quote:
op 17 Feb 2004 12:49:13 schreef Bumblebee:[...]
Dat was het verhaal, het is een beetje lang geworden en ik hoop niet dat ik het al te clichématig heb verteld.

Ik wilde dat ik kon zeggen dat ik God er elke dag nog voor dank, maar dat is niet waar. Ik ben geen gebedskanon (echt een zwak punt) maar ik ben Hem wel elke dag dankbaar!
Je zou haast jaloers worden op mensen met een ECHTE BEKERING. Het is juist niet cliche.......alleen dan in de zin van een happy end. Maar daar is toch niets mis mee, alleen dat het niet zo 'hoort' in deze moderne tijd. Alles niet zo zeker weten is 'in'.
Je voelt je wel eens een vreemde eend in de bijt als je zeker bent van je geloof. Ik ben christelijk opgevoed en kan geen moment van bekering aanwijzen. Het is bij mij wel altijd een levend iets geweest. In die zin ben ik mijn 'kinderlijke geloof' nooit kwijtgeraakt. God is mijn Vader en dat is nooit alleen maar theorie geweest.
Ik heb wel gemerkt dat het bij een heleboel mensen die naar de kerk gaan, wel een echt geloof is, maar het is toch een soort 'leer' waar ze het mee eens zijn.
Mijn ouders (laat ik ook eens in het verleden beginnen) zijn gereformeerd opgevoed. (Op een GKV-forum moet je daar dan 'synodaal' bij zetten....raar idee dat onze voorouders misschien wel naast elkaar in de kerkbankjes gezeten hebben)
Daar was het ook gewoon zo: je was gereformeerd en alles was duidelijk.....
Mijn ouders zijn op een gegeven moment tot
levend geloof gekomen, gingen toen de doop anders zien en konden toen mijn jongere zusje en broertje niet meer laten dopen.. Dat was natuurlijk een drama in de familie(s). En achteraf is het rare dat van de familie die gewoon gereformeerd bleven volgens de gangbare tradities, de kinderen (mijn neven en nichten) zeg maar niet meer gelovig zijn.... alhoewel dus wel keurig gedoopt als baby....
Misschien komen ze in de kerk als er een begrafenis is of met de feestdagen. Dat is denk ik nog positief gedacht.....
Wij waren van die mensen die altijd met de bijbel aankwamen...zo zegt men dat dan. Misschien heb ik daar nog steeds van overgehouden dat het zo belangrijk is dat je dingen die je tegenkomt moet toetsen aan de bijbel. Dat is de grondslag van waaruit je leeft.
En toch is het geen 'theorie', die je aanhangt want in wezen is de Here Jezus het Levende Woord. Iemand die mij elke dag weer laat zien dat het niet "IK" moet zijn, maar "CHRISTUS IN MIJ". Dat is de kern van het christelijk geloof. En dat afsterven aan je
ik, wat je
zelf altijd nog zo belangrijk vind, en misschien wel
juist de dingen waarin je jezelf nog wel aardig
goed vindt, kunnen er voor zorgen dat Jezus niet in mij tot uitdrukking komt....
En dat kost je jezelf.....maar het gekke, of mooie eigenlijk is dat als je zegt: Oke, gaat U nu maar aan de gang, dat je juist daar een geweldige voldoening en blijdschap in vindt. Het is juist hartstikke mooi dat je zelf niet meer hoeft te proberen aan Gods normen te voldoen. Jezus in mij, is de enige die dat kan.
Alleen is het een kwestie van vertrouwen. Vertrouw ik Hem mijn problemen toe, in de zin van: Neemt U ze maar over en ga Uw gang om het op te lossen.
Wij als mensen hebben namelijk vaak wel zelf in gedachten
hoe God onze problemen moet oplossen. Maar misschien doet Hij het op een hele andere manier...die achteraf nog beter blijkt te zijn.
En het is een accepteren van wat er op je weg komt: Als Hij alles in Zij hand heeft zal er een reden voor zijn (al zie ik die niet altijd). Een opvallende tekst vind ik in dit verband: Hebr.5: 8
en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden,God gebruikt ook lijden om mij dichter bij Hem te brengen, of te houden. Persoonlijk heb ik bepaalde lichamelijke 'problemen' die mij NOOIT van God hebben weggevoerd maar JUIST altijd dichtbij Hem hebben gehouden in de zin van: Ik ben van U afhankelijk en ik zie het ook als iets waardoor ik dicht bij Hem ben gebleven..... (Je weet natuurlijk nooit hoe het anders geweet zou zijn...)
Ik heb Hem nooit de schuld gegeven.... Ik zie bij mensen die dat wel doen en het als excuus gebruiken om niet in Hem te kunnen geloven, dat ze vaak gewoon niet
willen.
Mijn man is eigenlijk ook de enige uit een 'synodaal' gezin die gelovig is... Met zijn broer en zussen hetzelfde als met mijn neven en nichten....niet meer geinteresseerd......behalve weer een nichtje wat tot bekering is gekomen....
Daarom vind ik het ook zo belangrijk om aan mijn kinderen te laten zien dat het geweldig is om de Here Jezus echt te
kennen en een relatie met Hem te hebben. En elk kind gaat daar ook weer heel anders mee om. Je kunt daar ook geen 'vaststaand model' van maken. Van het moet zus en zo....
Tegenwoordig is het wel steeds moeilijker omdat je bij heel veel dingen tegenwoordig moet zeggen dat het eigenlijk anders moet als je in de Here Jezus gelooft. Je moet wat dat betreft veel alerter zijn dan vroeger. Ook op school gebeuren er vaak dingen waar ik niet achter kan staan. (Onze kinderen zitten niet op een vrijgemaakte basisschool want wij onderschrijven niet de drie formulieren van enigheid - mijn zus woont in een ander plaats en daar zijn ze juist BLIJ met elk christelijk gezin dat hun kinderen op de geref. school wil doen, dit i.v.m. het aantal leerlingen, de zwangere vrouwen worden bij wijze van spreken 'geturft' om te kijken hoe de zaken er voor staan met het voortbestaan)
Gelukkig mogen ze wel naar het vrijgemaakte vervolgonderwijs

Nou ja, het is misschien niet een spectaculaire bekering, maar de Here Jezus Degene die het belangrijkste voor mij is en waarvan ik hoop dat mensen dat door mij kunnen zien..... Want het is natuurlijk iets wat ook vaak de mist in gaat, maar bij de Heer kun je altijd terug komen. I.t.t. mensen die wel op een gegeven moment zeggen: nu hebben we er genoeg van... Als God zo was had Hij zijn reddingsplan niet eens in werking gesteld....
Bumblebee: Een mooi boek voor je: "De Hoge weg" van Isobel Kuhn. Het verhaal van een meisje wat op een gegeven moment haar geloof kwijt was, hoe ze dat terugvindt en de zending ingaat: de binnenlanden van China. Het vervolg heet "in de Arena" en gaat over wat ze daar meemaken. Mijn man houdt niet van romans maar was hier heel gek van....net als ook van Lewis.....en Narnia.......en ander (meer ingewikkeld) spul....
Wat me vaak opvalt is dat je het geloof herkenbaar voor mij benadert.....het is inderdaad niet verstoft maar
authentiek en ik vind dat altijd mooi om in iemand te herkennen. (Laat het ook maar niet verstoffen...)
Groetjes, Priscilla....