Inderdaad, daarnaast lees je in Mathheus 26 dat de troep mannen door de Hoge Raad werden gestuurd, en dat Jezus ook eerst oor de Hoge Raad moest verschijnen en daarna pas naar Pilatus ging.
Het is duidelijk dat de gevangenneming door de Hoge Raad (die betaalden ook Judas voor het verraad) was geregeld. Vervolgens klaagden ze hem aan bij Pilatus. Deze zei echter: Ik vind niets verkeerds in deze man... en hij watte daarna zijn hadnen in onschuld nadat hij voor het geschreeuw van het volk en de farizeeers was bezweken. De arrestatie was dus niet op beval van Pilatus, want waarom zou hij iemand die in zijn ogen onschuldig is laten oppakken?
quote:
Voor de zoveelste keer: Er is in de Korinthiers-brief geen sprake van "een twaalftal" of "een dozijn" of "ongeveer twaalf". Er wordt een absoluut getal genoemd, namelijk 12.
Tja je laat duidelijk merken niet te willen luisteren dus dan wordt het lastig.... Thomas was gewoon 1 van de twaalf.. dat staat er in dat stuk. Hij was bij de eerste verschijning inderdaad niet aanwezig. Dat wil niet zeggen dat de discipelen 12 waren in getal.... en de apostelen ook omdat Mattias als plaatsvervanger werd gekozen. Het getal was twaal, zo was het bedoeld, zo was het tot het verraad van Judas en zo was het na de hemelvaart van Jezus ook weer, zo had hij het bedoeld. Daarom wordt er terecht gezegd dat Thomas "1 van de twaalven" was... Dat zijn er gewoon precies twaalf inderdaad, nogmaals, ik snap je probleem niet... Maar als mensen hun gelijk willen halen en anderen willen overtuigen van hun ongelijk willen ze nog wel eens problemen maken waar die er niet zijn.
quote:
Er staat nergens "we" of "ze". Er is sprake van een (1) discipel/apostel die rapporteert over het bezit van 2 zwaarden. Dat die 2 zwaarden het totale zwaardenbezit van de gehele groep zou zijn is een speculatie van jou die nergens door de tekst wordt ondersteund.
Dit bewijst mijn laatste zin maar weer eens. Waar baseer je dit op? Elke bijbelvertaling geeft hier een meervoudsvorm aan. Een discipel rapporteert: WE hebben 2 zwaarden... en niet: IK heb 2 zwaarden.... dan geeft dat dus duidelijk aan dat er 2 zwaarden zijn... en geen 12 of 24... Als je gewoon zou lezen wat er staat zou je tot die conclusie moeten komen... Ga maar eens de straat op en vraag mensen het volgende:
Er waren 12 discipelen. Ze zeiden tegen Jezus: We hebben hier 2 zwaarden. Hoeveel zwaarden zijn er dan?
A. 2
B. 12
C. 24
Ik weet wel wat mensen hier als antwoord zouden geven... Het feit dat jij met een heel ander verhaal komt geeft wel weer aan dat je niet goed leest en de tekst anders probeert uit te leggen om je eigen gelijk te kunnen onderstrepen.
Daar slaat dus mijn zogenaamde persoonlijke aanval op... Ik constateer dat je teksten anders gaat uitleggen dan wat er staat... omdat het anders niet met je denkbeelden overeen zou komen.
quote:
Ik lees in de evangelies nergens over farizeers met zwaarden. Bij die enorme scheldpartijen en beledigingen van Jezus zeggen ze in de regel ook weinig terug.
Waarom zouden die farizeers Jezus hebben willen grijpen? Dat deden de Romeinen wel. Jezus is terechtgesteld als een politieke misdadigers, een terrorist in de ogen van de Romeinen. Voor dergelijke overtredeingen was die kruisiging juist bedoeld. Alleen weggelopen slaven en staatsgevaarlijke elementen werden op die manier gestraft.
Zie het begin van deze post, dit bewijst je ongelijk. Daarnaast lees je in de evangeie-en regelmatig over Jezus: Ze trachten Hem te doden... en: Ze zochten naar een manier om Hem om te kunnen brengen... Er zijn genoeg voorbeelden... ik noem er 1, de reaktie na het gesprek van Jezus met de Farizeeen n.a.v. de genezing van de blindgeborene. De Farizeeen zaten hier achter, Pilatus vond geen schuld in Jezus, wat aangaf dat Hij in zijn ogen geen terrorist was.
quote:
Dat kan jij ook. Een echte christen kan alle wonderen van Jezus verrichten -- zoals brood vermenigvuldigen, over water lopen en doden opwekken -- en nog veel meer dan dat (Joh 14:12). Bovendien kunnen echte christenen de wil van God beinvloeden en in groepsverband aan de christelijke god commando's en opdrachten geven
We kunnen zelfs bergen verzetten

Geef eens antwoord op de vraag en draai er niet omheen: Hoe kon die "terrorist" zulke wonderen doen? Je vergelijking met die Judas van 400 jaar terug klopt op dat punt niet, daar zat het grote verschil in. Jezus deed goed... hij genas zieken etc... Das wat anders dan alleen maar veel vogelingen krijgen omdat je Charismatisch bent en je ideeen overeenkomen met die van het volk.