quote:
Sarah schreef op 15 juli 2004 om 23:01:Er staat wel "weest heilig"
en Jezus was ook heel duidelijk toen hij tegen de genezen man zei "zondigt niet meer opdat u niet iets ergers overkome" en ik denk wederom aan Ananias en Saffira, God was héel duidelijk mbt zonde in hun leven waardoor Satan hun hart kon vervullen.
Alles waar een proces in zit komt bij mij over als 'het hoeft niet nu meteen' waardoor genade automatisch in losbandigheid verandert om even extreem te zijn. (ik kan aan niets anders denken omdat ik te weinig bijbelkennis heb)
Ik dacht laat ik je nu niet meteen iets vertellen waarvan je denkt:
Dat kan ik toch nooit, dus ik begin er ook maaar niet aan! 
Weest heilig, is een soort oproep om dat te zijn.
Als we onze oude mens al echt afgelegd hadden (en we dus hier geen lichaam meer zouden hebben waar de zonde in woont) zou je kunnen zeggen dat het al kan.
Maar op aarde worden we natuurlijk niet perfect.
Wel moeten we ernaar streven: de heiligheid.....bezig zijn met heiliging en elke keer als we iets ontdekken bij onszelf
wat nog van de oude mens is meteen zeggen: Dit moet ik wegdoen/belijden als niet afkomstig vanGod/uit mijn nieuwe leven/vanuit de Heilige Geest.
Als je dit belijdt en aan God weggeeft, doet Hij het ook weg. Dan krijgt de Heilige Geest weer wat meer terrein in ons leven. En neemt de 'heiliging' toe.
God ziet ons al als 'heilig en volmaakt". Want Hij kijkt naar ons via Zijn Zoon. En Die is volmaakt.

Dit lees je bijvoorbeeld veel in de brieven van Johannes. Die zijn geschreven vanuit het gezichtspunt/standpunt dat wij een nieuwe mens ZIJN. En voor God zijn we dat ook al.
Maar wij mensen hebben vaak nog moeite met de praktijk van alle dag. Om
echt onze leden te 'doden' die op de aarde zijn....
Maar God roept ons wel op in Zijn woord
om onze praktijk van alle dag in overeenstemming te brengen met onze
positie in Christus . Zoals God ons al ziet in Christus, zo mogen wij worden door onszelf steeds weer
uit te schakelen/ dood te houden voor onze eigen zondige verlangens -of gewoon onze eigen' verlangens, want alles wat
buiten onze nieuwe mens om gaat, is automatisch niet naar zijn wil, al ziet het er aan de buitenkant nog wel aardig uit.
Want de nieuwe mens is naar Gods wil geschapen...uit de brieven van Johannes.
Hij beschrijft het heel zwart/wit:
Je nieuwe mens kan niet zondigen. Je oude mens kan Gods wil niet doen. Daarom moet je je steeds
reinigen, dit heeft te maken met heiliging....
Je moet je eigenlijk steeds reinigen van je oude mens/wat die nog in je doet als je niet
in Hem blijft. Als je in Hem blijft....dan ga je op Jezus lijken en zondig je op die momenten
niet Maar pas als Hij geopenbaart is/bij de wederkomst zullen we echt zijn zoals Hij nu als is.
quote:
1 Joh. 3
1 Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het (ook). Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent. 2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. 3 En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is. 4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid. 5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde. 6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; 8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.
Dit is een mooie tekst die laat zien dat je aktief bezig moet zijn met wat ik even vet-gedrukt heb...

Ef 4
22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft,
de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24
en de nieuwe mens aandoet,
die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.