Auteur Topic: Paranormale gaven en het Christelijk geloof  (gelezen 4720 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Paranormale gaven en het Christelijk geloof
« Gepost op: juli 06, 2004, 09:15:58 pm »
Hoi allemaal

Ik ben Iris en ben nieuw hier. Zoals ik in een eerder bericht al vertelde denk ik erover om een Bijbelstudie te gaan volgen, omdat ik op zoek ben naar zingeving in mijn leven.
Ik heb wel een brandende vraag en ik wil hem hier graag stellen in de hoop dat 1 van jullie me meer kan vertellen.
Ik ben paranormaal begaafd en voor mij is dat heel gewoon, want ik ben het mijn hele leven al. Nu hoorde ik van iemand dat in het Christelijk geloof mensen met paranormale gaven als 'duivels' worden beschouwd. Daar schrik ik van, want als er iemand was met bovennatuurlijke gaven was het Jezus wel. (volgens mij!)
Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie hierover denken.

Groeten, Iris

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 06, 2004, 09:40:35 pm »
Hoi Iris,

Zeker een interessant onderwerp, maar alleen verschrikkelijk moeilijk te bespreken als je nog heel vers bent in het christendom.

Inderdaad liggen paranormale gaven moeilijk in het christendom; wij geloven zeker niet dat jij dan "duivels" bent, want je bent gewoon mens. Toch twijfelen we wel bij veel paranormale dingen of het echt van God komt.

Zonder een basiscursus christendom valt het alleen allemaal erg lastig uit te leggen. Ik heb zelf ook gespreksgroepen gehad met mensen die nog niet zo heel ervaren waren in het christendom, dan kun je ook niet elk onderwerp bespreken.

Maar ik weet zeker dat als jij de beginselen leert hier ook vanzelf meer helderheid over komt. En dan ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen in het paranormale!

Je hebt waarschijnlijk wel veel meer zicht op een geestenwereld, dat maakt het christendom misschien wel meer 'voorstelbaar'. Dus wat dat betreft heb je misschien wel een voorsprong op mensen die denken dat er niks bestaat tussen hemel en aarde.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 09:41:47 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 06, 2004, 09:46:31 pm »
Hallo Sarah

Dank je wel voor je reactie.
Ik kan het boek helaas niet vinden via de link die jij noemde.  :/
Zou het in de biblioteek te lenen zijn? Ik ben namelijk erg nieuwsgierig.

Wat betreft het artikel, paranormaal begaafd zijn is niet hetzelfde als geesten oproepen. Met dat laatste houd ik me niet mee bezig namelijk. Niettemin bedankt voor de tip.  ;)

Groeten,
Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2004, 09:50:49 pm »
Hai Zwever

Ik zie net dat jij ook gereageerd hebt. Ik zal later op de avond reageren, heb eerst nog wat dingen thuis te doen.

Tot dan!
Iris  :)
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 09:51:20 pm door Iris »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2004, 10:43:09 pm »
Hai Zwever

Ik heb altijd "geweten" dat er een God is. Ik ben nu op zoek naar een manier om dat vorm te geven. Ik zit echter nog wel met het "probleem" hoe mijn paranormale begaafdheid past in dit plaatje, omdat me niet helemaal duidelijk is hoe er nu precies over gedacht wordt in het Christelijk geloof. Ik merk dat er vanuit die hoek meestal negatief gereageerd wordt. Dus ik balanceer tussen mijn verlangen naar het houvast van een geloof en mijn gave (die ik al heb sinds ik me kan heugen en die heel normaal is in mijn ogen)
Helaas denken veel mensen bij paranormale gaven aan geesten oproepen of glaasje draaien. Ik vind dat duistere zaken en waarschuw mensen ook altijd voor de gevaren daarvan. Mensen die zich hiermee bezig houden zijn meestal niet begaafd, maar wel belust op sensatie. Het trieste gevolg is vaak dat mensen angststoornissen aan dit soort praktijken bezig houden of zelfs heel erg depressief worden.
Dat zijn dus occulte praktijken waar ik mij zeker niet mee bezig houd. Wel kan ik engelen en lichtwezens waarnemen. Ze komen niet op afroep, maar slechts wanneer ze dat zelf willen. Ook droom ik voorspellend, heb voorspellende ingevingen en voel wat mensen voelen. (zonder dat ze het vertellen) Ik zou hier verder over kunnen uitwijden, maar het is niet mijn bedoeling om dit hier uitgebreid te gaan etaleren. Voor mij zijn deze dingen al mijn hele leven gewoon. Het is deel van mijn natuur en het zou me zeer zwaar vallen om dit te onderdrukken. Persoonlijk denk ik dat Jezus een enorm paranormaal begaafd persoon was. En dat het in het vroege Christendom helemaal niet taboe was, maar dat het later zo geworden is. Maar dat is slechts een vermoeden hoor. Ik heb eigenlijk geen twijfel omtrent de zuiverheid van de dingen die ik voel en ervaar. (wat betreft mijn paranormaliteit) Een ander kan zeggen dat het niet goed is, maar diezelfde persoon zou misschien in mijn schoenen iets heel anders beweren. Ik bedoel te zeggen dat dit soort dingen soms moeilijk te begrijpen zijn voor iemand die het niet ervaart. Ik heb het dus niet over duistere zaken, zoals geesten oproepen etc, maar ik heb het over de ervaring van God, engelen, licht in alles, helderheid etc. Ik wil hier erg graag over uitwisselen met mensen hier, omdat het me desondanks zeer verwart dat ik zulke tegenstrijdige verhalen hoor vanuit de Christelijke hoek over dit soort dingen. Ik ken de Bijbel niet zo goed als velen onder jullie, maar ben benieuwd of er mensen zijn die wat passages aan kunnen halen waar iets in staat over dit onderwerp. Ik sta overal voor open en ben groeiende als mens.

Bedankt voor het lezen,
 :)
Iris

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 06, 2004, 11:10:32 pm »
Hoi Iris,

Bedankt voor je open verhaal! Ik kan je dilemma - denk ik - redelijk voorstellen. Misschien is de oplossing helemaal niet zo moeilijk.

Het gaat in het christendom namelijk helemaal niet om de voors en tegens, het goed en het fout. Het is niet zo dat als je christen wordt, je verplicht wordt een hele set regels voor lief te nemen. Het gaat erom dat je van een persoon houdt, bij God hoort. En omdat Hij God is, blijkt altijd wel weer dat Hij het het beste weet.

Mócht het zo zijn dat jouw paranormale gave 'fout' is, dan hoeven mensen jou niet te overtuigen maar zal God dat doen. Is het goed, dan zal God dat ook kenbaar maken. Het enige waar het om draait is dat je Hem kent.

Ik ken ook een vrouw die op latere leeftijd is gaan geloven. Ze zat stevig verzeild in de hardcore wereld, nou niet bepaald het meest christelijke wereldje waar ze in zat. Mijn moeder - die vaak bij haar kwam - zei er echter niets van. Na verloop van tijd kwam die vrouw er namelijk - als vanzelf - achter dat bepaalde dingen niet strookten met de God die ze had leren kennen. Ze heeft er toen stap voor stap afstand van genomen. (niet, dat ze nu een suffe tante is, hoor, of dat elke vorm van housemuziek fout is).

Maar je begrijpt vast wel: een relatie met God, dat is pas het vertrekpunt waarvanuit alle vragen over goed of fout komen. Mooi dat je al weet dat Hij bestaat - ik ben ervan overtuigd dat Hij zin aan je leven aan geven!

Succes  d:)b
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2004, 08:05:36 am »
Hoi Iris,

Wat een bijzonder verhaal.

Ik snap dat je in verwarring kan komen als je met jouw 'gaven' je gaat verdiepen in het christelijk geloof.

Ik wil je eerst zeggen dat ik zelf geloof dat Jezus meer is dan paranormaal begaafd.

Daarna wil ik je wijzen op een boek van dr. Samuel Pfeifer: hooggevoelige mensen, leven tussen gave en kwetsbaarheid. De schrijver is een christen.
Ik heb daar iets in gelezen over paranormale gaven. Dat dat voor kan komen, ook bij christenen. Hij zelf is er niet voor om het dan te ontwikkelen.
Maar er zijn nou eenmaal mensen (ikzelf niet) die voorspellende dromen hebben. Ik heb het ook wel vaker gehoord. En nog vaker heb ik gehoord over het kunnen voelen wat een ander voelt. Moet ik bij zeggen dat iedereen natuurlijk wel eens kan voelen (aanvoelen) wat een ander voelt, maar waarschijnlijk heb jij dat wat extreem.

Ik heb nu even geen tijd om het juiste citaat uit het boek voor je op te zoeken.
Wel wil ik dit stukje uit het boek even doorgeven:
"Sensitieve mensen zijn ook in hun geloofsleven heel fijngevoelig. Instinctief weten ze dat God bestaat. (...) Sensitieve mensen voelen ook in de profane wereld van alledag hoe geestelijke krachten en beschermende engelen aan het werk zijn, hoewel ze verborgen blijven voor het menselijk oog.
Juist die gevoeligheid voor spiritualiteit en voor de mooi dingen die tussen de regels van het levensboek door gelezen kunnen worden, kan het geloof voor sensitieve mensen heel moeilijk maken. Ze voelen zich overweldigd door gevoelens die op hen afstormen, gekwetst door mensen die hen niet begrijpen en niet in staat God ooit tevreden te stellen."

klinkt wel een beetje dramatisch... Ik weet helemaal niet in hoeverre je je hierin herkent. Maar dat hoor ik wel weer.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 07, 2004, 08:40:37 am »
Dank jullie wel voor jullie lieve reacties!  :)

Wat je daar omschrijft Zwever, vind ik erg mooi. In feite zeg je dat wanneer je je overgeeft aan God, God vanzelf zal laten weten welke kant je op moet en wat "goed" is. Klopt het dat je bedoelt dat een mens hier helemaal niet eindeloos over hoeft te piekeren en het gewoon in de handen van God kan laten? En dat dan de weg vanzelf zichtbaar wordt? Oef, dat zou al een opluchting zijn...... ;)

Hai Mirt, ik wist niet dat hier boeken over geschreven waren. Ik ga binnenkort eens in de bibliotheek kijken of ik dat boek kan vinden, want waarschijnlijk is het net iets voor mij. (Gezien de titel) Overigens herken ik mijzelf helemaal in het citaat!  :) Dank je wel daarvoor.
Je zegt dat je denkt dat Jezus meer was dan paranormaal begaafd. Dat denk ik, eerlijk gezegd ook. Maar ik wilde eigenlijk aangeven dat Jezus iets bezat dat "boven" het natuurlijke uitging, in een mate die geen enkel mens op aarde had of heeft. Ik geloof dat in de Bijbel ergens staat dat hij wel in deze wereld was, maar niet van deze wereld?
(Ik heb al jaren een Bijbel in huis en heb er al wel wat in gelezen, maar nu denk ik er dus over om "de stap" te wagen en mij te wenden tot het Christelijk geloof)

Groeten,
Iris

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2004, 11:14:33 am »
Heej Iris, een vriendin van me die niet echt gelooft maar er nu wel veel mee bezig is heeft hetzelfde. Ze heeft me er een hoop over verteld dus ik denk dat ik het wel een klein beetje begrijp.

Ik geloof zelf niet dat gaven alleen goed of slecht te gebruiken zijn... Stel dat het van de duivel zou komen... dan zou je toch die gaven kwijt moeten raken op het moment dat je voor God kiest... En dat is niet het geval...

Even een voorbeeldje, neem Jomanda... ze heeft blijkbaar gaven om mensen te genezen (hoewel ze er met haar ingestraalde spablauw-flesjes en zo een beetje in doorslaat)... stel, Jomanda komt tot geloof... Zou ze dan die genezende gaven opeens kwijt zijn? Ik denk het niet... ze heeft die gave gekregen met de eigen verantwoordelijkheid hoe ze die gaven gebruikt.

Ik denk dat dat belangrijk is. hoe gebruik je die gaven... hoe zet je die in. Ik denk dat je dan de gaven die jij hebt ook op een goede manier kan inzetten... en dat is zeker niet verkeerd! Daarnaast weet ik dat dit niet iets is waar je echt wat aan kan doen... Je kunt niet zeggen: Nou ga ik eens even die gave gebruiken... Het gebeurt gewoon... hoe kunnen mensen je dan verwijten dat je niet goed bezig bent.

Vraag God maar of Hij je wil helpen om de gaven op een goede manier te gebruiken, en trek je er niets van aan als mensen zeggen dat het slecht is... Als ze opbouwende kritiek hebben is het goed daarnaar te luisteren, als ze je waarschuwen, besef dan dat ze dat uit liefde doen... en als zeggen dat je slecht bent omdat je dat hebt... of dat het slecht is... bedenk dan dat dat waarschijnlijk komt door angst voor het bovennatuurlijke, en dat ze zo reageren omdat ze dat zelf niet kennen en dus ook niet snappen.. en vergeef ze zoals Jezus zou doen ;)

Gods zegen!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2004, 11:42:47 am »
Ja en het is misschien ook niet zo zwart-wit als je denkt. Een gave van óf van de duivel, óf van God. Je hebt ook nog je eigen persoonlijkheid en karakter. Je eigen denkpatroon zegt ook al veel he, hoe kijk jij tegen de wereld aan en tegen mensen om je heen, en dus ook hoe kijk je naar jezelf?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 09, 2004, 02:28:01 pm »
Ik ken een christen die geesten kan zien. Hij jaagt ze weleens weg uit het huis van zijn moeder... Lijkt mij doodeng, maar hij is niet bang, omdat Jezus toch sterker is.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 09, 2004, 02:29:19 pm »
Heeee, ik zie jullie reacties nu pas, bedankt, dat doet me goed.  :)

Iris

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 05, 2005, 10:10:35 am »
Modbreak:
Bericht verwijderd omdat het niet de bedoeling is hier op het forum reclame te maken en zeker niet voor het onderwerp 'handlezen'.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 05, 2005, 12:24:21 pm »
Beste Iris,

Fijn dat je je geloof in Jezus en je gave om geesten te zien en zaken aan te voelen hier onder woorden brengt, zoals je dat doet. Ik wil daarom drie dingen voor je op tafel leggen.
1. Een magnetiseur vertrouwde dat aan een dominee toe. Die zei:"Ga er met Jezus zelf over praten." Jezus heeft ons leren bidden tot "Onze Vader, die in de hemelen zijt." De man ging bidden en een maand later zei hij tegen die dominee:"Ik zat in het verkeerde stopcontact." Hij had die gave van hem aan Jezus gegeven en magnetiseerde niet meer.
2. Er staan Geestesgaven in de Bijbel. In 1 Corinthe 13 staan ze op een rijtje ten dienste van geloof, hoop en liefde. God is de Gever. Die gaven staan ten dienste van God. Jezus diende God boven de mensen, die Hij genas en in wie Hij inzicht had om hen te doorgronden.
3. Ik zie ook geestverschijningen. Als me dat overkomt noem ik de naam van Jezus, citeer soms iets van wat Jezus zelf gezegd heeft en de krengen onder hen vertrekken dan. Er zijn ook geesten, die zich laten horen, klopgeesten (iets anders dan de afkoelende verwarming, die tikt). Zo'n geest heb ik mijn huis uit gezet met de woorden:"Ik en mijn huis, wij zullen de Here dienen." (Jozua 24:15) Hij vertrok na allerlei dingen in mijn huis te hebben laten rammelen.

Hopelijk heb je hier iets aan en als je vragen hebt, stel ze maar.
Ik adviseer je om van Jezus het "Onze Vader" te leren bidden met Hem als 'gebedsleraar.'

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 05, 2005, 08:01:45 pm »
Hai Piet

Leuk dat je hier nog op reageert. Het is al een topic van een tijdje geleden.  :)
Bedankt voor je tips!
Ik moet zeggen, ik zie en voel een heel duidelijk onderscheid tussen entiteiten uit lagere werelden en intelligenties uit hogere werelden.
Ik heb al een aantal keren een engel mogen ontmoeten. En men heeft hier steeds geroepen dat dat waarschijnlijk wel van de duivel kwam, maar dat komt omdat men het zelf niet ervaren heeft. (Soms moet je immers iets zelf ervaren om het te kunnen begrijpen)
Ik sluit me verder volledig af voor klopgeesten etc. Ik ben er niet bang voor, maar heb geen behoefte aan contact. Ik voel me ook helemaal beschermd op dat gebied gelukkig.
Ik ben blij met je bericht, ik laat het op me inwerken en ga 1 Corinthe 13 nog eens lezen.
 :)