hoofdstuk 6.1.........
Onlangs publiceerde Jos Douma een boekje
Op het spoor van meditatie. Biddend luisteren naar Gods Woord. Hij onderscheidt daarin o.m. tussen bijbelstudie en bijbelmeditatie (zie schema p.18). Bijbelstudie is het 'normale' bijbelonderzoek, waardoor we proberen de Schrift (beter) te verstaan.
Maar in de bijbelmeditatie staat de vraag centraal: 'Hoe word ik aangesproken en wat doet het met me?' Daarbij stel ik me als doel te groeien en te veranderen naar het beeld van Christus. Beide manieren van omgang met de Schrift hebben volgens deze predikant hun eigen waarde.
'Meditatie' in zes stappen. Voor de
"meditatieve concentratie op Jezus Christus" raadt hij zes stappen aan (p.78, zie ook de leidraad op p.72). Je moet beginnen met een ontspannen en geconcentreerde lichaamshouding (1e stap). Vervolgens rustig en stil worden (2e), rustig in en uit ademen (3e). En dan (4e stap): "Spreek zachtjes of alleen in je hart een kort woord dat je ontleent aan de Schriften. Doe dit bij herhaling op het ritme van je adem." Verder moet je rusten in de aanwezigheid van Christus (5e) en Zijn Naam aanroepen (6e). Dit alles moet je regelmatig doen liefst in een aparte bidhoek, "een heilig plekje van stilte", met bijv. een brandende kaars en "knielend op een kussen met behulp van een meditatiekrukje" (p.64/5). De grote ernst en indringende vroomheid waarmee dit alles wordt 'aangereikt' maakt indruk - zelfs op een kritische lezer.
......
Als bruikbare teksten voor 'meditatie' noemt hij o.m. Zonder Mij / kunt gij niets doen (Joh.15:5); De kennis van Christus Jezus / gaat alles te boven (Fil. 3:

; Meer van Jezus / minder van mezelf (Joh.3:30). Vóór de markering (/) inademen, erna uitademen. Zie p.80.
Beoordeling. (van Nieboer)
- 1. Hier wordt gewerkt met een onderscheid tussen het min of meer verstandelijk bijbelonderzoek en het persoonlijk betrokken omgaan met één tekst of deel ervan. Dit onderscheid wordt geconstateerd. Kennelijk spreekt het voor zich. Toch staan juist hier de zaken op scherp, want onze omgang met de Schrift is in geding. Wie het Woord leest zonder er intensief persoonlijk bij betrokken te zijn is oneerbiedig en dus verkeerd bezig.
Wie dat 'recht wil trekken' met 'meditatie' zet een tweede verkeerde stap.- 2.
We ontmoeten in deze aanzet een indirecte verwijzing naar de kunstmatige en onbijbelse splitsing tussen hoofd en hart - waar zelfs de ongelovige graag mee schermt. Deze splitsing, ontleend aan het geschapene, wordt ons hier als een normaal uitgangpunt gepresenteerd.
Van hetzelfde kaliber is de niet onduidelijke verwijzing naar het uitwendige Woord (voorwerp van verstandelijk onderzoek) en het inwendige Woord (dat klinkt in mijn diepste innerlijk).
Dit onderscheid verwijst naar het heidense platonisme. Dat heeft al zo veel ellende gebracht in de kerk en wordt hier nog weer eens indirect warm aanbevolen. Ik herken hier het heidendom in een modern jasje, want God wordt hier vereerd op een andere wijze dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft (H.C. Z.35, antw. 96).
- 3. Meditatie is overdenking. Dit woord wordt door de schrijver in een andere betekenis gebruikt. Want hier moet het dienen als vlag waaronder ons een eigenwillige manier van omgang met de Heilige Schrift wordt 'aangereikt'. De dominee beroept zich niet op een voorschrift uit de Bijbel zelf, maar reikt ons vrijblijvend zijn eigen idee aan.
Hij ziet ook wel in dat men verband zou kunnen leggen met de 'mantra' (p.120). Een mantra is een telkens herhaalde mystieke formule die ook wel klankyoga wordt genoemd (yoga is verzamelnaam voor allerlei technieken o.m. betreffende de ademhaling).
Een mantra heeft o.m. als doel de grenzen van het logisch denken te overschrijden om zo in een werkelijkheid te komen waar het denken niet bij kan.Natuurlijk ontkent hij dat hij de korte bijbeltekst als een mantra hanteert. Wat is dan het verschil? Een mantra kan zonder betekenis zijn - zegt hij - maar een bijbeltekst is dat nooit. Bovendien wil een mantra contact maken met het zuivere bewustzijn, terwijl je een bijbeltekst herhaalt met het doel dat deze steeds dieper in je hart doordringt en je steeds meer bewust maakt van de werkelijkheid waarover die tekst gaat.
.......
-.4.
De aangeprezen 'meditatie' is ontleend aan methoden waarbij getracht wordt binnen het stof-geest-schema (platonisme) de geest 'vrij' te maken. Zoals o.m. in het Boeddhisme gebeurt. Inderdaad is de mens in staat zijn eigen geschapen mogelijkheden zo te gebruiken (concentratie, herhaling, kijken naar een lichtpunt enz.) dat hij in een soort trance raakt. We gaan dan in de richting van de hypnose. Die trance speelt bij veel heidense godsdiensten een grote rol. De methode van de herhaling zien we bij de priesters van Baäl in 1Kon.18. Gaan we nu echt dergelijke methodes 'kerstenen' als we hierbij (een fragmentje uit) de bijbel gebruiken?
Deze zgn. meditatie berust op het gebruik van een geschapen mogelijkheid om het eigen bewustzijn te veranderen. We kunnen hiervoor in de leer gaan bij de heidenen. Benut als middel om God in ons binnenste te laten werken getuigt deze 'meditatie' van minachting voor Zijn heilig Woord. Want hier wordt eigenmachtig met dit Woord gemanipuleerd. Hier geldt (uiteraard) geen enkele belofte van onze God. Integendeel, Hij veroordeelt elke vroomheid die berust op ons eigen goeddunken.