Auteur Topic: Heiliging  (gelezen 1277 keer)

Sarah

• Bekijk profiel
Heiliging
« Gepost op: juli 15, 2004, 06:55:30 pm »
Lev 20,7 Heiligt u dan, en weest heilig, want Ik ben de HERE, uw God.

1 Petr 1,16
Er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig.

Het is een opdracht van God

Het gaat direct tegen het stemmetje in wat zegt: we hebben een zondige natuur, het geeft niet als je zondigt want God heeft de schuld al betaald. Dat stemmetje in ons hoofd, en wat weleens doorklinkt bij praatjes van anderen is níet van God.

Hoe gaan we hiermee om in het dagelijks leven?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2004, 07:14:54 pm »
Lekker veel balen van mezelf dat ik Zijn beeld toch steeds weer zo besmeur door mijn reacties naar mensen toe. Maar tegelijk ook zeer dankbaar zijn dat ik zo toch bij God JHWH terecht kan door Jezus Christus en dat Hij mij steeds weer hernieuwd wil vullen met Zijn Geest. Paulus heeft dit wat mij betreft zo mooi verwoord (zie ook evt in een andere discussie (de voorloper van de Watchman Nee-discussie) waar deze opmerking van Paulus aan de orde is (geweest)) als hij uitroept:
Ik ellendig mens! Wie kan mij redden? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here.

Ik ga er dus vooral biddend mee om!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2004, 10:58:36 pm »
Hoi Sarah,
Wij hebben inderdaad nog steeds die zondige natuur in ons....
Maar Gods opdracht aan ons (na onze bekering) is juist door de Heilige Geest te laten werken in jou, Jezus de eerste plaats krijgt in je leven.
Als Hij die eerste plaats krijgt, worden de vruchten van de Geest zichtbaar.

En jij beschrijft eigenlijk wat er staat in Romeinen 6: 1, en Paulus geeft steeds al direct antwoord :)

quote:

Rom. 6
1 Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?
.....
14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!
Als wij ons aan God geven, moeten wij ook kiezen om elke dag niet onszelf/eigen ik te leven, maar ons nieuwe leven..... vanuit de kracht van de Geest kunnen we dit.
En dan is volgens het volgende gedeelte uit Romeinen 6, het gevolg: de heiliging......als vrucht (=natuurlijk gevolg) van het leven dat in dienst van God en de genade staat.

quote:

Rom 6,19
Ik zeg dit van menselijk standpunt om de zwakheid van uw vlees. Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid tot wetteloosheid, zo stelt nu uw leden (=lichaam) ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging.
...
22 Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.
En heiliging zie ik eigenlijk zo dat je praktisch maakt, in de praktijk brengt, wat je voor God in Christus al bent.....'apart gezet' (heilig) voor Hem. En dat apart zetten wordt bedoeld m.b.t. gerechtigheid....(vers 19b) En dat is alles wat Gods goedkeuring weg kan dragen i.t.t. onreinheid en wetteloosheid waar de oude mens in jou automatisch mee bezig is (vers 19a)
Je moet je dus verbinden met/ als vrucht van de Geest laten zien: gerechtigheid, d.i. alles waar God mee in kan stemmen......(vers 22)
En dat houdt voor mij ook in dat je afstand neemt/je afscheidt van alles waar God niet mee instemt.....er zijn dus steeds 2 kanten aan.

En heiliging = een proces..... er staat niet: uw heiligheid...dat je direct al perfect moet zijn hier op aarde.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2004, 11:01:26 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Sarah

• Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2004, 11:01:52 pm »
Er staat wel "weest heilig"

en Jezus was ook heel duidelijk toen hij tegen de genezen man zei "zondigt niet meer opdat u niet iets ergers overkome" en ik denk wederom aan Ananias en Saffira, God was héel duidelijk mbt zonde in hun leven waardoor Satan hun hart kon vervullen.

Alles waar een proces in zit komt bij mij over als 'het hoeft niet nu meteen' waardoor genade automatisch in losbandigheid verandert om even extreem te zijn. (ik kan aan niets anders denken omdat ik te weinig bijbelkennis heb)
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2004, 11:02:54 pm door Sarah »

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2004, 11:05:37 pm »
In dat proces helpt het ook om de Here God te vragen om je te laten zien waar het toch steeds weer fout gaat met je. Waar je zwakke plek is. (Doorgrondt mij, ken mijn hart o Heer, ps. 139).
Toch merk ik zelf dat in het dagelijks leven juist je zwakke plek steeds weer strijd oplevert, daar heb ik wel moeite mee. Het overwinnen van bepaalde hardnekkige zonden.....Dat is echt een strijd hoor..... :/

Sarah

• Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #5 Gepost op: juli 15, 2004, 11:11:15 pm »
Daarom heb je andere christenen nodig.
Gisteren zei iemand "we moeten verder kijken, door die sluier heen, achter het muurtje" en dat is misschien wel eng want je weet niet wat je aantreft... Maar God vraagt het van ons.
Ik denk dat het loutering is, ik weet niet hoe het bijbels te onderbouwen, dus als het niet klopt wat ik zeg corrigeer maar. Maar God is een God van vuur en wil je Hem naderen doet dat pijn. We worden dan wel gelouterd. Gesnoeid.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #6 Gepost op: juli 15, 2004, 11:29:14 pm »

quote:

Sarah schreef op 15 juli 2004 om 23:01:
Er staat wel "weest heilig"

en Jezus was ook heel duidelijk toen hij tegen de genezen man zei "zondigt niet meer opdat u niet iets ergers overkome" en ik denk wederom aan Ananias en Saffira, God was héel duidelijk mbt zonde in hun leven waardoor Satan hun hart kon vervullen.

Alles waar een proces in zit komt bij mij over als 'het hoeft niet nu meteen' waardoor genade automatisch in losbandigheid verandert om even extreem te zijn. (ik kan aan niets anders denken omdat ik te weinig bijbelkennis heb)
Ik dacht laat ik je nu niet meteen iets vertellen waarvan je denkt: Dat kan ik toch nooit, dus ik begin er ook maaar niet aan! :)
Weest heilig, is een soort oproep om dat te zijn.
Als we onze oude mens al echt afgelegd hadden (en we dus hier geen lichaam meer zouden hebben waar de zonde in woont) zou je kunnen zeggen dat het al kan.
Maar op aarde worden we natuurlijk niet perfect.
Wel moeten we ernaar streven: de heiligheid.....bezig zijn met heiliging en elke keer als we iets ontdekken bij onszelf wat nog van de oude mens is meteen zeggen: Dit moet ik wegdoen/belijden als niet afkomstig vanGod/uit mijn nieuwe leven/vanuit de Heilige Geest.
Als je dit belijdt en aan God weggeeft, doet Hij het ook weg. Dan krijgt de Heilige Geest weer wat meer terrein in ons leven. En neemt de 'heiliging' toe.

God ziet ons al als 'heilig en volmaakt". Want Hij kijkt naar ons via Zijn Zoon. En Die is volmaakt. :)
Dit lees je bijvoorbeeld veel in de brieven van Johannes. Die zijn geschreven vanuit het gezichtspunt/standpunt dat wij een nieuwe mens ZIJN. En voor God zijn we dat ook al.
Maar wij mensen hebben vaak nog moeite met de praktijk van alle dag. Om echt onze leden te 'doden' die op de aarde zijn....
Maar God roept ons wel op in Zijn woord om onze praktijk van alle dag in overeenstemming te brengen met onze positie in Christus . Zoals God ons al ziet in Christus, zo mogen wij worden door onszelf steeds weer uit te schakelen/ dood te houden voor onze eigen zondige verlangens -of gewoon onze eigen' verlangens, want alles wat buiten onze nieuwe mens om gaat, is automatisch niet naar zijn wil, al ziet het er aan de buitenkant nog wel aardig uit.

Want de nieuwe mens is naar Gods wil geschapen...uit de brieven van Johannes.
Hij beschrijft het heel zwart/wit:
Je nieuwe mens kan niet zondigen. Je oude mens kan Gods wil niet doen. Daarom moet je je steeds reinigen, dit heeft te maken met heiliging....
Je moet je eigenlijk steeds reinigen van je oude mens/wat die nog in je doet als je niet in Hem blijft. Als je in Hem blijft....dan ga je op Jezus lijken en zondig je op die momenten niet Maar pas als Hij geopenbaart is/bij de wederkomst zullen we echt zijn zoals Hij nu als is.

quote:

1 Joh. 3
 1 Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het (ook). Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent. 2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. 3 En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is. 4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid. 5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde. 6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; 8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.

Dit is een mooie tekst die laat zien dat je aktief bezig moet zijn met wat ik even vet-gedrukt heb... :)
Ef 4
 22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2004, 11:32:11 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #7 Gepost op: juli 15, 2004, 11:36:23 pm »

quote:

Karina schreef op 15 juli 2004 om 23:05:
In dat proces helpt het ook om de Here God te vragen om je te laten zien waar het toch steeds weer fout gaat met je. Waar je zwakke plek is. (Doorgrondt mij, ken mijn hart o Heer, ps. 139).
Toch merk ik zelf dat in het dagelijks leven juist je zwakke plek steeds weer strijd oplevert, daar heb ik wel moeite mee. Het overwinnen van bepaalde hardnekkige zonden.....Dat is echt een strijd hoor..... :/

Herken ik ook hoor.... :)
(Niet dat we al volmaakt zouden zijn.... staat er niet voor niets)

En hoe doe je dat dan he, dat 'dood' houden.... :? :)
Heb je wel eens de benadering gehoord: zelf niets doen, maar direct aangeven, dit kan ik zelf niet..... Zodat dan de Heer aan het werk kan...
En dan danken dat Hij in jou het WEL kan.....

Sarah

• Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #8 Gepost op: juli 15, 2004, 11:52:07 pm »
P&A hoe zit dat met dat vuur?
En met genade? Is dat hetzelfde?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #9 Gepost op: juli 16, 2004, 12:30:37 am »

quote:

Sarah schreef op 15 juli 2004 om 23:52:
P&A hoe zit dat met dat vuur?
En met genade? Is dat hetzelfde?
Wat bedoel je? Staat dat ergens in de bijbel?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #10 Gepost op: juli 16, 2004, 12:53:11 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 juli 2004 om 00:30:
[...]

Wat bedoel je? Staat dat ergens in de bijbel?

Ik zie het al in je post, God is een God van oordeel, dat wordt bedoeld met 'vuur'.
Daar hebben we als christenen niet meer mee te maken.
Wij worden alleen beoordeeld.
Wat hebben we gedaan toen we gelovig werden, hebben we verantwoordelijk gehandeld als chrisenen, of hebben we vanalles gedaan wat geen waarde voor God heeft.

Zoals in een lied staat:

Grijp toch de kansen door God u gegeven....

Niets is hier blijvend, niets is hier blijvend,
alles hoe schoon (mooi) ook, zal eenmaal vergaan.
Maar wat gedaan werd uit loiefde tot Jezus,
dat houdt zijn waarde, en zal blijven bestaan.

Al onze werken komen openbaar voor de rechterstoel van Christus (dat is dus niet de witte troon, waar de ongelovigen geoordeeld worden....hemel of hel)

In 1 Kor, 3 lees je hierover. Alles wat niet de proef kan doorstaan verbrand door het vuur (oordeel)..maar de gelovige zelf wordt gered als door vuur heen. Maar zijn loon zal minder groot zijn. Hij zal wel schade lijden.
Maar dit heeft niet te maken met wel of niet behouden zijn.

quote:

1 Kor. 3
 10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. 12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont? 17 Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij is heilig!

En de vuurgloed van de beproevingen/louteringen betekent gewoon dat er lijden is voor de christen als hij Jezus wil volgen.
Het 'jezelf verloochenen' geeft ook lijden.
Maar dat heeft denk ik niet te maken met dat God een verterend vuur is.
Dat geeft aan dat God geen zonde kan verdragen. Maar ons ziet Hij als [i[\]rechtvaardig in Christus[/i]

quote:

1 Petr. 1
6 Verheugt u daarin, ook al wordt gij thans, indien het moet zijn, voor korte tijd door allerlei verzoekingen bedroefd, 7 opdat de echtheid van uw geloof, kostbaarder dan vergankelijk goud, dat door vuur beproefd wordt, tot lof en heerlijkheid en eer blijke te zijn bij de openbaring van Jezus Christus.

Op 3,18
raad Ik u aan van Mij te kopen goud, dat in het vuur gelouterd is,

Misschien zou je het zo kunnen zeggen: Hoe meer je hier op aarde gelouterd bent, hoe 'heiliger je daardoor wordt -meer als Jezus'...
Hoe minder je schade lijdt, zoals in 1 Kor. 3 staat. Er zal minder werk zijn dat verbrandt door het vuur.
Je hebt dan meer met goud en kostbaar gesteente op het fundament gebouwd.
Dingen van blijvende waarde voor God. Het houdt stand in de beoordeling.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2004, 12:56:55 am door Priscilla en Aquila »

Marnix

• Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #11 Gepost op: juli 16, 2004, 01:31:41 am »
Heilig betekent: Apart gezet.

Daar moet het denk ik mee beginnen: Bedenk dat je bent vrijgekocht van de slavernij van de satan en dat je een kind van God mag zijn en mede-erfgenaam in Christus.

Je dat realiseren is denk ik de eerste stap wat betreft Heilig Leven... want als je daar vol van bent gaan mensen dat ook aan je zien en van je horen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

HenkG

• Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #12 Gepost op: juli 16, 2004, 05:12:01 pm »
Tja Marnix, 'apart gezet' als invulling van het woord 'heilig'......Ik heb het ook van huis uit zo meegekregen, maar alhoewel er een link te maken is tussen beide begrippen, denk ik dat het niet echt een goede weergave is van het woord heilig.

Heilig heeft alles te maken met heil en dat lijkt heel duidelijk op ons woord heel. Ik denk dat we het woord heilig dan ook in deze richting moeten zoeken vanuit de Bijbel. Daarin past ook de koppeling aan de persoon Jezus, want wij zijn 'als heel' te beschouwen door de komst, de dood en de opstanding van Hem!

En zo zijn we inderdaad dus apart gezet als kinderen van God. Maar ik vind de term 'apart gezet' als invulling van het woord 'heilig' iets teveel een term die neigt naar de aloude ware-kerkgedachte binnen de GKV... Ik denk dat Jezus in principe voor alle mensen gestorven is en dus ook alle mensen wil heiligen. Dit vraagt alleen een reactie van ons!
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
Heiliging
« Reactie #13 Gepost op: juli 16, 2004, 05:14:04 pm »
Nog eens mijn eerste reactie lezend aan het begin van de topic, denk ik dat ik wel een ietwat passief antwoord gegeven heb. Ik ben het met de mensen die daarna gereageerd hebben echter volstrekt eens dat het ook gaat om een onderscheiden van anderen in je daden. Maar het begint voor mij met schuldbesef en contact met God!
JHWH = Ik ben