Auteur Topic: (misschien) Christen worden  (gelezen 5358 keer)

Iris

• Bekijk profiel
(misschien) Christen worden
« Gepost op: juli 06, 2004, 07:44:50 pm »
Hoi allemaal

Mijn naam is Iris en ik ben nieuw op dit forum.  :)
Ik denk erover een Bijbelstudie te gaan volgen, omdat ik mijn hele leven al verlang naar een houvast in mijn leven. Het Christelijk geloof heeft eigenlijk altijd mijn belangstelling gehad en ik benijdde altijd de mensen die ik er soms zo 'blij' over hoorde praten. (Op de televisie bijvoorbeeld) Ik dacht altijd: Dat wil ik ook.
Maar ik vind het ook eng. Het zou een hele nieuwe weg zijn in mijn leven.
Zijn er meerdere mensen onder jullie die pas op volwassen leeftijd Christen zijn geworden?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Groeten,
Iris  :w

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 06, 2004, 07:48:33 pm »
Hoi Iris, misschien is een Alphacursus iets voor jou? Tijdens deze cursus worden op een ongedwongen wijze en mede onder het genot van een maaltijd de basisbeginselen van het christelijk geloof uitgelegd.
Check de officiële website van de Alphacursus in Nederland. In bijna elke plaats wordt er tegenwoordig wel een gegeven.
En er zijn hier inderdaad meerdere mensen die pas op latere leeftijd christen zijn geworden. Maar die moeten dat zelf maar vertellen. :)

/Edit: misschien is het leuk om de volgende topics eens even door te lezen:
Getuigenissen: Getuigenissen
Getuigenissen II: Getuigenissen.
Reacties op Bumblebee’s verhaal: Bumblebee in "Weblog de Bijenkorf"
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 07:58:27 pm door Mezzamorpheus »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 06, 2004, 09:11:34 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 juli 2004 om 19:48:
Hoi Iris, misschien is een Alphacursus iets voor jou? Tijdens deze cursus worden op een ongedwongen wijze en mede onder het genot van een maaltijd de basisbeginselen van het christelijk geloof uitgelegd.
Check de officiële website van de Alphacursus in Nederland. In bijna elke plaats wordt er tegenwoordig wel een gegeven.
En er zijn hier inderdaad meerdere mensen die pas op latere leeftijd christen zijn geworden. Maar die moeten dat zelf maar vertellen. :)

/Edit: misschien is het leuk om de volgende topics eens even door te lezen:
Getuigenissen: Getuigenissen
Getuigenissen II: Getuigenissen.
Reacties op Bumblebee’s verhaal: Bumblebee in "Weblog de Bijenkorf"

Heee Mezzamorpheus, bedankt voor je reactie!  d:)b
Ik heb net gelezen wat je me adviseerde, leuk en interessant. Ik vind het erg bijzonder allemaal en het maakt me vooral heel erg nieuwsgierig.
Die Alpha-cursus lijkt me wel wat. Ik ga eens informatie opvragen.
Thanks!
Groeten, Iris

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2004, 09:29:15 pm »
Misschien moet je Bumblebee (een van de users) hier eens vragen hoe dat bij haar ging. Dat heeft ze ook ergens op het forum wel eens verteld.

Zij werd ook geïnteresseerd in het Christendom door de Alpha-cursus en is zo gaan geloven. En ze was bepaald geen 8 jaar meer :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2004, 09:30:47 pm »
De link naar BBB's verhaal staat al in mijn post Zwever, dus die heeft ze al gelezen. :)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 07, 2004, 08:42:03 am »
Hai Mezza

Goed nieuws!! In september begin ik aan een Bijbelstudie, dankzij jouw tip.
Thanks!!!

Iris

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2004, 09:01:25 am »
_O_ goedzo, ik ben al christen maar als ik energie genoeg heb wil ik de alphacursus ook een keer gaan doen. Heb er heel veel goede dingen over gehoord. Wees wel voorzichtig met het vertellen over je begaafdheid, want christenen zijn soms net mensen. ;) Ik weet van mensen die een psychische aandoening hebben die voor 'bezeten' zijn uitgemaakt.
Ik zou dus op die avonden hier niets (of iig niet veel) over zeggen, de mensen daar zijn op dit vlak gewoon leken. Je kan dan beter op zoek gaan naar deskundige christenen om hierover te praten.

(ja een beetje een reactie op beide topics in een post ;) )

/edit: misschien wat overbodige info en weet je dit allemaal al wel maar voor het geval dat...
Het christendom is heel divers qua hoe tegen dingen aankijken. We hebben als christenen allemaal de bijbel, maar hoe we de bijbel zien en hoe we vervolgens de bijbel begrijpen kan dag en nacht verschillen. Het is als politiek actief willen worden, practisch iedereen is dan wel democratisch, maar daarna verschilt ven totaal van wat het beste is voor het land. Zo is het met het christendom ook.
Als je dus christenen tegenkomt die een leer aanhangen die je niet gelooft kijk rustig verder. God zal je inderdaad leiden.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2004, 09:11:17 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 07, 2004, 09:40:15 am »
Hoi Iris!

Gaaf dat je er zo mee bezig bent!   d:)b

Ik ben inderdaad op latere leeftijd (ik was 23) bekeerd. Roodkapje trouwens ook, zij was een jaar of 16 geloof ik. Is ook wel ergens actief op dit forum. Als je mij wilt mailen of MSNen ben je welkom, het adres staat wel ergens op dit forum maar zelf kan ik dat nooit vinden bij anderen, dus: Bumblebee7872@hotmail.com.

Als je trouwens liever zelf in de Bijbel duikt, voel je dan vooral nergens toe verplicht!!

Succes, groetjes Bumblebee
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 07, 2004, 09:57:49 am »

quote:

Iris schreef op 07 juli 2004 om 08:42:
Hai Mezza

Goed nieuws!! In september begin ik aan een Bijbelstudie, dankzij jouw tip.
Thanks!!!

Iris

Cool Iris!  d:)b  Ik hoop en bid dat je er wat aan zult hebben!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2004, 11:12:54 am »
Een alpha-cursus kan ik je echt absoluut aanraden. Heel leerzaam :) Dus als je geinteresseerd bent in het christelijk geloof zou ik die zeker volgen.

Mag ik trouwens zo onbeleefd zijn om te vragen hoe oud je bent? ;)

Zo ja, hoe oud ben je? ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 07, 2004, 12:02:16 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 07 juli 2004 om 09:40:
Hoi Iris!

Gaaf dat je er zo mee bezig bent!   d:)b

Ik ben inderdaad op latere leeftijd (ik was 23) bekeerd. Roodkapje trouwens ook, zij was een jaar of 16 geloof ik. Is ook wel ergens actief op dit forum. Als je mij wilt mailen of MSNen ben je welkom, het adres staat wel ergens op dit forum maar zelf kan ik dat nooit vinden bij anderen, dus: Bumblebee7872@hotmail.com.

Als je trouwens liever zelf in de Bijbel duikt, voel je dan vooral nergens toe verplicht!!

Succes, groetjes Bumblebee

Ik was wel ietsje ouder hoor, 20... :P

Mijn mailadres is roodkapje2004@yahoo.com en mijn bekeringsverhaal staat ook wel ergens onder getuigenissen ofzo. Maar inderdaad: hardstikke tof d:)b
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2004, 12:02:38 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 07, 2004, 12:10:18 pm »

quote:

Iris schreef op 06 juli 2004 om 19:44:
Hoi allemaal

Zijn er meerdere mensen onder jullie die pas op volwassen leeftijd Christen zijn geworden?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Groeten,
Volgens mij zijn de meeste mensen zijn op volwassen leeftijd Christen geworden. Voor die tijd word je er wel in onderwezen, maar de keuze voor Christus is toch niet zo gemakkelijk ook al word je in beschermde sfeer opgevoed.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 07, 2004, 12:14:51 pm »
Dat is niet waar. Uit onderzoek is -volgens mij- gebleken dat de meeste mensen die voor Christus gekozen hebben dat gemiddeld ergens in de loop van hun tienerjaren gedaan hebben. Sowieso worden de belangrijkste beslissingen voor de kijk op het leven etc. in de tienerleeftijd genomen. Daarom blijkt het vaak ook zo moeilijk om 'oudere' mensen te 'bekeren'. :)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 07, 2004, 01:29:53 pm »
Oeps, wat een hoop reacties.   :)
Moet ik even laten bezinken hoor.... ;)

Marnix, ik ben "al" 37.

Later op de dag zal ik reageren op jullie berichten.

Tot dan,
Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 07, 2004, 09:38:28 pm »
Ik ga in sept eerst eens rustig met die cursus beginnen, want het is best veel wat er ineens allemaal op me afkomt. Ik voel me eigenlijk een beetje overweldigd, omdat ik diep van binnen voel dat dit wel eens "de weg" zou kunnen zijn.
Ik moet wel zeggen, het klinkt misschien raar, dat ik mij al de hele dag heel blij voel. Alsof er iets heel moois gaat gebeuren. Het vreemde is dat dat me gewoon overkomt, want ik was vandaag helemaal niet op zoek naar een blij gevoel. Ik leg het misschien een beetje krom uit, maar misschien snappen jullie het wel.
En ik heb net verschillende sites bekeken op het internet over de Bijbel en Jezus, en ik weet niet hoe het komt, maar ik krijg er steeds zo'n warm (ja, weer "blij") gevoel bij. Terwijl ik me normaal gesproken helemaal niet snel mee laat slepen door iets. Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd over mijzelf.
Ik was mijn hele leven hierin al geinteresseerd, en misschien heeft dat een doel gehad. Ik weet het niet. Misschien nader ik dat doel nu.
Maar ik vind het ook doodeng!! Ik ben geen type om bij een groep te horen of bij een gemeenschap. Dat stoot me eigenlijk ook weer af. Maar misschien is dat angst voor het onbekende. Ik wil dus wel en ik wil niet. Heel apart.

Iemand hier waarschuwde me ook om niet meteen overal te gaan vertellen over mijn paranormale gaven, omdat sommige Christenen leek zijn op dit gebied en ik de kans loop om voor bezeten te worden aangezien. (Sorry, ben je naam even kwijt, want ik kan vanaf hier niet even terug bladeren) Ik denk dat je gelijk hebt. Eigenlijk vond ik het ook al best "gewaagd" om daarover wat te schrijven hier. Ik had geen idee hoe men zou reageren. Om heel eerlijk te zijn, ik had daar woedende reacties op verwacht (was ook een stukje angst) , maar niks van dat alles. Hele vriendelijke reacties zelfs. En om dat laatste ben ik heel blij. Niettemin denk ik inderdaad dat ik niet overal zo openhartig moet zijn wat betreft paranormale zaken. Ik hoop inderdaad dat ik iemand vind, een Christen, die deskundig is op dat gebied. Misschien loop ik nog eens zo iemand tegen het lijf.

Bedankt allemaal voor het luisteren, leuk forum hier. (Ik blijf!)  :)
Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 07, 2004, 09:42:20 pm »
Ik zie nu je naam ; Alfredt.  :)
Bedankt voor de info en ik vind het een hele zinnige tip om inderdaad hier en daar eens te kijken en te ontdekken welke stroming eventueel bij mij zou passen.

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 07, 2004, 10:45:10 pm »
Wat ook een manier is: gewoon kerkshoppen. Eens een paar weken naar de ene kerk gaan en dan weer een paar weken naar een andere. En gewoon de Bijbel lezen (in veel evangelische boekhandels verkopen ze 'bouwstenen' bijbelstudies die heel laagdrempelig zijn. Ze kosten iets van 4 euro per stuk. Ik weet zeker dat als je het daar uitlegt waar het voor is, ze je zeker wel willen helpen. Wel kritisch blijven en erover na denken wat je zelf ergens van vindt.

Ik bid voor je, mag dat?

@ Alfredt: zo heel groot zijn die leerverschillen ook weer niet hoor, ze worden altijd zo ontzettend opgeblazen ;)
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2004, 10:46:20 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 07, 2004, 10:47:56 pm »
offtopic:ow nee? moet jij eens kijken naar Gergem, oosters orthodox, kuitert, evangelisch... om maar wat te noemen, dat scheelt best veel hoor :P

/edit: niet te serieus opvatten, dit is een post met een knipoog ;)
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2004, 10:48:29 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 08, 2004, 08:51:05 am »
Dat mag Roodkapje!  :)

Bestaat er een lijst met Evangelische boekhandels?

Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 08, 2004, 08:56:01 am »
O ja, Roodkapje, je hebt het over kritisch zijn.
Ik ben altijd een zeer kritisch iemand geweest, dus ik hoop dat ook te blijven. Maar ik sta nu toch voor een "probleem".
Aan de ene kant lees ik dat je je in feite moet overgeven aan God en dat je dan vanzelf geleid wordt naar het juiste pad.
En aan de andere kant wordt er geadviseerd kritisch te zijn (waar ik zeer achter sta).
Dus voor mij is dat een soort dilemma:
Want hoe kun je kritisch zijn en je toch overgeven?
Hoe weet je wanneer je op je eigen gezond verstand moet vertrouwen en waar begint de leiding van God?
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk, maar ik vind het ook moeilijk onder woorden te brengen.

Iris

Aanvulling:
Laat ik het zo zeggen: Ik ben iemand die touwtjes moeilijk uit handen kan geven en dat resulteert in het feit dat ik werkelijk overal commentaar op heb. Ik ben dus vaak TE kritisch. Vooral wanneer iets "dichtbij" komt, krijg ik het ineens Spaans benauwd. Ik ben dan zo bang dat ik me uiteindelijk weer door angst en een (te) kritische geest laat leiden, en dat ik zo een pad misloop wat misschien wel heel veel voor mij had kunnen betekenen. Ik verlang ernaar daar wat losser in te worden en de dingen wat meer in de handen van "hogere leiding" te leggen, maar tegelijkertijd wil ik niet overslaan van te kritisch naar passief alles accepteren.
Ik vind het moeilijk hier de juiste woorden voor te vinden. Misschien begrijpt iemand het of kan me er iets over vertellen.  ;)
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 09:02:26 am door Iris »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2004, 11:26:09 am »
Tja... maar ook iemand die kritisch is is te overtuigen :D

God weet wel dat je kritisch bent... vraag Hem maar of Hij je daarin wat tegemoet wil komen. Daarmee is Hij al begonnen door je te laten voelen dat Hij echt bestaat, en daar gaat Hij zeker mee door!

En dan denk ik dat kritisch zijn en toch Gods leiding in je leven te accepteren goed samen kan gaan. Want als je ontdekt dat God het beste met je voor heeft en nog veel beter weet wat goed voor je is dan dat je zelf weet... dan verdwijnt die kritiek :)

Oh en vergeet nooit... je hoeft het touwtje niet uit handen te geven... Zolang je God maar 1 eind van het touw laat vasthouden ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 08, 2004, 11:37:35 am »
Wees zo kritisch als je kan tegenover mensen,

en zo weinig kritisch als je kan tegenover God.

Wanneer Hij tegen je spreekt, dus door de Bijbel of in gebed.  :)  Succes!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 08, 2004, 11:41:51 am »

quote:

Iris schreef op 08 juli 2004 om 08:56:
Aanvulling:
Laat ik het zo zeggen: Ik ben iemand die touwtjes moeilijk uit handen kan geven en dat resulteert in het feit dat ik werkelijk overal commentaar op heb. Ik ben dus vaak TE kritisch. Vooral wanneer iets "dichtbij" komt, krijg ik het ineens Spaans benauwd. Ik ben dan zo bang dat ik me uiteindelijk weer door angst en een (te) kritische geest laat leiden, en dat ik zo een pad misloop wat misschien wel heel veel voor mij had kunnen betekenen. Ik verlang ernaar daar wat losser in te worden en de dingen wat meer in de handen van "hogere leiding" te leggen, maar tegelijkertijd wil ik niet overslaan van te kritisch naar passief alles accepteren.
Ik vind het moeilijk hier de juiste woorden voor te vinden. Misschien begrijpt iemand het of kan me er iets over vertellen.  ;)

Been there, done that :)

Vertrouw op God (en dat is best heel moeilijk af en toe), dan neemt Hij die touwtjes over en dan blijkt het leven ineens zo'n stuk makkelijker te zijn. Ik weet ook niet precies hoe ik het gedaan heb. (Volgens mij heb ik niet zoveel gedaan, maar heeft God mij die rust gegeven ergens). Ik ben nog wel kritisch, maar minder angstig. Ik heb veel gebeden, dat heeft in ieder geval geholopen :)

En over die evangelische boekhandels: die zijn overal wel, in welke plaats woon je? Misschien kom je meer te weten als je googelt op evangelische boekhandel + woonplaats.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 11:44:41 am door Roodkapje »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 08, 2004, 01:09:46 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 08 juli 2004 om 11:37:
Wees zo kritisch als je kan tegenover mensen,

en zo weinig kritisch als je kan tegenover God.

Wanneer Hij tegen je spreekt, dus door de Bijbel of in gebed.  :)  Succes!

Ach een beetje kritisch zijn mag wel... zo ben je geschapen ;) Lees eens in de psalmen, die zijn soms ook best kritisch... Je mag God best vragen om aan je duidelijk te maken wat Hij wil en dat Hij van je houdt denk ik... zolang je door je kritiek je maar niet afsluit daarvoor maar er juist voor open blijft staan.

Ik denk dat je oo kniet blind op God hoeft te vertrouwen omdat Hij je wil laten zien dat Hij bestaat.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 01:11:16 pm door Marnix »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 08, 2004, 01:23:14 pm »

quote:

Marnix schreef op 08 juli 2004 om 13:09:
Ik denk dat je ook niet blind op God hoeft te vertrouwen omdat Hij je wil laten zien dat Hij bestaat.
:? Sorry maar dit snap ik niet

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 08, 2004, 01:27:58 pm »
Hij neemt die zin té letterlijk :)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 08, 2004, 02:18:08 pm »
Bedankt voor alle reacties.
Ik proef er dus uit dat een beetje kritisch zijn mag en gewoon menselijk is. Maar dat het geen kwaad kan om de teugels iets meer te laten vieren en God een "kans" te geven. Als ik het verkeerd interpreteer hoor ik het graag!
Ook schrijft iemand (sorry, kan de naam vanaf hier niet terug halen, ben een complete kneus op computergebied  :/ ) dat kritisch zijn ten opzichte van mensen heel verstandig is, maar dat God geen kritiek behoeft. (Of iets van dezelfde strekking)
Nu is het zo dat ik wel eens praat met een vriendin van een vriendin. (die inmiddels ook een vriendin geworden is, grin, ingewikkeld) Zij is dus gelovig en zij beweert dus dat God via haar spreekt. Daar heb ik moeite mee!! Want als ik dus kritiek op haar zou uiten, kan dat weer niet, want ze beweert dat zij het niet is, maar God. Daarbij haalt ze steeds allerlei Bijbelteksten aan. Dat vind ik op zich heel interessant, maar het is best moeilijk te converseren, want alles wat ze zegt komt van "God" en staat in de Bijbel, dus een discussie daarover is onmogelijk. Want dan heb ik weer kritiek op God, volgens haar. (Daar hebben we geen ruzie over hoor, wel een meningsverschil dus  :)  )
Dat vind ik dus een moeilijk iets.
En ik merk ook dat de euforie van het feit dat ik in sept. een Bijbelstudie ga volgen, langzamerhand weer plaatsmaakt voor achterdocht en twijfel. En dat is lastig, want ik voel tegelijkertijd wel een verlangen om de God (die toch liefde is?) te leren kennen.
Maar ik word er nerveus van wanneer ik al die "regels" hoor waar ik soms helemaal niet achter kan staan. Ik woon bijvoorbeeld samen met mijn vriend en ben niet getrouwd. Volgens die vriendin vindt God dat niet leuk. Volgens mij maakt het God helemaal niks uit, zolang onze liefde maar oprecht is. En dan begrijp ik weer niet dat ze daar over oordeelt, want "gij zult toch niet oordelen"? Maar nee, dat mag ik dan weer niet zeggen, want zij is het niet die oordeelt, maar God oordeelt hierover.
Dus momenteel weet ik het allemaal even niet meer.  :?

Iris

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 08, 2004, 02:39:11 pm »
Oei. Dat is lastig praten met zo'n profetes van God, alles is direct onbespreekbaar.

Je wordt al direct voor de leeuwen geworpen, want ook al bedoeld jouw vriendin het goed, ze gaat nu wel in op dingen die volgens mij helemaal niet gelden als je nog geen actieve relatie met God hebt.

Samenwonen is misschien wel het ideale voorbeeld. Als ik het vanuit een relatie met God bekijk, en de Bijbel, dan zie je hoe God het een en ander bedoeld heeft voor man en vrouw. Je merkt wáárom God het huwelijk heeft bedoeld, dat je dan ook tegenover Hem trouw beloofd aan elkaar en dat seks ook door Hem is gemaakt met een bepaalde bedoeling. Je zet zeg maar de God-bril op om alles te bekijken en je vindt zo waarom de dingen zijn zoals ze zijn.

Als je die "bril", die manier van kijken naar het leven, mist, dan zien de dingen er ook heel anders uit. Dan kan ik prima begrijpen dat je gaat samenwonen en nog niet gaat trouwen, want dat is gewoon logischer, goedkoper, makkelijker en veiliger.

Het gaat een beetje hetzelfde met dingen als homo-huwelijk, abortus, euthanasie, etcetera. Christenen zetten hun God-bril op en zien de dingen gewoon totáál anders als niet-christenen. Maar om dan met elkaar te praten is wel heel lastig.  

Zeg maar tegen die vriendin dat je gewoon God wil leren kennen en dat je daarna nog wel eens gaat praten over die 'regeltjes'. En vraag maar eens aan haar hoeveel mensen eerst zich aan alle regels hielden en toen pas bij God kwamen. Dat zijn er, in heel de geschiedenis, precies 0 geweest.

Eerst kom je bij God en dan pas kan Hij je de dingen laten zien.

Good luck :)
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 02:41:56 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 08, 2004, 03:42:57 pm »
Hmmm... die vriendin mag dan wel uitkijken dat ze God niet gebruikt om haar ideeën te ventileren. Je kunt in geloofsijver ook Gods naam of zijn woord MISbruiken. Er bestaat namelijk een gebod "Gij zult Gods naam niet ijdel gebruiken", wat betekent dat je niet zomaar steeds kan zeggen dat jij het niet vindt, maar dat het van God moet. Het kán natuurlijk wel, maar onder christenen wordt daar meestal nogal terughoudend over gedaan, met name door blunders daarmee uit het verleden (kruistochten, inquisitie etc.).
Dus als je weer kriebelig wordt van zo'n opmerking, dan moet je haar hier maar eens opmerkzaam op maken.

En inderdaad over al die regeltjes: in het christendom gáát het helemaal niet om het opvolgen van regeltjes. Sommige dingen laat je op een gegeven moment uit liefde voor God en je naaste. Zo heb ik binnen een paar dagen het afgeleerd om te vloeken. Eerst vloekte ik om de 5 minuten ofzo, maar op een gegeven moment vond ik het zo erg wat ik deed dat ik er heel snel mee ophield. Niemand heeft mij ooit verboden om te vloeken, ik wilde het zelf op een gegeven moment niet meer. Zo is het ook met andere (grotere) dingen. Als je groeit in je geloof groei je ook in dat soort dingen. Je doet dingen niet om ze niet mogen, maar omdat je het zelf niet wilt. Daarom kun je anderen dat soort regeltjes niet opleggen, je kunt er wel over praten waarom je dingen wel en niet doet, maar je kunt een ander daarmee niet de wet voorschrijven.
Veel christenen denken trouwens (helaas) van wel, maar lees bijvoorbeeld het Nieuwe Testament maar eens door, en dan vooral de brief van Paulus aan Titus (het boekje Titus, is heel dun). En ergens anders wordt er gezegd door Paulus (ik dacht in Romeinen 3 ofzo) dat wij niet onder de wet zijn maar onder de genade. Hierover heeft Watchman Nee ook een boekje geschreven.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 03:48:58 pm door Roodkapje »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 08, 2004, 03:45:54 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 juli 2004 om 11:41:
En over die evangelische boekhandels: die zijn overal wel ...
Zelfs online: http://www.sjofar.com/. Hoef je niet eens de deur uit om eens te kijken wat er allemaal te koop is.
Hoewel een winkel ook wel handig isn, dan kun je nog eens wat extra informatie/uitleg vragen. Sjofar heeft een winkel in Utrecht op Hoog Catharijne, ongeveer drie stappen bij het station vandaan...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 08, 2004, 06:35:19 pm »
Voor christelijke boekhandels kun je kijken bij uitgeverij Medema, want die geven een heel overzicht van alle boekhandels op hun website: www.medema.nl
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 08, 2004, 07:07:28 pm »

quote: Bumblebee

quote: Marnix

Ik denk dat je ook niet blind op God hoeft te vertrouwen omdat Hij je wil laten zien dat Hij bestaat.
Sorry maar dit snap ik niet

Wat ik bedoelde is dat je niet als kritisch mensje maar jezelf moet wijsmaken dat je elke kritische gedachte die bij je opkomt weg moet stoppen omdat je onvoorwaardelijk moet geloven en kritische gedachten daar niet bij passen... Of jezelf voorhouden dat God bestaat maar totaal niet vraagt of God dat ook wil laten merken, want dan zou je kritisch zijn....

Dat bedoelde ik... mensen kunnen namelijk bang zijn dingen van God te vragen omdat ze bang zijn om kritisch te zijn... beetje het ongelovige Thomas-idee... kritisch zijn is echter iets anders dan ongelovig zijn volgens mij.

Dat bedoelde ik :)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 08, 2004, 09:18:10 pm »
Bedankt voor jullie aardige reacties. Ik heb er veel aan.
Ik laat het voorlopig even rusten allemaal. In sept ga ik sowieso die cursus doen en ik zie wel hoe het allemaal gaat lopen.

Ik houd jullie wel op de hoogte,  ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 08, 2004, 11:18:43 pm »
Ik zou zeggen: wees kritisch in hoe mensen over overgave aan God praten. Kijk of je dat een beetje een 'logisch'/redelijk/pakkend verhaal vindt zeg maar en probéér het dan vervolgens wel :).

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 09, 2004, 12:58:13 am »
Heej gaaf dat je die cursus gaat doen!!
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 09, 2004, 10:09:53 am »
Dank je Mezza,  :) , ik denk dat je gelijk hebt!

Goed, laat ik dan maar eens wat kritische vragen stellen.  ;)  Ik wil het niet de hele tijd over mezelf hebben, maar het zit de hele tijd in mijn hoofd, de cursus, de Bijbel, dit forum etc. Het is op het moment allemaal erg belangrijk voor me.

Vragen die bij mij opkomen:

*Kun je op je eigen individuele manier Christen zijn, zonder naar een kerk te gaan?
*Heeft Jezus iets over de kerk gezegd?
*Moet ik alles in de Bijbel letterlijk nemen of staan er ook stukken in die in de tijdsgeest geplaatst moeten worden?

Ik hoop dat iemand mij hier iets op wil antwoorden. (Niet verplicht hoor, wil mezelf hier niet steeds op de voorgrond stellen  ;)  )

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 09, 2004, 10:28:45 am »
Je stelt hier drie vragen en het lijkt me niet wenselijk om in dit topic drie discussies door elkaar te gaan voeren. Misschien is het beter om er aparte topics van te maken.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 09, 2004, 10:47:46 am »
We zouden ook de vragen 1 voor 1 kunnen beantwoorden. Is dat misschien een idee?

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 09, 2004, 10:51:14 am »
Iris, je vragen zijn denk ik heel goed om vast te houden voor tijdens de cursus. Ik zou op zich wel een antwoord willen geven, maar dan gaan we, zoals Mezza al heeft aangegeven wel off-topic en gaan we drie topics tegelijk in....Mocht je niet kunnen wachten tot de cursus om toch te weten hoe over deze onderwerpen gedacht wordt, open dan gerust voor elke vraag een topic. Evt word je dan ook wel weer verwezen naar reeds bestaande (oude) topics waar de onderwerpen al benoemd zijn.

Ik bid je Gods zegen toe in de voorbereidingstijd naar de cursus toe en hoop vooral dat je naar Hem toe mag groeien.
JHWH = Ik ben

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 09, 2004, 10:55:15 am »

quote:

Marnix schreef op 09 juli 2004 om 10:47:
We zouden ook de vragen 1 voor 1 kunnen beantwoorden. Is dat misschien een idee?

Nee, dit is geen idee. :) (En daar gaan we verder niet over discussiëren!).
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2004, 10:55:30 am door Mezzamorpheus »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 09, 2004, 02:18:18 pm »
Oké, dat snap ik.
Ik dacht dat het misschien een beetje te veel van het goede was om van elke vraag een topic te maken. Dan kom ik een beetje overheersend over,  ;)
Maar ik zal anders maar gewoon met de eerste vraag beginnen en daar een topic van maken.

Groetjes Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 16, 2004, 09:14:28 am »
Ik wil nog even iets toevoegen aan deze topic.
Dat ik Christen word, is zeker, het is niet meer "misschien".  :)
(Sterker nog, ik ben het al)
Ik heb aan Jezus gevraagd of Hij in mijn leven wil komen en mij wil leiden.
Mijn hele leven leg ik in Gods handen.
Dat heb ik eerder gedaan, in mijn leven, maar voor de eerste keer was het met mijn hele hart en ziel, zonder twijfel.
Ik worstel nog wel met de vraag welke kerkgemeenschap bij mij zou passen, en ik heb gevraagd of God mij daarin wil leiden.
En ik ben ervan overtuigd dat Hij mij de weg zal wijzen.
Ik lees iedere dag in de Bijbel, en denk na over de dingen die ik lees.
Het delen en uitwisselen hier is belangrijk voor me.
 :)
Maar ik ben er niet van overtuigd dat ik mij zal wenden tot een gereformeerde geloofgemeenschap.
Ik heb moeite met de dogma's en de stramme structuren. (in mijn ogen, het is geen waarde-oordeel hoor  ;)  )
Maar wanneer Christus mij leidt kom ik vanzelf op de juiste plek, de plek die Christus voor mij in gedachten heeft.

Het is fijn om hier met andere Christenen van gedachten te wisselen.
 _/-\o_   :+

Iris
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2004, 09:14:50 am door Iris »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 16, 2004, 09:19:42 am »
d:)b  :>  :*)

Wat moet je zeggen als iemand z'n leven aan Jezus gegeven heeft?  :)
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2004, 09:20:50 am door Sarah »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 16, 2004, 09:20:40 am »
:)   :)   :)   :)
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2004, 09:22:01 am door Iris »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 16, 2004, 09:37:05 am »

quote:

Iris schreef op 16 juli 2004 om 09:14:
Iris
Wow zoiets is echt ZO cool om te lezen!!!!    d:)b  :)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 16, 2004, 10:19:22 am »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 16, 2004, 10:19:39 am »
:+

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 16, 2004, 05:42:50 pm »
Iris, welkom in de gemeenschap Gods! Want daar mag je bij horen als je je leven aan Jezus geeft! Ik geloof dat jij ook je plek zult vinden, zoals jij je leven ook echt onder Gods leiding wilt stellen!
JHWH = Ik ben

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 16, 2004, 05:59:25 pm »
d:)b   :)   :*)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 18, 2004, 02:34:37 pm »

quote:

Iris schreef op 16 juli 2004 om 09:14:
Ik wil nog even iets toevoegen aan deze topic.
Dat ik Christen word, is zeker, het is niet meer "misschien".  :)
(Sterker nog, ik ben het al)
Mijn hele leven leg ik in Gods handen.

<font color=red>*En toen viel Mezza stil van verwondering.</font>  ;)