quote:
Marnix schreef op 31 juli 2004 om 02:11:Ik weet niet of de voltaligge Joodese raad er bij betrokken was... Daar ging het dacht ik ook niet om, de vraag was of de gevangenneming van Jezus door de Romeinen of door het Sanhedrin op touw was gezet.
Duidelijk waren het leden van het Sanhedrin, of het het hele Sanhedrin was of niet is op zich niet belangrijk...
Als je op het uiteindelijke resultaat doelt, nee, dan maakt het niet uit. Als je echter probeert te bekijken we er bij betrokken waren, maakt het wel uit. Het Sanhedrin was niet (volledeig) samengekomen, en had ook niet de minimale bezetting, om uberhaupt recht te mogen spreken, nog los van alle andere punten die ik reeds noemde. Derhalve kun je de schuld niet schuiven in de schoenen van noch het Sanhedrin, noch de farizeeën. Trouwens, er zijn wel meer aanwijzingen dat de farizeeën het met Yeshua wel konden vinden. Het is, m.i., een misverstand om aan te nemen dat Yeshua en de farizeeën op gespannen voet met elkaar leefden, integendeel, ik denk dat ze het tot op zekere hoogte zeker met elkaar eens waren.
quote:
Bloeddorstigheid zou hen niet verweten worden, volgens de joodse wetten was het zelfs Gods opdracht, .....
Daar denkt men binnen het Jodendom toch echt anders over. Deze veronderstelling deel ik dus niet.
quote:
.....op Godslastering staat de dood, en in de ogen van de joden die niet geloofden dat Jezus Gods Zoon was pleegde Hij Godslastering.
Het verschil is echter dat Joden stenigden. Op het moment dat er daadwerkelijk sprake zou zijn van g'dslastering, dan hdaaen ze zich niet in zulke bochten behoeven te wringen.
quote:
Het was dan ook het joodse vol dat schreeuwde: Kruisig Hem! Pilatus zei: Hij is onschuldig. Vanwaar dit verschil? Als Jezus eem terrorist was zou Pilatus Hem niet onschuldig verklaren als hij zo'n duidelijke terrorist zou zijn dat het volk Hem dood zou willen hebben. Lees nog maar eens het verschijnen van Jezus voor het Sanhedrin voor de aanklacht, dit was relieus en niet politiek, Hij was voor hen een Godslasteraar, geen Terrorist.
Tja, hier komen we op een gebied waar het moeilijk wordt. Het staat er, dat ontken ik niet, maar zoals ik al zei, indien dit daadwerkelijk het geval was, dan hadden zij geen moeite gehad om hem te veroordelen volgens de regels, en dan hadden zij voor het volk, voor wie zei toch vrees hadden, niets te vrezen. Wellicht had het volk hem dan wel zelf geëxecuteerd.
De aanklacht was religieus, zeker waar, maar de omstandigheden waaronder, maken het tot niet meer dan een dekmantel.
quote:
Het feit dat ze later Stefanus ook doodden onderstreept dat ze niet ervoor terugdeinsden om iemand die in hun ogen een Godslasteraar was te doden.
Des te merkwaardiger dat ze Yeshua niet stenigden. Eens te meer blijkt hieruit dat het geheel niet volgens de daarvoor geldende regels verliep.
quote:
Edit: Ik heb het nog es allemaal nagelezen maar je leest nergens dat het om romeinen gaat, alleen dat Judas een leger (misschien beter vertaald als: Gewapende groep mensen) mee kreeg van de overpriesters. Ik lees dat die hier ook bij waren... Dit wordt onderstreept doordat Petrus het oor afsloeg van de slaaf van de hogepriester... wat zou die in een romeins leger te zoeken hebben gehad? En Jezus zegt tegen hen in Gethsemane: Waarom zijn jullie met zwaarden en stokken hier naar me toe gekomen terwijl ik dagelijks BIJ JULLIE in de tempel zat? Verder geven Mattheus en Lucas aan dat Jezus voor de GEHELE Joodse Raad verscheen...
3 opmerkingen.
1. Heel flauw, maar BIJ JULLIE zegt niets over de samenstelling van de groep, daar ook romeinen op en rond het tempel complex aanwezig waren.
2. Tegelijker tijd moet ik toegeven, dat ik hierop blind gevaren ben op een andere posting van iemand die stelde dat de groep ook uit romeinen bestond. Ik heb dit niet verder nagekeken. Erg onvoorzichtig van mij. Sorry.
3. GEHELE joodse raad..... Welke? Opvallend dat hier juist niet Sanhedrin staat. Bovendien zou dat laatste een probleem zijn, want om een ieder uit zijn bed te krijgen voor een verboden nachtelijke rechtzitting, zonder dat dit uitlekt..... Lijkt me niet. Wat er ook met Joodse raad bedoeld wordt, op basis van de argumenten kan hiermee niet het voltallige Sanhedrin bedoelt worden.
quote:
Het lijkt me wel duidelijk van wie de gevangenneming op touw zette en eerder genoemde dingen (Pilatus spreekt Jezus vrij maar de Joden willen Hem gekruisigd hebben en zeggen zelfs: Zijn bloed kome over ons en onze kinderen)
In het kader van deze discussie moest deze tekst een keer komen. Deze tekst is door het christendom vele malen gebruikt tot uitroeiing en vervolging van de Joden.
Persoonlijk, op basis van de wet, ga ik ervan uit dat indien dit daadwerkelijk een gevolg zou hebben gehad, dat je dit moet rekenen tot hooguit het 4e/ 5e geslacht. In jaren maximaal 140-200 jaar. Daaraan kun je weldegelijk een aantal geshiedkundige feiten koppelen.
Verder is het zo, dat wat ik zeg, heeft alleen betrekking op mij zelf, en niet op mijn buurman. als van de 1000 man er 500 man dit roepen, geldt dit ook alleen voor de 500 man. Je bent, ook ihkv de wet, verantwoordelijk voor de uitspraken van jezelf (als vader van het gezin) en niet voor de buurman.
Hiermee wil ik zeggen, dat de gedane uitspraak slechts en alleen geldt voor die mensen die het uitgesproken hebben. De apostelen waren er toch ook bij. Je wilt hen toch niet onder dezelfde gevolgen laten vallen wel?
quote:
geven duidelijk aan dat het hier niet om een door de Romeinen opgezette actie tot het gevangen nemen van een terrorist gaat... maar om een door overpriesters/hogepriesters opgezette actie tot het gevangen nemen van iemand die in hun ogen de Joodse religieuze wetten overtrad, gaat.
Geen idee. Ik heb hier in het verleden al eens lang over nagedacht. E.e.a. is nl niet logisch. Ik heb hierover verschillende dingen gelezen.
De Romeinen waren de baas. Er wordt wel gezegd dat Pilatus bang zou voor zijn voor een chantage van de Joden, dat zei een bericht naar de keizer zouden sturen. Ik weet het niet. Pilatus staat niet bekent als een zichtzinnig individu, en zeker niet als iemand die zich liet chanteren. Derhalve verbaasd het mij dat hij een moordenaar laat lopen. Dat is niet zijn stijl. Een dode meer of minder, daar lag hij niet wakker van. Of hij een onschuldige zou laten lopen? Als hij er wat mee zou winnen misschien, maar als hij er iets mee zou verliezen, dan zou hij zonder meer overgaan tot executie. Alleen dan begrijp ik zijn handeling niet m.b.t. het handen wassen in onschuld. Ook dit past niet bij Pilatus. De in het NT geschetste beeld van Pilatus is een andere dan de historische Pilatus die we kunnen leren kennen uit de geschiedenis.
De Joodse tempel werd door de Romeinen 'gedoogd'. Ikweet niet of hij nu echt wakker lag van de Joodse religieuze wetten.