Auteur Topic: Een gevangenis?  (gelezen 3301 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Gepost op: juli 18, 2004, 11:15:52 am »
Ik heb net voor het eerst een kijkje genomen op Refoweb.
Er is daar een rubriek waar mensen vragen stellen aan dominees of andere "deskundigen" op Bijbelgebied.
Ik schrok me kapot!!
Het Christendom is hier een gevangenis geworden, waar je nog niet eens mag luisteren naar leuke gospelmuziek, en waar je als meisje toch echt een rok moet dragen en vooral heel erg droevig moet zijn wanneer je bekeerd wordt. (en vooral niet al te vrolijk!!)
Brrrr.
Jullie begrijpen wel dat ik dit onderwerp hier start, want op Refoweb zou ik er meteen uit gegooid worden. (vermoed ik!)
En misschien verwijderen de moderatoren hier dit onderwerp ook wel, en dat zou jammer zijn, want ik wil wel eens discussieren hier over de vraag of het Christendom hier en daar niet is doorgeslagen en van haar eigen gelovigen gevangenen heeft gemaakt??
Ik geloof in de God van de liefde en in het GOEDE nieuws van de Bijbel.

Iris

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2004, 11:32:47 am »
Dat is de diversiteit die binnen het christendom aanwezig is. Je hebt ze van uiterst streng, tot mensen die het christendom uitsluitend zien als cultureel erfgoed en van alles er tussen in.
Verder kan ik hen alleen vertellen hoe ik de bijbel interpreteer. Ik denk inderdaad dat ze fout zitten, en daar heb ik bijbelse argumenten voor. Zij echter hebben weer argumenten voor hun visie.... Ik ben het met je eens dat het meer een gevangenis lijkt soms dan een verlossing waar je blij en dankbaar voor mag zijn. Maar verder dan mijn argumenten op tafel leggen wil ik niet gaan. Want ze willen net als ik de bijbel naspreken, en als ik dan zeg jullie zijn fout dan zou ik mijn interpretatie boven die van hen stellen. Terwijl we precies dezelfde basis hebben.
Pas als mensen buiten de bijbel om, of de bijbel gedeeltelijk wegredeneren, argumenten gebruiken kan je volgens mij stelligere uitspraken doen.

Het reformatorische gedachtengoed heeft namelijk ook sterke punten die gereformeerden wel eens wat lijken te missen. Namelijk een sterk zondebesef. Het is goed om te beseffen waarvan God ons heeft gered, en hoe hard wij die redding nodig hebben. Pas als je dat goed beseft kun je ook echt dankbaar zijn. Maar ja, bij die dankbaarheid hoort ook een stuk blijheid.
(Een moordenaar die gratie krijgt, omdat hij enorm veel spijt heeft over zijn daad, weet heel goed wat hij gedaan heeft, maar hij mag wel blij zijn met zijn gratie....)
Pinkeltjefan

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2004, 11:41:48 am »
Hoi Alfredt

Ik kan me helemaal in jouw verhaal vinden. En je hebt gelijk wanneer je zegt dat we moeten oppassen het één niet boven het ander te stellen, want we hebben allemaal dezelfde basis. En het is misschien ook belangrijk te kijken naar wat ons bindt (Christus) ipv te kijken naar wat ons doet verschillen van elkaar.
Ik ben echter wel benieuwd naar jouw argumenten (Bijbelteksten). Zou je er hier een paar willen plaatsen? Ik zie dat als ondersteuning in mijn geloof. (zoals ik het beleef) En ik ben nog niet zo thuis in de Bijbel dat ik het 1.2.3. allemaal kan vinden.  ;)

Iris

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #3 Gepost op: juli 18, 2004, 12:16:30 pm »
Van welk(e) punt(en) wil je de onderbouwing? Ik schrijf nogal veel statements in die post en om dat allemaal te gaan onderbouwen wordt nogal veel ;)
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2004, 12:16:49 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #4 Gepost op: juli 18, 2004, 12:20:53 pm »
Hoi Iris,

Heb zelf eens even 'geneusd' op Refoweb. Inderdaad als je naar de vragen en antwoorden kijkt dan mag er een 'heleboel' niet en moet er een 'heleboel' wel. In sommige gevallen is de beantwoording nogal subjectief en heb ik mijn vraagtekens bij de bijbelteksten die worden aangehaald. Ik ben bang dat er ook nogal wat (goedbedoelde) persoonlijke opvattingen van de beantwoorders (meest dominees) door heen spelen. Een positieve uitzondering vind ik de vragen en antwoorden die mevrouw Hoek geeft over seksualiteit. (Ik denk dat als deze vragen op ons forum zouden worden gesteld, juist hier de moderators nogal eens zouden ingrijpen).

Dat echter de jongeren uit de reformatorische hoek vrijer gaan denken kun je wel zien op het forum van Refoweb. Ook veel mensen die je hier tegenkomt, zie je daar 'posten'. De moderators zijn volgens mij ook niet zo streng ten aanzien van de ondewerpen. Wel wanneer mensen 'off-topic' gaan of niet serieuze posts, posten. Behalve in het "Slow Chat Forum". Kwam zelfs een post tegen van iemand die op zondag naar een concert van Ayeron was geweest.

Echter in de reformatorische kerken is er een veel groter 'gat' tussen wat de dominee zegt en wat men de jeugd en de oudere jongeren doen. Dat levert een behoorlijk spanningsveld op, met als risico dat jongeren niet meer gegrepen worden door Jezus Christus, maar zich juist van Hem afzetten doordat de regels belangrijker worden dan de relatie. Het feit dat dit gebeurd komt doordat reformatorische ouderen toch minder oog hebben voor de tijd waarin wij leven. Neemt niet weg dat zij een aantal thema's aansnijden waar wij ons wel eens wat drukker over zouden mogen maken. Zoals Alfredt terecht opmerkte.

Als je vraagt naar teksten dan raad ik je aan om eens de brieven van Paulus in de Groot Nieuws Vertaling te lezen. Met name de brief aan de Romeinen is altijd nog een heel mooie brief.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2004, 12:32:02 pm »
Dank je wel Jan, voor de achtergrondinformatie! Dat maakt het voor mij weer makkelijker sommige dingen in perspectief te plaatsen.
(Ik ben het trouwens met je eens dat die mevrouw Hoek verfrissende antwoorden geeft  :)  )
En ik ga die Bijbelpassages die jij hier noemt, straks eens lezen. Ben benieuwd.

Hoi Alfredt, misschien kun je me een Bijbeltekst laten zien waarin staat dat bekering niet alleen maar droevenis is, maar juist ook vreugde en "hiep hoi"!  :)
Verder lees ik op Refoweb veel over "de gevaren" van muziek, vooral door de oudere predikanten. (Hier is de kloof jeugd-ouderen goed te merken) Staat er in de Bijbel iets over muziek? Ik heb een aantal cd's met gospelmuziek die ik echt geweldig vind.

Groetjes Iris

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2004, 12:40:49 pm »
Een heel mooi voorbeeld vind ik 2 korinthe 13:11

Paulus schrijft tot slot van de brief: "Overigens broeders, weest blijde, laat u terecht brengen, laat u vermanen, weest eensgezind, houdt vrede, en de God der liefde en des vredes zal met u zijn."

Heel treffend worden hier een aantal zaken tot een gesmeed. Blijheid, bijbelgetrouwheid (ook in het handelen) en verdraagzaamheid....

Maar ook erg mooi is bijvoorbeeld galaten 5:22
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2004, 12:44:34 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #7 Gepost op: juli 18, 2004, 01:44:10 pm »
Heeeeeee, thanks!! Ik ga het eens even bestuderen allemaal!  :)

http://www.100000freecliparts.com/ImageFolio31_files/gallery/Animations/religion/tn_an1249.gif

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2004, 02:00:11 pm »
Jij kan snel lezen ;)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2004, 05:25:10 pm »
Wetten / wetticisme: een heikel onderwerp, Iris! Er is onlangs in onze kerk nog een scheuring geweest, deels vanwege de rol van de 10 geboden van Mozes.
Ik sluit mij qua visie op de refo's aan bij wat Alfredt heeft gezegd. Zij denken goed te handelen op die manier. Ik denk niet dat het goed is, maar ga hen niet de maat nemen.
De bijbel zegt wel een boel over wetten die je wel/niet moet houden:

De Joden onderscheiden 613 (?) ge- en verboden, die in de eerste 5 boeken van de bijbel gegeven zijn (veel geboden over omgangsvormen, reinheid, offers). Daarbij vormen de 10 geboden van Mozes (exodus 20:1-17) een overkoepeling ervan. Deze vormen onderdeel van het verbond dat God exclusief met het volk Israel had gesloten. Het houden van al deze wetten was dan ook essentieel. Om die reden hadden de 'schriftgeleerden' een systeem van extra wetjes opgesteld om te voorkomen dat je 1 van de door Mozes gegeven wetten zou overtreden (wordt aangeduid met 'wetticisme'. Voorbeeld: op shabat mag je niet werken, en daarom waren er regels opgesteld over bijv. de afstand die je op een shabat mag lopen). Tegen dat laatste trekt Jezus van leer. Jezus houdt zich ook niet aan die extra regels (loopt hele einden en verdedigt het plukken van voedsel op shabat, Matt 12). Daarnaast vergeestelijkt Jezus de letterlijke geboden van Mozes: Matt 5:21-48.

Jezus laat tijdens zijn leven op aarde zien dat het heil van God niet afhankelijk is van of je wetjes houdt of niet, maar van geloof en van wat in je hart gebeurt. De Bergrede is daar een mooi voorbeeld van: Matt 5: 1-11. vers 12 zal je aanspreken: 'Wees blij en juich, want in de hemel wacht jullie een rijke beloning'. Toen Jezus stierf, scheurde het voorhangsel in de tempel: symbool dat het ultime offer voor onze zonden nu gebracht is, dat offers en wetten er nu niet meer toe doen.
Paulus schrijft ook een heleboel over de wet/wetten/wetticisme. De hele brief aan de Romeinen gaat erover (een lastig te lezen brief). Galaten 3:19-27 zegt het heel krachtig: er waren wetten om aan te tonen dat wij niet meer konden voldoen aan wat God van ons vroeg, en om de belofte van heil aan Abraham duidelijk te maken. Nu is die belofte vervult in Jezus Christus. Daarom is, als je in Hem gelooft, de wet niet meer van toepassing. We hoeven niet meer te offeren, niet meer 10den af te dragen aan de kerk, niet meer onze zonen te besnijden. Paulus waarschuwt ons voor het opleggen van nieuwe wetten nu de wet in Christus vervuld is.

Daar houd ik mij aan vast.

Toch staan er in het nieuwe testament nog zat geboden. Het lijkt soms zelfs tegenstrijdig (ook Paulus geeft een boel geboden over hoe vrouwen zich moeten gedragen). Jacobus 2:14-17: Geloof zonder werken is een dood geloof. Moet je dan goede werken doen? Ja en nee, denk ik. Als je gelooft, zal langzaam maar zeker Gods Geest in je gaan werken. Het resultaat op (soms heel lange) termijn is een karakterverandering. Je gaat steeds meer lijken op een echt kind van God. Alfredt noemde Galaten 5:22 al. En volgens mij houd je dat automatisch en oprecht ook de 10 geboden van Mozes, en nog veel anderen daarnaast. Duidelijk is ook dat je in je doen en laten rekening moet houden met je (ongelovige) omgeving: geen aanstoot geven. Dus: geen wetten meer, maar wel richtlijnen. Aan de ene kant wel en aan de andere kant dus geen 'vrijheid, blijheid'.

Ik toets mijn daden daar nu aan.
En dus ga ik regelmatig (vaak 2x) per zondag in (spijker)broek naar de kerk. Werk ik soms op zondag. Fiets ik vaak door rood licht. En als ik het niet meer weet, dan bid ik en doe ik vervolgens datgeen waarvan ik in mijn hart voel dat het goed is, in vertrouwen dat de Heilige Geest mij leidt.

NB: dit is wel een stukje hogere theologie, gebaseerd op soms lastige teksten, die in verschillende bijbels soms verschillend vertaald worden. Zie het dus als mijn mening, en vind je eigen weg hierin.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2004, 11:51:04 pm »

quote:

Iris schreef op 18 juli 2004 om 12:32:
Dank je wel Jan, voor de achtergrondinformatie! Dat maakt het voor mij weer makkelijker sommige dingen in perspectief te plaatsen.
(Ik ben het trouwens met je eens dat die mevrouw Hoek verfrissende antwoorden geeft  :)  )
En ik ga die Bijbelpassages die jij hier noemt, straks eens lezen. Ben benieuwd.

Hoi Alfredt, misschien kun je me een Bijbeltekst laten zien waarin staat dat bekering niet alleen maar droevenis is, maar juist ook vreugde en "hiep hoi"!  :)
Verder lees ik op Refoweb veel over "de gevaren" van muziek, vooral door de oudere predikanten. (Hier is de kloof jeugd-ouderen goed te merken) Staat er in de Bijbel iets over muziek? Ik heb een aantal cd's met gospelmuziek die ik echt geweldig vind.

Groetjes Iris

Mattheus 19
Titus 3
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marnix

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #11 Gepost op: juli 19, 2004, 01:39:16 pm »
Heej Iris... ik zou die rubriek van refoweb maar niet al te serieus nemen... Sommige mensen zitten zo vastgeroest in denkbeelden en patronen....

De reformatorische kerken staan bekend om het feit dat ze zo streng zijn... een tv mag je niet hebben, de bioscoop is slecht, uitgaan al helemaal... en ga zo maar door. Soms vraag ik me wel eens af of deze mensen wel echt beseffen dat ze verlost zijn... velen twijfelen daar in deze kerken dan ook aan...

Gelukkig is dit echter wel sterk aan het veranderen, je merkt dat steeds meer van deze mensen, vooral jongeren, vraagtekens bij dingen gaan zetten en niet hierin meegaan, dit zorgt wel voor een grote generatiekloof tussen jong en oud.

Aan de andere kant kunnen we ook van de eerbied en toewijding van veel van deze mensen een hoop leren! En veel refo's zijn hele toffe mensen hoor :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #12 Gepost op: juli 19, 2004, 01:45:40 pm »

quote:

Marnix schreef op 19 juli 2004 om 13:39:
De reformatorische kerken staan bekend om het feit dat ze zo streng zijn... een tv mag je niet hebben, de bioscoop is slecht, uitgaan al helemaal... en ga zo maar door. Soms vraag ik me wel eens af of deze mensen wel echt beseffen dat ze verlost zijn... velen twijfelen daar in deze kerken dan ook aan...
Dat valt ook wel weer mee. Ik weet wat: zullen we van nu af aan proberen te vermijden om broers en zusters in andere kerken te stereotyperen? :*)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

brulsmurf

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #13 Gepost op: juli 21, 2004, 05:48:30 pm »

quote:

Iris schreef op 18 juli 2004 om 11:15:
Ik heb net voor het eerst een kijkje genomen op Refoweb.
Er is daar een rubriek waar mensen vragen stellen aan dominees of andere "deskundigen" op Bijbelgebied.
Ik schrok me kapot!!
Het Christendom is hier een gevangenis geworden, waar je nog niet eens mag luisteren naar leuke gospelmuziek, en waar je als meisje toch echt een rok moet dragen en vooral heel erg droevig moet zijn wanneer je bekeerd wordt. (en vooral niet al te vrolijk!!)
Brrrr.
Jullie begrijpen wel dat ik dit onderwerp hier start, want op Refoweb zou ik er meteen uit gegooid worden. (vermoed ik!)
En misschien verwijderen de moderatoren hier dit onderwerp ook wel, en dat zou jammer zijn, want ik wil wel eens discussieren hier over de vraag of het Christendom hier en daar niet is doorgeslagen en van haar eigen gelovigen gevangenen heeft gemaakt??
Ik geloof in de God van de liefde en in het GOEDE nieuws van de Bijbel.

Iris

heb je gisteren een enge film gezien of zo, Iris?
Doe eens niet zo dramatisch en probeer je mening eens op iets meer te basseren dan een kijkje. Dan zie je dat alles bespreekbaar is. Misschien zou je eens aan jongeren kunnen vragen of ze dit als een gevangenis zien i.p.v. je kapot te schrikken en weg te rennen. Brrrr inderdaad.

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2004, 07:36:37 pm »
Hai Brulsmurf

Een dikke zoen voor jou.

Iris  :*)

Marnix

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #15 Gepost op: juli 22, 2004, 12:52:40 am »

quote:

Dat valt ook wel weer mee. Ik weet wat: zullen we van nu af aan proberen te vermijden om broers en zusters in andere kerken te stereotyperen?

Heej Roodkapje, ik gaf aan dat dit sommige mensen betreft... en vertelde gelijk daarna dat een heleboel mensen in die kerken daar niet in meegaan... Kortom, het is geen stereotype dat ik schets... en ik generaliseer niet... dat zou ik doen als ik zou zeggen dat het daar zo is... maar ik probeerde juist aan te geven dat daar hele grote verschillen zijn, sommige mensen gaan al gewoon naar de Bios, anderen beschouwen film en tv als werktuigen van de satan. ;)

quote:

heb je gisteren een enge film gezien of zo, Iris?
Doe eens niet zo dramatisch en probeer je mening eens op iets meer te basseren dan een kijkje. Dan zie je dat alles bespreekbaar is. Misschien zou je eens aan jongeren kunnen vragen of ze dit als een gevangenis zien i.p.v. je kapot te schrikken en weg te rennen. Brrrr inderdaad.

Heb jij het ze wel eens gevraagd? Weet jij het antwoord? En waarom zijn er zoveel jongeren nu aan het veranderen?

Overigens vind ik het heel logisch dat je van een hoop uit de vraag-en-antwoord-rubriek van Refoweb wel degelijk schrikt... Omdat het je ook persoonlijk raakt... Als je daar leest dat als je tv kijkt je in de macht van satan bent of zo... en zelfs de EO volgens die mensen staat voor Eeuwige Ondergang... kan ik me wel voorstellen dat je je als christen die wel tv kijkt even achter de oren krabt...
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2004, 12:56:26 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #16 Gepost op: juli 22, 2004, 09:41:14 am »
Dat wilde ik maar even zeggen Marnix.  ;)

Iris

brulsmurf

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #17 Gepost op: juli 22, 2004, 12:58:14 pm »

quote:

Marnix schreef op 22 juli 2004 om 00:52:[
Heb jij het ze wel eens gevraagd? Weet jij het antwoord? En waarom zijn er zoveel jongeren nu aan het veranderen?

vanzelfsprekend, Marnix. Anders post ik dit niet. Zou Iris ook eens moeten doen ;-)
Ik zit er middenin.
Het feit dat jongeren aan het veranderen zijn, heeft toch niets met een gevangenis te maken? Als je uit een gevangenis breekt dan gaat het er heftig aan toe. Ik zie weinig jongeren die radicaal de andere kant dan hun ouders opgaan. Natuurlijk veranderen ze maar ze blijven meestal binnen de reformatorische kerken.

quote:

Overigens vind ik het heel logisch dat je van een hoop uit de vraag-en-antwoord-rubriek van Refoweb wel degelijk schrikt... Omdat het je ook persoonlijk raakt... Als je daar leest dat als je tv kijkt je in de macht van satan bent of zo... en zelfs de EO volgens die mensen staat voor Eeuwige Ondergang... kan ik me wel voorstellen dat je je als christen die wel tv kijkt even achter de oren krabt...

Mag ik een voorbeeld van dat eerste? En dat laatste kennen we nu wel. Een aantal mensen hebben dat in de Favorieten staan. Doet het altijd lekker in een discussie. Of is die ene vraag kenmerkend voor de andere 1248 (zie ik)?

Bedankt voor je inhoudelijke reactie, Iris ;)

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #18 Gepost op: juli 22, 2004, 01:44:57 pm »
Beste Brulsmurf

Dat ik me kapot schrok toen ik de vragenrubriek van Refoweb las, is gewoon een *feit*. Niks drama!  ;)
Ik wist namelijk niet dat dit nog in Nederland bestond. Dus het was een complete cultuurshock voor mij.

Maar als je de discussie verder gelezen hebt, zie je ook dat ik dingen weer relativeer door een bericht van Jan:

quote:

Iris.  8)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #19 Gepost op: juli 22, 2004, 01:59:37 pm »

quote:

Jan W schreef op 18 juli 2004 om 12:20:
Kwam zelfs een post tegen van iemand die op zondag naar een concert van Ayreon was geweest.

Haha grapjas, dat waren Borkdude en ik ;)
Ik schrik soms ook van de antwoorden van de dominees en dan plaats ik een thread op het forum daarover. En dan maar hopen dat de vragenstellers dat ook lezen, want meestal ben ik niet de enige die het er niet mee eens is. Een tijd geleden was er een vraag plus antwoord over de EO-jongerendag en veel mensen vielen over dat antwoord heen. Dus als een refojongere op het forum rondhangt, kan hij/zij gelukkig wel een mening vormen door voor- en tegenstanders van dingen te horen.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #20 Gepost op: juli 22, 2004, 02:31:27 pm »
Idd lees voor de grap eens van welke politieke partij mensen lid zijn, SP, CPN, SGP, CU, CDA , groen links en weet ik wat allemaal niet meer.... best breed publiek dus :)
Pinkeltjefan

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #21 Gepost op: juli 22, 2004, 02:39:34 pm »
Henkie zegt:

We gaan binnenkort starten met de bouw van de nieuwe website. Tot nu toe is daar nog niets van gekomen omdat er wat weinig tijd was.
Het kan best nog een tijd duren hoor maar het gaat veranderen  

Flash zal er wel in blijven maar met mate
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Marnix

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #22 Gepost op: juli 23, 2004, 02:47:56 am »

quote:

vanzelfsprekend, Marnix. Anders post ik dit niet. Zou Iris ook eens moeten doen
Ik zit er middenin.
Het feit dat jongeren aan het veranderen zijn, heeft toch niets met een gevangenis te maken? Als je uit een gevangenis breekt dan gaat het er heftig aan toe. Ik zie weinig jongeren die radicaal de andere kant dan hun ouders opgaan. Natuurlijk veranderen ze maar ze blijven meestal binnen de reformatorische kerken.

Nee omdat ze daarin zijn opgegroeid. Wel verlaten er een hoop reformatorische jongeren de kerk. En gaan er ook steeds meer naar jongerendagen, opwekking en andere happenings die heel anders zijn dan waar ze in zijn opgegroeid.

Het verschilt overigens heel sterk per gemeente, veel reformatorische gemeenten zijn niet zo ontzettend zwaar. Ze gaan wel naar de zelfde kerk maar worden vaak qua gedrag toch heel anders... heel veel geloven niet dat je een aanwijsbaar wedergeboortemoment moet hebben, anders kom je er niet... velen van hun gaan naar plaatsen die hun ouders "het hol van de duivel" zouden noemen... Velen erkennen gelovigen uit totaal andere kerken toch als hun medegelovigen... velen waarderen de EO wat iolgens een antwoord van een dominee in de vragenrubriek van Refoweb staat voor Eeuiwige Ondergang. En ga zo maar door... onderschat de veranderingen daar niet. Dat mensen in hun eigen kerk blijven wil niet zeggen dat ze totaal anders denken dan hun ouders.. (en dan ben ik blij dat die mensen in hun eigen kerk blijven)

quote:

Mag ik een voorbeeld van dat eerste? En dat laatste kennen we nu wel. Een aantal mensen hebben dat in de Favorieten staan. Doet het altijd lekker in een discussie. Of is die ene vraag kenmerkend voor de andere 1248 (zie ik)?
Het welbekende voorbeeld is duidelijk genoeg... Als de EO al Eeuwige Ondergang bewerkstelligt geef je daarmee namelijk duidelijk aan dat de tv een werktuig is van satan.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2004, 02:49:37 am door Marnix »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #23 Gepost op: juli 23, 2004, 09:59:57 am »
Ik vond veel antwoorden juist enorm genuanceerd, veel meer dan ik had verwacht.
Neem deze vraag-en-antwoord:

quote:

Vraag: Een vriendin van mij (ze is christelijk) is zes maanden zwanger. Ze is niet getrouwd en het is net uit met haar ex-vriend, die de vader is van het kind. Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik wil er graag voor haar zijn, juist nu ze het moeilijk heeft. Weet u wat de beste manier is om haar te helpen?

Antwoord: De beste manier om je vriendin te helpen is moeilijk te zeggen. Maar het feit dat je er voor haar wil zijn is van grote waarde. Voor veel hulpverlening geldt dat "er zijn", luisteren, begrip tonen al tot veel steun en bemoediging is. Het vertrek van haar ex-vriend zal pijn doen waarover ze misschien wil praten en ik zou willen adviseren: laat haar
praten.

Als het mogelijk en gewenst is zou je met haar mee kunnen gaan naar het zwangerschapspreekuur en eventueel naar de zwangerschapsgymnastiek. Misschien kunt bij de bevalling aanwezig zijn als er geen familie is en helpen met de voorbereidingen voor de baby.

Graag wil ik je nog wijzen op mogelijke hulp van de VBOK waar ervaren en deskundige maatschappelijk werksters werken.

Ten slotte, ik weet niet of je een gezin hebt, maar het is van groot belang om hen waarvoor je verantwoordelijk bent te geven wat kan en nodig is.

Een christelijke vrouw die ongehuwd zwanger is geworden, met een stapel vooroordelen over de reformatorische kerken zou je denken dat ze uit de gemeente geweerd zou worden, afgehouden van het Avondmaal, een schuldbelijdenis moet doen...
maar geen woord daarover!

Viel mij 100% mee!
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #24 Gepost op: juli 23, 2004, 12:25:58 pm »
Zie je nou wel! Reformatorische broers en zussen zijn soms net mensen ;)

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #25 Gepost op: juli 23, 2004, 12:49:02 pm »
Hai BB

Het hangt volgens mij af van degene die antwoordt, dit is inderdaad een mooi en (zeker) genuanceerd antwoord!  

Iris

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #26 Gepost op: juli 23, 2004, 01:06:56 pm »
Op het forum zitten ook veel genuanceerde mensen, en ook ongenuanceerden. (En die laatsten zijn lang niet allemaal reformatorisch )
Pinkeltjefan

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #27 Gepost op: juli 23, 2004, 01:11:07 pm »
'k Geloof dat het tijd wordt dat ik er toch weer eens ga kijken, dan kan ik mij een genuanceerd beeld vormen,  

brulsmurf

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #28 Gepost op: juli 25, 2004, 01:30:25 pm »
quote:
Marnix schreef op 23 juli 2004 om 02:47:
[...]

Nee omdat ze daarin zijn opgegroeid. Wel verlaten er een hoop reformatorische jongeren de kerk. En gaan er ook steeds meer naar jongerendagen, opwekking en andere happenings die heel anders zijn dan waar ze in zijn opgegroeid.

Het verschilt overigens heel sterk per gemeente, veel reformatorische gemeenten zijn niet zo ontzettend zwaar. Ze gaan wel naar de zelfde kerk maar worden vaak qua gedrag toch heel anders... heel veel geloven niet dat je een aanwijsbaar wedergeboortemoment moet hebben, anders kom je er niet... velen van hun gaan naar plaatsen die hun ouders "het hol van de duivel" zouden noemen... Velen erkennen gelovigen uit totaal andere kerken toch als hun medegelovigen... velen waarderen de EO wat iolgens een antwoord van een dominee in de vragenrubriek van Refoweb staat voor Eeuiwige Ondergang. En ga zo maar door... onderschat de veranderingen daar niet. Dat mensen in hun eigen kerk blijven wil niet zeggen dat ze totaal anders denken dan hun ouders.. (en dan ben ik blij dat die mensen in hun eigen kerk blijven)

Ik meen dat het verval in de reformatorische kerken het minst groot is. Ik geloof zelfs dat er in de gereformeerde gemeenten zelfs een kleine groei is. Velen nemen er inderdaad een kijkje bij de buren maar slechts een klein percentage zoekt radicaal een andere kerk op. Waar het mij om gaat, is dat er geen sprake kan zijn van een gevangenis.

quote:
Het welbekende voorbeeld is duidelijk genoeg... Als de EO al Eeuwige Ondergang bewerkstelligt geef je daarmee namelijk duidelijk aan dat de tv een werktuig is van satan.

Ik vind dit een zwaktebod. Of je stelt dat dit antwoord representatief is voor de vragenrubriek en je noemt nog een aantal voorbeelden. Of je zegt dat dit niet representatief is en je noemt het voorbeeld niet meer. Dan heb ik het niet eens over de vreemde conclusie die je hierboven trekt.

Iris

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #29 Gepost op: juli 26, 2004, 08:58:13 am »
quote:
Ik meen dat het verval in de reformatorische kerken het minst groot is. Ik geloof zelfs dat er in de gereformeerde gemeenten zelfs een kleine groei is. Velen nemen er inderdaad een kijkje bij de buren maar slechts een klein percentage zoekt radicaal een andere kerk op. Waar het mij om gaat, is dat er geen sprake kan zijn van een gevangenis.

Hai Brulsmurf

Maar is het niet zo dat wanneer iemand uit een reformatorische kerk een kijkje gaat nemen in een andere kerk, dat bepaald niet wordt gewaardeerd? (door de reformatorische kerk?) En dat de druk gewoon heel groot is om terug te keren, omdat je er anders "niet meer bij hoort"?
Ik zeg niet dat dat zo is, maar het is een vraag die in me opkomt, dus misschien kun jij daar antwoord op geven.  

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #30 Gepost op: juli 26, 2004, 11:07:21 am »
Ik denk dat het komt doordat mensen in de reformatorische hoek bovengemiddeld veel kinderen krijgen en dat je alleen daaraan al een gedeelte van de groei kunt wijten. Veel mensen die op volwassen leeftijd tot geloof komen gaan naar een evangelische en minder traditionele kerken.

Voorbeeld: Qua opvatting had ik misschien reformatorisch kunnen worden, maar de sterke nadruk op traditie heeft mij daarvan afgehouden omdat ik ALLEEN de Bijbel als uitgangspunt neem. Zij nemen OOK de traditie als uitgangspunt.

Marnix

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #31 Gepost op: juli 27, 2004, 06:08:55 pm »
quote:

Klopt, maar dat komt ook omdat ze zich niet meer zo makkelijk regels laten opleggen. Ik was laatst met een paar refo-dames op stap... Gezellig naar de bioscoop geweest... en daarna nog even een kroeg in gedoken. Ook geven ze aan dat ze het met veel gegeven antwoorden in de vragenrubriek niet eens zijn... ze veranderen niet van kerk... omdat ze wel een band voelen met de mensen daar, en vaak ook wel gewend zijn aan de vormen daar... maar dat wil niet zeggen dat ze zelf niet veranderen.

quote:
Ik vind dit een zwaktebod. Of je stelt dat dit antwoord representatief is voor de vragenrubriek en je noemt nog een aantal voorbeelden. Of je zegt dat dit niet representatief is en je noemt het voorbeeld niet meer. Dan heb ik het niet eens over de vreemde conclusie die je hierboven trekt.

Niiet iedereen kijkt er zo tegenaan... Dat geeft maar weer eens aan hoe groot de verschillen in deze kerk zijn... maar veel repdikanten kijken er wel zo tegenaan... ik denk aan een verslag van een bijeenkomst over televisie, film en radio voor reformatorische jongeren, waar dhr. Vreugdenhil dit soort dingen echt zo heeft genoemd.

Nogmaals, dit is niet representatief voor de reformatorische kerk, maar wel voor een deel daarvan (die wij als "behoudend" zouden kunnen omschrijven)
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2004, 06:12:40 pm door Marnix »

brulsmurf

• Bekijk profiel
Een gevangenis?
« Reactie #32 Gepost op: augustus 04, 2004, 01:38:13 pm »
quote:
Maar is het niet zo dat wanneer iemand uit een reformatorische kerk een kijkje gaat nemen in een andere kerk, dat bepaald niet wordt gewaardeerd? (door de reformatorische kerk?) En dat de druk gewoon heel groot is om terug te keren, omdat je er anders "niet meer bij hoort"?

Dat is moeilijk voor mij in te schatten. Bij ons is het geen hechte gemeenschap en is die druk er zeker niet. Maar dat zal zeker voorkomen. Misschien dat de mensen die die druk uitoefenen het te persoonlijk nemen. Een keuze voor een andere kerk is dan impliciet een keuze tegen hen. Dat zal erg verschillen. Ik ken een dominee uit een reformatorische kerk die erg blij is dat zijn dochter nog naar een kerk gaat. Ook al is hij het niet met die keuze eens. En het ligt er natuurlijk aan om welke kerken het gaat. Ik kan me zo voorstellen dat je als ouder niet blij bent als je kind het in een kerk gaat zoeken waar bijvoorbeeld homohuwelijken ingezegend worden (geen discussie daarover graag   )
Overigens is de druk waar je het nu over hebt bij iedere groep hetzelfde. Als je van PSV voor Ajax wordt, als je van gothic een kakker wordt etc.

quote:
Ik denk dat het komt doordat mensen in de reformatorische hoek bovengemiddeld veel kinderen krijgen en dat je alleen daaraan al een gedeelte van de groei kunt wijten. Veel mensen die op volwassen leeftijd tot geloof komen gaan naar een evangelische en minder traditionele kerken.

Ongetwijfeld heeft het aantal kinderen er mee te maken. Maar er zijn ook relatief weinig mensen die afhaken. Dat is natuurlijk bijzonder. Een strenge opvoeding is blijkbaar zo slecht nog niet.

quote:
Voorbeeld: Qua opvatting had ik misschien reformatorisch kunnen worden, maar de sterke nadruk op traditie heeft mij daarvan afgehouden omdat ik ALLEEN de Bijbel als uitgangspunt neem. Zij nemen OOK de traditie als uitgangspunt.

De reformatie was juist gekeerd tegen de gebruiken van mensen en men wilde terug naar de bijbel (Sola Scriptura). Traditie kan heel belangrijk zijn maar het moet wel terug te voeren zijn op de bijbel vind ik.

quote:
ze veranderen niet van kerk... omdat ze wel een band voelen met de mensen daar, en vaak ook wel gewend zijn aan de vormen daar...

natuurlijk! Maar je gaat me toch niet vertellen dat ze alleen bij de kerk blijven omdat ze daar gewend zijn en er mensen kennen. Je gaat in de eerste plaats naar de kerk om Gods woord te horen, lijkt me.

quote:
ik denk aan een verslag van een bijeenkomst over televisie, film en radio voor reformatorische jongeren, waar dhr. Vreugdenhil dit soort dingen echt zo heeft genoemd.

Ik was daarbij maar weet niet direct waar je het over hebt  
Mocht hij hebben gezegd dat de tv een werktuig van satan is (in de zin dat de duivel er graag gebruik van maakt), kan ik het daar van harte mee eens zijn. Er komt heel veel rotzooi op. Maar dat is misschien meer iets voor een ander onderwerp.