quote:
Floris,
jij ziet groei van de gemeente als een doelstelling, en de missie is iets wat daaraan ondersteunend is.
Enkele vragen die dan in me opkomen:
1 - Waarover praten we?
In mijn beleving liggen doel en missie heel dicht bij elkaar, en zo zijn er nog heel wat termen gangbaar voor hetzelfde, en weten we dus vaak niet waar we nou echt over praten.
We moeten dus een doel en een missie helder van elkaar scheiden.
Is er verschil tussen doelstelling en missie, en zo ja, wat is het verschil?
2 - Wat is Gods wil?
Is groei wel iets waar we naar moeten streven? Wil God mijn gemeente wel laten groeien?
Ik weet wel, wij hebben de opdracht om het evangelie aan de mensen te gaan brengen, zodat meer mensen door geloof in het verlossend werk van Jezus Christus, tot de groep van behouden gelovigen zullen gaan behoren. En dus is kerkgroei in de wereld wel een heel belangrijk doel.
Maar geldt dat per defenitie ook hier en nu voor mijn gemeente? Of mogen we openstaan voor andere plannen die God met onze gemeente heeft.
Zou het (bijvoorbeeld) kunnen zijn dat we ons eerst een aantal jaren op diaconale zorg voor onze medeburgers mogen richten, zonder daarbij direct groei te verwachten? Of is pastorale zorg en geloofsopbouw binnen de gemeente iets dat de komende jaren meer prioriteit moet krijgen, dan de drang om naar buiten te treden?
Hoe moeten we en kunnen we hierbij openstaan voor Gods plannen?
3 - Wat is de tijdslijn?
Ik denk dat de gemeente moet weten waar ze nu staat, en waar ze nu mee bezig wil zijn.
Dat betekent vragen om Gods leiding bij de plannen voor nu.
Dat betekent heldere en meetbare doelen stellen voor de komende 5 jaar en niet veel langer.