Auteur Topic: Wie is mijn naaste?  (gelezen 4824 keer)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #50 Gepost op: juli 12, 2004, 09:49:31 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 juli 2004 om 09:38:
[...]

Paulus spreekt de gelovigen aan. Zij moeten 'waarheid spreken' iedere gelovige moet met zijn naaste waarheid spreken.
Want de gelovigen zijn leden van elkaar als gemeente[/i] en moeten wwarheid spreken tegen de naaste (degene waarbij je dicht bij staat of komt door de dag heen) EN ook natuurlijk met de medegelovigen onderling.
Anders zou je ongelovigen mogen voorliegen :?

Als je gelooft vrij van de wet te zijn is dat een optie....
FF zonder gekheid..... wel of niet iets mogen t.o.v. ongelovigen staat hier niet ter discussie. Er wordt hier duidelijk een link gelegd tussen naaste en medegelovige. Een andere link staat er niet.

quote:

[...]

In de toekomst zal ieder op aarde de Here kennen: Dus is dat de naaste (die nu eventueel nog een ongelovige is) en mijn broeder die ik nu ook mag oproepen de 'Here te kennen'.
offtopic:Dit is in het duizendjarig rijk, als de wet uitgaat uit Jeruzalem en het volk Israel de volken 'leert'...... Ieder is dan bekend met Gods wil....
Hiermee zeg je het zelfde als ik: de naaste is de medegelovige is: Als een ieder in de toekomst gelooft, zoals jij stelt, is dat de naaste, dan is iedereen ook een gelovige. Al denk ik dat nooit heel de aarde, voor het gericht, de Eeuwige zullen aanbidden, maar dat is wellicht goed voor een andere discussie.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

cyber

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #51 Gepost op: juli 12, 2004, 10:31:55 am »

quote:

Chaveriem schreef op 11 juli 2004 om 23:26:
[...]

Dit alles is synchroon aan Torah, maar het is wel aardig dat je dit aanhaalt. Hier wordt namelijk vreemdeling gezegd en niet naaste (vs 43/44
"Ik ben een vreemdeling op de aarde.........."
Psalm 119:19

De Heere Jezus wandelde immers als een vreemdeling .
Op de wereld had Hij niets wat Zijn eigendom was,
 zelfs niet iets om Zijn hoofd op neer te leggen.
De wereld kende Hem niet, noch had achting voor Hem.
 Hij werd overal als een vreemdeling veracht, versmaad
en vervolgd.

Matth 8
20 En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen , en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge.

Ook wij, als gelovigen, zijn vreemdelingen tenminste hier op aarde.
Efeze 2:19-20: "Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners , maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods; gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen."

quote:

Ook vs 46 is interessant. Yeshua was een rabbi en sprak hebreeuws, dan wel aramees. Het Joodse woord voor rechtvaardige is Tsadiq, waarbij 'rechtvaardige' slechts een benadering is, van de eigenlijke betekenis. Daarnaast wijst 43/44 tevens naar iets als"Hoe om te gaan met gastvrijheid". Maar dat is goed voor een volgende keer.

Het hebreeuws ben ik niet machtig :)
En "hoe om te gaan met gastvrijheid" ook zeer interessant
en net als je zegt goed voor een volgende keer.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #52 Gepost op: juli 12, 2004, 11:01:47 am »

quote:

Chaveriem schreef op 11 juli 2004 om 21:39:
[...]

Arglistig is ons hart. Ons hart boven de schrift stellen (G'ds Woord) kan leiden tot dwalingen. De schrift bestuderen is dus noodzaak. Overigens kan het (denk ik) geen kwaad iedereen goed te behandelen. Maar ik wil graag weten wat het argument is waarop men zegt dat iedereen je naaste is.
Chaveriem, jij bent een mens, geschapen naar het beeld van God. Maar zo zijn er nog miljarden anderen, en dat zijn dus je medemensen. En ze worden je naaste op het moment dat je ermee te maken krijgt. Misschien zou je ook wel mogen zeggen: heb respect voor alles wat God geschapen heeft, dus behandel bv. ook de dieren op een goede manier.En daar heb je geen bijbelteksten voor nodig, een beetje bewogenheid is voldoende.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #53 Gepost op: juli 12, 2004, 11:57:34 am »

quote:

cyber schreef op 12 juli 2004 om 10:31:
[...]
"Ik ben een vreemdeling op de aarde.........."
Psalm 119:19

De Heere Jezus wandelde immers als een vreemdeling .
Op de wereld had Hij niets wat Zijn eigendom was,
 zelfs niet iets om Zijn hoofd op neer te leggen.
De wereld kende Hem niet, noch had achting voor Hem.
 Hij werd overal als een vreemdeling veracht, versmaad
en vervolgd.

Een wel erg vrije interpretatie, en ook niet meer dan dat. In ieder geval blijft voorals nog mijn punt staan, mede ook gezien de achtergrond van de samaritaan die geen vreemdeling was.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #54 Gepost op: juli 12, 2004, 11:59:49 am »

quote:

Pier schreef op 12 juli 2004 om 11:01:
[...]

Chaveriem, jij bent een mens, geschapen naar het beeld van God. Maar zo zijn er nog miljarden anderen, en dat zijn dus je medemensen. En ze worden je naaste op het moment dat je ermee te maken krijgt. Misschien zou je ook wel mogen zeggen: heb respect voor alles wat God geschapen heeft, dus behandel bv. ook de dieren op een goede manier.En daar heb je geen bijbelteksten voor nodig, een beetje bewogenheid is voldoende.
Mensen en dieren goed behandelen is een mitswa, dat staat ook niet ter discussie. Maar daarmee is nog niet iedereen je naaste. Door het gevoel boven de Schrift te zetten, zet je de Schrift op dat punt buitenspel.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #55 Gepost op: juli 12, 2004, 12:01:41 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 11 juli 2004 om 21:23:Beste Henk, je hebt gelijk als het gaat om de beantwoording op de vraag wie is mijn naaste.
Maar ik mis de onderbouwing. Laat ik het anders zeggen: Als de naaste ieder mens is, waarom koos Yeshua dan voor de Samaritaan om die rol te vertolken?
Jezus heeft ons juist de extra dimensie van het liefdegebod willen aanreiken. Dit heeft Hij eerder ook al gedaan tijdens de Bergrede. Lees Mtt 5:43 e.v. er maar eens op na:
"Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen; Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?"
Jezus heeft willen aangeven dat het lid zijn van een bepaalde gemeenschap (priesters/Levieten/Israelieten) niet betekent dat je ook werkelijk als kind van God leeft. En Hij gebruikt dan juist een buitenstaander als voorbeeld om te laten zien dat deze mensen soms meer begrepen hebben van het levensdoel van mensen dan Zijn eigen kinderen.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #56 Gepost op: juli 12, 2004, 12:40:47 pm »

quote:

HenkG schreef op 12 juli 2004 om 12:01:
[...]

Jezus heeft ons juist de extra dimensie van het liefdegebod willen aanreiken. Dit heeft Hij eerder ook al gedaan tijdens de Bergrede. Lees Mtt 5:43 e.v. er maar eens op na:
"Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen; Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?"
Jezus heeft willen aangeven dat het lid zijn van een bepaalde gemeenschap (priesters/Levieten/Israelieten) niet betekent dat je ook werkelijk als kind van God leeft. En Hij gebruikt dan juist een buitenstaander als voorbeeld om te laten zien dat deze mensen soms meer begrepen hebben van het levensdoel van mensen dan Zijn eigen kinderen.

Daar ben ik het niet mee eens, als je mijn andere stukken leest, waat je ook waarom.
Even misverstand uit de wegruimen: Ik zeg niet dat je (mede)mensen, naaste en vreemdeling, niet zou moeten liefhebben. Ik zeg alleen dat niet iedereen je naaste is. Voor onderbouwing zie de andere stukken die ik gepost heb.

Iris

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #57 Gepost op: juli 12, 2004, 05:34:34 pm »
Hai Chaveriem

Ik heb ook eens wat in de Bijbel zitten bladeren, en vond nog het volgende:
".....maar wees steeds uit op wat goed is voor ieder van u en voor ALLE anderen...."
(NT, 1 Tessalonicen 5.15)
Daaruit maak ik op dat onze naasten ALLE anderen zijn, zonder uitzondering.

Groetjes Iris
 :)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #58 Gepost op: juli 12, 2004, 09:08:24 pm »

quote:

Iris schreef op 12 juli 2004 om 17:34:
Hai Chaveriem

Ik heb ook eens wat in de Bijbel zitten bladeren, en vond nog het volgende:
".....maar wees steeds uit op wat goed is voor ieder van u en voor ALLE anderen...."
(NT, 1 Tessalonicen 5.15)
Daaruit maak ik op dat onze naasten ALLE anderen zijn, zonder uitzondering.

Groetjes Iris
 :)

Hallo Iris,

Bedankt voor je reactie. Iedereen wil op dit forum goed zijn voor de medemens en vind dat iedere medemens een naaste is. Ook de door jouw aangehaalde tekst geeft heen inhoud van het begrip naaste. Het woord naaste wordt niet eens genoemd.
Ik heb ff het stukje opgezocht:
14  En wij bidden u, broeders, vermaant de ongeregelden, vertroost de  kleinmoedigen, ondersteunt de zwakken, zijt lankmoedig jegens allen.
15  Ziet, dat niemand kwaad voor kwaad iemand vergelde; maar jaagt allen tijd  het goede na, zo jegens elkander als jegens allen.
16  Verblijdt u te allen tijd.

Je zou het anders kunnen zeggen: Wees goed voor iedereen. Dit principe vindt je echter ook terug in: Heb je vijanden lief, en ook in Torah, waar staat dat je goed moet zijn voor de vreemdeling omdat je zelf eens vreemdeling bent geweest.
Hiermee is het begrip naaste niet anders geworden.

Ik heb, naar aanleiding van deze draad een gesprek gehad met een NedHerv predikant, die mijn standpunt niet kon ontkrachten. Sterker nog, hij vertelde me dat het griekse woord in NT oorspronkelijk volksgenoot betekende. Hierop ben ik Torah in gedoken om te kijken wat daar staat.
Daarvoor heb ik gekeken in D'variem 5:18. Daar wordt het woord 'rea' gebruikt wat bloed- of stamverwant betekent.
De Sameritanen waren door hun overgang (gijoer) stamverwanten geworden volgens de bepalingen in Torah. Dus behalve de eerder genoemde argumentatie (ef 4:25, hebr 8:11) blijkt ook uit de taal zelf de betekenis van het woord.

cyber

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #59 Gepost op: juli 12, 2004, 09:10:05 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 12 juli 2004 om 11:57:
[...]

Een wel erg vrije interpretatie, en ook niet meer dan dat.
het valt in elk geval buiten deze discussie

quote:

In ieder geval blijft voorals nog mijn punt staan, mede ook gezien de achtergrond van de samaritaan die geen vreemdeling was.
Samaritanen zijn ook geen vreemdelingen, heb ik ook nergens beweerd

Iris

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #60 Gepost op: juli 12, 2004, 09:22:35 pm »
Aha...........dus de oorspronkelijke betekenis van het woord "naaste" is misschien iets in de trant van "bloedverwant" of "stam(land)genoot"?
Dat werpt weer een ander licht op de zaak.....
'k Ga er eens even over nadenken......

Iris

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #61 Gepost op: juli 12, 2004, 09:24:19 pm »

quote:

cyber schreef op 12 juli 2004 om 21:10:
[...]

het valt in elk geval buiten deze discussie

Mee eens, wellicht komen we er ooit nog eens op.

quote:

Samaritanen zijn ook geen vreemdelingen, heb ik ook nergens beweerd
eh, nee dat klopt. foutje

Ge2rt

• KL-006-5418
    • Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #62 Gepost op: juli 12, 2004, 10:17:20 pm »
Misschien zitten we met een verschil van betekenis tussen 'naaste' zoals vertaald uit het Hebreeuws (Strong's dictionary: Hebreeuws: 07453) en 'naaste' zoals vertaald uit het Grieks (Strong's dictionary: Grieks: 4139), maar wie wordt met de 'naaste' bedoeld in de volgende tekst?

Spr. 21:10 - "De ziel des goddelozen begeert het kwaad; zijn naaste krijgt geen genade in zijn ogen."

En kun je daar dan vervolgens iets uit concluderen i.v.m. de vraag van Chaveriem?
After death it's so much fun - Talk Talk

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #63 Gepost op: juli 12, 2004, 10:32:11 pm »

quote:

Ge2rt schreef op 12 juli 2004 om 22:17:
Misschien zitten we met een verschil van betekenis tussen 'naaste' zoals vertaald uit het Hebreeuws (Strong's dictionary: Hebreeuws: 07453) en 'naaste' zoals vertaald uit het Grieks (Strong's dictionary: Grieks: 4139), maar wie wordt met de 'naaste' bedoeld in de volgende tekst?

Spr. 21:10 - "De ziel des goddelozen begeert het kwaad; zijn naaste krijgt geen genade in zijn ogen."

En kun je daar dan vervolgens iets uit concluderen i.v.m. de vraag van Chaveriem?
Hier staat inTenach hetzelfde woord. Er verandert dus niets aan het punt dat ik reeds gemaakt heb.

jager

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #64 Gepost op: juli 12, 2004, 11:07:53 pm »
Lijkt mij een correct antwoord.
De boodchap in het verhaal is: we moeten inclusief denken
(denken vanuit de positie van de ander)
De vraagsteller: wie is mijn naaste?
Hij denkt dus vanuit zichzelf.
Jezus maakt duidelijk met zijn slotvraag dat je ze zaak vanuit de positie van die ander moet stellen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #65 Gepost op: juli 13, 2004, 07:07:53 am »

quote:

jager schreef op 12 juli 2004 om 23:07:
Lijkt mij een correct antwoord.

Welk antwoord bedoel je?

quote:

De boodchap in het verhaal is: we moeten inclusief denken
(denken vanuit de positie van de ander)
De vraagsteller: wie is mijn naaste?
Hij denkt dus vanuit zichzelf.
Jezus maakt duidelijk met zijn slotvraag dat je ze zaak vanuit de positie van die ander moet stellen.

Hierop kan ik maar 1 ding zeggen: Je hebt niet alles gelezen, of niet alles begrepen.
FF kort:
De Samaritaan was, voor Torah, een Jood gelijk. Ook taalkundig betekent naaste stam/ volksgenoot. Daarmee is de naaste domweg niet iedere medemens. Ook Yeshua maakt keuze in zijn woorden, en onderscheid tussen naaste, vijand en vreemdeling. Nu weet ik wel dat het tegen de algehele opvatting in gaat, maar het is nu eenmaal zo.

Verandert dat nu hoe wij met onze medemens moeten opgaan? Net zo bar veel denk ik, daar we ook vijanden en vreemdelingen lief moeten hebben en goed moeten behandelen, echter er is een verschil: op de naaste moeten we zuiniger zijn. Yeshua was een Jood en sprak Hebreeuws/ Aramees. Hij wist dus heel goed wie hij bedoelde en wat hij zei als hij zei de Samaritaan is onze naaste. Had hij ieder mens bedoelt, dan had hij een andere groep bedoeld, die wellicht nog minder populair was; de Romeinen.

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #66 Gepost op: juli 13, 2004, 08:14:18 am »
Ik hoop dat we het allemaal ruim willen en kunnen zien, dat begrip naaste.
De enige manier om in onze omgeving de wereld een klein beetje liefdevoller maken  ;) .

vriendelijke groetjes,

Marjan
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #67 Gepost op: juli 13, 2004, 10:24:46 am »

quote:

Marjan Kroone schreef op 13 juli 2004 om 08:14:
Ik hoop dat we het allemaal ruim willen en kunnen zien, dat begrip naaste.
De enige manier om in onze omgeving de wereld een klein beetje liefdevoller maken  ;) .

vriendelijke groetjes,

Marjan
Het feit dar het begrip strak gedefieerd wordt betekent zeker niet dat je je medemens kunt of mag laten vallen. Het blijft een mitwa om goed voor de vreemdeling te zorgen en je vijand lief te hebben.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #68 Gepost op: juli 13, 2004, 11:21:13 am »
@Chaveriem:

Je stelt dat naaste volksgenoot betekent. Je hangt daar een conclusie aan.
Maar in de gelijkenis staat dat 'een zeker mens' afdaalt van Jeruzalem naar Jericho.
Ik zie in 'een zeker mens' mogelijk iedereen, ook al komt hij van Jeruzalem - het kan best een Romein zijn. Hoe zie jij dit?

Ook komt dan het hogere niveau erbij: iedereen daalt af van zijn hoge positie af naar de vloekstad Jericho, omdat wij allen zondigen en daarmee vervloekt zijn. Onderweg komen wij de Priester tegen, de Leviet, maar zij kunnen ons niet beschermen tegen die straf. Nu komt de naaste, De Here Jezus en redt ons.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 11:22:30 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Chaveriem

• Bekijk profiel
Wie is mijn naaste?
« Reactie #69 Gepost op: juli 13, 2004, 07:48:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 juli 2004 om 11:21:
@Chaveriem:

Je stelt dat naaste volksgenoot betekent. Je hangt daar een conclusie aan.
Maar in de gelijkenis staat dat 'een zeker mens' afdaalt van Jeruzalem naar Jericho.
Ik zie in 'een zeker mens' mogelijk iedereen, ook al komt hij van Jeruzalem - het kan best een Romein zijn. Hoe zie jij dit?

Je probeert van de betekenis van het woord naaste af te komen ;)
Toch zie ik 'een zekere mens' als een Jood. Motivatie hiervoor ligt in het feit dat hij enorm veel hoop koesterde uit het feit dat een Cohen en een Leviet langskwamen, en absoluut geen hoop had toen de Samaritaan langskwam. Als niet-Jood had je niets te verwachten van Joden, daar er een verbod bestaat voor Joden om met niet-Joden om te gaan.

Een Romein had per definitie geen hoop te verwachten van Joden, daar zij overwegend gehaat en gevreesd werden door de Joden. Daarnaast denk ik dat een Romein niet snel op eigen gelegenheid door het Joodse land zou trekken (gezien de onderlinge verhoudingen).

Dan de betekenis 'een zeker mens'. In het Hebreeuws is dit Adam, dit slaat zowel op mens als man.... Adam was iemand die, ondanks de zonde val, wandelde met G'd. Iemand waar een Jood met zekere eerbied naar kijkt. Daarmee zie ik de vereenzelviging met een Romein niet zitten.

En dan houden we de letterlijke betekenis van het woord over, die een stam verwantschap tussen Romein en Samaritaan uitsluit, terwijl die er tussen Samaritaan en Jood wel ligt.
Verder zie ik ef 4:25 als ook Hebr 8:11 als bevestiging hierin:

Ef: 4:25:
Daarom legt af de leugen, en spreekt de waarheid, een iegelijk met zijn  naaste; want wij zijn elkanders leden.
In deze tekst wordt gesproken over ‘elkanders leden’. In het algemene beeld gezien heeft de schrijver het over ‘leden van de gemeente/ van een lichaam’. Gaan we dit invullen krijgen we: “……een ieder met zijn naaste, want wij zijn elkaars leden”. Volgens deze tekst zou je kunnen concluderen dat naaste verband houdt met leden van de gemeente, en daarmee gaat het dan per definitie om een medegelovige.

Heb 8: 11:
En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn  broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van  den kleine onder hen tot den grote onder hen. - deze tekst staat overigens ook in Jer 31:34 voor. 3x raden welk wordt er daar staat, jawel, stamgenoot.
Opvallend is de combinatie broeder-naaste, maar ook het vervolg: “….want zij zullen Mij allen kennen, van den kleine tot den grote onder hen”. Allen slaat taalkundig gezien terug op naaste en broeder in de vorige tekst. Hiermee ben ik wederom geneigd om te concluderen dat de naaste per definitie een medegelovige is.

Blijft wel staan dat je je vijand lief moethebben en goed moet zijn voor de vreemdeling. Dus het kan niet zo zijn dat je mensen willens en wetens om niet te lijf gaat.
Overigens Yeshua zegt: "Heb je vijanden lief", maar Yeshua zegt ook:"Koop een zwaard!" (Lu 22:36). Een zwaard koop je niet om aardappels mee te schillen.

quote:

Ook komt dan het hogere niveau erbij: iedereen daalt af van zijn hoge positie af naar de vloekstad Jericho, omdat wij allen zondigen en daarmee vervloekt zijn. Onderweg komen wij de Priester tegen, de Leviet, maar zij kunnen ons niet beschermen tegen die straf. Nu komt de naaste, De Here Jezus en redt ons.
Ik dacht dat Jericho reeds overwonnen was?
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 07:52:43 pm door Chaveriem »