een steuntje, maar het gaat om God en zijn stem en ervaren van hem en zijn liefde.,
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 12:21:17 am door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2004, 09:38:42 am »

quote:

Joeri schreef op 23 juni 2004 om 00:20:
ik word een beetje misselijk van mensen die op de bijbel en toetsen aan de bijbel hameren btw, je moet naar GOD luisteren en niet de bijbel...de bijbel is er voor de start van de weg en een steuntje, maar het gaat om God en zijn stem en ervaren van hem en zijn liefde.,

Er zijn dan mensen die Gods stem menen te verstaan en horen dat ze hun buurman mogen vermoorden. Dan ben ik blij dat een woord van God aan de bijbel getoetst moet worden.
En de bijbel zegt: gij zult niet doden.
Geen woord van God dus.

Hoeveel foute voorbeelden wil je hebben?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #7 Gepost op: juni 23, 2004, 09:55:10 am »
Hoeveel koningen in het OT kregen juist te horen dat ze mensen móesten doden? Waarom kreeg Hosea de opdracht met een hoer te trouwen? Waarom moest Petrus onrein vlees eten?

Toetsen aan de Bijbel is dus nog niet zo makkelijk, júist omdat Gods directe stem in principe de Bijbel overtreft: "Dood de filistijnen" gaat boven "Gij zult niet doden".
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 09:55:49 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2004, 09:59:58 am »

quote:

Zwever schreef op 23 juni 2004 om 09:55:
Hoeveel koningen in het OT kregen juist te horen dat ze mensen móesten doden? Waarom kreeg Hosea de opdracht met een hoer te trouwen? Waarom moest Petrus onrein vlees eten?

Toetsen aan de Bijbel is dus nog niet zo makkelijk, júist omdat Gods directe stem in principe de Bijbel overtreft: "Dood de filistijnen" gaat boven "Gij zult niet doden".

Ik heb heel wat ellende gezien van mensen die "dachten " Gods stem te verstaan.
Je moet moet heel zeker zijn, wat je eigen stem is en wat Gods stem is.
God begint echt niet met de opdracht iemand te vermoorden. Dan toetst Hij je betrouwbaarheid eerst op kleinere zaken.
( b.v. wil jij je tienden afdragen?? haha grapje  ;)  )

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #9 Gepost op: juni 23, 2004, 10:02:13 am »

quote:

Sorry Zwever, maar ik ben het niet met je eens!

Wat koningen in het OT moesten doen om onze verlossing door Christus veilig te stellen hebben wij niets mee te maken (in de zin dat wij alleen maar die verlossing hoeven aan te nemen). Wanneer mensen nu lopen te beweren dat ze van God hebben gehoord dat ze moeten scheiden van hun vrouw (omdat Gods bedoeling altijd al een relatie met hun secretaresse is geweest) een abortus moeten laten doen (omdat God toch ook niet zou willen dat ze niet meer op vakantie kunnen) of hun buurman moeten vermoorden dan sta ik daar met een HEEL groot wantrouwen tegenover!!!

Even niet inhoudelijk op de voorbeelden van hierboven, want ik besef dat er veel aan te nuanceren valt en dat er altijd wel situaties te bedenken zijn dat het "het beste van twee kwaden" is om maar te gaan scheiden, maar dat wil nog niet zeggen dat dat dan volgens Gods wil is! God openbaart Zich in de Bijbel.

Jezus "overtrad" ook geboden om te kunnen gehoorzamen aan het grote gebod van de liefde (bijvoorbeeld genezen op Sabbat) maar als wij dat willen doen moeten we HEEL voorzichtig zijn omdat wij zondige mensen zijn, en niet volmaakt zoals Jezus, en onze motieven om een gebod te overtreden wel eens niet helemaal zuiver zouden kunnen zijn. Wij zien de dingen niet helder en hebben de Bijbel hard nodig.
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 10:03:25 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #10 Gepost op: juni 23, 2004, 10:02:51 am »
foutje
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 10:03:10 am door Bumblebee »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #11 Gepost op: juni 23, 2004, 10:04:43 am »

quote:

Wilhelmina schreef op 23 juni 2004 om 09:59:
Ik heb heel wat ellende gezien van mensen die "dachten " Gods stem te verstaan.

Ik ook, dat ging gelukkig niet om vermoorden, maar toch.

quote:

Je moet moet heel zeker zijn, wat je eigen stem is en wat Gods stem is.
God begint echt niet met de opdracht iemand te vermoorden. Dan toetst Hij je betrouwbaarheid eerst op kleinere zaken.
( b.v. wil jij je tienden afdragen?? haha grapje  ;)  )

Dat is bij mij dan precies €1,62 per week, met die lage stagevergoeding van me ;)

Maar inderdaad, het is een proces, en een hele mooie. Achteraf sta je zo vaak verbaasd hoe het zo heeft kunnen lopen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #12 Gepost op: juni 23, 2004, 10:17:49 am »

quote:

Bumblebee schreef op 23 juni 2004 om 10:02:
Sorry Zwever, maar ik ben het niet met je eens!

Bumblebee, wat gezellig dat je er weer bent, na die 2 dagen afwezigheid :)

quote:

Wat koningen in het OT moesten doen om onze verlossing door Christus veilig te stellen hebben wij niets mee te maken (in de zin dat wij alleen maar die verlossing hoeven aan te nemen).

Het ging in het OT volgens mij bepaald niet alleen maar om het "veilig stellen" van onze verlossing door Christus, God laat daar Zijn volk ook Zijn wraak uitoefenen. Gelukkig hoeven wij Christenen dat inderdaad niet meer (zo vaak). Maar als je het verhaal kent van Petrus met Ananias en Saffira, zie je ook dat Petrus daar een oordeel uitspreekt namens God (Handelingen 5).

Het kán dus, maar ik zal niet zeggen dat dit het "normale christelijke leven" is.

quote:

Wanneer mensen nu lopen te beweren dat ze van God hebben gehoord dat ze moeten scheiden van hun vrouw (omdat Gods bedoeling altijd al een relatie met hun secretaresse is geweest) een abortus moeten laten doen (omdat God toch ook niet zou willen dat ze niet meer op vakantie kunnen) of hun buurman moeten vermoorden dan sta ik daar met een HEEL groot wantrouwen tegenover!!!

Als mensen dubbele motieven hebben is het zowiezo raar, zoals jij nu noemt. Ook in zaken van liefde is het goed oppassen; verliefdheid verblindt een hoop.

Maar hoe slecht mensen nu ook zijn in het verstaan van Gods stem (en dat ben ik met je eens!), lees toch eens deze twee verzen uit 1 Koningen 20:

"Maar een man uit de profeten zeide tot zijn metgezel door het woord des HEREN: Sla mij toch. Maar de man weigerde hem te slaan.  Toen zeide hij tot hem: Omdat gij niet geluisterd hebt naar de stem des HEREN, zie, wanneer gij van mij vandaan gaat, zal een leeuw u doden. En toen hij van hem heenging, trof een leeuw hem aan en doodde hem."

Moet ik meer zeggen?

quote:

Even niet inhoudelijk op de voorbeelden van hierboven, want ik besef dat er veel aan te nuanceren valt en dat er altijd wel situaties te bedenken zijn dat het "het beste van twee kwaden" is om maar te gaan scheiden, maar dat wil nog niet zeggen dat dat dan volgens Gods wil is! God openbaart Zich in de Bijbel.

In deze gebroken wereld kan zonde inderdaad weer zonde uitlokken en je in heel vervelende posities brengen. In het algemeen moeten we ook gewoon met de regels van de Bijbel leven, eh, ons laten leiden door de Geest.

quote:

Jezus "overtrad" ook geboden om te kunnen gehoorzamen aan het grote gebod van de liefde (bijvoorbeeld genezen op Sabbat) maar als wij dat willen doen moeten we HEEL voorzichtig zijn omdat wij zondige mensen zijn, en niet volmaakt zoals Jezus, en onze motieven om een gebod te overtreden wel eens niet helemaal zuiver zouden kunnen zijn. Wij zien de dingen niet helder en hebben de Bijbel hard nodig.
Amen!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2004, 10:23:24 am »

quote:

Zwever schreef op 23 juni 2004 om 10:17:
Bumblebee, wat gezellig dat je er weer bent, na die 2 dagen afwezigheid :)

Ach ja... hete hoofden koelen snel weer af  ;)

Voor de rest zijn we het wel dik eens denk ik   d:)b

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #14 Gepost op: juni 23, 2004, 12:06:13 pm »

quote:

Wij hebben een bijbel die compleet is/voltooid is. Dat is wel een andere situatie dan profeten in het oude testament. Die kregen rechtstreeks bepaalde opdrachten van God.
Petrus stond aan het begin van een nieuwe periode: de Gemeente waar God i.t.t. het OT juist ook verklaarde dat het heil OOK voor de heidenen was. Dit werd door de Heer (die altijd rechtstreeks met Hem had gesproken toen Hij nog op aarde was) nu aan hem duidelijk gemaakt door dit visioen. Verder was er nog geen NT en hebben speciaal de apostelen rechtstreeks door de Heilige Geest te horen gekregen wat zij moesten opschrijven, en wat ze moesten doen. En dat visioen maakte Petrus duidelijk dat God nu bpaalde veranderingemn had doorgevoerd, die hij nog niet eerder had gehoord. Dit kunnen wij nu WEL teruglezen in het NT, en dan ook met een gedegen onderbouwing erbij in bepaalde brieven.

De Geest maakt ons nu ook dingen duidelijk, maar zal niet een nieuwe theologische waarheid openbaren.
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 12:07:13 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #15 Gepost op: juni 23, 2004, 12:18:31 pm »
Ik snap niet zo goed, waarom profeten in het oude testament opdrachten kregen omdat nog niet de gehele theologische waarheid was opgeschreven?

En daarbij geloof ik niet dat de Bijbel compleet is, noch dat de Geest geen nieuwe theologische inzichten zal geven. Ik geloof wel dat het nooit meer zo op z'n kop gezet zal worden als met de komst van Jezus, maar in het geheel geen nieuwe theologische waarheden? Waar haal je dat vandaan?

De 'nieuwe theologische waarheden' waren nota bene in het OT al opgeschreven, maar werden verder 'duidelijk' in het NT, en zullen steeds meer duidelijk worden, tot de volmaakte duidelijkheid zal komen op de nieuwe aarde.

En om het zaakje on-topic te houden, snap ik niet zo goed waarom God dus geen opdrachten meer zou geven al naar gelang de theologische waarheid meer bekend is.
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 12:20:16 pm door Zwever »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #16 Gepost op: juni 23, 2004, 12:42:19 pm »

quote:

Zwever schreef op 23 juni 2004 om 12:18:
Ik snap niet zo goed, waarom profeten in het oude testament opdrachten kregen omdat nog niet de gehele theologische waarheid was opgeschreven?

En daarbij geloof ik niet dat de Bijbel compleet is, noch dat de Geest geen nieuwe theologische inzichten zal geven. Ik geloof wel dat het nooit meer zo op z'n kop gezet zal worden als met de komst van Jezus, maar in het geheel geen nieuwe theologische waarheden? Waar haal je dat vandaan?

De 'nieuwe theologische waarheden' waren nota bene in het OT al opgeschreven, maar werden verder 'duidelijk' in het NT, en zullen steeds meer duidelijk worden, tot de volmaakte duidelijkheid zal komen op de nieuwe aarde.

En om het zaakje on-topic te houden, snap ik niet zo goed waarom God dus geen opdrachten meer zou geven al naar gelang de theologische waarheid meer bekend is.
Dit vind ik altijd een tekst die dit wel aangeeft. In eerste instantie gaat het over het boek Openbaring. Maar de bijbel in z'n geheel wordt ook het profetisch woord genoemd, en deze aangehaalde tekst staat niet voor niets helemaal aan het einde van de bijbel. Het geldt voor heel het woord van God:

Openb. 22
18 Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn; 19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.

Dus ieder die zegt een woord van God te hebben ontvangen, daar weeg jij even zwaar aan als wat God in de bijbel zegt?
En hoe kun je dat dan allemaal controleren? Dan zouden al die boodschappen van God aan ALLE gelovigen bekend gemaakt moeten worden.

En God spreekt nog wel maar geeft geen nieuwe theologische waarheden door want als ze nieuw zijn, is het automatisch zo dat ze tegen het woord wat in de bijbel staat ingaan.

Profeten hadden de opdracht van God RECHTSTREEKS een boodschap van God door te geven. Nu in deze tijd is dat anders want elke gelovige heeft de Heilige Geest IN zich, en die leidt ons in de waarheid. Wij hebben hier niet anderen voor nodig die de mond van God zijn zoals in het OT het geval was.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2004, 10:30:33 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #17 Gepost op: juni 24, 2004, 10:01:35 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 juni 2004 om 12:42:
[...]

Dit vind ik altijd een tekst die dit wel aangeeft. In eerste instantie gaat het over het boek Openbaring. Maar de bijbel in z'n geheel wordt ook het [iu]ptofetisch woord[/i] genoemd, en deze aangehaalde tekst staat niet voor niets helemaal aan het einde van de bijbel. Het geldt voor heel het woord van God:

Openb. 22
18 Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn; 19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.

Als je aan de gehele bijbel niets mag toevoegen of afdoen, betekent dus:

In het bezit zijn van een correcte bijbelvertaling, hier valt dus nog wel wat te verbeteren.
De teksten letterlijk nemen, want interpretatie voegt toe of doet af.
Talmoed, kabbala, doopformulieren e.d., pauselijke verklaringen, etc., zijn toevoegingen.
Is er dan een conflict tussen OT en NT, dan heeft het OT gelijk, want het NT is een toevoeging.

Lijkt me een prima uitgangspunt, en waar we niet uit komen, laten we blanco of neutraal.

Een beetje zwart/wit misschien, maar wat ik wel geloof: de bijbel verstaan, is Gods stem verstaan, en daar kunnen we dus beter geen fouten mee maken...
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #18 Gepost op: juni 24, 2004, 10:06:54 am »
dit bericht mag weg, moderator.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2004, 10:14:25 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gods stem verstaan
« Reactie #19 Gepost op: juni 24, 2004, 10:18:25 am »

quote:

Pier schreef op 24 juni 2004 om 10:01:
[...]

Als je aan de gehele bijbel niets mag toevoegen of afdoen, betekent dus:

In het bezit zijn van een correcte bijbelvertaling, hier valt dus nog wel wat te verbeteren.
De teksten letterlijk nemen, want interpretatie voegt toe of doet af.
Talmoed, kabbala, doopformulieren e.d., pauselijke verklaringen, etc., zijn toevoegingen.
Is er dan een conflict tussen OT en NT, dan heeft het OT gelijk, want het NT is een toevoeging.

Lijkt me een prima uitgangspunt, en waar we niet uit komen, laten we blanco of neutraal.

Een beetje zwart/wit misschien, maar wat ik wel geloof: de bijbel verstaan, is Gods stem verstaan, en daar kunnen we dus beter geen fouten mee maken...

Aquila: Correct vertalen is een illusie. Vertalen is ook altijd interpreteren. Als je goed wilt exegetiseren hoor je de grondtekst te beheersen of je moet bronnen raadplegen die dat gedaan hebben en die je vertrouwt.
sommige vertaling zijn idd belabberd.

Talmoed, ... zijn geen toevoegingen. Het gaat erom of wij ze op hetzelfde niveau vinden staan als de Geschriften uit de Bijbel. Zoals de mormonen doen bij het boek van Mormon. Dat is hier wel van toepassing (zij voegen toe). Dat er christenen zijn die de HC beter kennen dan de Bijbel is natuurlijk droevig, en daar lijkt me het ook van toepassing. Sommige Joden geven in de praktijk ook meer waarde toe aan kabbala en Talmoed, dat lijkt me ook niet goed.
Het NT is geen toevoeging zoals jij bedoelt, het totaal is geinspireerd.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2004, 10:19:15 am door Priscilla en Aquila »