quote:
Luuc schreef op 14 juli 2004 om 13:00:Ik ben in 2000 in Hattem getrouwd.
De dienst is begeleid door Praiseband Xing (
http://www.praisebandxing.nl) en er werden bijna alleen maar liederen uit de opwekkingsbundel gezongen.
Het kan dus wel. Gewoon goed overleggen met de predikant en er zeker geen 'kerkenraadskwestie'van maken
ps. Dit was in de GKV
Dat valt me dan weer reuze mee van 'Hattem'

(olv Feijen, neem ik aan?).
Mijn huwelijksdienst (ruim een jaar geleden) was ook een mengelmoes van psalmen en liedboekliederen. Wij kozen ervoor om geen opwekking te gebruiken (zijn zelf wel opgewekt maar niet heel erg voor opwekking). Gezang 2 hebben we in toto laten zingen als geloofsbelijdenis (daar ga je toch niet in knippen!?). We hebben de Willibrordvertaling gebruikt bij tekstlezen (ooeehh, foute katholieke vertaling). De zang werd begeleid door orgel of piano en cello.
Na afloop vond menigeen het een geweldige dienst. Alleen mijn oma vond het een misser dat de predikant op de grond bleef staan (niet achter een katheder) ipv op de kansel plaats te nemen.
Onze kerkenraad juicht het toe dat stellen zelf hun liturgie opstellen voor hun trouwdienst. Dat resulteert over het algemeen in een boel favorieten van het echtpaar: vooral opwekking dus, begeleid door een bandje. Volgens mij kijkt de kerkenraad er wel degelijk naar, maar heb ik nog niet meegemaakt dat er door de kerkenraad dingen gewijzigd zijn. Wij kregen wel kritiek, maar dat was van praktische aard (nouja zeg, gezang 2 in toto laten zingen).
Diverse stellen binnen onze gemeente zijn 'buiten' de GKv getrouwd. In 1 geval omdat de kerkenraad niet mee wilde werken aan een dienst 's middags (praktische reden dus), in andere gevallen omdat de eega's niet beide GKv-lid zijn. Die gelden verder gewoon als getrouwd, binnen onze gemeente.
De liturgie:
Votum en zegengroet
Lied 434: Lof zij de Heer, de almachtige koning der aarde
Gebed
Jesaja 40:12-31
Psalm 8: Heer onze Heer, hoe heerlijk is op aarde...
Tekst: Jesaja 40:28-31
Preek
Psalm 84: Hoe graag Heer, ben ik bij u thuis
Huwelijksformulier
Huwelijk(sbevestiging)
Gebed
Psalm 23: De goede herder
Ringen + trouwbijbelgebeuren
Geloofsbelijdenis (Gezang 2)
Collecte (Wycliffe)
Lied 95: Nu bidden wij met ootmoed en ontzag
Zegen
(Oja: ik word er erg chagerijnig van als de kerkenraad het doel van de collecte bepaalt, bijv. 'de instandhouding van de eredienst': afknapper!)