Auteur Topic: Hoe kwam het kwaad in de wereld?  (gelezen 3491 keer)

Kopjekoffie

• Kopjekoffie
    • Bekijk profiel
Hoe kwam het kwaad in de wereld?
« Gepost op: februari 11, 2003, 12:45:26 am »

Als newborn Christian is dit een vraag waar ik me veel mee bezig gehouden heb.
God schiep de wereld, Hij ruste op de zevende dag en zag dat wat hij gemaakt volkomen goed was.
God schept de mens. Nu wordt de mens verleid en geeft aan die verleiding toe. De vraag is nu waar komt de verleiding vandaan. Gemeengoed is dat de duivel een gevallen engel is. Het feit dat hij gevallen is betekend dat er sinds die 7e dag iets veranderd is. Immers alles was goed. Hoe kan een engel ooit de idee krijgen aan de macht van god te toornen. Als het Goed was had hij die gedachte nooit kunnen hebben.

Groet,

Kopjekoffie.
Eerst Jezus zien en dan pas sterven. Luk 2:25-32.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2003, 01:17:25 am »

quote:

op 11 Feb 2003 00:45:26 schreef Kopjekoffie:

Als newborn Christian is dit een vraag waar ik me veel mee bezig gehouden heb.
God schiep de wereld, Hij ruste op de zevende dag en zag dat wat hij gemaakt volkomen goed was.
God schept de mens. Nu wordt de mens verleid en geeft aan die verleiding toe. De vraag is nu waar komt de verleiding vandaan. Gemeengoed is dat de duivel een gevallen engel is. Het feit dat hij gevallen is betekend dat er sinds die 7e dag iets veranderd is. Immers alles was goed. Hoe kan een engel ooit de idee krijgen aan de macht van god te toornen. Als het Goed was had hij die gedachte nooit kunnen hebben.

Groet,

Kopjekoffie.

Alles wat is, is geschapen door God, dus ook het kwaad. Zie verder het thema medescheppers in dit forum.
Hoe denk je dat God vrije wezens kan scheppen als ze geen echte keuze vrijheid zouden hebben?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 11, 2003, 02:54:26 am »
Door God te dwingen het kwaad te scheppen om een vrije wil mogelijk te maken, ontneem je God zijn vrije almacht.

De mogelijkheid tot kwaad is geen logisch dwingende conclusie uit "vrije wil". Tenzij je vrije wil definieert als de mogelijkheid tot kwaad.

Het probleem zit hier, zowel filosofisch als theologisch, in de vraag wat "vrije wil" precies inhoudt.

(Wel een diep onderwerp voor zo laat in de nacht!)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2003, 07:21:45 am »
Leuk boek hierover: 'Over de vrije wilskeuze', door Aurelius Augustinus. Kan ik nu niet uit citeren, 'k moet weg, maar misschien heeft een van jullie het zelf.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2003, 11:07:30 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2003, 12:43:28 pm »
Ik weet het niet of jullie het mogen lezen.
maar anders moet je eens "Paradise lost" lezen.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2003, 03:03:05 pm »
Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten (1 Kor 6, 12) ;) ;)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 11, 2003, 11:10:05 pm »

quote:

op 11 Feb 2003 02:54:26 schreef Qohelet:
Door God te dwingen het kwaad te scheppen om een vrije wil mogelijk te maken, ontneem je God zijn vrije almacht.

De mogelijkheid tot kwaad is geen logisch dwingende conclusie uit "vrije wil". Tenzij je vrije wil definieert als de mogelijkheid tot kwaad.

Het probleem zit hier, zowel filosofisch als theologisch, in de vraag wat "vrije wil" precies inhoudt.

(Wel een diep onderwerp voor zo laat in de nacht!)

los daarvan hoe je vrije wil ook wel of niet definieert, in de door God geschapen wereld is nu eenmaal het kwaad en ook als dat door gevallen engelen zoals Lucifer of gevallen aartsengelen zoals Satan in de wereld gekomen is, ook deze wezens zijn tenslotte Gods schepselen. Buiten Gods schepping zijn er geen andere scheppingen of andere Goden.
Dus God tot iets dwingen is een conclusie die ik niet gepast vind. Een alwetend, almachtig God kan nooit onwetend geweest zijn van de manifestatie van het kwaad. Juist ook het feit dat de dood van Christus reeds lang van te voren voorspeld was, duidt daarop. en toch liet God zich in Zijn Zoon in een mens kruisigen. Hier het ultieme gebruik van almacht, het wel hebben, maar het niet toepassen. Omdat de andere weg, die door middel van liefde, niet de kortste, maar wel de beste weg is.
En wat is voorwaarde voor liefde? Dat de mens er in vrijheid voor kiezen kan, geen morele robotten, die niet anders kunnen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2003, 01:12:38 am »
Met je aanname dat de mogelijkheid van kwaad voorwaarde voor liefde is, ga ik nog steeds niet mee. Ik wil argumenten.

Bovendien denk ik dat je Gods alwetendheid met zijn daden verwart. Dat God wist hoe het kwaad de geschiedenis zou (kunnen) beïnvloeden, wil nog niet zeggen dat het door Hem daarin gebracht is.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 12, 2003, 12:10:11 pm »
- Geen Licht zonder donker.
- Geen Liefde zonder haat.
- Geen Goed zonder kwaad.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2003, 12:44:46 pm »
Hoezo?
Geen Leven zonder dood
Geen Werkelijkheid zonder fictie
Geen Etre zonder néant
Geen Waarheid zonder leugen
?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 12, 2003, 01:11:08 pm »

quote:

op 12 Feb 2003 01:12:38 schreef Qohelet:
Met je aanname dat de mogelijkheid van kwaad voorwaarde voor liefde is, ga ik nog steeds niet mee. Ik wil argumenten.

Bovendien denk ik dat je Gods alwetendheid met zijn daden verwart. Dat God wist hoe het kwaad de geschiedenis zou (kunnen) beïnvloeden, wil nog niet zeggen dat het door Hem daarin gebracht is.

Hij heeft het toegelaten, nu de vraag waarom?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 12, 2003, 02:42:22 pm »
In dit klassieke probleem zijn er globaal twee standpunten, allebei verdedigd door gerenommeerde theologen:

-- God heeft eerst besloten Zichzelf te verheerlijken in zijn kerk. Dat ging Hij doen door zijn eigenschappen van barmhartigheid en rechtvaardigheid vorm te geven in de geschiedenis. Daarvoor had Hij de zondeval nodig en ook mensen die verloren gaan. Dit standpunt heet supralapsarisme ("boven-de-val", d.w.z. Gods verkiezing is overkoepelend over de geschiedenis inclusief de zondeval). Tegen dit standpunt is terecht aangevoerd dat God zo de auctor peccati, de auteur van de zonde dreigt te worden; en dat het goede en het kwade, de verkiezing en de verwerping, teveel op elkaar gaan lijken (eodem mode, duplex praedestinatio).

-- Hoewel God de zonde niet gewild heeft, maakt die wel deel uit van zijn plan. Over het hoe en waarom weten we niets. Maar binnen het concept van zonde heeft God besloten mensen te redden en zo zijn heerlijkheid te tonen. Dit standpunt heet infralapsarisme ("onder-de-val", d.w.z. Gods genadige verkiezing gaat over gevallen, zondige mensen). De kritiek hierop is natuurlijk dat het de vraag naar het waarom van de zonde helemaal niet beantwoordt.

De complexiteit van de kwestie blijkt wel uit het feit, dat het niet eens duidelijk is of bijv. Calvijn, Kuyper of Schilder nu "supra" of "infra" was. Hoewel ze de problematiek bespreken, durven ze weinig vergaande uitspraken te doen. De gereformeerde belijdenisgeschriften zijn in stijl "infra", maar laten genoeg ruimte voor een "supra" standpunt. De Synode van Utrecht sprak in 1905 dat "infra" juister was, dat "supra" niet veroordeeld mocht worden en dat de kwestie in elk geval niet in de prediking thuishoorde.

De vraag naar het waarom en hoe van de zondeval in verband met Gods eeuwige raad is maar een klein onderdeel van een gigantisch, onopgelost probleem.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 12, 2003, 03:56:32 pm »
het yin yang verhaal.

Zonder de een heb je de andere niet.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 12, 2003, 05:28:42 pm »
Uitdaging, Mack: leg eens uit wat je daarmee bedoelt en waarom.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 13, 2003, 12:03:56 am »

quote:

op 12 Feb 2003 17:28:42 schreef Qohelet:
Uitdaging, Mack: leg eens uit wat je daarmee bedoelt en waarom.

zittend op de stoel van Mack,
wat betekend links zonder rechts?
onder zonder boven?
licht zonder duisternis?
voor zonder achter?
berg zonder dal?
goed zonder kwaad?
verleden zonder toekomst?
jong zonder oud?
warm zonder koud?
man zonder vrouw?

we hebben deze tegenstellingsparen nodig om te kunnen kennen, het zen-boedhisme heeft koans, klappen met 1 hand, misschien dat dat eea verduidelijkt?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2003, 12:13:34 am »
Nu even precies:
- hebben wij het begrip 'kwaad' nodig om 'goed' te kunnen kennen?
- moet er 'kwaad' bestaan voordat 'goed' iets betekent?
- heeft God het begrip 'kwaad' nodig om 'goed' te kunnen kennen?
- is het bestaan van 'kwaad' nodig voordat er 'goed' kan zijn?
- moet er 'kwaad' bestaan voordat God 'goed' kan zijn?

Ofwel, waar zit de grens tussen epistemologie en ontologie?

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2003, 10:39:36 am »
Ik neem de uitdaging wel aan.
alles is in evenwicht.
dus zonder het een is er geen andere.

een voorbeeld.
jullie zeggen god is goed en de duivel is slecht.
wat gebeurt er als de duivel gedood wordt.
is dat dan dat.
en we leven allemaal lang en gelukkig???
jullie zeggen op het moment dat de aarde is geschapen.
was er goed in de wereld maar dan was er dan ook kwaad in de wereld.

en dan is er ook de andere kant.
en god is neutraal en is er geen duivel.
zoals ik zegt.
dan staat god buiten de yin yang verhaal.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2003, 11:38:11 am »
Jouw visie is een van de varianten van gnostisch dualisme. Een aansprekende theorie, is in het verleden gebleken, vooral voor intellectuelen die de wereld graag mooi ordenen.

Heb ik maar twee dingen tegen in te brengen (doorslaggevend, dat wel):
-- het is een mooi idee maar hoe weet je of het ook de werkelijkheid is?
-- in de openbaring van God in de bijbel benadrukt Hij dat Hij goed is, geen kwaad wil, geen kwaad schept en wel almachtig is.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 14, 2003, 12:58:42 pm »

quote:

op 13 Feb 2003 11:38:11 schreef Qohelet:
Jouw visie is een van de varianten van gnostisch dualisme. Een aansprekende theorie, is in het verleden gebleken, vooral voor intellectuelen die de wereld graag mooi ordenen.

Heb ik maar twee dingen tegen in te brengen (doorslaggevend, dat wel):
-- het is een mooi idee maar hoe weet je of het ook de werkelijkheid is?
-- in de openbaring van God in de bijbel benadrukt Hij dat Hij goed is, geen kwaad
wil, geen kwaad schept en wel almachtig is.

daar schep jij even een groot probleem, een almachtige God, die het kwaad niet wil
en het is er toch!
alleen daaruit kun je al konkluderen dat het kwaad een funktie heeft in de schepping,
zondeval, Judas, kruisiging, almachtige God had dat kunnen voorkomen, maar kiest
ervoor om het kwaad te metamorfoseren in een hoger goed, want door het kwaad
in de wereld leren wij bijvoorbeeld medelijden te ontwikkelen en liefde voor de
medemens (wat gij de kleinste mijner broeders...), weer zo'n voorbeeld van de
vrije keus van de mens, niet omdat dat in de geboden staat, maar uit eigen ontwikkelde
moraliteit.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 14, 2003, 01:16:41 pm »
Het probleem schep ik niet, het ligt er wel.

De keuze die je als christen hebt in deze:
-- negeer het probleem
-- bedenk een mooi systeem hoe het zou kunnen zitten
-- tast voorzichtig af wat God je wel heeft laten zien en wees tevreden met wat je niet weet.

Dat laatste probeer ik. Mijn kritiek op jouw ideeën is, dat ze dingen over God zeggen die Hij niet Zelf heeft duidelijk gemaakt (dus waarom zouden ze waar zijn); en naar mijn idee kom je bij consequente uitwerking zelfs in strijd met die openbaring.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 15, 2003, 12:26:05 am »

quote:

op 14 Feb 2003 13:16:41 schreef Qohelet:
Het probleem schep ik niet, het ligt er wel.

De keuze die je als christen hebt in deze:
-- negeer het probleem
-- bedenk een mooi systeem hoe het zou kunnen zitten
-- tast voorzichtig af wat God je wel heeft laten zien en wees tevreden met wat je niet weet.

Dat laatste probeer ik. Mijn kritiek op jouw ideeën is, dat ze dingen over God zeggen die Hij niet Zelf heeft duidelijk gemaakt (dus waarom zouden ze waar zijn);

ch: ben ik niet met je eens, God heeft mij geschapen met een denkvermogen en door dat te gebruiken openbaren zich ook bepaalde dingen aan me, naast datgene wat ik van de wereld of bijbel verneem dmv mijn andere zintuigen (waarnemen+denken), als jij vind dat God iets Zelf niet duidelijk gemaakt heeft, dan is dat jouw waarnemingsvermogen, maar mijn waar-nemingsvermogen zegt mij iets anders, God spreekt nml. ook een taal die door het denken te begrijpen is, maar dat denken moet zich eerst zover ontwikkelen.
matth.7:7
luk.24:25
joh.14:12
joh.16:12
joh.3:12
mark 4:22
jph.16:25
matth.13:11
1 kor.14:1

en naar mijn idee kom je bij consequente uitwerking zelfs in strijd met die openbaring.
ch: ik ben zelf deel van Gods openbaring, jij ook en het goede en het kwade ook net zo goed, ik zie geen kontroverse met Gods openbaring, wordt eens konkreet?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 15, 2003, 05:29:34 pm »
Rom 1, 18v:

Want toorn van God openbaart zich van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden, daarom dat hetgeen van God gekend kan worden in hen openbaar is, want God heeft het hun geopenbaard. Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld uit zijn werken met het verstand doorzien, zodat zij geen verontschuldiging hebben.

Hier is Paulus het met je eens: inderdaad, God openbaart zich in en aan mensen. Dat schept verantwoordelijkheid om God te dienen. Maar:

Immers, hoewel zij God kenden, hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar hun overleggingen zijn op niets uitgelopen, en het is duister geworden in hun onverstandig hart. Bewerende wijs te zijn, zijn zij dwaas geworden, en zij hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren.
Door ongehoorzaamheid aan God -- Hem niet de eer geven -- is het hart van mensen donker geworden. Mensen hebben hun eigen ideeën in de plaats van God gezet, terwijl ze dachten wijs te zijn. Dat risico lopen we dus echt. Dit is dus een amendement op natuurlijke godskennis. Ja, God heeft zich geopenbaard en hoe, maar de mens heeft zijn verstand (laten) verduisteren. Laat God dat zomaar toe?

Daarom heeft God hen in hun hartstochten overgegeven aan onreinheid, zodat bij hen het lichaam onteerd wordt. Zij immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen.
Dat is de situatie van de mens die niet naar God luistert maar naar zijn eigen vebrhaal. Dat neemt toch alle optimisme over natuurlijke kennis weg? Paulus laat het hiet gelukkig niet bij, maar laat wel zien dat zónder Christus ons verstand verduisterd is.

Rom 8, 18:
Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods.
De openbaring van God is niet compleet. Zijn heerlijkheid en zijn zonen moeten nog onthuld worden. Je kunt God en zijn plan niet volledig kennen uit de schepping van de tegenwoordige tijd.

Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.
Uit het om-je-heen-kijken zie je (en weet je) dat de schepping uitkijkt naar iets wat nog komen moet; maar ze toont je (nog) niet de aard van dat wat komen moet. Je ziet nu een schepping onderworpen aan vergankelijkheid. Ze laat de volheid van God niet zien.

En niet alleen zij, maar ook wij zelf, wij, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.
Wiij verwachten iets: iets dat nog niet is en dus nog niet gekend kan worden, behalve doordat God het aan ons onthult buiten het zichtbare om. (Want hoop die gezien wordt, is geen hoop.)

Met deze twee voorbeelden wil ik duidelijk maken, dat je niet moet denken God uit de schepping of met je verstand te kunnen kennen. Zijn bijzondere openbaring onthult de dingen die komen moeten, die boven de vloek van nu uitstijgen. Dáárin openbaart God zich volledig. Tot dan toe zul je ermee moeten leven, dat over de schepping en over je kennen een zweem van onvolmaaktheid ligt. En vooral: zul je moeten hopen en verwachten dat eens de zonen van God openbaar zullen worden.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 15, 2003, 05:31:36 pm »
apokaradokia
(‘reikhalzend verlangen’, bij Rom. 8, 19)

alsof je bril niet sterk genoeg is
alsof de horizon te ver
de duisternis te leeg en grijs is

met de hand boven de ogen
 tuurt een mens het raadsel in
 kan het vaak niet meer geloven
 dat er nog een morgen is

alsof de horizon te ver

maar het gras onder de voeten
 blijft nog altijd groen en fris
 in de hoop dat het zal bloeien
 als het eindelijk morgen is

alsof de horizon te ver

met de ogen op oneindig
 in de blinde vlek een licht
 wacht de godenzoon geduldig
 op het ware vergezicht

hoewel zijn bril nog veel te zwak is
hoewel de horizon nog ver
de duisternis zo leeg en grijs is...

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 17, 2003, 01:09:49 pm »

quote:

op 13 Feb 2003 11:38:11 schreef Qohelet:
-- in de openbaring van God in de bijbel benadrukt Hij dat Hij goed is, geen kwaad wil, geen kwaad schept en wel almachtig is.
Jesaja 45:6b-7
Ik ben de HERE, en er is geen ander, 7 die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.

NB
'Onheil' kun je ook subjectief zien ipv absoluut; op de mens komt het over als is het onheil, maar in Gods ogen is het iets dat past in Zijn plan (geen zonde).
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2003, 01:14:26 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 17, 2003, 09:33:27 pm »
Het Hebreeuws gebruikt het meest algemene woord voor kwaad, ra` (Strong 7451), dat zegt dus niet zoveel. Maar het is hier in tegenstelling met sjalom, vrede en niet met bijv. goed. Daarom is de vertaling 'onheil' hier wel goed, i.p.v. 'kwaad', ofwel, zonder de ethisch-morele dimensie.
Het scheppen van onheil door God kan een onderdeel zijn van de vloek t.g.v. de zondeval. Het is in de bijbel niet helemaal duidelijk hoe actief Gods rol hierin is. De vertalers van de NBG laten God opdraven als degene die de wereld aan de vloek onderworpen heeft (in Rom 8, 19), door 'hem' met een hoofdletter te schrijven; maar ook dat is maar interpretatie.