Auteur Topic: Samen bezig met Ezechiel II  (gelezen 5561 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel II
« Gepost op: juli 12, 2004, 02:34:27 pm »
Zijn we al klaar met H.17 anders gaan we verder met H.18.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2004, 02:46:07 pm »
Hallo P & A,

Wat mij betreft prima!

Groeten, Baldur

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2004, 03:01:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 juli 2004 om 14:34:
Zijn we al klaar met H.17 anders gaan we verder met H.18.
ok

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2004, 04:05:17 pm »
Het thema van dit h.18 is  De ziel die zondigt, die zal sterven.

Waarschijnlijk n.a.v.    Ex 34,7

die goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft; maar (de schuldige) houdt Hij zeker niet onschuldig, de ongerechtigheid der vaderen bezoekende aan kinderen en kindskinderen, aan het derde en vierde geslacht.

hebben de Joden het idee, dat een kind medeschuldig is aan de zonde van zijn vader(en).
God stelt hier dus wat anders tegenover.

19 Maar gij zegt: Waarom draagt de zoon niet mede de ongerechtigheid van de vader? Die zoon heeft immers naar recht en gerechtigheid gehandeld; hij heeft al mijn inzettingen naarstig onderhouden; hij zal voorzeker leven. 20 De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf.

Bovendien is God genadig als een zondaar zich bekeert. Hij zal leven, maar de Joden vonden dit onterecht. Als iem. zondigt, dan moet hij daarvoor boeten, ze verwijten de Heer dat Hij niet recht handelt.

De Here Jezus is aan het kruis ook genadig bij de moordenaar die zijn schuld erkent, maar ook de Here Jezus erkent als zondeloos persoon:
Luc 23:41 En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. 42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt

Wij zouden misschien wel gedacht hebben dat deze belijdenis eigenlijk tekort is. Maar God ziet het hart aan.

Hoe zien jullie Ex 34:7 'ongerechtigheid der vaderen bezoekende aan ..'?
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 10:53:10 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2004, 08:52:37 am »
Goedenmorgen allemaal,

Naar mijn idee is het Thema van Ezechiël 18 de volgende, als we naar de essentie van  hoofdstuk kijken:

Ezechiël 18
23   Denkt u dat Ik de goddeloze graag zie sterven? vraagt de HERE. Juist niet! Ik wil alleen dat hij zich bekeert, zijn goddeloze wegen verlaat en leeft.

God wil dat we inzien hoe belangrijk Hij ons ziet, maar afhankelijk is van onze eigen houding t.o.v Hem.

Het antwoord daarop is eenvoudig:

In Ezechiël 18:1-20 vinden we de basis daarvoor:

1. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag (en daden)

en in Ezechiël 18:21-32 vinden we de essentie van dat gedrag terug in het:

2.Oordeel op grond van (huidige) leefwijze. (Sabbat wordt toegepast in het oordeel)

Als we dat dus in het licht van Jezus brengen en de verlossing, dan geldt immers:

Wet doet zonden kennen. (Geboden; ook 4e gebod)
Nalaten of in een ander licht brengen (in werelds perspectief) betekent: Verloren gaan!

Aangehaalt , door P & A wordt Ezechiël 18:19,20:

18   Maar zijn vader zal door zijn eigen zonden sterven, omdat hij wreed is, anderen besteelt en onrecht doet.
19   'Wat?' zegt u, 'moet een zoon niet voor zijn vaders zonden boeten?' Nee! Want als de zoon het goede doet en mijn wetten naleeft, zal hij zeker leven.
20   Degene die zondigt, is degene die sterft. De zoon zal niet worden gestraft voor de zonden van zijn vader, noch de vader voor de zonden van zijn zoon. Een rechtvaardig mens zal worden beloond voor zijn rechtvaardigheid, maar een goddeloos mens zal voor zijn goddeloosheid worden gestraft.

Zelf verantwoordelijk; Persoonlijke relatie met Jezus, door het onderhouden van het Verbond!

Jezus is dus wel het VOORBEELD, maar is niet de vervuller van de wet voor ons, in de PERSOONLIJKE zin.

In Ezechiëls tijd werd door de Joden de opvatting gehuldigd dat rampen en tegenspoed eigenlijk te wijten waren aan de misstappen van vorige generaties Mensen die door zo'n gedachte worden getroffen lijden dan onschuldig. Ezechiëls opdracht is dus aan te geven dat God onpartijdig is en dat dus elk mens verantwoordelijk gehoiuden wordt voor zijn eigen daden.

Wat P & A aanhalen met betrekking tot dit onderwerp, namelijk Ezechiël 34:7 is zeer opmerkelijk en deelt ons iets belangrijks mee:

Ezechiël 34:6-10

6   Mijn schapen dwaalden over de bergen en de heuvels en over het hele aardoppervlak. En er was niemand die zich de moeite gaf hen te zoeken en te verzorgen.

7   Luister daarom naar de woorden van de HERE, herders:

8   Zo waar Ik leef, zegt de Oppermachtige HERE, u liet mijn kudde in de steek en stelde haar bloot aan aanvallen en vernietiging. U gedroeg zich in geen enkel opzicht als echte herders, want u ging niet op zoek naar hen. U zorgde er wel voor dat u zelf genoeg te eten had, maar liet de schapen aan hun eigen lot over;

9-10    daarom heb Ik Mij tegen de herders gekeerd en stel Ik hen verantwoordelijk voor wat met mijn kudde is gebeurd. Ik zal hen weghalen bij de kudde en niet toestaan dat zij mijn schapen ooit weer weiden. Het zal gedaan zijn met dat zichzelf bevoordelen. Ik zal mijn kudde redden van het lot als voedsel te dienen voor de herders.

We hebben gezien dat we:

1 Zelf verantwoordelijk zijn voor onze daden.
2 Het oordeel wordt uitgesproken op grond daarvan en de.........wet! (de 10 geboden)

Herders worden dus ter verantwoording geroepen!  Het oordeel over hen zal een extra accent krijgen!!

Zij die voorhouden en hun toehoorders leren, wat zegt Jezus over hun en onze verantwoording (Ezechiël dus ook):

Jezus leert ons hier:

Mattheus 5:19 - Blijf de Geboden houden én onderwijzen!

'Wie dus een van deze geboden afschaft, al is het nog zo klein, en anderen leert hetzelfde te doen, zal de kleinste genoemd worden in het hemelse koninkrijk. Maar wie zich aan de geboden houdt en anderen leert hetzelfde te doen, die zal een grote naam hebben in het hemelse koninkrijk.'

Dus:

Hoe belangrijk beste broeders en zusters is het dan, dat de Herders, onze Leraars, Predikanten, Theologen ZELF het voorbeeld geven, door de wet, de geboden van de Schepping, daar waar Jezus het voorbeeld van is, als MENS. Daar waar zowel in Ezechiël alswel Openbaringen, zo op gewezen wordt dat door de wet te kennen, zij de zonde (zondig leven) doet herkennen en dat wij daardoor dus weer op het rechte pad kunnen geraken. Belijden en nalaten! Maar de meesten zijn bang hun baan te verliezen, of hun (belangrijke) positie in de wereld, zoals Ezechiël 18:9-10 aangeeft!
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 03:46:08 pm door Baldur »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2004, 09:12:20 am »
Baldur

quote:

Jezus is dus wel het VOORBEELD, maar is niet de vervuller van de wet voor ons, in de PERSOONLIJKE zin.
hoe bedoel je dit precies ???

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2004, 09:26:41 am »
Hallo Cyber,

Ik bedoel precies, zoals het er staat! Jezus was het VOORBEELD hoe wij, geleid door de Heilige Geest en in de Genade (-tijd), de wet en de geboden kunnen leren en ervaren (onder-) houden zoals Hij deed. Daarom werd Jezus mens, en is het Schriftwoord het Levende Woord.
Het Schriftwoord, de Bijbel (de Thora voor het OT) is Levendig, omdat het God de Vader, Jezus wiens God, de Almachtige Vader is, maar ook de Zoon van Hem, daarin weergeeft wat:

1. Redding brengt
2. Redding gebaseerd is op een herstel van het Volmaakte, in de zondige mens en wereld
3. Redding en herstel betekent; deze wereld weer betrekken in het hemelse Koninkrijk,
    waarvan we nog gescheiden zijn.
4. Het Verbond dus in een PERSOONLIJKE relatie en ERVARING met Hem aan ons
    voorhoudt.
5. Laat zien wat de gevolgen zijn indien wij het Verbond met Hem negeren!
6. Dat doet de Almachtige Vader door de Bijbel, de heilige Schrift te begeleiden door als
    PROFETIE, visuele bewijsstukken van het Levende Woord; zowel voor de OT mens
   alsook NT mens.

Het probleem is dat de meeste mensen niet willen geloven, zonder te zien. Daarom komt de Almachtige Vader ons te hulp met profetie en zichtbare bewijzen van Zijn beloften. Vandaar dat Jezus ook een ZICHTBAAR bewijs was van Zijn Hemelse Grondwet: de 10 geboden en de de Geheiligde en Gezegende Sabbat, die de mens zo gemakkelijk naast zich neer legt! Alhoewel; gemakkelijk is het natuurlijk ook niet, in deze wereld die er binnenkort bewijslaten van zal maken voor de wereldse burger (en haar Rijk).

Continueren wij  het houden van een wereldse wet, dan blijven wij hier en raken overtuigd van de Zichtbare kerk, zoals de RKK Staat zich ziet vertegenwoodigt (mensenwerk)en dus blijven we in onze zondige staat,. Zij erkent zelfs, dat er twee Rijken zijn, waarvan zij de wereldse vertegenwoordigt. Zij (de RKKStaat) meent ook dat zij de Gereinigde aarde  kan beheren op een, door hen gegeven, Hemelse Fundament: De One World Order (-Religion). Augustinus stelt dat al aan de orde in zijn boek: de Twee Steden.

Kan God zoiets ondersteunen? Kan God daarin toestemmen? Ja, Hij respecteert onze keuze, kijk maar:

Openbaring 17:17
Want God heeft hun het verlangen gegeven samen te werken en hun koninkrijk aan het beest te geven, totdat de woorden van God uitkomen. Daarmee vervullen zij zonder het te weten Gods plan

Dus:

Continueren en ONDERHOUDEN wij een hemelse wet, dan groeien we in die Gerechtigheid van een Hemels Rijk(door en in het voorbeeld van Jezus), en zijn dan bijwoners hier, daarom is het Hemelse Koninkrijk (nog) een Geestelijk Rijk (Israël).

Kortom: Wij worden geoordeeld, niet op grond van het feit dat Jezus zich aan de wet (10 geboden) hield of niet, nee de vraag is of wijzelf de geboden en wet hebben uitgeleefd in het licht van het Hemelse Koninkrijk. Uitleven van Gods wet en geboden op een ander fundament is de weergave van een verkeerd en vals Evangelie,  al menen we dat we daardoor (ook ) gered kunnen worden.

Oude Testament /Exodus

Exodus 20
5   U mag niet voor dergelijke zaken buigen of deze vereren; want Ik, de HERE, ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders toerekent aan de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van hen die Mij haten.
6   Maar Ik ben liefdevol voor hen die van Mij houden en mijn wetten gehoorzamen.
7   U mag de naam van de HERE, uw God, niet zonder goede reden gebruiken, want de HERE zal degene die dat wel doet, zeker straffen.

Waarschuwing door -o.a.- de profetie van Ezechiël, voor het Judeese volk dat was afgedwaald!

Persoonlijk in een godsdienstig- of traditioneel (cultureel) kader:

Ezechiël 18:19
'Wat?' zegt u, 'moet een zoon niet voor zijn vaders zonden boeten?' Nee! Want als de zoon het goede doet en mijn wetten naleeft, zal hij zeker leven.

Voor alle mensen, persoonlijk:

Ezechiël 18:21
Maar als een goddeloos mens zich van al zijn zonden bekeert, mijn wetten gehoorzaamt en rechtvaardig leeft, zal hij zeker blijven leven en niet sterven.

Als wij dus de 10 geboden -bewust- negeren, en dus ook het 4e gebod, zijn we iemand anders eigendom, en is dus ook een andere rustdag (vrijdag of zondag) verbreekt de relatie met God de Almachtige Schepper, en zal de eeuwige dood sterven!

Niemand ontkomt aan het oordeel en kan zich op anderen (ook op Jezus' persoon niet) beroepen:

Romeinen 1
18   Vanuit de hemel straft God alle slechte, zondige mensen, die de waarheid niet willen accepteren.
19   Want die mensen kunnen heel goed weten dat God er is. Hij heeft het hun Zelf bekendgemaakt.
20   God is wel onzichtbaar, maar Zijn werk (alles wat Hij heeft geschapen) bewijst Zijn eeuwige kracht. Want sinds het ontstaan van de wereld is Zijn bestaan duidelijk te herkennen uit wat Hij gemaakt heeft. Daarom hebben de mensen geen enkele verontschuldiging.

Dus uiteindelijk is dit het fundament waarop Gods Koninkrijk (voor ons) toegankelijk wordt:

Openbaring 14
12   Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

Gods zegen en gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 08:08:21 pm door Baldur »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2004, 04:31:54 pm »
'de vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden der kinderen zijn slee geworden'

is het spreeekwoord wat de Joden gebruikten om aan te tonen dat zij slachtoffer waren geworden van de zonden van hun vaderen, zij waren onschuldig.

Als iem. rechtvaardigt leeft, d.w.z. naar de wet leeft, dan zal hij leven. Hiermee wordt het natuurlijke leven bedoelt. Eeuwig leven wordt niet ontvangen door naar de wet te leven, maar door geloof. (Rom 1:17; Joh 6:47 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven.)

vs 10: De zoon van een rechtvaardige die zondigt zal sterven.
vs 14: de zoon sterft niet voor de zonden van de vader
vs 21: de volmaakte rechtvaardigheid van God

In vs 31 geeft God aan wat nodig is: een nieuw hart en geest. In Ez 36:25-27 zegt God dat Hij die zal schenken.

dan zal de mens uitspreken wat in vs 31 geschreven staat: Ez 36:31 Dan zult gij terugdenken aan uw boze wandel en aan uw handelwijze, die niet goed was, en gij zult van uzelf walgen om uw ongerechtigheden en uw gruwelen. 32 Niet om uwentwil doe Ik het, luidt het woord van de Here HERE; weet dat wel! Schaamt u en wordt schaamrood over uw wandel, huis Israëls.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 04:32:27 pm door Priscilla en Aquila »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2004, 07:14:11 pm »
poting verplaatst naar : vraagje over samen bezig met Ezechiel
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 08:12:06 pm door Baldur »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2004, 07:55:11 pm »
Je zou kort kunnen aangeven hoe jij dit anders ziet.
We zullen niet bij elkaar komen qua inzichten. Maar willen best je andere kijk hierop lezen.
Zo uitgebreid als hierboven heeft voor dit topic minder nut; zie ook mijn bericht in: Vraagje over samen bezig met Ezechiel.

Daar kunnen dit soort uitgebreide reacties beter geplaatst worden. :)
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 08:12:19 pm door Priscilla en Aquila »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2004, 08:09:17 pm »
Met dank voor het advies:

Ik zal de topic verplaatsen

Gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 08:09:28 pm door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 13, 2004, 08:24:18 pm »
Hallo P & A,

Jullie eindigden jullie laatste topic als volgt:

Ik zal mijn wetten in hun harten leggen....dat wat Gods wil is.
Waarom willen jullie dan niet zichtbaar laten zien hoe Jezus dat dan uitleefde!
Als wij geen voorbeeld van Christus zijn en de wet, welke in ons verstand is gegrift, niet zichtbaar willen maken voor de mensen om ons heen, wat dan!

Hoe vaak heb ik niet gehoord van wildvreemde mensen:

U ziet er altijd zo netjes uit op zaterdag, waar gaat u toch altijd heen!

Naar de Kerk!

Naar de kerk? Ja!

Waarom? Omdat de Heiland ons dat voordeed, Hij ging immers naar de gewoonte op Sabbat naar de synagoghe! Ja, inderdaad als het zo bekijkt heeft u gelijk!

Ja, wij katholieken moeten op zondag, dat leert de Kerk.
Kunt u wat meer vertellen over  de Sabbat en Jezus dan!

(Kort gesprekje met een buurman in Gent, België)

In het hart (verstand) betekent ook uitleven, ik geef trouwens in een volgend topic (net verplaatst) de essentie hiervan aan!

Als wij stoppen voor het rode licht, dan doen we dat omdat we weten (wet) dat dat voorgeschreven is. We doen de wet naar de gewoonte!
Zo is het ook met de Heiland en de Engelen! Door hun houding is de wet zichtbaar voor anderen; als......Jezus.......wij doen het naar de gewoonte! (Maar de meeste zijn het vergeten omdat ze de wet niet ONDERHOUDEN)

Als we zeggen dat we bij Jezus horen en de Vader in de Hemel niet gehoorzamen, dan zijn we (ook) geen voorbeeld van Jezus. Zelfs Katholieke mensen kunnen het onderscheid (ongevraagd) maken! Over Gods wet in het hart van de mensen gesproken!

Gods zegen en gegroet
|
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 08:10:47 am door Baldur »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2004, 09:40:14 pm »
In de wet des Heren heet het;
dat God de zonden der vaderen bezoekt aan de kinderen, in het 3e en 4e geslacht
dergenen die Hem haten ........ solidariteit der geslachten.

Bij Ezechiels tijdgenoten zie je dat door de solidariteit der geslachten, de persoonlijke
verantwoordelijkheid is vergeten.

Men legde alle nadruk op de zonden der vaderen en wierpen zo de verantwoordelijkheid
op de voorgeslachten.

Spreekwoorden zijn lang niet altijd waar, maar bevatten wel een kern van waarheid.
Het wil dan ook zeggen;
Niemand zondigt voor zichzelf.
Niemand kan zich isoleren van zijn nageslacht.
Daardoor zijn de bloedbanden te nauw.

God bezoekt de zonden van de vaderen aan de kinderen.
We zien dus ook onze eigen zonden en karaktergebreken terug in onze kinderen.

De Farizeen stelden de vraag;
Heeft deze gezondigd of zijn ouders ??

Zie ook  de klacht van David over Absalom, zijn zelfverwijt dus over zijn eigen opvoeding voor
zijn zoon.

Maar gij zegt; De weg  des Heren is niet recht, vs 25a
Maar tegen dat elimineren van eigen schuld, en dit wegschuilen achter de vaderen, legt de Here de volle
verantwoordelijkheid op het thans levende geslacht; Hoort toch, huis Israels, is mijn weg niet recht ?? 25b
De ziel die zondigt, die zal sterven; een zoon zal niet mede de ongerechtigheid der vaderen dragen. 220a

De grondwet van het koninkrijk Gods, dat ieder mens door God behandeld word naar zijn persoonlijke
verhouding tegenover Hem, kan nergens duidelijker worden uitgesproken dan hier door Ezechiel.
De erfzonde wist de persoonlijke verantwoordelijkheid nooit en nergens uit.
De vloek is geen erfgoed.
De genade is ook geen erfgoed.

De mens die gezondigd heeft  zal sterven.
Maar het heeft God behaagd, om de mens die niet gezondigd heeft, de zuivere ziel van Jezus Christus,
te doen sterven, opdat de mensen die gezondigd hebben, zouden leven.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 14, 2004, 08:19:51 am »
Inderdaad het is zoals Cyber aangeeft: De Mensen zijn de wet vergeten en waarom:

Omdat ze de wet niet ONDERHOUDEN, maar er alleen maar over praten! En daarom zijn miljoenen "Christenen" van vandaag, precies zoals het Volk dat door Ezechiëls profetie, op het goede pad teruggebracht moest worden, verkrachters der wet (vaak zonder het te weten) en daarom is de profetie van Johannes op Patmos zo belangrijk, maar evenzo jammer is  het (dus) dat zoveel Christenen, door Satan, de ogen toegedaan zijn, en daardoor Openbaringen "niet zien" en het een (RK) "Geheimenis" is. Wel, God de Vader heeft geen geheimenissen voor Zijn trouwe volgelingen, want Hij heeft ALLES door Zijn Zoon geopenbaard, zoals de Heiland Zelf leert:

Mattheüs 11
26   Ja, Vader, want zo hebt U het graag gewild."
27   Hij sprak weer tot de mensen. "Mijn Vader heeft Mij alles toevertrouwd. Hij is de enige die de Zoon echt kent. En Ik ben de enige die de Vader echt kent. En ook de mensen die Ik heb laten zien wie Hij is, kennen Hem.
28   Als de lasten u drukken en u vermoeid raakt, kom dan bij Mij. Ik zal u rust geven.

Mattheüs 12
49   Hij wees naar Zijn discipelen en zei: "Kijk, dat zijn mijn moeder en mijn broers.
50   Ieder, die doet wat mijn hemelse Vader wil, is mijn broer, mijn zuster en mijn moeder."

Het Getuigenis wat wij dienen uit te dragen, komt uiteindelijk van de Hemelse Almachtige Vader, dat door Jezus werd voorgeleefd. In Openbaringen vinden we dat terug!

Johannes 5
35   Johannes was een helder schijnende lamp en u hebt een korte tijd van dat licht genoten.
36   Maar Ik heb een getuigenis dat meer waarde heeft dan dat van Johannes. Denk eens aan de wonderen die de Vader Mij laat doen. Die zijn het bewijs dat Hij Mij gestuurd heeft.
37   Daarmee is Hij mijn getuige, hoewel u Hem nog nooit hebt gezien of gehoord.

nogmaals de bevestiging, dat wij moeten doen wat de wet van de Almachtige Vader inhoudt, zie maar:

Johannes 12

48   Wie Mij afwijst en niet luistert naar wat Ik zeg, zal op de laatste dag veroordeeld worden; en wel door het woord dat Ik gesproken heb.
49   Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar Ik heb gezegd wat Mij is opgedragen door mijn Vader, Die Mij heeft gestuurd.
50   Hij heeft Mij opgedragen de mensen eeuwig leven te geven. Daarom zeg Ik alleen wat mijn Vader Mij verteld heeft."

nogmaals de verwijzing naar de uitleving van een hemelse wet:

Johannes 12

49   Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar Ik heb gezegd wat Mij is opgedragen door mijn Vader, Die Mij heeft gestuurd.
50   Hij heeft Mij opgedragen de mensen eeuwig leven te geven. Daarom zeg Ik alleen wat mijn Vader Mij verteld heeft."

Mensen die mensen leren dat de wet is afgeschafd of dat de geboden niet meer gelden, menselijke geboden en wetten navolgen en menen dat die (hetzelfde) als van Jezus zijn of Diens Vader moeten dit eens aandachtig lezen:

Johannes 15
14   U bent mijn vrienden als u doet wat Ik zeg.
15   Ik noem u niet langer slaven, want een heer neemt zijn slaven niet in vertrouwen. Maar Ik noem u vrienden, omdat Ik u alles heb verteld wat Ik van mijn Vader gehoord heb.
16   U hebt niet Mij uitgekozen, maar Ik heb u uitgekozen. Ik heb u aangewezen om erop uit te gaan en blijvende vrucht voort te brengen, zodat mijn Vader u alles zal geven wat u Hem vraagt in mijn naam

Vraag: Zijn wij nu wel daadwerkelijk Zijn vrienden? Of zijn wij de slaven die een AF-beelding van een Christus navolgen, ja een schim! Hoe ernstig is dan onze situatie. Ezechiël geeft raad!

In één lijn met Ezechiël:

1 Corinthiërs 8
5   Er is maar één God. Ook al zeggen de mensen dat er in de hemel en op aarde vele goden en vele heren zijn (en er zijn heel wat zogenaamde goden en heren) wij weten wel beter.
6   Er is maar één God: de Vader, door Wie alles is en voor Wie wij leven. En er is ook maar één Here: Jezus Christus, door Wie alles is gemaakt en Die ons het leven heeft gegeven.
7   Toch is dit niet voor alle gelovigen even duidelijk. Sommigen hebben nu nog de gewoonte deel te nemen aan maaltijden ter ere van afgoden. En als zij eraan meedoen, voelen zij zich onzeker en spreekt hun geweten.

Jezus zegt daarover in  Romeinen 2

Romeinen 2
12   De mensen die de wet van God niet kennen, gaan verloren zonder dat er naar de wet verwezen wordt. En de mensen die de wet van God wel kennen, worden door de wet veroordeeld.
13   Om voor God vrijuit te gaan, moet u doen wat Hij wil, of u Zijn wet nu kent of niet.
14   Hoewel er veel volken zijn die de geschreven wet van God niet hebben, doen die van nature toch wat God wil. Daaruit blijkt dat zij weten wat goed en kwaad is.

Beste P & A, u geeft aan de wet  te kennen, want uw  "werken worden gedaan door geloof"

Nu staat er in vers 12 dat de mensen die de wet kennen, worden geoordeeld naar die wet!
Als u nu door het ene te beweren dat u de wet kent (uw werken in het licht van uw geloof) en aan de andere kant de wet ontkent (zondagsviering) door te menen dat de wet niet onderhouden hoeft te worden, bent u door die zelfde wet  -reeds- geoordeeld, want voor de wet bent u "dood" zou Jezus zeggen. Maar omdat uw maatstaf (verbaal dan= wat u zegt denkt u!! Wat de mond uitkomt......dus -ons- Geestelijk fundament) niet volgens die wet kan plaats vinden, loopt u gevaar dat uw oordeel heel anders zal zijn, dan u meent gered te zijn op grond van een (door u) verkeerd geinterepeteerde wet, terwijl deze notabene in uw hart gegrifd zou (moeten) staan. (Het Geestelijk zedelijk aspect van de Hemelse bron ontbreekt namelijk: zeggen en doen zegt Jezus niet alleen zeggen (en geloven) De Duivel gelooft ook dat de Alamchtige Vader wetten en geboden heeft gemaakt voor de mens: Daarom vervolgt deze Mensenmoordenaar de mensen, opdat zij een verkeerd beeld hebben en richting geven aan die wet, maar menen de Almachtige Vader (en daar gaat het om) trouw te zijn.

In Openbaringen 22 leert de Heiland daar nog iets bijzonders over:

Openbaring 22

18   Ik waarschuw ieder die de profetische woorden van dit boek hoort: Als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de rampen laten overkomen, die in dit boek staan.
19   Als iemand iets van de profetische woorden van dit boek afneemt, zal God hem het recht afnemen om van de levensboom te eten en in de stad van God te komen, waarover in dit boek gesproken wordt.

Daarom is het altijd vestandig om datgene wat mensen (goedbedoeld) over God schrijven of menen te moeten openbaren, te bestuderen aan de hand van de Heilige Schrift, onder gebed en de leiding van de Heilige Geest.  Deze leidt tot alle waarheid, niet de mens!

Een link naar een interesante site, welke aangeeft waar het volk van Ezechiël, in zijn tijd, maar ook wij mee te maken hebben, in werkelijkheid. Met Christus? Met de "Dag des Heren" en is de zondag wel daadwerkelijk een "Dag van God" of van zijn Tegenstander.
Zijn de meeste kerken niet afgegeleden naar het niveau van Ezechiëls weergave van onze werkelijkheid en is dat niet a.h.w. 'herhaling van de geschiedenis' steeds dezelfde scenario's van Satan, om de mens wijs te maken dat ie ooit nog eens volmaakt de vrede zelf zal hebben opgericht: Zie ik verhef Mij boven de Allerhoogste?

http://magic-mirror.4ya.nl/index-NL.html

in dat aspect van de -werkelijke- situatie van de "Christenen"

http://magic-mirror.4ya.nl/Vatican/Vaticaan.html het Vaticaan als 1e Beest uit Opb. 13
http://magic-mirror.4ya.nl/US/Whitehouse-NL.html Amerika als 2e Beest uit Opb  13

Twee vrienden sluiten een pact, om de wereld op vals-Christelijke fundamenten één te maken.

P & A,

Daarom is het altijd vestandig om datgene wat mensen (goedbedoeld) over God schrijven of menen te moeten openbaren, te bestuderen aan de hand van de Heilige Schrift, onder gebed en de leiding van de Heilige Geest.  Deze leidt tot alle waarheid, niet de mens!

Gods zegen en gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 02:14:09 pm door Baldur »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 14, 2004, 06:46:29 pm »
Ik hoop dat Baldur in het vervolg zich beter kan houden aan de teksten van Ezechiel ipv de Bijbel laten buikspreken over wat hijzelf graag kwijt wil. (sorry dit moest ik even kwijt)

laten we naar H.19 overgaan: 1-10

Nu moet Ezechiel een klaaglied van de Heer uitspreken. Het is een klaaglied van de Heer over Israel. Ook Jezus moest ook wenen over de stad. Zelfs bij zijn weg naar Golgotha sprak hij uit:
Dochters van Jeruzalem, weent niet over Mij, maar weent over uzelf en over uw kinderen,

Ook sprak hij uit: Luc 13:34    
Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels, en gij hebt niet gewild.

De vorsten zijn Joahaz (2 kon 23:33, weggestuurd naar Egypte) en Jojachin (2 kon 24:15, weggevoerd naar Babel).
De moeder is Juda, vaker vergeleken met een leeuw (gen49:9; num 24:9) Ook het lam van Openb 5:5 de leeuw uit de stam Juda. In jes 29:1 wordt Jeruzalem Ariel genoemd = leeuw van God.
De welpen zijn de zonen uit het huis van David.
De koningen Joahaz en Jojachin ondergingen het lot wat zij verdienden, terwijl zij gewaarschuwd werden luisterden zij niet. ook zal Zedekia later eenzelfde lot ondergaan.
Dit is ook een heenwijzing naar de toekomst. Als de mens blijft weigeren naar God te luisteren om Zijn Zoon als Verlosser en Heer aan te nemen, dan zal het oordeel een keer volgen.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 11:24:54 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 14, 2004, 10:30:07 pm »
P en A schreven

quote:

laten we naar H.19 overgaan: 1-10
Helaas, door computer problemen was ik nog niet zover.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 14, 2004, 11:08:06 pm »
Niet erg hoor Cyber,
maar wat wil je nog wat posten voor H.18 of nog wat meer leestijd?

Ik zal wachten met H.19 vanaf vs.11

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 15, 2004, 06:48:01 am »
Beste Piscilla en Aquila,

Jullie reageerden met de volgende tekst:

@@Ik hoop dat Baldur in het vervolg zich beter kan houden aan de teksten van Ezechiel ipv de Bijbel laten buikspreken over wat hijzelf graag kwijt wil. (sorry dit moest ik even kwijt@@

Ik begrijp niet wat jullie bedoelen. Als we de Bijbelboeken bestuderen dan zijn we genoopt, in enkele gevallen, om verder uit te wijden, om de mensen een beter begrip (ook van onze tijd) van die boekrol te geven. Alles wat ik ter berde breng staat in relatie met Ezechiël. Jullie zijn zelf voorbeeld van het verwijzen naar andere Bijbelgedelten. Dus respecteer ook de wijze van anderen om op een bepaalde manier invulling te geven.
Ik zal de eerst volgende keer vragen gaan lanceren in mijn topics, zodat de forumleden zelf kunnen onderzoeken en ook (aan mij) vragen kunnen stellen en zo groeien in het begrip van Ezechiël en heel persoonlijk deel hebben aan Ezechiël, jullie gelijk geven of op een voetstuk plaatsen is geen voorbeeld van Bijbelse studie. Ook al zijn we bezig met Ezechiël op een forum, toch dienen onze wijze van ondericht oprechte studies te zijn. We moeten beseffen dat we bezig zijn met het Woord van de Heer dat tot een Eeuwig leven kan leiden, niet met zelfverheffing of verheerlijking, dat ons tot de eeuwige dood brengt. . Degene die daar op tegen is, moet zich maar melden! De wijze waarop jullie naar de Bijbel verwijzen als een boek dat kan buikspreken, geeft al aan hoe het met jullie innerlijke is gesteld, zoiets zeg je niet over het Schriftwoord, dat tot ieders redding kan leiden. Als jullie geen antwood hebben op mijn redernering of visie, wees dan wijs en hou je mond of stel eens en vraag aan anderen, dat doen de mensen aan u ook, zo doen we het ook onderling  en U DUS OOK. Jullie reactie zoals aangegeven in de aanhef, toont voor mij althans, slechts aan dat je er geen raad mee weet, Zwak en dom! (Sorry, dat moest ik even kwijt..is zo'n  dooddoener daar kan ik niets mee)

God zegen en gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2004, 02:15:18 am door Baldur »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 15, 2004, 10:45:36 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 juli 2004 om 23:08:
Niet erg hoor Cyber,
maar wat wil je nog wat posten voor H.18 of nog wat meer leestijd?

Ik zal wachten met H.19 vanaf vs.11

nee hoor, wachten hoeft niet.

Maar we zitten op een forum, en kunnen dus elkaars gezichten niet zien.
dus we kunnen ook niet inschatten of we allemaal even ver zijn.

Daarom lijkt het mij nuttig omdat ff af te sjekken.
vandaar mijn mededeling.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 15, 2004, 11:41:52 am »

quote:

Baldur schreef op 15 juli 2004 om 06:48:
Beste Piscilla en Aquila,

Jullie reageerden met de volgende tekst:

@@Ik hoop dat Baldur in het vervolg zich beter kan houden aan de teksten van Ezechiel ipv de Bijbel laten buikspreken over wat hijzelf graag kwijt wil. (sorry dit moest ik even kwijt@@

Ik begrijp niet wat jullie bedoelen. Als we de Bijbelboeken bestuderen dan zijn we genoopt, in enkele gevallen, om verder uit te wijden, om de mensen een beter begrip (ook van onze tijd) van die boekrol te geven. Alles wat ik ter berde breng staat in relatie met Ezechiël. Jullie zijn zelf voorbeeld van het verwijzen naar andere Bijbelgedelten. Dus respecteer ook de wijze van anderen om op een bepaalde manier invulling te geven.
Ik zal de eerst volgende keer vragen gaan lanceren in mijn topics, zodat de forumleden zelf kunnen onderzoeken en ook (aan mij) vragen kunnen stellen en zo groeien in het begrip van Ezechiël en heel persoonlijk deel hebben aan Ezechiël, jullie gelijk geven of op een voetstuk plaatsen is geen voorbeeld van Bijbelse studie. Ook al zijn we bezig met Ezechiël op een forum, toch dienen onze wijze van ondericht oprechte studies te zijn. We moeten beseffen dat we bezig zijn met het Woord van de Heer dat tot een Eeuwig leven kan leiden, niet met zelfverheffing of verheerlijking, dat ons tot de eeuwige dood brengt. . Degene die daar op tegen is, moet zich maar melden! De wijze waarop jullie naar de Bijbel verwijzen als een boek dat kan buikspreken, geeft al aan hoe het met jullie innerlijke is gesteld, zoiets zeg je niet over het Schriftwoord, dat tot ieders redding kan leiden. Als jullie geen antwood hebben op mijn redernering of visie, wees dan wijs en hou je mond of stel eens en vraag aan anderen, dat doen de mensen aan u ook, zo doen we het ook onderling  en U DUS OOK. Jullie reactie zoals aangegeven in de aanhef, toont voor mij althans, slechts aan dat je er geen raad mee weet, Zwak en dom! (Sorry, dat moest ik even kwijt..is zo'n  dooddoener daar kan ik niets mee)

Nog even iets:

God zegen en gegroet

Je komt steeds weer terug op de sabbath en de wet. dat wij dat vlgs jou verkeerd doen. Wij zijn nu eenmaal een andere mening toegedaan en zijn van mening dat de visie op de profetie en de visie op de sabbath anders moet zijn. Je schuift ons steeds weer wat in de schoenen, waarin wij ons niet in herkennen. wij willen hier niet steeds op reageren want dan krijg je oneindige discussies.
Als wij andere bijbelboeken aanhalen, dan is daar in de tekst een duidelijke aanleiding voor. Bij jou zie ik steeds weer dezelfde items naar voren komen; sabbath en de wet. Daarom vind ik dat jij bv. ezechiel laat buikspreken. Nergens in het NT is de sabbath een (hoofd)thema, dat jij dat wel doet is een teken aan de wand. De NT-wet is anders dan de OT, maar dat onderscheid wil er maar moeilijk in met de consequenties die daar bij horen. maar dat laatste is een probleem bij alle denominaties, dus dat is niemand kwalijk te nemen.

De laatste keer had ik volgens je advies een vraag gesteld, maar jij reageert daar niet op, Cyber wel - en geeft een goed antwoord. Jij leest m.i. wel selectief: ik voel dat als: waar kan ik ze vangen? Sorry als dat onterecht is, maar zo komt dit over.

Genoeg zo wat mij betreft.

Ook Gods zegen toegewenst.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2004, 09:06:04 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 15, 2004, 11:58:14 am »
Geachte heren en dame, lees Baldur en PenA

Jullie hebben duidelijk verschil van mening, niks mis mee,
maar willen jullie zo goed zijn om mij en mijn naam Cyber er buiten houden.
Zonder moet ook kunnen.

mvg Cyber

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 15, 2004, 09:08:30 pm »
Beste Cyber....

We wilden je niet 'gebruiken' ik denk dat toch wel duidelijk is.

Misschien hadden we beter 'anderen kunnen zeggen, dan jou als voorbeeld te nemen...
Het ging erom dat Baldur vond dat we nooit vragen stellen. Nu we dat wel deden, reageert hij daar niet op. Maar gaat wel steeds op dezelfde punten hameren.
Dat is het punt met een topic w.b. Bijbelstudie....

En jij beantwoordt wel de vraag die we stellen. (En dan maakt het niet uit wat we van het antwoord vinden...al leek het belangrijk te zijn dat wij het een goed antwoord vonden, daar ging het niet om :) )
Jij gaat in op een gestelde vraag over Ezechiel, zoals je mag verwachten van mensen die 'samen' iets willen behandelen.
En kiest je eigen benadering, maar gaat ons niet constant daarop aanspreken dat wij dat ook zo moeten zien.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 15, 2004, 11:25:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 juli 2004 om 21:08:
Beste Cyber....

We wilden je niet 'gebruiken' ik denk dat toch wel duidelijk is.

Jawel dat was mij volkomen duidelijk, dus ik voel mij hoe dan ook
niet aangesproken

quote:

Misschien hadden we beter 'anderen kunnen zeggen, dan jou als voorbeeld te nemen...

Ja misschien wel , maar gedane zaken nemen geen keer :)

ik denk dat het beter is het verleden daar te laten waar het hoort,
in het verleden dus.
en nu de studie weer op te vatten, toch ??

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 15, 2004, 11:26:43 pm »
In de middeleeuwen zongen troubadours hun liederen aan de hoven van
hun vorsten, Zij prezen de koning gelukkig vanwege de roem van hun voor ouders.

Zo treed ook Ezechiel op als troubadour,  bij de gratie Gods.
Het is geen lofdicht van Ezechiel maar een klaaglied een
weeklacht over Israels vorst.
Israels vorst staat er in vs 1, in Jeruzalem waar Zedekia regeerde over Juda
maar sedert de val van Samaria bestond Israel niet meer

God zegt; ............en gij, hef een klaaglied aan over Israels vorst.
een simpel zinnetje.................. maar een profeet in gehoorzaamheid!!

Het klaaglied gaat over de koningsmoeder, de naam Zedekia word nergens vermeld..
Haar naam word apart onder de ballingen vermeld, bij de wegvoering naar Babel
2 koningen 24
18 Zedekia was een en twintig jaren oud, als hij koning werd, en hij regeerde elf jaren te Jeruzalem; en de naam zijner moeder was Hamutal,  een dochter van Jeremia, van Libna.

Hamutal ,Josia's vrouw, nam als Koningin-moeder een belangrijke plaats in aan het hof,
zodat zij genoemd kan worden een leeuwin.
Dat, Hamutal, grootte invloed had kun je zien aan het feit dat Joahaz op Davids troon
kwam i.p.v de oudste zoon Jojakim.
Helaas gedroeg Joahaz zich niet koninklijk maar hij deed wat kwaad was in de
ogen des Heren.
Daarom organiseren {op Gods bevel!!} de volken een drijfjacht tegen deze jonge
leeuw, en hij komt in een valkuil.
Gevangen door Farao Necho en weggevoerd naar Egypte.
Dit vermeld vers 2-4.

De volgende verzen is profetie, en hier nog geen historie, maar wel voor ons, die het nu
lezen is het wel historie.

En weer heeft deze vrouw al haar invloed aangewend om haar zoon Zedekia, op
de troon te krijgen.
Maar zijn zondenregister is nog groter dan dat van  zijn voorganger. Hij verslond niet
alleen de mensen maar de weduwen waren ook niet veilig voor hem.
En dan het oordeel; een net zal over u gespreid worden { profetie over Jeruzalems beleg en
een beperking van bewegings vrijheid.}  ook hij zal weggevoerd worden, en zijn stem
word niet meer gehoord op Israels bergen.
Het droeve resultaat van de zorgen van een Moeder, moedwillig kapot gemaakt en door
zijn handelen word zij meegesleept in zijn verderf, de ballingschap.

Deze dodenzang eindigt met de veelzeggende woorden; Dit is een klaaglied,
en het is tot klaaglied geworden.
De profetie is in vervulling gegaan.

Naast Ezechiel, staat Jesaja, die de moederliefde van God bezingt, hij vertelt van een God die
ons minder vergeten kan dan een moeder haar zuigeling.
En Lucas, die van de vaderliefde van God vertelt, God die als een vader uitziet, of zijn jongen
nog niet terugkeert uit het verre land.

Zo ook Paulus, die verhaalt van Gods oneindige liefde;
Wij bidden u van Christuswege, alsof God door ons bid; laat u met God verzoenen !

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 15, 2004, 11:42:18 pm »

quote:

cyber schreef op 15 juli 2004 om 23:25:

ik denk dat het beter is het verleden daar te laten waar het hoort,
in het verleden dus.
Daar heb je gelijk in......

quote:

en nu de studie weer op te vatten, toch ??
Lees maar even in het topic vraagje over ezechiel..... (FB)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 15, 2004, 11:47:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 juli 2004 om 23:42:
[...]

[...]

Lees maar even in het topic vraagje over ezechiel..... (FB)

ik zal het even opzoeken, maar waarom niet hier geplaatst dan??

ik vind het wel lastig 2 topics zo
maar goed das mijn mening

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 12, 2004, 02:07:28 pm »

quote:

cyber schreef op 15 juli 2004 om 23:47:
[...]

ik zal het even opzoeken, maar waarom niet hier geplaatst dan??

ik vind het wel lastig 2 topics zo
maar goed das mijn mening

Dit hebben we gedaan, omdat er soms te diep en te lang werd ingegaan op bepaalde teksten, zodat het niet meer te volgen was voor mensen die daar niet zo heel veel tijd voor hebben, maar in de praktijk is het inderdaad wat lastig begrijp ik. (Mijn schuld trouwens)

Gaan we de draad nog oppakken na de vakantie??? Ik ben zelf toe aan hoofdstuk 18 en ga morgen lezen wat jullie daar over gejeremieerd ;) hebben. Ben benieuwd!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 12, 2004, 02:41:10 pm »

quote:

Karina schreef op 12 augustus 2004 om 14:07:
[...]

Dit hebben we gedaan, omdat er soms te diep en te lang werd ingegaan op bepaalde teksten, zodat het niet meer te volgen was voor mensen die daar niet zo heel veel tijd voor hebben, maar in de praktijk is het inderdaad wat lastig begrijp ik. (Mijn schuld trouwens)

Gaan we de draad nog oppakken na de vakantie??? Ik ben zelf toe aan hoofdstuk 18 en ga morgen lezen wat jullie daar over gejeremieerd ;) hebben. Ben benieuwd!

Wij willen best wel, maar haakten even af vanwege de inbreng van Baldur - heb je kunnen lezen. Cyber gaf elders aan een naar bericht te hebben gehad, dus daar verwachten wij even weinig van, maar dat hoeft ons niet tegen te houden.
Wij vinden het ook fijn als anderen blijk geven van interesse en hun aandeel leveren.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 12, 2004, 09:10:28 pm »
Het forum over Ezechiël is weer open zie ik. Ik had al een stukje uit Leidraad klaar, dat ik nu dan maar post. Ik lees dat hoofdstuk 18 al wordt bestudeerd. Moet ik er een paar overslaan? Wat vinden jullie?

Een volkomen onverwachte verrassing

Wij mensen zijn op weg naar de ondergang, het van de HERE gescheiden zijn. Maar God heeft in Jezus een deur naar het eeuwige leven gegeven. Een onverdiende verrassing.
In vers 53 horen we ineens, volslagen onverwacht, over de grote belofte van de HERE dat Hij een radicale omkeer tot stand zal brengen in het bestaan van de door en door zondige steden Sodom, Samaria en Jeruzalem. Met het doel dat zijn genade Jeruzalem tot besef van eigen schuld zal brengen (vs. 54). Dat er ooit een nieuwe toekomst mogelijk is, berust op Gods ene, grote daad: verzoening. En wel over alles wat Jeruzalem misdaan heeft (vs. 63). De HERE zal betere tijden laten aanbreken voor de verbondsbreekster Jeruzalem. Al zal het gaan in de weg van diepe vernedering voor haar. De buurvolken zullen spotten (vs. 57). Dat komt er nou van. Vrouwe Jeruzalem ging immers voor in het verachten van Gods verbond met haar de HERE zal haar straffen en haar geven wat ze verdient (vs. 59). Zijn handelwijze is niet een willekeurige bestraffing, maar het gevolg van de verbroken relatie. Toch zal Hij het verbond gedenken dat Hij met zijn volk sloot toen het nog jong was en het voor hen tot een altijddurend verbond maken (vs. 60). Dit is het nieuwe verbond, of beter: vernieuwde verbond, waarover ook Jeremia spreekt1).
Dit verbond werd van kracht toen Jezus voor de zonden van de hele mensheid betaalde door zijn dood aan het vloekhout op Golgotha ²). Niemand staat buiten het bereik van Gods vergeving. Hoewel we niet anders verdienen dan straf op onze zonden, zijn Gods armen nog steeds uitgestrekt. Een volkomen onverwachte verrassing. Hij zal zijn belofte niet breken dat Hij ons zal redden en ons vergeving zal schenken als we berouw tonen en ons tot Hem wenden.

Mijn Verlosser hing aan 't kruis
op de plaats waar ik moest hangen.
Zijn verlangen:
de voor mij bestemde vloek
uit te wissen uit Gods boek ³).

')Jer. 31:31~34 ²) Luc. 22:20, Ga. 3:13 ³) Willem L. Meijer

Kern:   Gods genade: een grote verrassing, niet verdiend!

Vraag:   Hoe laat Paulus dat zien in Romeinen 3:23-26?

Dank:   Dank God voor zijn genade die we helemaal niet verdienen.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2004, 09:12:56 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 12, 2004, 11:45:36 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 augustus 2004 om 14:41:
[...]

Wij willen best wel, maar haakten even af vanwege de inbreng van Baldur - heb je kunnen lezen. Cyber gaf elders aan een naar bericht te hebben gehad, dus daar verwachten wij even weinig van, maar dat hoeft ons niet tegen te houden.
Wij vinden het ook fijn als anderen blijk geven van interesse en hun aandeel leveren.
Door onze vakantie ben ik wat achter en heb ik op dit moment nog niet alles gelezen. Ik zou het fijn vinden om het weer op te pakken, maar heb ook veel moeite met de stukken van Baldur. Sorry!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 13, 2004, 12:21:47 am »

quote:

Adinomis schreef op 12 augustus 2004 om 21:10:
Het forum over Ezechiël is weer open zie ik.

Sterker nog, het is nooit gesloten geweest...  :Y)  :w
Waarschijnlijk bedoel je dat ie weer zichtbaar is de 'actieve onderwerpen'-lijst. Dat komt doordat iemand (via het bijbelstudie-subforum) weer eens een reactie heeft geplaatst.
Ik ben ondertussen allang afgehaakt met Ezechiël. Ga op een later tijdstip dat bijbelboek wel weer es lezen.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2004, 12:22:28 am door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 22, 2004, 03:16:33 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 13 augustus 2004 om 00:21:

[...]

Sterker nog, het is nooit gesloten geweest...  :Y)  :w
Waarschijnlijk bedoel je dat ie weer zichtbaar is de 'actieve onderwerpen'-lijst. Dat komt doordat iemand (via het bijbelstudie-subforum) weer eens een reactie heeft geplaatst.
Ik ben ondertussen allang afgehaakt met Ezechiël. Ga op een later tijdstip dat bijbelboek wel weer es lezen.

Heb je ooit wel meegedaan dan? Wilhelmina vond 1 hoofdstuk per dag bij de start. Zelf reageert ze maar een paar keer en zegt dan na een hele tijd: Ja, ik ben ook met andere dingen bezig, je kunt niet alles.......
Bumblebee....als je dit leest.,...volgens mij was jij samen met Wilhelmina de 'bedenker' van dit topic. Jij hebt het onderwerp Ezechiel gekozen. 'k Vind het nu wel jammer dat er van jou ook nooit wat komt. (afgezien van de reacties heel in het begin)
Zo zijn er veel meer die in het begin zeiden: dat doen we, maar het daarbij laten. En dat is jammer. Want dan kun je bijvoorbeeld zorgen voor korte reacties....en de invalshoek kiezen die je aanspreekt....als je dat prettiger vind.

Ik heb me in het begin nogal 'verplicht' gevoeld..... Terwijl er ook anderen zijn die het ook op hadden kunnnen pakken.
Maar zal nu proberen samen met Adinomis en Karina (en Cyber....hoe is het met je...) weer verder te gaan.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 22, 2004, 10:41:24 pm »
Trouwbreuk, oordeel en belofte
Ezechiël 17

In de verzen 1 t/m 10 vertelt Ezechiël in opdracht van de HERE een gelijkenis, die in de verzen 11 t/m 21 wordt uitgelegd. De eerste arend (VS. 3a) is koning Nebukadnessar van Babel. De Libanon (vs. 3b) is het konings-huis van Juda. De afgebroken cederloot (vs. 4a) is koning Jojakin van Juda. Het handeisland (vs. 4b) is Babel. In 597 v.Chr. voerde Nebukadnessar Jojakin daarheen in ballingschap weg (vs. 4,12 ¹) ). De spruit van het land in vers 5, die in vers 6 een stekje van een wijnstok blijkt te zijn, is Sedekia, die als vazal door Nebukadnessar in Juda werd aangesteld (vs. 13,14) ²). De tweede arend (vs. 7a) is de koning van Egypte, bij wie Sedekia steun zocht bij zijn opstand tegen Babel (vs. 7b,15a). De oostenwind (vs. 10) is de verschroeiende woestijnwind, de sirocco, een symbool van het gericht van God. De hete wind van Nebukadnessars le-ger zou weldra over Juda waaien. In de verzen 16 t/m 18 voorzegt de HERE Sedekia dat de Egyptische hulp hem niet zal baten, maar dat hij in Babel zal sterven.
Sedekia had het verbond tussen hem en Nebukadnessar gesloten onder aanroeping van de naam van de HERE. Onder ede had hij zich verplicht tot gehoorzaamheid en trouw (vs. 13,14). Het verbreken door hem van dit verbond wordt daarmee tot afvalligheid van God. Het beslissende is niet Sedekia's politieke keuze voor Egypte, ook ten diepste niet zijn ontrouw jegens Nebukadnessar, maar het feit dat hij de heiligheid van de HERE door zijn verbondsbreuk heeft neergehaald (vs. 19).
Houden wij ons woord? Kan men op ons aan? Zijn wij helemaal betrouwbaar? Besef dat hiermee direct Gods eer is gemoeid. Laat het niet zo zijn dat anderen de HERE  lasteren vanwege ons gedrag.
In de verzen 22 en 23 zegt de HERE dat Hij nu Zèlf een cederloot nemen en die een hoge plaats in Israël geven zal om daar tot een prachtboom uit te groeien, waarin allerlei vogels zullen nestelen. Uit de boom van het huis van David neemt Hij een nieuwe loot, poot die op de berg Sion en laat hem zó groot worden dat alles wat leeft bij hem veilig is. Met deze loot is de Heer Jezus bedoeld, de werkelijke Koning naar Gods hart³).

¹) 2 Kon. 24;8~16    ²)2 Kon. 24:17 ³) VgI. Jes. 11:1.

Kern:   “God is getrouw, zijn plannen falen niet."
Vraag:  Wat zegt Jezus in Marcus 4:30-32?
Gebed: God, U bent betrouwbaar.  Help mij het te zijn. ... Amen.

Ezechiël 18:1- 20
Drie generaties

Blijkbaar komen we er maar heel moeilijk toe om onze eigen verantwoordelijkheid en persoonlijke schuld tegenover de HERE te erkennen.
Als de Judeeërs met het gericht van God te maken krijgen, vinden ze die straf niet terecht. Ze menen dat ze lijden ten gevolge van de zonden van hun ouders en voorouders. Zelf hebben ze dit gericht naar hun mening niet verdiend. Verongelijkt gebruiken ze een spreekwoord: "De vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden van de kinderen zijn er stroef van" (vs. 21 ¹)  ). Je krijgt die natuurlijk zèlf en niet degene die de zure druiven niet at. Het spreekwoord geeft dan ook aan hoe vreemd het is als men lijdt onder de fouten van de ouders. Toch komt dat voor. Een zoon of dochter van ouders die verkeerd handelden, is soms het kind-van-de-rekening. Dat moet het verantwoordelijkheidsbesef van ouders versterken. Maar de schuld van ouders of een erfelijke belasting mag toch nooit alleen maar als een noodlot worden gezien. Elke generatie heeft ook weer een eigen verantwoordelijkheid. We kunnen ons van het verleden afkeren. God geeft de mogelijkheid van een nieuw begin.
Dat wordt duidelijk gemaakt met het voorbeeld van de drie generaties: een vader die oprecht rekening houdt met Gods wil, krijgt een zoon die zich van de HERE afkeert, maar zijn kleinzoon gaat weer op de goede weg (vs. 5-9,10-13,14-17). Dat is dus mogelijk. Zowel het goede als het kwade is niet vanzelfsprekend.
Het mag waar zijn dat in de huidige rechtspraak de persoonlijke schuld al meer weggewerkt wordt en erfelijke belasting voldoende is om iemand  'ontoerekenbaar' te verklaren, voor het gericht van de HERE is niemand ontoerekenbaar²). Niemand moet zichzelf beschouwen als onschuldig slachtoffer van de omstandigheden en de schuld afschuiven op ouders en voorouders. Ieder is allereerst persoonlijk verantwoordelijk voor zijn daden (vs. 20).

¹)  Willibrordvertaling (1995)    ²) Vgl. Rom. 2:5-8.

Kern:     Ieder mens is allereerst persoonlijk verantwoordelijk voor zijn daden.
Vraag:   Hoe spreekt Paulus in Romeinen 2: 1-11 over onze persoonlijke                         verantwoordelijkheid?
Gebed:  God, leer mij steeds meer mijn verantwoordelijkheid tegenover U te zien en te beleven…… Amen.

Mijn reactie hierop: In Romeinen 2, zoals bovenvermeld, gaat het lijkt me over mensen die volgens hun “oude ik” leven. Vanuit dat “oude ik” hebben we de verantwoordelijkheid om te kiezen voor Jezus en ons leven in Zijn handen te geven. Hierdoor zijn we kinderen van God, die onze Vader is. Mag ik dan ook zeggen dat mijn verantwoordelijkheid overgegaan is op de Vader? Ik besef dat ik ook dan weer dingen kan doen vanuit mijn “oude ik” en zolang ik dit niet als zonde belijd, ben ik daarvoor zelf verantwoordelijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.