Auteur Topic: reikhalzend verlangen  (gelezen 1189 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
reikhalzend verlangen
« Gepost op: juni 06, 2003, 03:56:02 pm »
19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping
op het openbaar worden der zonen Gods.
Rom.8

wat wordt hier bedoeld?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

gesp

• Bekijk profiel
reikhalzend verlangen
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2003, 04:28:45 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 15:56:02 schreef cheese:
19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping
op het openbaar worden der zonen Gods.
Rom.8

wat wordt hier bedoeld?

Het "reikhalzend verlangen van de schepping" lijkt me het probleem niet. Jij zult wel een diepere betekenis vinden in de tweede helft van de zin.

Iets eerder staat er in Rom 8:
14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 ... maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, ... 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
De zonen Gods is dus m.i. 'de gelovigen', m.n. die  aan wie Paulus schrijft. Het enige waar je nog wat over zou kunnen twijfelen is: wat is 'openbaar worden'.
as blunt as Ockham's razor

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
reikhalzend verlangen
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2003, 04:34:17 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 16:28:45 schreef gesp:
[...]

Het "reikhalzend verlangen van de schepping" lijkt me het probleem niet. Jij zult wel
een diepere betekenis vinden in de tweede helft van de zin.

Iets eerder staat er in Rom 8:
14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 ... maar
 gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, ... 16 Die Geest getuigt met onze
geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook
erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers,
 indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.

De zonen Gods is dus m.i. 'de gelovigen', m.n. die  aan wie Paulus schrijft.
Het enige waar je nog wat over zou kunnen twijfelen is: wat is 'openbaar worden'.

nou, ik zou niet zeggen" twijfelen", maar meer je afvragen, wat dat dan inhoudt,
dit "openbaar" worden en verder wat of wie dan de "schepping" is, in dit geval niet de
mens zelf denk ik, want waarom zou die uitkijken naar zich zelf?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

gesp

• Bekijk profiel
reikhalzend verlangen
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2003, 05:00:11 pm »
In de Groot Nieuws Bijbel 96 is het probleem al veel minder groot:

quote:

18 En wat we hier te lijden hebben, weegt niet op tegen de glorie die God ons openbaar zal maken. Daarvan ben ik overtuigd. 19 De hele schepping ziet gespannen uit naar het moment waarop God onthult wie zijn kinderen zijn. 20 Want de schepping is veroordeeld tot een zinloos bestaan. Niet omdat ze het zelf wilde, maar omdat God haar daartoe veroordeeld heeft. Maar er is hoop. 21 Want ook de schepping zal bevrijd worden uit de slavernij van de vergankelijkheid en delen in de glorierijke vrijheid van de kinderen van God. 22 Want we weten dat de hele schepping nog altijd kreunt en steunt als een vrouw die moet baren....

Het openbaarworden is dus volgens GNB: het wordt duidelijk wie de gelovigen waren.

Het "reikhalzend verlangen" is denk ik identiek aan het 'kreunen en steunen', oftewel de 'vruchteloosheid ' waaraan de schepping lijdt. Je weet wel, metaforisch en symbolisch enzo..

Johan V.

• Bekijk profiel
reikhalzend verlangen
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2003, 01:38:58 am »
Het openbaar worden van de zonen Gods?

Laten we toch alsjeblieft niet weer teruggaan naar de conspiracy theorie van Sitchin en de Nefilim uit Genesis 6 zeg.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

gesp

• Bekijk profiel
reikhalzend verlangen
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2003, 06:37:32 am »

quote:

op 07 Jun 2003 01:38:58 schreef Johan V.:
Het openbaar worden van de zonen Gods?

Laten we toch alsjeblieft niet weer teruggaan naar de conspiracy theorie van Sitchin en de Nefilim uit Genesis 6 zeg.
Dit zegt mij allemaal niets. Ben ik te laat ingeschakeld?

j@f@

• Bekijk profiel
reikhalzend verlangen
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2003, 11:59:44 am »
Ik denk dat er wordt bedoeld dat de hele schepping uit kijkt naar het moment waarop God onthult wie zijn kinderen zijn. En dat dan de schepping van God weer moet zijn zoals God het oorspronkelijk had bedoeld, voor de zondeval in het Paradijs.

gesp

• Bekijk profiel
reikhalzend verlangen
« Reactie #7 Gepost op: juni 10, 2003, 11:48:22 am »

quote:

op 07 Jun 2003 11:59:44 schreef jfwolf:
Ik denk dat er wordt bedoeld dat de hele schepping uit kijkt naar het moment waarop God onthult wie zijn kinderen zijn. En dat dan de schepping van God weer moet zijn zoals God het oorspronkelijk had bedoeld, voor de zondeval in het Paradijs.
Precies, wij zijn het eens (blijkbaar ben ik toch niet zo vrijzinnig als ik dacht).

j@f@

• Bekijk profiel
reikhalzend verlangen
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2003, 01:41:25 pm »

quote:

op 10 Jun 2003 11:48:22 schreef gesp:
[...]

Precies, wij zijn het eens (blijkbaar ben ik toch niet zo vrijzinnig als ik dacht).
Heel vaak zitten de meningen heel dicht bij elkaar, maar door de uitleg van een ieder die hier chat wordt er een stukje eigen intrepetatie meegegeven en daarom kijkt een ander er soms anders tegenaan.