Auteur Topic: bekering van in de kerk opgroeiende mensen  (gelezen 5653 keer)

Meindertd

• Bekijk profiel
bekering van in de kerk opgroeiende mensen
« Gepost op: juni 28, 2004, 11:42:44 am »
Na aanleiding van wat ik in een andere discussie gelezen heb wil ik de volgende stelling in discussie geven.

Kinderen die in de kerk opgroeien kunnen zich niet tot God bekeren!

Uitleg:
Kinderen die in de kerk opgroeien doordat hun ouders gelovig zijn worden door de bijbel als heilig beschouwd. Heilig betekend apart gezet. Ze horen vanaf de geboorte bij God. Bekering is dus geen optie meer. Alleen afkeren van God is mogelijk.

Natuurlijk kennen kinderen op een gegeven moment een bewustwordingsproces. Maar wat voor verandering brengt dat nu werkelijk met zich mee? De veranderingen zijn veel groter als iemand bewust tegen God kiest (ook al blijft degene in de kerk zitten)

Er is een uitzondering op de stelling denkbaar. Na een afkeer van God is er natuurlijk wel een mogelijkheid om terug te komen door een bekering.

Ik weet zelf niet of de stelling helemaal klopt, maar ik heb het gevoel dat het wel in overeenstemming is met de praktijk.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2004, 12:07:18 pm »
En wat is eigenlijk je mening daarover?

edit:dit komt ook nog in 'mijn' topic voor, onder punt 2 en 4. Dit is het topic Nieuw vs. vernieuwd verbond
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 12:10:13 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2004, 12:26:29 pm »
Even uit m'n hoofd: wordt er in de bijbel niet vaak tegen het volk van God gezegd: "bekeert u!"
Als ik het mis heb, hoor ik het wel.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2004, 12:31:02 pm »
ik snap je point maar alleen weten dat God bestaat is natuurlijk niet voldoende, je moet Hem kennen en dienen met je hart en ziel. Mijn wedervraag is dan ook eigenlijk: kan je door het opgroeien en gewoon aannemen wat je gehoord hebt een levend geloof hebben. Volgens mij gebeurt in de praktijk dat tieners zich vaak wat afzetten en dan toch op een gegeven moment zich "echt verdiepen"in hun geloof. Wel kan het zijn dat dit wat geleidelijker gaat maar volgens mij "bekeren"ze zich dan toch....ook al is het wat minder spectaculair.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2004, 01:05:05 pm »
Bekering is: je steeds omdraaien naar Christus. Dat gebeurt je hele leven door. Dat geldt dus voor kerk-mensen en voor niet-kerk-mensen.

(misschien is het wel gemakkelijker voor kerk-mensen, al denk ik dat het heel goed is bewust te zijn wat echte bekering is, eigenlijk zouden alle kerk-mensen zich moeten afkeren om te ervaren wat echte bekering is)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2004, 01:15:37 pm »
Er zijn er ook zat die nooit meer in de kerk terug komen nadat ze zich ervanaf gekeerd hebben.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2004, 01:31:27 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 28 juni 2004 om 13:05:
Bekering is: je steeds omdraaien naar Christus. Dat gebeurt je hele leven door. Dat geldt dus voor kerk-mensen en voor niet-kerk-mensen.

(misschien is het wel gemakkelijker voor kerk-mensen, al denk ik dat het heel goed is bewust te zijn wat echte bekering is, eigenlijk zouden alle kerk-mensen zich moeten afkeren om te ervaren wat echte bekering is)
ok...wedergeboren dan?? Of zie jij bekering en wedergeboren als hetzelfde. Deze vraag even om te weten of ik je goed begrijp.

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2004, 01:31:38 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 28 juni 2004 om 13:05:
Bekering is: je steeds omdraaien naar Christus. Dat gebeurt je hele leven door.
Is dit wel zo? Waar lees je dat in de bijbel? Volgens mij is bekering éénmalig, en moet je daarna in Christus blijven.

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2004, 01:33:07 pm »

quote:

mirt schreef op 28 juni 2004 om 12:26:
Even uit m'n hoofd: wordt er in de bijbel niet vaak tegen het volk van God gezegd: "bekeert u!" Als ik het mis heb, hoor ik het wel.

Je hebt gelijk. Volgens mij staat de hele bijbel bol van de oproep tot bekering!
Het oude testament is een zich steeds weer herhalende geschiedenis: God roept zijn volk, zijn volk dient hem, het volk wordt ontrouw, God roept op tot bekering en straft en het volk bekeert zich in tranen tot God. Ook het nieuwe testament benadrukt steeds weer dat we met ons hele leven God moeten dienen en niet bepaalde delen voor onszelf reserven als een neutraal gebied waar wij god zijn. Kortom: de hele bijbel is m.i. een oproep om het niet bij jezelf maar bij God te zoeken. Een oproep aan ongelovigen maar minstens zo sterk aan gelovigen, Gods kinderen.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 01:34:17 pm door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2004, 01:52:26 pm »
Meindertd schreef op maandag 28 juni om 11.42:

quote:

Natuurlijk kennen kinderen op een gegeven moment een bewustwordingsproces. Maar wat voor verandering brengt dat nu werkelijk met zich mee? De veranderingen zijn veel groter als iemand bewust tegen God kiest (ook al blijft degene in de kerk zitten)

Ik zit er een beetje mee dat je suggereert dat een bewustwordingsproces eigenlijk geen werkelijke veranderingen met zich mee zou brengen. Mijn ervaring is niet zo.

Misschien moeten we er wel even bij stilstaan dat we ook niet moeten generaliseren als het om de kinderen in de kerk gaat. Zo zijn er kinderen die al warm lopen voor God. Misschien later lauw worden. En weer warm worden. Of koud. (bewust tegen God kiezen) Zo zijn er denk ik ook kinderen die als ze volwassen worden nog niet weten wat het is om 'warm' te zijn. Ik denk dat voor hen de verandering van lauw naar warm wel eens groter zou kunnen zijn dan van lauw naar koud.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 01:56:40 pm door mirt »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 28, 2004, 02:02:41 pm »

quote:

mirt schreef op 28 juni 2004 om 13:52:
Meindertd schreef op maandag 28 juni om 11.42:

[...]

Ik zit er een beetje mee dat je suggereert dat een bewustwordingsproces eigenlijk geen werkelijke veranderingen met zich mee zou brengen. Mijn ervaring is niet zo.

Misschien moeten we er wel even bij stilstaan dat we ook niet moeten generaliseren als het om de kinderen in de kerk gaat. Zo zijn er kinderen die al warm lopen voor God. Misschien later lauw worden. En weer warm worden. Of koud. (bewust tegen God kiezen) Zo zijn er denk ik ook kinderen die als ze volwassen worden nog niet weten wat het is om 'warm' te zijn. Ik denk dat voor hen de verandering van lauw naar warm wel eens groter zou kunnen zijn dan van lauw naar koud.
Kinderen in de kerk moet je niet aanspreken op de manier dat ze er al zijn
Zij moeten aangesproken worden op de verantwoordelijkheid om bewust 'ja' tegen God te zeggen, of zich bewust te worden dat ze dat al hebben gezegd in hun leven'
Maar niet: je bent hier op gegroeid dus zit het wel goed met je.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 28, 2004, 02:07:45 pm »

quote:

Driepinter schreef op 28 juni 2004 om 13:31:
[...]
Is dit wel zo? Waar lees je dat in de bijbel? Volgens mij is bekering éénmalig, en moet je daarna in Christus blijven.

Je zegt: je moet in Christus blijven. Dat moet inderdaad, maar door je zondige aard doe je dat niet. Je wordt steeds weer weggetrokken door verleidingen, verslavingen, zonden, van de wereld. Daarom moet je steeds opnieuw weer je omkeren (of half-omkeren) waardoor je weer (volledig) op Christus gericht bent.

http://www.bijbelstudie.org/herschepping/03nl/bek_watis.htm
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 02:08:07 pm door Hiedeen »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 28, 2004, 02:09:39 pm »
Maar als je naar de catechesatie-boekjes kijkt, deel 1, versie 1, hoofdstuk 1, paragraaf 1, daar moeten de kinderen al invullen dat ze 100% zeker mogen weten "Dat ál hun zonden zijn afgewassen".

Wat je dan ook verder zegt, het nodigt niet echt uit tot bekering.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2004, 02:09:49 pm »

quote:

marijma schreef op 28 juni 2004 om 13:31:
[...]
ok...wedergeboren dan?? Of zie jij bekering en wedergeboren als hetzelfde. Deze vraag even om te weten of ik je goed begrijp.
http://www.bijbelstudie.org/herschepping/03nl/wed_watis.htm
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 02:24:48 pm door Hiedeen »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2004, 02:40:19 pm »

quote:

Zwever schreef op 28 juni 2004 om 14:09:
Maar als je naar de catechesatie-boekjes kijkt, deel 1, versie 1, hoofdstuk 1, paragraaf 1, daar moeten de kinderen al invullen dat ze 100% zeker mogen weten "Dat ál hun zonden zijn afgewassen".

Wat je dan ook verder zegt, het nodigt niet echt uit tot bekering.

Je moet die zin aanvullen met:.......als ze zich hebben bekeerd. :)
Dan mag IEDER die dat heeft gedaan het zeker weten volgens  deel 1, versie 1, hoofdstuk 1, paragraaf 1,
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 28, 2004, 02:48:19 pm »
Die zekerheid komt niet voort uit bekering, maar uit dat-onderwerp-dat-ik-maar-niet-zal-noemen-omdat-we-er-dan-de-honderdste-discussie-over-opstarten ;)

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 28, 2004, 03:04:59 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 28 juni 2004 om 14:07:
[...]

Je zegt: je moet in Christus blijven. Dat moet inderdaad, maar door je zondige aard doe je dat niet. Je wordt steeds weer weggetrokken door verleidingen, verslavingen, zonden, van de wereld.

Als je je hebt bekeerd wordt je denken vernieuwd, en je hart verandert door de Heilige Geest. Door de Heilige Geest overwin je je zondige aard, en wordt je niet steeds weer weggetrokken. Zo blijf je in Christus, niet doordat je jezelf steeds moet omkeren, maar omdat de Heilige Geest je vasthoudt. Van hernieuwde (of doorgaande) bekering is dus geen sprake.

Er staan veel teksten in de bijbel waaruit blijkt dat als je je hebt bekeerd, dat je dan een nieuwe mens BENT, niet af en toe wel en dan weer niet. Paulus is daar ook heel duidelijk over in Romeinen 8:37-39
Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. Want ik ben verzekerd dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden nog toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus, onze Here.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 28, 2004, 03:17:12 pm »
Luc 3:7-8
Hij sprak dan tot de scharen, die uitliepen om zich door hem te laten dopen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om den komende toorn te ontgaan? Brengt dan vruchten voort, die aan de bekering beantwoorden. En gaat niet bij uzelf zeggen: Wij hebben Abraham tot vader; want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken.

Marc 10 :13-15
En zij brachten kinderen tot Hem, opdat Hij ze zou aanraken; doch de discipelen bestraften hen. Toen Jezus dat zag, nam Hij het zeer kwalijk en zeide tot hen: Laat de kinderen tot Mij komen, verhindert ze niet; want voor zodanigen is het Koninkrijk Gods. Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan.

Waar gaat het dus om volgens deze twee teksten:

Om vruchten die aan de bekering beantwoorden...
En om het Koninkrijk Gods te ontvangen als een kind...

Ik denk zelf dat zowel het één als het ander bij ons kan wegzakken. Waardoor onze bekering een volgens Jezus 'onbeantwoorde bekering' zal zijn, ofwel een 'bekering die niet goed gegrond is'. Is het als dit ons overkomt, erg belangrijk om te proberen het wòòrd bekering zover mogelijk uit te spitten. Of moeten we dan zo snel mogelijk luisteren naar wat Jezus op jouw bekering, maar nog meer over mijn bekering aan te merken zal kunnen hebben. Keer je naar Jezus, ook als je bekeerd bent en keer niet steeds om je eigen bekering of die van anderen heen.

Misschien wat kort door de bocht. Ik ben er niet tegen om ernnaar te streven meer van elkaar te begrijpen als het om bepaalde, vaak beladen termen gaat. Maar ik wilde dit toch even kwijt.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 03:46:46 pm door mirt »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 28, 2004, 03:20:57 pm »
Ik zou liever zeggen dat er 2 naturen in ons zitten, de oude, zondige natuur en de nieuwe, wederomgeboren mens.

De nieuwe mens kán niet zondigen, want hij is uit God geboren, zo staat er in 1 Johannes. De oude mens kan juist niet ánders dan zondigen. Het is dus niet zozeer strijden tegen de zonde, maar het is het overgeven aan de leiding van de Geest, en de nieuwe mens laten regeren ipv de oude.

Zoals ook in het ander topic staat, de nieuwe en oude mens bestaan tegelijk, net zo goed als ik denk dat de Kerk en Israel tegelijk bestaan (nee daar hier niet over verder praten). Ga je ze vermengen, kom je m.i. onherroepelijk in de problemen

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 28, 2004, 03:28:29 pm »

quote:

Driepinter schreef op 28 juni 2004 om 15:04:
Er staan veel teksten in de bijbel waaruit blijkt dat als je je hebt bekeerd, dat je dan een nieuwe mens BENT, niet af en toe wel en dan weer niet. Paulus is daar ook heel duidelijk over in Romeinen 8:37-39
Rom. 8:37-39 is een vervolg op het voorgaande gedeelte.

quote:

18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. 23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. 24 Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet? 25 Indien wij echter hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding. 26 En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. 27 En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit. 28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. 29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Hier is duidelijk sprake van hoop, de hoop van Gods kinderen. Niet alleen de schepping zucht in barensnood, ook wijzelf "zuchten in de verwachting van het zoonschap".
En dan gaat Paulus door met de zekerheid van die hoop:

quote:

31 Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? 32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? 33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; 34 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit. 35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard? 36 Gelijk geschreven staat:
Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,
wij zijn gerekend als slachtschapen.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here
Het gaat er dus niet om dat ik zelf door mijn eenmalige bekering overwonnen heb, maar we zijn overwinnaars ... in Christus!

Ik lees in mijn bijbeltje niet, dat ik me maar één keer hoef te bekeren en dat het dan wel zo ongeveer gebeurd is.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 28, 2004, 03:42:01 pm »

quote:

Zwever schreef op 28 juni 2004 om 15:20:
Ik zou liever zeggen dat er 2 naturen in ons zitten, de oude, zondige natuur en de nieuwe, wederomgeboren mens.

Zoals ook in het ander topic staat, de nieuwe en oude mens bestaan tegelijk.
Ga je ze vermengen, kom je m.i. onherroepelijk in de problemen

Dit begrijp ik niet. Bestaan ze tegelijk in een onbekeerde? Of in een bekeerde? Of is de ene mens een oude en de andere een nieuwe? Wat is vermenging?
Oei, ik stel weer veel te veel vragen.  ;)

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 28, 2004, 03:45:18 pm »

quote:

mirt schreef op 28 juni 2004 om 15:17:
.....'bekering die niet goed gegrond is'.

Ik denk dat daar je daar het antwoord hebt genoemt. Die eerste tekst geeft aan dat hun bekering niet oprecht is als er geen duidelijk zichtbare vruchten komen.
Dat staat veel vaker in de bijbel:

Jakobus 2:14 Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden?

men beweert dus geloof te hebben, maar het is niet echt.

1 Johannes 3:6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.

1 Johannes 5:18 Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; want Hij, die uit God geboren werd, bewaart hem, en de boze heeft geen vat op hem.

Als je zondigt heb je Hem niet gezien, oftewel dan heeft iemand zich (nog) niet totaal overgegeven.

Je kunt je niet steeds opnieuw bekeren, als je dat denkt dan ben je nog niet echt verlicht. dat staat ook in Hebreeën 6:4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken. 7 Want de grond, die de regen, welke er telkens op valt, indrinkt en gewas voortbrengt, geschikt voor hen, ter wille van wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God; 8 doch als hij doornen en distelen draagt, is hij ondeugdelijk en niet ver van de vervloeking, die uitloopt op verbranding.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 04:15:30 pm door Driepinter »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 28, 2004, 03:56:29 pm »

quote:

Peter schreef op 28 juni 2004 om 15:42:
Dit begrijp ik niet. Bestaan ze tegelijk in een onbekeerde? Of in een bekeerde? Of is de ene mens een oude en de andere een nieuwe? Wat is vermenging?
Oei, ik stel weer veel te veel vragen.  ;)

Ze bestaan alleen tegelijk in een bekeerde. Een onbekeerd iemand kan God niet 'behagen' en dus niet zichzelf uit de modder halen. Pas bij de wederom-geboren mens begint de echte strijd, want die is zowel een hemelburger als een aards burger.

Vermenging vind ik dan, dat je deze twee mensen 'door elkaar heen haalt', daardoor krijg je een vrij negatieve "strijd tegen de zonde" en zie je eigenlijk niet al het mooie meer van bekering en wedergeboorte. Dan blijf je misschien een beetje steken in termen van "maar we moeten niet vergeten dat we allemaal zondaren zijn" én is het werk van de Heilige Geest in jezelf 'dus' altijd maar beperkt omdat Hij kennelijk niet in staat is jou volledig te veranderen.

Als je de twee mensen echter scheidt, dan zul je zien dat Gods werk perfect is (de nieuwe mens kán niet eens zondigen!) en zal de roep tot eenmalige wedergeboorte ook harder klinken.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 28, 2004, 03:59:26 pm »
Wat veel reacties in een korte tijd. Ik merk wel dat er verschillend over bekering wordt gedacht.  Wat is bekering precies?

Volgens mij is het een ommezwaai waardoor je niet meer bij het vlees hoort, maar bij Christus. De dagelijkse bekering zoals sommigen noemen is mijns inziens geen "echte" bekering, want stel je voor dat je komt te overlijden en je hebt je dagelijkse bekering nog niet gedaan! Het is meer een dagelijkse strijdt dan een ommezwaai (Ik heb er overigens geen bezwaar tegen dit bekering te noemen) Maar het is anders dan God volledig te verlaten. Je blijft Gods kind ondanks de zonde door het vlees.

Mischien moeten we bekeringen in verschillende types onderbrengen:
Type A: De ommezwaai van zonder God naar met God.
Type B: Een schuld belijdenis over een bepaalde zonde.
type C: Een bewust worden wat Christus betekend.

Wat ik dus denk is dat bekering van het type A bij veel gelovige opgevoede kinderen niet voorkomt. Wel de ommezwaai van met God naar zonder God.

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 28, 2004, 04:00:54 pm »

quote:

Peter schreef op 28 juni 2004 om 15:28:
[...]
Het gaat er dus niet om dat ik zelf door mijn eenmalige bekering overwonnen heb, maar we zijn overwinnaars ... in Christus!

Ik lees in mijn bijbeltje niet, dat ik me maar één keer hoef te bekeren en dat het dan wel zo ongeveer gebeurd is.

Wij hebben zelf ook niet overwonnen door onze bekering, we verwachten onze redding van Christus. Als we dat NU verwachten, en NU op Hem vertrouwen dan zijn we NU al overwinnaars in Christus.

In je bijbeltje kun je wel lezen dat je je maar een keer kunt bekeren, maar je kunt er inderdaad niet in lezen dat er verder niets van je verwacht wordt. God belooft ons geen kalme overtocht, maar wel een behouden aankomst.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 04:01:50 pm door Driepinter »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 28, 2004, 04:05:04 pm »
O sorry hoor driepinter, ik heb het alweer gewijzigd. Ik dacht het klopt vast niet: het gaat om het Koninkrijk van God niet kunnen ontvangen, (als je niet als een kind bent) en ik had daar zomaar van gemaakt: dat je dan je bekering niet goed ontvangt.

Dus hàd ik het over een 'niet goed ontvangen bekering'. (Voor de duidelijkheid) En heb ik ervan gemaakt: een 'bekering die niet goed gegrond is'.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 04:11:02 pm door mirt »

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 28, 2004, 04:12:13 pm »

quote:

Zwever schreef op 28 juni 2004 om 15:20:

De nieuwe mens kán niet zondigen, want hij is uit God geboren, zo staat er in 1 Johannes. De oude mens kan juist niet ánders dan zondigen. Het is dus niet zozeer strijden tegen de zonde, maar het is het overgeven aan de leiding van de Geest, en de nieuwe mens laten regeren ipv de oude.

Daar ben ik het helemaal mee eens, en de nieuwe natuur is heer over de oude natuur.

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 28, 2004, 05:23:41 pm »

quote:

Meindertd schreef op 28 juni 2004 om 15:59:
Wat veel reacties in een korte tijd. Ik merk wel dat er verschillend over bekering wordt gedacht.  Wat is bekering precies?

Volgens mij is het een ommezwaai waardoor je niet meer bij het vlees hoort, maar bij Christus. De dagelijkse bekering zoals sommigen noemen is mijns inziens geen "echte" bekering, want stel je voor dat je komt te overlijden en je hebt je dagelijkse bekering nog niet gedaan! Het is meer een dagelijkse strijdt dan een ommezwaai (Ik heb er overigens geen bezwaar tegen dit bekering te noemen) Maar het is anders dan God volledig te verlaten. Je blijft Gods kind ondanks de zonde door het vlees.

Mischien moeten we bekeringen in verschillende types onderbrengen:
Type A: De ommezwaai van zonder God naar met God.
Type B: Een schuld belijdenis over een bepaalde zonde.
type C: Een bewust worden wat Christus betekend.

Wat ik dus denk is dat bekering van het type A bij veel gelovige opgevoede kinderen niet voorkomt. Wel de ommezwaai van met God naar zonder God.

Dit ben ik niet met jou eens. Alle mensen zijn zonder God en moeten tot hem bekeerd worden. Zie bv Johannes 3, waar Jezus tegen Nicodemus, in de 'kerk' geboren, zegt dat hij wederomgeboren moet worden.

quote:

Doopformulier
De hoofdsom van de leer des Heiligen Doops is in deze drie stukken begrepen: Eerstelijk dat wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 28, 2004, 05:29:56 pm »
Ben ook in de catechisatie-boekjes gedoken.

De Bekering.

We kunnen op verschillende manieren over de bekering spreken:

- Eerste bekering: de eerste beslissende omkeer in het leven. (Wedergeboorte).

- Vernieuwde bekering na een diepe val.

- dagelijkse bekering. Bekering van de 'dagelijkse' zonden.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 28, 2004, 08:26:25 pm »

quote:

Pugna schreef op 28 juni 2004 om 17:29:
Ben ook in de catechisatie-boekjes gedoken.

De Bekering.

We kunnen op verschillende manieren over de bekering spreken:

- Eerste bekering: de eerste beslissende omkeer in het leven. (Wedergeboorte).

- Vernieuwde bekering na een diepe val.

- dagelijkse bekering. Bekering van de 'dagelijkse' zonden.

Maar wanneer is iemand wedergeboren.(volgens zondag 26?)
Kijk u/jij nu eens naar jezelf.
Wanneer ben u/jij wedergeboren.
P.S Deze vraag geld uiteraard voor iedereen
Alleen door JEZUS

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 28, 2004, 08:41:50 pm »

quote:

Driepinter schreef op 28 juni 2004 om 16:12:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens, en de nieuwe natuur is heer over de oude natuur.

Als het goed is :)
We worden telkens opgeroepen:
Blijft in Hem
Doe de nieuwe mens aan
Dood de leden die op de aarde zijn
Wandel door de Geest, dan voldoe je niet aan het begeren van het vlees
Leg dan af alle leugen etc en alles wat bij de oude mens hoort.
Hij moet wassen, ik moet minder worden

Dat wat wel de dagelijkse bekering wordt genoemd, is voor mij: Elke dag weer KIEZEN om  mijn wil te doen, of Zijn wil te doen. En dat is eigenlijk Zijn wil laten werken...eigenlijk niet 'doen', maar LATEN DOEN door de Heilige Geest in jou......
Dat is het 'dood houden', dat we het niet meer ZELF doen (dan is het vanzelf weer de oude mens) maar ons 'ik' dood houden.... Dat is eigenlijk het enige wat we volgens de bijbel moeten DOEN: Doodhouden, en aandoen....
Dan DOET de Geest het in ons.......

En die oude mens zit nog in ons  lichaam, vandaar dat die telkens weer de kop opsteekt.
Daarom verwachten we ook de verlossing van ons lichaam als Hij terugkomt. Dan zijn we Hem gelijk; eindelijk is de oude mens dan weg.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 08:42:31 pm door Priscilla en Aquila »

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 28, 2004, 08:49:19 pm »
Wedergeboorte, de mens is van nature geestelijke dood. Komt iemand tot geloof dan wordt  hij geestelijk levend, hij wordt als het ware opnieuw geboren (in een geestelijk leven).

Kenmerken van deze geestelijke geboorte zijn:

Men (er)kent zijn of haar zonden (niet alleen met het verstand maar ook met het hart).

Men zoekt de verlossing van deze zonden alléén bij Christus.

En als gevolg van deze verlossing wil de wedergeborende een God welgevallig leven leiden.

Ook wel bekend als Ellende-Verlossing-Dankbaarheid.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2004, 08:00:44 pm door Pugna »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 28, 2004, 09:39:12 pm »
Het drieluik ellende-verlossing-dankbaarheid hoort in theorie inderdaad bij de wedergeboorte, maar in de praktijk merk ik dat weinig mensen zich met de wedergeboorte bezighouden. Als men maar gelooft in de leer en de bijbel dan zit het wel goed denkt men.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 28, 2004, 11:29:53 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 juni 2004 om 21:39:
Het drieluik ellende-verlossing-dankbaarheid hoort in theorie inderdaad bij de wedergeboorte, maar in de praktijk merk ik dat weinig mensen zich met de wedergeboorte bezighouden. Als men maar gelooft in de leer en de bijbel dan zit het wel goed denkt men.
Precies en dan kan het gevaar bestaan dat er een valse zekerheid ontstaat. Geen levend geloof is er dan. Daarom is oproep tot bekering ook belangrijk....ik ben dus erg benieuwd of iemand mij kan vertellen of daar bij de catchesatie aandacht aan wordt besteed. Dat je echt moet bekeren, ook al ben je opgegroeid in de kerk.

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 29, 2004, 12:34:22 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 juni 2004 om 20:41:
[...]

Blijft in Hem
Doe de nieuwe mens aan
Dood de leden die op de aarde zijn
Wandel door de Geest, dan voldoe je niet aan het begeren van het vlees
Leg dan af alle leugen etc en alles wat bij de oude mens hoort.
Hij moet wassen, ik moet minder worden

Zou je misschien ook de bijbelteksten even kunnen geven waarin dat staat? Dan kan ik het even nalezen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 29, 2004, 01:06:04 am »
Blijft in Hem = Johannes 15:4
Doe de nieuwe mens aan = Efeziers 4:24, Colossenzen 3:10
Dood de leden die op de aarde zijn =  Colossenzen 3:5
Wandel door de Geest, dan voldoe je niet aan het begeren van het vlees = weet ik niet
Leg dan af alle leugen etc en alles wat bij de oude mens hoort. = Efeziers 4:25
Hij moet wassen, ik moet minder worden =  Johannes 3:30
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2004, 01:06:17 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 29, 2004, 11:51:52 am »

quote:

marijma schreef op 28 juni 2004 om 23:29:
[...]

Precies en dan kan het gevaar bestaan dat er een valse zekerheid ontstaat. Geen levend geloof is er dan. Daarom is oproep tot bekering ook belangrijk....ik ben dus erg benieuwd of iemand mij kan vertellen of daar bij de catchesatie aandacht aan wordt besteed. Dat je echt moet bekeren, ook al ben je opgegroeid in de kerk.
Dát weet ik dan weer niet, omdat ik niet in de kerk ben opgegroeid... maar ik zal het eens binnenkort aan de dominee vragen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 29, 2004, 12:00:13 pm »

quote:

Marnix schreef op 29 juni 2004 om 01:06:
Wandel door de Geest, dan voldoe je niet aan het begeren van het vlees = weet ik niet
Gal. 5: 16
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 29, 2004, 04:29:46 pm »

quote:

Driepinter schreef op 29 juni 2004 om 00:34:
[...]

Zou je misschien ook de bijbelteksten even kunnen geven waarin dat staat? Dan kan ik het even nalezen.

Anderen hebbenn dat al gedaan :)

Wat ook wel bij dit rijtje hoort is:

Mat 16,25
Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.

Romeinen 6
11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus. 12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Het is een oproep.....
En in hoofdstuk 8 legt Paulus uit dat dit werkelijkheid kan worden alleen door de Geest die ons gegeven is Dan leef je uit de genade....

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 29, 2004, 09:48:33 pm »
oke, bedankt voor de teksten allemaal. :)

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 01, 2004, 12:47:01 pm »
Ik zie dat er al twee pagina's zijn in deze discussie. Ik zal niet alles quoten, maar ik wil wel een paar dingen eruit halen. Iemand reageerde (volgens mij pugna) dat er wedergeboorte nodig is voor de verlossing. Ik moet bekennen dat pugna mij daarin terecht corrigeerd.

Echter ik vraag me af of wedergeboorte en bekering wel hetzelfde zijn. Bekering lijkt namelijk meer een stap van een mens, terwijl wedergeboorte van God afkomt. Is er dat verschil? Waar ik een beetje mee zit is dat ik in de kerk ben opgegroeid en helemaal wil vertrouwen dat Jezus Christus het weer goed heeft gemaakt tussen God en mij. Ik ben daar diep van overtuigd, maar ik kan niet zeggen wanneer die overuiging bij mij begonnen is. Ik heb het gevoel dat ik van kinds af al bij God hoorde en in de bekering leefde.  Maar klopt mijn gevoel met de werkelijkheid?

Natuurlijk merk ik in mijzelf op dat ik dagelijks nog bezig ben om de wedloop van het geloof te lopen. Maar dat is anders dan een echte afkeer van God.

Ik wil eindigen door de volgende vraag te stellen:

Kun je zeggen: dat God, mensen, door hun geboorte, al op een bepaalde weg plaatst? Natuurlijk is dat geen wedergeboorte! Maar meer een neerzetten met de neus de goede kant op. Natuurlijk blijft er voor ieder mens de keuze om ook die weg te gaan.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2004, 12:49:23 pm door Meindertd »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 01, 2004, 01:07:59 pm »

quote:

Meindertd schreef op 01 juli 2004 om 12:47:
Ik zie dat er al twee pagina's zijn in deze discussie. Ik zal niet alles quoten, maar ik wil wel een paar dingen eruit halen. Iemand reageerde (volgens mij pugna) dat er wedergeboorte nodig is voor de verlossing. Ik moet bekennen dat pugna mij daarin terecht corrigeerd.

Echter ik vraag me af of wedergeboorte en bekering wel hetzelfde zijn. Bekering lijkt namelijk meer een stap van een mens, terwijl wedergeboorte van God afkomt. Is er dat verschil? Waar ik een beetje mee zit is dat ik in de kerk ben opgegroeid en helemaal wil vertrouwen dat Jezus Christus het weer goed heeft gemaakt tussen God en mij. Ik ben daar diep van overtuigd, maar ik kan niet zeggen wanneer die overuiging bij mij begonnen is. Ik heb het gevoel dat ik van kinds af al bij God hoorde en in de bekering leefde.  Maar klopt mijn gevoel met de werkelijkheid?

Natuurlijk merk ik in mijzelf op dat ik dagelijks nog bezig ben om de wedloop van het geloof te lopen. Maar dat is anders dan een echte afkeer van God.

Ik wil eindigen door de volgende vraag te stellen:

Kun je zeggen: dat God, mensen, door hun geboorte, al op een bepaalde weg plaatst? Natuurlijk is dat geen wedergeboorte! Maar meer een neerzetten met de neus de goede kant op. Natuurlijk blijft er voor ieder mens de keuze om ook die weg te gaan.

Bekering gaat vooraf aan wedergeboorte, deze twee zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Het houdt in dat je doorkrijgt dat je het niet zelf kunt. Je probeert meestal wel zelf je dingetjes te regelen, goed te leven (de wet te houden), maar uiteindelijk kom je erachter (als het goed is) dat je dat nooit zult kunnen (eerste deel: ellende).

Dus dan zit er maar één ding op: naar God toe om je over te geven, te zeggen dat je doorhebt dat je het zelf niet kunt maar verlossing nodig hebt. Je weet niet alleen dat Christus voor je aan het kruis gestorven is, maar je beseft ook de omvang van dit offer (verlossing)

Hierdoor kun je God dankbaar zijn voor zijn werk en dit heeft in de meeste gevallen zo'n impact op iemands leven dat hij vruchten daarvan voortbrengt en een ander leven gaat leven (dankbaarheid). De wedergeboorte is iets geestelijks, maar is wel zichtbaar door iemands getuigenis (door het leven dat iemand leidt).

Bekering is dus niet in eerste instantie een stap van de mens, maar begint bij God (Titus 3:5). Als je niet in de kerk bent opgegroeid (zoals ik bijvoorbeeld) kan het verschil voor en na je bekering enorm zijn. Ik kan me voorstellen dat dit minder spectaculair is bij kerkmensen. Maar iedereen, dus ook als je ermee opgegroeid bent, wordt geacht een persoonlijke band met God op te bouwen. Dus rationeel, verstandelijk dingen aannnemen dat het op een bepaalde manier in elkaar zit is niet genoeg, dat is geen geloof, dat is religie. Het moet ook leven. Het diepe besef niet zonder God te kunnen moet er zijn. Zodat je beseft hoezeer je het niet verdiend hebt, maar toch gered mag zijn door het verlossingswerk van Christus. Dat besef maakt iemand nederig naar God toe en dankbaar voor alle kleine dingen in het leven. Dat is echt geloven.

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 10, 2004, 11:02:11 am »
Zie in dit topic de ware aard van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), er moet over worden gediscussieerd of kerkmensen zich moeten of kunnen bekeren. Veel mensen schijnen daar helemaal niet zo zeker van.

In de bijbel lezen we dat we maar op één manier behouden kunnen worden, en dat is ons bekeren van onze eigengerechtigheid (zelf doen) tot genade (ons overgeven), door de verlossing van Jezus Christus. Dat is het enige echt belangrijke!

Het blijkt dat het voor veel kerkmensen vaag is hoe je je bekeert, en of dat wel zo heel belangrijk is, en wanneer en hoe dat eigenlijk gebeurt of moet gebeuren. Denk daar nu maar eens over na.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 11:02:52 am door Driepinter »

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 21, 2004, 02:59:49 pm »

quote:

Driepinter schreef op 10 juli 2004 om 11:02:
Zie in dit topic de ware aard van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), er moet over worden gediscussieerd of kerkmensen zich moeten of kunnen bekeren. Veel mensen schijnen daar helemaal niet zo zeker van.

In de bijbel lezen we dat we maar op één manier behouden kunnen worden, en dat is ons bekeren van onze eigengerechtigheid (zelf doen) tot genade (ons overgeven), door de verlossing van Jezus Christus. Dat is het enige echt belangrijke!

Het blijkt dat het voor veel kerkmensen vaag is hoe je je bekeert, en of dat wel zo heel belangrijk is, en wanneer en hoe dat eigenlijk gebeurt of moet gebeuren. Denk daar nu maar eens over na.

Is dit aanvallend bedoelt? Ik ga even uit van niet. Wat ik wil bediscuseren is het feit dat wij mensen de lat soms zo hoog leggen. Mijns inziens veel hoger dan God. Bekering is een kwestie van willen, niets meer en minder. De lat kan op verschillende manieren te hoog worden neergelegt: a) door de een wetisch farizese manier van leven.  b) door bekering afhankelijk te maken van een bepaald gevoel of gebeurtenis.

En ik denk dat ik gerust de woorden van polycarp (69-155)

quote:

86 jaar diende ik de Here Christus
kan naspreken als ik later ook 86 mag worden.  Hij noemt zich vanaf de geboorte dienaar van christus.  En zijn ouders moeten gezien de periode tot de eerste christenen gerekend worden. Als je toen al asl kind christen kon zijn, waarom nu niet meer? (NB polycarp kwam als martelaar om het leven.)

En over de wedergeboorte schreef Irenaeus in 185 al:

quote:

Jezus "kwam om iedereen te redden doormiddel van zichzelf - iedereen, zeg ik, wie door hem is wedergeboren tot god - zuigelingen en kinderen, jongens en jeugd en oude mannen
Ook dit is al oud.

mvg

Meindert
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2004, 03:01:19 pm door Meindertd »

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 24, 2004, 12:32:51 am »
Ik heb er niets aan toe te voegen Meindertd, ik zeg het met pijn in het hart, maar ik hou me liever aan wat de bijbel zegt in plaats van me te beroepen op het getuigenis van mensen. Johannes 3:3-8

Ik moet bij jouw woorden denken aan de rijke jongeling in Lucas 18:18-27

Hartelijke groet,

Driepinter
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2004, 12:54:54 am door Driepinter »

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 26, 2004, 12:42:49 pm »

quote:

Driepinter schreef op 24 juli 2004 om 00:32:
Ik heb er niets aan toe te voegen Meindertd, ik zeg het met pijn in het hart, maar ik hou me liever aan wat de bijbel zegt in plaats van me te beroepen op het getuigenis van mensen. Johannes 3:3-8

Ik moet bij jouw woorden denken aan de rijke jongeling in Lucas 18:18-27

Hartelijke groet,

Driepinter

Beste Driepinter,

Ook ik houd vast aan de wedergeboorte. Door redding buiten mezelf te zoeken. Maar ik denk dat de wedergeboorte niet afhankelijk is van kennis. Omdat de wedergeboorte van God zelf afkomstig is. Als je dan op 17 jarige leeftijd ondekt dat God alles voor je is en dat je alle verlossing verwacht van Jezus Christus, maar tegelijk weet dat dat 2 jaar eerder ook zo was. en 4 jaar eerder en 10 jaar eerder.  Dan kun je tot de conclusie komen dat wedergeboorte er al van kindsaf aan was.

(Nee, maar dat kan niet. kinderen kunnen niet wedergeboren zijn!) Ik denk van wel en weet dat zowel het ene als het andere niet vanuit de schrift valt te bewijzen. De opvattingen zijn zo afhankelijk van met wat voor voorkeur je de schriften leest

Dan maar de historie in. En polycarp is niet zomaar iemand. Geboren uit Christelijke ouders en er bestaan directe linken tussen polycarp en de apostel Johannes.  Natuurlijk heeft zijn getuigenis geen Goddelijk gezag, maar zijn getuigenis wordt nergens in oude schriften weerlegd . Dus lijkt me dat zijn opvatting gedeeld werd door de toen levende christenen.

Ik wil nog maals met klem zeggen:
Ik geloof dat mensen wedergeboren moeten zijn om tot God te komen.
Ik geloof dat Christus voor al mijn zonden heeft betaald.
Ik geloof dat echt geloof uit daden blijkt.

Ik geloof niet dat zo'n geloof voorbehouden is aan volwassenen. Maar dat het door opvoeding bij kinderen al kan beginnen.

Verder hoef je niet zoveel verdriet te hebben hoor driepinter. Ik heb al in een eerder discussie gemerkt dat ik in jou een medechristen heb ontdekt.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 26, 2004, 12:51:39 pm »
Er is ook niemand die beweert dat wedergeboorte is voorbehouden aan volwassenen. Net zomin als geloofsdoop ook niet per se aan volwassenen bediend wordt.

Je zegt terecht dat wedergeboorte noodzakelijk is. Kleine kinderen kunnen niet geloven en niet wedergeboren zijn omdat ze het onderscheid tussen goed en kwaad niet kennen en omdat ze geneigd zijn om in alles hun ouders na te zeggen en na te doen, in plaats van zelf keuzes te maken. Dat is gewoon zo.

Vanaf een jaar of 10-12 kunnen kinderen dat wel. Dan zie je ze ook eigen keuzes maken en veranderen in bewuste gelovigen. Of niet...

Dus die bekering moet er komen, het maakt niet uit hoe oud je bent, als je je maar bekeert. Want alléén geloof en bekering telt, niet of je wel of niet in een kerk opgegroeid bent.

Over het 'heiliging van kinderen van gelovige ouders': er staat nergens in de bijbel dat je als kind van gelovige ouders (en dan is het ook nog zo: hoe definieer je dat? Zijn ouders die uit de sleur naar de kerk gaan en de gebaande wegen volgen gelovige ouders?) per definitie gaat geloven. De praktijk wijst ook al uit dat dit niet zo is. Het is meer zo dat kleine kinderen, die zelf nog geen bewuste keuze hebben kunnen maken geheiligd zijn in hun ouders.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 26, 2004, 02:51:45 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 juli 2004 om 12:51:
Vanaf een jaar of 10-12 kunnen kinderen dat wel. Dan zie je ze ook eigen keuzes maken en veranderen in bewuste gelovigen. Of niet...

Dus die bekering moet er komen, het maakt niet uit hoe oud je bent, als je je maar bekeert. Want alléén geloof en bekering telt, niet of je wel of niet in een kerk opgegroeid bent.

Dus zou er een soort bewustwordingsproces dat bij kinderen van gelovige ouders plaatsvindt, waarin ze zeg maar het geloof dat ze tot dan toe nazeiden van hun ouders, voor hun eigen rekening gaan nemen, een bewustwordingsproces dat ook gepaart gaat met een meer origineel (als dat een goed uitgedrukt is in dit geval) zondebesef en meer originele blijdschap om het geloof, zou dat ook bekering genoemd kunnen worden?

Dat is misschien het punt waar Meindertd mee zit.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2004, 02:52:18 pm door mirt »

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 26, 2004, 03:03:29 pm »

quote:

mirt schreef op 26 juli 2004 om 14:51:
[...]

Dus zou er een soort bewustwordingsproces dat bij kinderen van gelovige ouders plaatsvindt, waarin ze zeg maar het geloof dat ze tot dan toe nazeiden van hun ouders, voor hun eigen rekening gaan nemen, een bewustwordingsproces dat ook gepaart gaat met een meer origineel (als dat een goed uitgedrukt is in dit geval) zondebesef en meer originele blijdschap om het geloof, zou dat ook bekering genoemd kunnen worden?

Dat is misschien het punt waar Meindertd mee zit.
Waar ik precies mee zit is een grote groep mensen die nog zitten te wachten op hun bekering, op een gevoel, terwijl ze in woord een daad gelovigen lijken te zijn.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 26, 2004, 03:07:21 pm »
Als je in woord en daad gelovig bent... hoezo ben je dan niet bekeerd... en wat moet er dan nog veranderen?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien