Auteur Topic: Het lot werpen, mag dat ?  (gelezen 8688 keer)

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Het lot werpen, mag dat ?
« Gepost op: juni 28, 2004, 01:47:03 pm »
Lev 16:8
en Aäron zal over de beide bokken het lot werpen; één lot voor de HERE, en één lot voor Azazel.

Num 26:55
Evenwel zal het land door het lot verdeeld worden; naar de namen van de stammen hunner vaderen zullen zij het erven;

Joz 18:10
Toen wierp Jozua voor hen het lot te Silo, voor het aangezicht des HEREN, en Jozua deelde daar de Israëlieten het land toe, overeenkomstig hun afdelingen.

1 Kron 24,31   
Ook zij wierpen het lot, evenals hun broeders, de zonen van Aäron, ten overstaan van koning David, Sadok, Achimelek en de familiehoofden der priesters en der Levieten; het hoofd van elke familie evenzeer als zijn jongste broeder.    

1 Kron 25,8   
Zij wierpen het lot voor de regeling der diensten, de jongste evenzeer als de oudste, de volleerde zowel als de leerling.    

1 Sam 14:41
Saul nu zeide tot de HERE: God van Israël, breng de waarheid aan het licht. Toen werden Saul en Jonatan aangewezen, maar het volk ging vrijuit

Jona 1,7   
En zij zeiden tot elkander: Komt, laat ons het lot werpen, opdat wij te weten komen door wiens schuld dit onheil ons treft. Zij wierpen het lot en het lot viel op Jona.    

Ps 22:19
Zij verdelen mijn klederen onder elkander
en werpen het lot over mijn gewaad.

Neh 10,34   
Ook hebben wij, de priesters, de Levieten en het volk, het lot geworpen over de levering van het hout, te brengen naar het huis van onze God, volgens onze families, op vastgestelde tijden, jaar op jaar, om het te verbranden op het altaar van de HERE, onze God, zoals in de wet is voorgeschreven.

Micha 2:5
Daarom zult gij niemand hebben, die volgens het lot het meetsnoer uitwerpt in de gemeente des HEREN.

Hand 1,26   
En zij lieten hen loten en het lot viel op Mattias en hij werd gekozen verklaard bij de elf apostelen.

en er zijn nog wel meer verzen waarin door loting iets/iemand aangewezen werd of twisten of verdelingen werden geregeld
maar mag dit nog in deze tijd als christen ?

Spr 16,33   
Het lot wordt in de schoot geworpen, maar elke beslissing daarvan is van de HERE.

Spr 18:18
Het lot doet twistingen ophouden
en scheidt sterke mannen van elkander.

;)
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 01:56:51 pm door spacy »
[JESUS]Life[/JESUS]

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2004, 02:12:37 pm »
Ik zie niet in waarom het niet zou mogen.
Wat me wel opvalt is dat er slechts een nieuwtestamentische tekst bij staat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2004, 02:16:48 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 28 juni 2004 om 14:12:
Ik zie niet in waarom het niet zou mogen.
Wat me wel opvalt is dat er slechts een nieuwtestamentische tekst bij staat.

En dat is een tekst voordat het Pinksteren was geweest.
Die staat dus in het NT, maar het was nog de oud-testamentische tijd. De Geest was nog niet gekomen.

Loten is volgens mij oud-testamentisch omdat God hierdoor sprak.
Nu spreekt God wat dit soort dingen betreft niet meer via 'het lot wat Hij dan bestuurd' maar door de heilige Geest in de gelovige in de tijd na Pinksteren.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2004, 02:20:24 pm »
Dank! Dat vermoedde ik al.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2004, 02:52:31 pm »
hm zou eht antwoord zo simpel zijn?

Ik heb een ander voorstel:

Kop: Ja
Munt: Nee

:D :P
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2004, 04:02:15 pm »
hmm het lot werpen wordt niet expliciet verboden of afgeschaft na pinksteren
en ik denk dat het best handig kan zijn voor mensen die moeite hebben Gods wil/stem te verstaan, of is dit een foute beredenering ?
[JESUS]Life[/JESUS]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2004, 07:30:17 pm »

quote:

spacy schreef op 28 juni 2004 om 16:02:
hmm het lot werpen wordt niet expliciet verboden of afgeschaft na pinksteren
en ik denk dat het best handig kan zijn voor mensen die moeite hebben Gods wil/stem te verstaan, of is dit een foute beredenering ?

Het gevaar zou zijn dat je dan maar het lot werpt: dat is toch veel makkelijker?
Ik denk niet dat je daardoor de volgemnde keer Gods stem beter verstaat. Het is een geestelijke oefening, die ontzeg je jezelf als je het lot gaat werpen. Ik zou ook niet weten of je dan zou kunnen zeggen: De uitkomst van het 'lot' is Gods wil.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2004, 08:54:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 juni 2004 om 14:16:
[...]

En dat is een tekst voordat het Pinksteren was geweest.
Die staat dus in het NT, maar het was nog de oud-testamentische tijd. De Geest was nog niet gekomen.

Loten is volgens mij oud-testamentisch omdat God hierdoor sprak.
Nu spreekt God wat dit soort dingen betreft niet meer via 'het lot wat Hij dan bestuurd' maar door de heilige Geest in de gelovige in de tijd na Pinksteren.

Ik dacht dat Yochanan de doper een duif uit de hemel zag komen;Mat 3:14-16
14 Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende: Mij is nodig van U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?
15 Maar Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij van Hem af.
16 En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen.

Hoezo geen Geest? Besides, als je zo met de Bijbel omgaat, kan je alles t/m handelingen 2 er wel uitscheuren, dan is je bijbel ook niet zo zwaar en gemakkelijker mee tenemen. Je gebruikt het toch niet. :*) O-)
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

ruth

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2004, 03:18:36 pm »
Het is wel jammer dat het NT maar een korte periode beslaat. Neem Flavius Josephus(geschiedschrijver ), die is dankzij het lot werpen in leven gebleven. En hij ziet het zelf ook van God, dat hij alles moest opschrijven over de tempelverwoesting. hij heeft het meegemaakt en overleeft. De voorspellingen staan wel in ons NT geschreven, maar het verhaal ontbreekt er vervolgens toch wel in.
Loten gebeurde dus toch nog wel na pinksteren. :9

Maar wat is het nut om in deze tijd het lot te werpen? Is het nog nodig?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 28, 2004, 12:52:28 am »
Wat ik vooral mis in de discussie, is de vraag "waarom zou het niet mogen?"

In de bijbel wordt het lot geworpen om een beslissing 'af te dwingen' van God. God spreekt niet altijd duidelijk, rechtstreeks, tot mensen, en dus geeft hij hen opdracht soms rechtstreeks om zijn ingrijpen te vragen, en over bepaalde zaken het lot te werpen. In bijvoorbeeld handlingen 2 zie je dat dit niet alelen gebeurde wanneer God het rechtstreeks bevolen had, maar ook om een moeilijke beslissing niet alleen van mensen afhankelijk te maken. Naar mijn mening zou je het nog steeds op die manier kunnen gebruiken. De opmerking dat de Heilige Geest nu die taak heeft overgenomen, snijdt volgens mij niet genoeg hout: ook mensen die vervult zijn van de Heilige Geest, verschillen soms van mening. Volgens mij zou je bijvoorbeeld in de verkiezing van ambtsdragers, nog steeds, onder aanroeping van Gods naam, hem kunnen vragen om een uitspraak, bijvoorbeeld door het werpen van dobbelstenen, of het gooien van een munt.
In sommige reformatorische kringen wordt het lichtzinnig werpen van het lot, (het gooien van dobbelstenen bij een spelletje) om deze reden verworpen, omdat God's ingrijpen niet afgedwongen zou moeten worden voor zulke zaken. Dit lijkt mij, hoewel vergezocht, wel respectvol, en te waarderen.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2007, 07:49:17 pm »
En het meedoen aan een loterij?? Is dat dan ook toegestaan?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2007, 07:56:05 pm »
offtopic:Is het nou echt nodig om daar een jarenoud topic voor omhoog te schoppen?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 03, 2007, 08:09:47 pm »
Ja, want als je een nieuwe opent, komt er een slotje op omdat ie al behandeld is. Daarnaast vond ik het een een goed idee om dit oude topic als info te gebruiken.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 03, 2007, 10:03:43 pm »

quote:

Jona 1,7
En zij zeiden tot elkander: Komt, laat ons het lot werpen, opdat wij te weten komen door wiens schuld dit onheil ons treft. Zij wierpen het lot en het lot viel op Jona.
Nou, als je mij zou vragen mag ik het lot werpen om een schuldige aan te wijzen als onheil je getroffen heeft, dan zou ik zeggen vooral doen he?  :+

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 04, 2007, 12:13:42 am »

quote:

j@f@ schreef op 03 juli 2007 om 20:09:
Ja, want als je een nieuwe opent, komt er een slotje op omdat ie al behandeld is. Daarnaast vond ik het een een goed idee om dit oude topic als info te gebruiken.

Dus geen gokje :+

Ik heb meegemaakt dat er rondom een verkiezing van oudsten geloot werd.
Mag dat en kan dat nu nog?
Mail me maar als je wat wilt weten

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 04, 2007, 10:09:10 am »
strootje trekken werkt ook prima..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 04, 2007, 12:41:54 pm »
M

quote:

okidoki schreef op 04 juli 2007 om 00:13:
[...]

Dus geen gokje :+

Ik heb meegemaakt dat er rondom een verkiezing van oudsten geloot werd.
Mag dat en kan dat nu nog?
Maar dit vind ik een andere manier van loten dan dat je een lotje koopt en er een grote prijs mee hoopt te winnen (onder het mom dat je goede doelen steunt).

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 04, 2007, 01:14:55 pm »

quote:

Pooh schreef op 28 juli 2004 om 00:52:
Wat ik vooral mis in de discussie, is de vraag "waarom zou het niet mogen?"

Een gevaar kan zijn dat je denkt dat God altijd op deze manier een beslissing velt. Dat je dus door middel van het lot werpen iets bestempeld als: Het is Gods wil. Het kan ervoor zorgen dat je niet meer in gebed gaat en God vraagt om een antwoord, dat je niet op zoek gaat naar Gods wil maar dat je simpelweg even het lot gooit.
Met andere woorden, het gevaar zou kunnen zijn dat je je vertrouwen op het lot stelt en niet op God zelf.

Gebruik van het lot (met name als het gaat om het onderzoeken van Gods wil) is dus wel toegestaan, maar je moet er wel zorgvuldig mee gaan.

quote:

j@f@ schreef op 03 juli 2007 om 19:49:
En het meedoen aan een loterij?? Is dat dan ook toegestaan?
Als het om (geld)loterijen gaat dan zou ik er zelf geen geld voor uitgeven. Dat is in mijn ogen slecht rentmeesterschap, maar als ik een lot gratis krijg (ik heb wel eens een lot in een kerstpakket gehad) dan denk ik dat er niets op tegen is om te kijken of je daar iets mee gewonnen hebt.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 01:15:26 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 10, 2007, 01:23:14 pm »
Materiëel geldt volgens mij dit eeuwenoude rijmpje nog steeds:

Al wie ?????? op lot of loten stelt               (wie kent het ontbrekende woord?)
op hoop van winst of prijzen
of voor 't gewin van goed of geld
behoort niet tot 't getal der wijzen.

Geestelijk weet ik in het Oude Testament het verschil niet tussen een dobbelsteen en de efod of de terafim, die geraadpleegd werden voor een beslissing van Godswege. Wie wel?

Willeke

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 10, 2007, 05:36:44 pm »
Het lot viel op Jona zegt het boekje met de  vergelijkbare naam.
En wat er met hem gebeurde is bekend.
Het lot werpen gebeurde ook met Jozef meen ik en ook met de Here Jezus betr. Zijn veelkleurige rok.
Of het mag maakt me niet uit, de uitkomst lag kennelijk opgesloten in Gods plan.

Of wij loten mogen kopen..is heel iets anders...van mij wel..leuk spelletje wat niets met het lot werpen uit de Bijbel te maken heeft.
Maak er geen punt van...als je wat wint...dank God ervoor en doe er wat nuttigs mee.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2007, 05:38:21 pm door Willeke »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 28, 2007, 05:24:43 pm »
Als het in de volksvergadering gebeurt door de hoogste figuren (geest gods over zich). Dat zijn ook de meest heilige en zuiver levende figuren. De rsultaten zijn exact, zoals de opsporing van degene die dingen uit Jericho had geplunderd terwijl de stad in de ban was gedaan. Die werd met een "verkleinende zoekactie" aangewezen door het lot. Het is tunen, tunen, fijntunen.

Dit werd natuurlijk uit naam van God gedaan maar ik vind het zelf zeer op een I-Ching raadpleging lijken. Dat dieper intunen zie je ook bij remote viewers en helderzienden (zoals psychic detectives die zich gaandeweg meer en meer op het onderwerp afstemmen en beetje bij beetje informaties bij elkaar puzzelen). Niet dat het wáár is is het probleem, maar uit naam van Wie! Zééér belangrijk, essentieel zelfs. Of het mag of niet mag.

Het is het geloof dat bergen verzet, het is het geloof waarmee David zuiver genoeg is om precies die steen raak te mikken in het voorhoofd van Goliath, en ik geloof dat dit mogelijk is. Mensen hun achtergrond of mentaliteit heeft hier ook alles mee te maken. Ik kan het niet precies benoemen maar dit verband is er gewoon bij dit soort zaken. Het zou verre van me zijn om even uit te leggen wat synchroniciteit nou precies is maar bij het werpen van het lot is in elk geval een handeling synchroon met het antwoord op de vraag en er wordt ergens op afgestemd, en om controle over die afstemming van jezelf te hebben moet je ook zelfbeheersing kennen (kosher, rein, heilig, levenshouding, levenswijzen). In het westen begrijpt men hier doorgaans niks van, in oude en vreemde culturen wel.

Maar in elk geval wordt het in de bijbel gedaan door de topfiguren in een maatschappij die de Wet des Heren nog als wet heeft, het is dan ook niet dat "toeval" gedoe van Romeinse Janhagel die het lot werpt om Jezus' kleren maar juist géén roulette met kans omdat er bij een heilige afstemming sprake is van accuratesse.

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2007, 05:26:53 pm door Divinespark »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 28, 2007, 05:50:25 pm »

quote:

Jumbala schreef op 10 juli 2007 om 13:23:
Geestelijk weet ik in het Oude Testament het verschil niet tussen een dobbelsteen en de efod of de terafim, die geraadpleegd werden voor een beslissing van Godswege. Wie wel?
Je vergist je. De terafim was een afgodsbeeld (rachel nam het mee toen ze met Jakob wegvluchte bij laban) en de efod was het kleed van de priester. Bij dat kleed hoorde een soort borstschild met daarin de Urim en de Tunnim.

Wiki daarover:

quote:

Urim en Tummim zijn vermoedelijk voorwerpen die zich bevonden in het borstschild van de hogepriester van Israël en waarmee een beslissing van God kon worden gevraagd. Ze konden een vraag met ja of nee beantwoorden, maar ze konden ook zwijgen.

In de NBV worden ze aangeduid als orakelstenen.

Beide woorden zijn een meervoud - het gaat dus kennelijk om minstens vier voorwerpen. Men vermoedt dat het een soort dobbelstenen waren.

De eerste vermelding van deze raadselachtige voorwerpen is in Exodus 28, waarin de priesterkleding wordt beschreven. In de roerige tijd van Saul en David heeft David de beschikking over de efod (in de NBV priestergewaad) met de Urim en de Tummim, zodat hij God veelvuldig om raad kan vragen.

In Ezra 2 en Nehemia 7 lezen we dat alleen een priester bevoegd is de Urim en de Tummim te gebruiken, waaruit tevens blijkt dat deze voorwerpen na de Babylonische ballingschap nog aanwezig waren (of dat men vermoedde dat ze nog ergens te vinden waren). Na Nehemia 7 wordt er niet meer van de Urim en de Tummim gesproken.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.